Eigenlijk heb ik veel meer met Duitstalig gebied dan met Franstalig gebied, maar het was zeker leuk om weer eens in Frankrijk te zijn. Het is alweer een tijd geleden dat ik een plezierreisje met de trein maakte en nog langer geleden dat ik tijdens zo'n reisje enigszins fatsoenlijke foto's kon maken, maar begin november veranderde dat opeens. Omdat er vanwege de movember actie Thalys tickets voor 11 euro gekocht konden worden besloot ik spontaan een retourtje Lille te kopen. Bovendien regelde ik een nieuw fototoestel, dat ik tijdens dat reisje dan maar eens uit kon gaan proberen. Met name bij de donkere foto's zitten er nog wat onscherpe plaatjes tussen, ik moet dus nog even oefenen
Vanwege de beperkte voorbereidingstijd die ik had besloot ik er niet een al te moeilijk reisje van te maken en naast Lille enkel naar Dunkerque te gaan. Onderstaand kaartje is mijn route. Zoals je meteen al ziet ging niet alles helemaal volgens planning, vandaar de titel, maar daar over later meer ;)
Op maandag 30 november gaat om 5.15 de wekker in mijn residentie te Eindhoven, zodat ik een kwartiertje later naar het station kan aanlopen. Daar koop ik dit toepasselijke "ontbijt" in de nieuwe stationstunnel
Daarmee stap ik om 6 uur de intercity naar Den Haag in.
Breakfast in intercity to Rotterdam by Zugführer, on Flickr
Geheel volgens dienstregeling arriveren we in Rotterdam. Om er zeker van te zijn dat ik mijn Thalys niet ga missen heb ik een trein eerder genomen, zodat ik nu wat tijd op moet vullen in Rotterdam. Dat wordt een ochtendwandelingetje rond het station dus. Tot mijn verbazing werkt de barcode op mijn e-ticket ook voor het open maken van de poortjes, er lijkt zowaar over nagedacht te zijn.
Rotterdam Central train station by Zugführer, on Flickr
Onder de stationskap staat thalys 9391 op het punt naar Amsterdam te vertrekken. Niet veel later komt ook mijn Thalys aan.
Thalys 9391 at Rotterdam train station by Zugführer, on Flickr
Op hoge snelheid rijden we naar Antwerpen, iets langzamer vervolgen we onze weg naar Brussel en dan gaat het mis. Door koperdiefstal rijden er de komende uren geen treinen over de HSL tussen Brussel en Lille, dus moeten we de trein in Brussel verlaten. Deze posters zijn blijkbaar direct geprint om de reizigers te informeren.
"Service update" message at Bruxelles Midi by Zugführer, on Flickr
Dit hek moet er voor zorgen dat niemand zonder controle naar de sporen 3 t/m 6 kan (waar de hogesnelheidstreinen vertrekken), vanwege "terreurdreiging niveau 4", hoewel die bij mijn weten enkele dagen eerder al was ingetrokken.
Fence at Bruxelles Midi by Zugführer, on Flickr
Gelukkig kan er omgereisd worden en dat is nog helemaal niet zo erg, aangezien het toch een plezierreisje was.
Op de perrons van Brussel-Zuid staan elektronische informatieborden die op verzoek de route van de trein laten zien. Dit is dus de IC die ik ga nemen, tot Gent-Sint-Pieters.
Electronic information stand at Bruxelles Midi by Zugführer, on Flickr
In Gent stap ik over op de IC naar Lille. Hier komt hij binnen terwijl links de tegentrein naar Antwerpen vertrekt.
Intercity train to Poperinge/Lille at Gent Sint-Pieters by Zugführer, on Flickr
Het schiet niet echt op, het is vooral stilstaan met deze trein. In zowel Kortrijk als Moeskroen staan we minutenlang te wachten tot we weer mogen vertrekken.
Met 2 uur vertraging bereiken we alsnog Lille. In plaats van Lille Europe kom ik nu aan op station Lille Flandres, wat ik persoonlijk een stuk mooier vind ;)
Train station Lille Flandres by Zugführer, on Flickr
Ik twijfel even of ik nog wel naar Dunkerque ga, zoals oorspronkelijk mijn plan was, nu ik 2 uur minder heb. Ik besluit toch te gaan en loop daarom naar Lille Europe waar ik een kaartje uit de kaartautomaat weet te toveren. Hier de weg van Lille Flandres naar Lille Europe, ter hoogte van het onderbroken dak op de achtergrond is de ingang.
Road to train station Lille Europe by Zugführer, on Flickr
Ik heb een klein uurtje, dus loop nog even rond tussen beide stations. Daar ontdek ik onder andere deze oude stadspoort, de Porte de Roubaix, gebouwd in 1620 en - interessant voor dit forum - aan het eind van de 19e eeuw zijn de twee zijdoorgangen gemaakt, zodat de tram door de poort kon. Inmiddels is dat ook weer verleden tijd en herinneren alleen de rails in de straat nog aan het tramverleden. Tegenwoordig rijdt er nog een tram die bij Lille Europe onder de grond gaat en ondergronds eindigt bij Lille Flandres, hier vlakbij dus.
Porte de Roubaix, Lille by Zugführer, on Flickr
Verder loop ik even binnen in Euralille, het grote winkelcentrum tussen het gare de Flandres en gare Europe in. Daarvoor moet overigens wel eerst ieders bagage gecontroleerd worden, naar aanleiding van de aanslagen in Parijs?
Shopping centre Euralille between Flandres and Europe station by Zugführer, on Flickr
Ik keer terug naar station Europe en bewonder de driedimensionale muurschilderingen in de metrotoegang.
Wall paintings at Lille Europe by Zugführer, on Flickr
En dan staat mijn "TER à Grande Vitesse" naar Dunkerque klaar. Voor zover ik het begrijp wordt er 3 keer per dag een TGV treinstel ingezet om op en neer te rijden naar onder andere Dunkerque, tegen TER-tarief. Ik snap niet helemaal hoe dat kostendekkend kan zijn, want het is behoorlijk leeg in de trein. Het gaat wel lekker snel, in een half uur bereiken we Dunkerque. Er komt geen personeel langs, mijn kaartje had ik net zo goed niet kunnen kopen
"TER à Grande Vitesse" to Dunkerque at Lille Europe by Zugführer, on Flickr
In Dunkerque staat dit hilarische busje voor het station.
Gruau Microbus at Dunkerque train station by Zugführer, on Flickr
Ik maak echter geen gebruik van de bus, maar ga te voet richting strand. Onderweg maak ik verschillende foto's, voor een sfeerimpressie van Dunkerque kun je de spoiler openen ;)
- Spoiler: show
Malo-les-Bains by Zugführer, on Flickr
Het strand, vlak voor het begint te regenen. Aan het zand kun je zien hoe hard het waait :)
Malo-les-Bains, beach by Zugführer, on Flickr
Echt lekker weer is het niet, dus keer ik weer om naar het station. Hier kun je een potje minigolf spelen...
Malo-les-Bains, Abandoned minigolf by Zugführer, on Flickr
Vlak voor het station kom ik dit aparte gebouw nog tegen, de ingang helemaal dichtgemetseld. Aan de naam op de gevel te zien een soort zwembad, maar het is absoluut onmogelijk gemaakt er binnen te komen.
Thuis doe ik even wat research en vind dan onder andere dit filmpje - Les Bains Dunkerquois van binnen, in de huidige toestand. Een echte lost place dus.
Dunkerque, Les Bains Dunkerquois by Zugführer, on Flickr
En zo bereik ik het station van Dunkerque weer. Helaas staan er veel auto's voor en wordt er net een glazen deur gerepareerd.
Dunkerque train station by Zugführer, on Flickr
Het kleine, maar overdekte busstation voor het station van Dunkerque.
Dunkerque bus station by Zugführer, on Flickr
Ik keer terug naar Lille met de "normale" TER, die dubbel zo lang doet over de reis, namelijk 1 uur en 6 minuten, tegenover de 33 minuten op de heenweg. Op de foto staat slechts een deel van het personeel, er zit een man of 6 op dit kleine treintje.
TER to Lille at Dunkerque train station by Zugführer, on Flickr
Even na vieren bereik ik Lille weer. Tijd voor een stadswandeling, voor het donker is, onder andere langs deze stadspoort: de Porte de Paris
Lille, Porte de Paris by Zugführer, on Flickr
Dan gaat de zon al onder, maar ook in het donker is het wel mooi in de stad. Kerstmarkten blijken niet voorbehouden aan Duitse steden.
Lille, Christmas market by Zugführer, on Flickr
Er is zelfs een reuzenrad neergezet :')
Lille, ferris wheel at christmas market by Zugführer, on Flickr
Nog een doorkijkje over de Rue Faidherbe naar het Gare de Flandres.
Lille, Rue Faidherbe by Zugführer, on Flickr
En ik keer nog even terug naar dat station, de trein in het midden van de foto deed qua volheid niet onder voor de gemiddelde Nederlandse forenzentrein :o
Train station Lille Flandres by Zugführer, on Flickr
Ik kom mijn tijd prima door en besluit dat ik nog een keer naar Lille moet, want een deel van de stad heb ik nog helemaal niet gezien. Ik kom Euralille nog een keer binnen voor het eigenlijke doel van de dag: ik koop twee flessen Ch'ti - het bier dat genoemd is naar de inwoners van deze streek - in de grootste Carrefour die ik in tijden heb gezien. Dan is het 7 uur en staat mijn trein alweer op het punt te vertrekken.
Departure board Thalys 9975 at Lille Europe by Zugführer, on Flickr
Dat is 'm, naast een Frans broertje.
Thalys 9975 at Lille Europe by Zugführer, on Flickr
Dit leek me een toepasselijk biertje voor in de Thalys, één of ander vies exportbiertje dat Grolsch voor de Franse markt blijkt te maken
Amsterdam Navigator at Thalys 9975 by Zugführer, on Flickr
Het gaat weer lekker snel naar Brussel, dan weer wat langzamer naar Antwerpen en dan... huh, we rijden niet over de HSL. Als we bijna bij de grens zijn wordt de omroep wakker. We mogen niet over de HSL vanwege de harde wind, natuurlijk, daardoor zal het "wat langer" gaan duren.
In Lage Zwaluwe worden we aan de kant gezet en blijven we zo'n half uur stil staan. Het enige omroepbericht gedurende dit half uur luidt "Dames en heren, wij staan stil voor een rood sein. Voor uw eigen veilgheid verzoeken wij u niet te trachten de buitendeuren te openen" :') :')
Met een uur vertraging bereiken we Rotterdam Centraal weer, het zit me niet mee vandaag. Met een sprintje naar het poortje - check uit met barcode, keer om, check in met ov-chipkaart - ben ik nog ruim op tijd om mijn gereedstaande intercity naar Utrecht te fotograferen.
Intercity 583 to Groningen at Rotterdam Central Station by Zugführer, on Flickr
In Utrecht stap ik met alweer een sprintje over op de sprinter naar Maarssen en zo bereik ik rond 11 uur mijn tweede residentie na een lange dag. Bedankt voor je aandacht en misschien komt er nog wel eens een vervolg, met betere foto's :Y