RTM Donateursdag 2015 [23 foto's, 1 film]
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 11:45
Gisteren vond weer de jaarlijkse donateursdag van de RTM te Ouddorp plaats en zoals elk jaar was ik daar met mijn opa ook weer bij. ;)
Zowat alle tractievoertuigen waren buiten gezet, wat een leuke line-up opleverde:

Na de presentaties kwamen de trams ook in actie, te beginnen met loc 54 die even wat stoom moest afblazen:

Voor de gelegenheid waren alle 12 rijvaardige goederenwagons buiten gezet en in combinatie met loc 54 leverde dat een goederentram op. Het bordje voorop de loc gaf aan dat deze loc dit jaar 100 is geworden:

Naast de goederentram reden er twee personentrams: een dieseltram getrokken door motorwagen 1804 "Kievit" en een stoomtram getrokken door loc 50.
Als eerst vertrok de stoomtram en daarna de goederentram:

Wij namen de stoomtram welke bij het bezoekerscentrum de goederentram inhaalde:

Vanuit de tram kon ik een foto maken van de remise, gelegen tussen de duinen:

Ter hoogte van de remise was de dieseltram op een zijspoor gezet zodat wij hem konden inhalen (helaas is deze foto wel een beetje onscherp :( ):

Ook bus 107 "Grasklokje" was aanwezig en die kon ik vanuit de tram fotograferen:

Aangekomen bij Port Zélande werd loc 50 even achter de tram gezet (waarom wordt zo dadelijk wel duidelijk). Omdat de "Kievit" er inmiddels ook aan kwam, konden ze samen op de foto:

Omdat de drie trams tegelijk bij Port Zélande moesten zijn, werd de dieseltram op het zelden gebruikte kopspoortje gezet:

Even later kwam de goederentram die op het doorgaande niet-perronspoor werd gezet:

Hierna werd er gerangeerd: loc 54 nam de personentram over en loc 50 verplaatste enkele goederenwagens van de goederentram naar de personentram en nam later de ingekorte goederentram over.
Een overzichtsfotootje van Port Zélande met links de "Kievit" op het kopsporr en rechts loc 54 die nu voor de personentram staat. Te zien valt ook dat het best druk was
:

Ook bus "Grasklokje" was inmiddels bij Port Zélande gearriveerd. Ondanks het tegenlicht vind ik dit best een mooie foto:

Mijn opa en ik hadden inmiddels het plan opgevat om dit keer niet helemaal mee te gaan tot het eindpunt maar in Port Zélande te blijven.
Hierdoor kon ik daar nog wat fotograferen en filmen, te beginnen met een film van het vertrek van loc 54:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2qLwF__FLPw[/youtube]
Om onduidelijke redenen stopte mijn camera ineens met filmen. Het lag ditmaal niet aan de batterijen want die heb ik de rest van de dag nog zonder problemen gebruikt.
Ook "Grasklokje" vertrok toen weer zodat ze (op een alternatieve manier) samen op de foto konden:

Na wat rangeerwerk kwam daarna de "Kievit":


Tot slot kwam loc 50 met de ingekorte goederentram:


Hierna gingen wij een patatje eten en na ongeveer een half uur namen we de dieseltram terug naar de remise. De beide stoomtrams werden namelijk gecombineerd tot een lange tram en kwamen pas later, zodat ik die op de Brouwersdam op de foto wilde zetten.
Voordat het zover was kon bij de parkeerplaats van de RTM het "Grasklokje" nog eens op de foto die een extra ritje naar Port Zélande voor reizigers die met Arriva lijn 104 weer terug naar huis gingen:

Even later kwam de lange gecombineerde stoomtram (met dubbeltractie):


Hierna liep ik weer naar de remise om aldaar de tram nogmaals op de foto te zetten na het rondje via het Bezoekerscentrum:

Omdat de tram toch precies voor mijn neus stilstond wegens het afkoppelen van de goederenwagons, konden de beide stoomlocomotieven nog één keer op de foto:

Hierna was de donateursdag afgelopen een keerden we huiswaarts.
Zowat alle tractievoertuigen waren buiten gezet, wat een leuke line-up opleverde:
Na de presentaties kwamen de trams ook in actie, te beginnen met loc 54 die even wat stoom moest afblazen:
Voor de gelegenheid waren alle 12 rijvaardige goederenwagons buiten gezet en in combinatie met loc 54 leverde dat een goederentram op. Het bordje voorop de loc gaf aan dat deze loc dit jaar 100 is geworden:
Naast de goederentram reden er twee personentrams: een dieseltram getrokken door motorwagen 1804 "Kievit" en een stoomtram getrokken door loc 50.
Als eerst vertrok de stoomtram en daarna de goederentram:
Wij namen de stoomtram welke bij het bezoekerscentrum de goederentram inhaalde:
Vanuit de tram kon ik een foto maken van de remise, gelegen tussen de duinen:
Ter hoogte van de remise was de dieseltram op een zijspoor gezet zodat wij hem konden inhalen (helaas is deze foto wel een beetje onscherp :( ):
Ook bus 107 "Grasklokje" was aanwezig en die kon ik vanuit de tram fotograferen:
Aangekomen bij Port Zélande werd loc 50 even achter de tram gezet (waarom wordt zo dadelijk wel duidelijk). Omdat de "Kievit" er inmiddels ook aan kwam, konden ze samen op de foto:
Omdat de drie trams tegelijk bij Port Zélande moesten zijn, werd de dieseltram op het zelden gebruikte kopspoortje gezet:
Even later kwam de goederentram die op het doorgaande niet-perronspoor werd gezet:
Hierna werd er gerangeerd: loc 54 nam de personentram over en loc 50 verplaatste enkele goederenwagens van de goederentram naar de personentram en nam later de ingekorte goederentram over.
Een overzichtsfotootje van Port Zélande met links de "Kievit" op het kopsporr en rechts loc 54 die nu voor de personentram staat. Te zien valt ook dat het best druk was

Ook bus "Grasklokje" was inmiddels bij Port Zélande gearriveerd. Ondanks het tegenlicht vind ik dit best een mooie foto:
Mijn opa en ik hadden inmiddels het plan opgevat om dit keer niet helemaal mee te gaan tot het eindpunt maar in Port Zélande te blijven.
Hierdoor kon ik daar nog wat fotograferen en filmen, te beginnen met een film van het vertrek van loc 54:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2qLwF__FLPw[/youtube]
Om onduidelijke redenen stopte mijn camera ineens met filmen. Het lag ditmaal niet aan de batterijen want die heb ik de rest van de dag nog zonder problemen gebruikt.
Ook "Grasklokje" vertrok toen weer zodat ze (op een alternatieve manier) samen op de foto konden:
Na wat rangeerwerk kwam daarna de "Kievit":
Tot slot kwam loc 50 met de ingekorte goederentram:
Hierna gingen wij een patatje eten en na ongeveer een half uur namen we de dieseltram terug naar de remise. De beide stoomtrams werden namelijk gecombineerd tot een lange tram en kwamen pas later, zodat ik die op de Brouwersdam op de foto wilde zetten.
Voordat het zover was kon bij de parkeerplaats van de RTM het "Grasklokje" nog eens op de foto die een extra ritje naar Port Zélande voor reizigers die met Arriva lijn 104 weer terug naar huis gingen:
Even later kwam de lange gecombineerde stoomtram (met dubbeltractie):
Hierna liep ik weer naar de remise om aldaar de tram nogmaals op de foto te zetten na het rondje via het Bezoekerscentrum:
Omdat de tram toch precies voor mijn neus stilstond wegens het afkoppelen van de goederenwagons, konden de beide stoomlocomotieven nog één keer op de foto:
Hierna was de donateursdag afgelopen een keerden we huiswaarts.