Pagina 1 van 1

Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 14:56
door Z2N
Buongiorno! Na een evenementvolle periode in de eerste helft van het jaar was het deze zomer tijd voor rust, en zoals veel mensen in het natte polderstaatje wat Nederland heet doen deed ik dat door mijn in het jaar gesprokkelde vakantiegeld in een buitenlandse economie te pompen. De afgelopen jaren ging ik naar Zwitserland op vakantie, maar dit jaar is dat door de Zwitserse Frankenshock niet helemaal mogelijk geworden. In de plaats daarvan heb ik dit jaar vier bestemmingen uitgezocht, en de eerste was de regio rond Baveno, aan het Lago Maggiore. Alhoewel ik alleen met het OV gereisd heb is het niet alleen een OV-verslag geworden.

We schrijven 8 augustus op de dag van vertrek. Na een verjaardagsfeestje de avond ervoor (waar het tot na 03:00 doorging) ging om 06:00 de wekker, het was tijd om op vakantie te gaan! Na een kop thee en het inpakken van de laatste paar dingen ging het (met een houten kop) en de eerste streekbus naar het station, om aldaar over te stappen op de Intercity naar Utrecht. Aldaar werden nog snel broodjes gekocht bij een niet nader te benoemen broodzaak, en daarna stapte ik op ICE 105 om een beetje uit te kateren. :')

Na een aantal uurtjes van 'oogjes dicht, snaveltjes toe' werd ik weer wakker, de trein was ondertussen al voorbij Frankfurt. Dat ik heb kunnen slapen was een wonder, want het was me een partij druk in de trein. :shock: In Mannheim stappen traditioneel veel mensen over, voor het eerst had ik géén mensen tegenover me.
Afbeelding

Na nog een paar uurtjes rijden door de inspirerende landschappen van de Rijnvallei...
Afbeelding

...werd om 14:47 Basel bereikt! *O*
Afbeelding

Alhier werden (ondanks de lange rij bij de SBB change) wat Zwitserse Franken gehaald, en daarna nog een broodnodige kop thee. Bizar genoeg was die nóg duurder dan de DB Boordbistro, we danken de Frankenshock weer :N Met een kleine teleurstelling ging het daarna verder naar Bern, ik haalde maar net de IC van 15:31.

Na nog kennis gemaakt te hebben met 'Olten' bij station Olten, werd een uurtje na vertrek uit Basel keurig optijd Bern bereikt.
Afbeelding

Aldaar werd ik verrast: de stoptrein naar Brig (over de Lötschbergpas) was uitzonderlijk verlengd naar Domodossola, en daar ik ook die kant op moest, was de keuze snel gemaakt. Een snel fototje bij de overstappen kon er nog vanaf, maar met het verslepen van de bagage erbij was er niet echt meer tijd over.
Afbeelding

Al snel na vertrek uit Bern werden de eerste Alpentoppen zichtbaar, zoals hier voor Thun.
Afbeelding

Na Thun ging het langs de Thunersee, en dan wordt het plaatje natuurlijk helemaal compleet! :D
Afbeelding

De bergtoppen herkennen was een eitje, mede dankzij deze handige Flyers die in de trein voor het rapen lagen.
Afbeelding

Vervolgens was het echt vooral uit je ogen kijken, ik kan de Lotschbergpas aanbevelen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na wat een korte rit leek (maar drie uur was) werd om 19:02 Domodossola bereikt, de Zwitserland-passage was weer overleefd! *O*
Afbeelding

Nou ja, overleefd... Blijkbaar vormt de Simplontunnel een tijdpoort waarmee je qua OV veertig jaar terug de tijd in gaat, want Domodossola bracht je terug in de sfeer van de seventies. :')
Afbeelding

Na verloop van tijd was daar dan ineens de stoptrein die het laatste deel van de reis zou vormen, en toen was de mening over de Italiaanse spoorwegen toch wel compleet. Aftands, wegroestend, met gaten in de muren en met stoelen die uit elkaar vallen als je ook maar iets te dicht ertegenaan gaat staan, men had duidelijk moeite gestopt in wat de laatste stoptrein van de dag is op deze route. Het afstandsverschil was zo groot, dat ik er zelfs in slaagde om mijn knie lelijk te bezeren bij het instappen. :X
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een halfuurtje trilplaattrein later werd uiteindelijk station Grindbak Baveno bereikt, en aldaar hield de rit voor vandaag op.
Afbeelding

De dag erop (9 augustus) was een rustdagje voor mij, al dan niet opgelegd door die rottige knie van me. Wel konden er met moeite nog wat toeristendingetjes gedaan worden. :)
Afbeelding
Afbeelding

En na een verfrissende regenbui 's avonds laat...
Afbeelding

...was het op 10 Augustus weer tijd om wat te gaan doen. Er stond vandaag een vaartocht over het Lago Maggiore gepland naar Locarno (CH), waarna via de Centovalli-spoorlijn weer teruggestoken zou worden naar de beginplaats. Na een goed ontbijtje werd op 11:15 opgedraafd bij de veerhaven van Baveno:
Afbeelding

De vaardienst over het Lago Maggiore ligt in handen van een Italiaans staatsbedrijf, en alhoewel mensen flink kunnen zeiken op de NS, hebben we niets te klagen in vergelijking met Italië. De bootmaatschappij hier bleek een echt staatsbedrijf, dus met drie keer zoveel personeel als de waterbus rond Dordt, vertragingen tot 25 minuten en onmogelijke dienstregelingen, de geplande boot (de grote) moest tegelijkertijd met een andere boot op dezelfde aanlegplaats aanmeren. De kunst om goede dienstregelingen te maken is blijkbaar voorbehouden aan staatsbedrijven met een winstoogmerk. :X
Afbeelding

Een comfortabele vaartocht volgde, met eindelijk wat zon, en daarnaast (zoals het hoort) meer louche praktijken bij één bedrijf dan in de rest van Nederland. De aardige restauratieafdeling-mederwerker rondde namelijk automatisch de prijs van koffie, wat fris en een broodje af van 6,70 naar 10 euro. Vragen om het verschil terug was te makkelijk, hij hield zich natuurlijk van de domme. Gelukkig was het gezellig aan boord, dus ik vond het eigenlijk allemaal wel best. :P
Afbeelding

Afbeelding

Na drie uur varen werd uiteindelijk Locarno bereikt, ik was weer terug in de moderne wereld. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Alhier was er een ruim uur voor het overstappen (10 minuten lopen) en het maken van reserveringen voor een latere reis. Als ervaren Zwitserland-ganger betekende dat dus 50 minuten over hebben voor een drankje en een gebakje, waar je dan dus 11,20 CHF voor mocht afrekenen. (€ 10,98!)
Afbeelding

Afbeelding

Sterker nog, er was nog tijd om treintjes te kijken, helaas was er niet zoveel te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna was het tijd om de Centovalli-spoorlijn te nemen. Ik wist dat de lijn ooit eens in Rail Away had gezeten, maar werd nou niet echt positief verrast bij aankomst op het perron.
Afbeelding

En ook de eerste kilometers waren niet echt om over naar huis te schrijven. Zelfs de Parijse RER is nog netter! :X
Afbeelding

Eenmaal Locarno uit veranderde dat helemaal, de lijn reed een valleitje in, om daarna alleen nog maar door krappe bochtjes tegen valleiwanden te rijden, af en toe ook dwars door een dorpje heen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van tijd tot tijd werd de vallei op spectaculaire wijze overgestoken. :o
Afbeelding

Hoe verder het ging, hoe mooier het werd. Hier een meertje, niet ver van de Zwitsers-Italiaanse grens.
Afbeelding

Meer prachtige bruggetjes...
Afbeelding

...leidden uiteindelijk tot de Italiaanse grens.
Afbeelding

Ook aan de andere kant waren de uitzichten prachtig!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nadat deze heuvel met haarspeldbochten afgedaald werd...
Afbeelding

Was ik weer terug in dat moderne Domodossola. Alhier had Trenitalia iets meer moeite gedaan vandaag, maar lekker reizen was het nogsteeds niet.
Afbeelding

En dankzij de rijkunsten van de machinist werd ik een halfuurtje na vertrek op een beter deel van het station Baveno afgezet. De reisdag was weer voorbij!
Afbeelding

Qua OV hield het hiermee wel op voor mijn verblijf in Baveno. Er werd (met mijn licht herstelde been) wat gewandeld in dit schattige dorpje, maar er werd vooral gerelaxt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het verblijf in Baveno duurde tot 14 augustus, naar welke bestemmingen ik daarna ging, komt in een volgend deel. Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :D

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 15:25
door Meltrain
Leuk verslag. :D
Een klein vraagje: die eerste Italiaanse trein (waar je dus je knie verwondde), was dat een treinstel of waren dat ook rijtuigen (die dan waarschijnlijk getrokken of geduwd werden door de onvermijdelijke E464)?

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 15:54
door Etienne
Leuk verslag :P

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 15:59
door isadora
Een schitterend plaatjesboek. :pos:
En ja, verwonden in een Italiaanse trein, ik kan je de hand schudden.
Heb nog wekenlang last gehad van een klapstoeltje ergens middenin een gangpad.

Kijk met belangstelling uit naar het vervolg.

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 16:18
door AppleMoose
Mooi verslag, leest en kijkt lekker weg :pos:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 16:21
door deadlock
Vind ik leuk!

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 20:11
door Cookie
Boeiend verslag met fraaie foto's! :pos: En het verschil tussen de spoorwegen Zwitserland en Italië is inderdaad herkenbaar :P .

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 20:11
door ArrivaBas
Like! :pos:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 20:43
door Z2N
Meltrain schreef:Leuk verslag. :D
Een klein vraagje: die eerste Italiaanse trein (waar je dus je knie verwondde), was dat een treinstel of waren dat ook rijtuigen (die dan waarschijnlijk getrokken of geduwd werden door de onvermijdelijke E464)?
Het was idd een E464, maar met een allegaartje van rijtuigen uit (naar schatting) de jaren '60 en '70.

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 21:13
door Daniel
Prachtig verslag! Heerlijk om te lezen en vooral erg fraaie plaatjes :pos:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 21:47
door Timon91
Zeer fraai en mooi geschreven! Ik ben benieuwd naar de rest :)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 22:03
door Suus
Heel leuk verslag. Italië is een mooi spoorland buiten de HSL's, maar ik zie/lees er vrij weinig over. :pos:
Z2N schreef:
Meltrain schreef:Leuk verslag. :D
Een klein vraagje: die eerste Italiaanse trein (waar je dus je knie verwondde), was dat een treinstel of waren dat ook rijtuigen (die dan waarschijnlijk getrokken of geduwd werden door de onvermijdelijke E464)?
Het was idd een E464, maar met een allegaartje van rijtuigen uit (naar schatting) de jaren '60 en '70.
Die rijtuigen met vouwdeuren en laag gedeelte in het midden zijn de "Carrozza vicinale a piano ribassato" (lagevloersrijtuigen voor lokaaltreinen) uit de periode 1965 - 1982. De rijtuigen met middendeuren en een gelijke vloerhoogte over het gehele rijtuig zijn de "Medie Distanze Vestiboli Centrali (MDVC)" uit 1980-1990. :)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 22:04
door Thom91
Leuk!

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 23:56
door Milco
Leuk verslag en mooie foto's! (y)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 23:56
door waldo79
Dat smaakt naar meer 8-)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: di 25 aug 2015, 00:51
door Ardan
Toppie :pos: Dat verschil tussen Zwitserland en Italië ook :')

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: di 25 aug 2015, 18:24
door Plan-V444
Prachtig verslag! De Centovalli-bahn staat zeker nog op mijn lijstje. Een doorreis Zwitserland is nooit mis en Italië ziet er prachtig uit. Zin in deel 2! :D :pos:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: di 25 aug 2015, 20:20
door candelaer
Mooi verslag, de italiaanse rijtuigen zijn idd erg herkenbaar. Vooral het ontbreken van een airco in combinatie met leren stoelen is toch wel een designtoppertje. Al zijn de italianen blijkbaar druk bezig die ouwe meuk te vervangen. Kwam deze zomer moderner spul tegen en een aantal van de MDVC-rijtuigen hadden ineens airco gekregen.

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: do 27 aug 2015, 16:04
door julsteren
Mooi verslag :pos:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: do 27 aug 2015, 21:51
door Z2N
Grazie mille a tutti! :D :D

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: za 29 aug 2015, 16:23
door Geert
candelaer schreef:Kwam deze zomer moderner spul tegen en een aantal van de MDVC-rijtuigen hadden ineens airco gekregen.
Volgens mij heb ik ook wel eens in zo'n ding gezeten met airco. Die helaas defect was (met 30 °C ook niet heel fijn).

Leuk verslag Z2N!

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 1): Ambtenarenland (48 foto's)

Geplaatst: zo 30 aug 2015, 19:03
door Zugführer
Leuk verslag, eentje waar ik ook even de tijd voor wilde nemen, daarom nu pas gelezen.
Ben benieuwd naar het vervolg!