Pagina 1 van 1

Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 22:22
door Z2N
Feasgar math! Na een hectische periode in het voorjaar, met als hoogtepunt de maand mei, besloot ik dat het tijd was voor rust. Ik wou naar een plek met ruige natuur, weinig mensen en ook weinig contact met de wereld thuis. Die plek vond ik, op een plek zo noordelijk als Göteborg (Zweden), maar dan in het Engelse taalgebied: De Schotse Hooglanden. Plannen werden gemaakt, reserveringen geboekt, en daarna werd op 2 juni vertrokken voor een reis van tien dagen. De reis zou beginnen in het gebied dat de Keltische taal Alba noemt, maar eindigen in een andere uithoek van West-Europa.

Maar eerst: Schotland. Voor iemand die niet vliegt is het een hele reis om er te komen,en daarom was het logisch dat de reis begon tegen half vijf in de middag, om boodschappen te doen. :mrgreen:
Afbeelding

Daarna ging het per bus en per trein naar Rotterdam. Dat bleek nog wel een kleine opgave, door een sein- en wisselstoring in Utrecht was het treinverkeer naar Rotterdam verstoord. Dat DSSU heeft zoveel voordelen! :N
Afbeelding

Afbeelding

Na het avondeten en een bezoek aan wat bekenden op het station ging het daarna verder, met de sprinter naar Hoek van Holland.
Afbeelding

Afbeelding

Na een halfuurtje kon ik mijn aansluiting al zien, de Stena Brittanica. Na een korte controle bij de incheckbalie en bij de Douane…
Afbeelding

...kon ik zo door: Naar het Schip! :D
Afbeelding

Afbeelding

Voor wie nog nooit per Stena Line gereisd is: bedenk je een vliegveld na de douane, punt. Daar ik geen behoefte had aan Tax-Free parfum keek ik nog even wat TV, het laatste beetje Nederland. (en ja, het is de Keuringsdienst van Waarde) :)
Afbeelding

Tegen 10 uur vertrok de boot, en daarna ging het al vrij snel naar bed.
Afbeelding

En dan sta je ineens acht uur later aangemeerd en wel in Harwich, nog 1 natiegrens te gaan! :D
Afbeelding

Na een Full English op de boot als ontbijt ging het al snel naar Harwich International station. De treinmaatschappij is hier Abellio Greater Anglia, dus inderdaad: NS. Harwich heeft nog speciale boottreinen naar Londen, die doordeweeks ook als ochtendspitstrein dienen. Twaalf bakken dus, dubbeldeks gaat hier namelijk niet.
Afbeelding

De rit begon eerst nog rustig…
Afbeelding

…maar na verloop van tijd werd het steeds drukker. Ter hoogte van Stratford bleek op een andere trein iemand onwel geworden, waardoor een lichte treinfile ontstaan was. Toch typisch om tot zes maal toe ingehaald te worden door een stoptrein van TFL… :')

Uiteindelijk bereikten we met een kwartiertje vertraging London Liverpool street. Zelfs om 9 uur ‘s ochtends is het hier nog middenin de spits, de City (een van de Londense zakenwijken) is hier vlakbij.
Afbeelding

Afbeelding

Met de Underground (die nog steeds niet Nederlands Contactless accepteert) ging het daarna naar London Euston.
Afbeelding

Hier moest nog even gewacht worden tot mijn volgende trein aangekondigd werd, tijd die gebruikt werd om te kletsen met een Schotse vader en zijn zoontje.
Afbeelding

Uiteindelijk kon dan worden ingestapt, en daarbij wordt van alle reizigers manueel de kaartjes gecontroleerd. Kosten nog moeite gespaard, poortjes (die er op veel Britse stations wel zijn) zijn er hier niet. :)
Afbeelding

Hierna volgde een reis van 4,5 uur met Virgin Trains naar Glasgow, een reis die op wat vertraging na vrij oninteressant begon. Zelfs hier was ik alleen nog steeds niet van Nederland af. :')
Afbeelding

In het Lake District en Cumbria werd het landschap veel mooier. Lang ben je hier trouwens niet: de trein rijdt vrijwel overal 200 km/h, de gemiddelde snelheid van deze treinrit ligt hoger dan de maximumsnelheid op het netwerk van NSR… :X
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk werd een paar minuutjes later dan gepland Glasgow Central bereikt, welkom in Schotland! *O*
Afbeelding

Afbeelding

Glasgow heeft twee stations, Central en Queen Street. Ik besloot eerst de weg te verkennen naar Queen Street, en dat kan met een pendelbus van, opnieuw, NS! :') Abellio is namelijk de uitbater van Scotrail, de Schotse nationale spoorwegmaatschappij.
Afbeelding

Daar ik redelijk optijd was besloot ik nog even een wandelingetje te doen door de stad, waar gezellige vrijdagmiddag-drukte heerste. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruim 20 minuten voor vertrek was ik weer op het station. Station Queen Street is deze zomer grotendeels dicht vanwege elektrificatie-werkzaamheden, en dus moeten alle treinen van de aparte ondergrondse perrons, die aan een andere lijn liggen.
Afbeelding

De meeste treinen díe normaal gesproken boven vertrekken vertrokken nu onder, wat natuurlijk veel drukte gaf. Met ietswat vertraging kwam daardoor mijn volgende trein binnen, richting Oban.
Afbeelding

De rit naar Oban duurt 2,5 uur, en daarom is op deze trein, die feitelijk een stoptrein is, zelfs catering aanwezig. Niets te klagen dus. :)
Afbeelding

Naarmate de reis vorderde werd het landschap steeds heuvelachtiger, steeds kaler, steeds mooier.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tegen kwart voor acht lokale tijd stond ik dan in Oban. Het eindpunt van de dag,
Afbeelding

Dit dorpje leeft van twee dingen: toerisme en het ferryverkeer, beiden hier gevestigd door de spoorlijn. In dit toeristische seizoen komt het dorp daarmee tot leven, buiten de zomer wonen hier ongeveer evenveel mensen als in Bodegraven.
Afbeelding

Mocht het niet duidelijk zijn: dit is dus Ruraal Schotland, waar men Schots Keltisch als volkstaal heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Na een hapje eten wou ik snel naar bed. De slaapplek die ik had was met 30 pond nog vrij goedkoop, maar daarvoor krijg je dan wel het meest verrotte gebouw van het dorp… Voor het slapengaan besloot ik nog maar even in de haven te kijken, ik werd niet teleurgesteld. (A)
Afbeelding

Afbeelding

Na een verder vrij rustgevende nacht was ik bijtijds mijn bed uit om nog een ontbiijtje te scoren, en daarna weer verder te gaan. Daarbij kwam ik langs de haven, die een prominente rol heeft in het dorp. In de nacht was een stoomboot aangemeerd... *O*
Afbeelding

Afbeelding

Wie niet van Optares houdt is hierbij trouwens gewaarschuwd, hier is het Optare of een Touringcar op de streekbussen.
Afbeelding

Hierna ging ik weer naar het station, voor de trein van 8:57, waarmee ik terug zou steken naar Crianlarich.
Afbeelding

Het terugsteken is hier trouwens geen ramp… :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Crianlarich, hier had ik een korte overstap voor de richting Mallaig, ik was net optijd om de volgende trein binnen te zien komen.
Afbeelding

Afbeelding

Het was maar goed dat ik zitplaatsreserveringen had geregeld had in Londen, want het was enorm druk aan boord.
Afbeelding

De route van Crianlarich naar Mallaig is deel van de West Highland Route, wat wordt gezien als een van de mooiste spoorlijnen van de wereld. En mooi was het zeker: *O*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De route loopt dwars door de Rannoch Moor, een moerassige vlakte omringt door enkele van de hoogste toppen in Schotland. Ik kan hier heel erg van genieten... :D
Afbeelding

Afbeelding

Nadat het landschap weer wat normaler wordt...
Afbeelding

Afbeelding

…komt de trein aan in Fort William, waar deze kop moet maken voor het vervolg van de reis richting Mallaig. Fotostop! *O* Afbeelding

Op het station waren ook rijtuigen te vinden van de Caledonian Sleeper, die die ochtend uit Londen waren gekomen. Opvallend was het rijtuig in Virgin-kleuren, daar Virgin toch al een tijdje geen Mark 3-rijtuigen meer gebruikt (in deze kleuren sinds 2005 al niet meer)... :lol:
Afbeelding

Langzaam ging het vervolgens verder…
Afbeelding

… om vervolgens opnieuw de heuvels in te duiken.
Afbeelding

En dan het moment dat de toeristen in de trein vechten voor een plekje langs het raam (en ik blij was met de reservering): Glennfinnan Viaduct. Dit viaduct is bekend in heel de wereld van onder andere Harry Potter, en staat daarom ook op Schotse bankbiljetten. Het geluid van fotocamera’s was oorverdovend... :X
Afbeelding

Het uitzicht hierna was machtig mooi, en uiteindelijk werd ook de Atlantische Oceaan weer bereikt. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen was ik in Mallaig! Alhier was het tijd voor lunch, en keek ik wat rond in het pittoreske dorpje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ging ik naar de haven, om op de boot te stappen naar de overkant: Armadale op het eiland Skye. Een verrassend betaalbare boot trouwens, wat mogelijk is doordat bootmaatschappij Caledonian Macbryne een staatsbedrijf is.
Afbeelding

De overtocht voert over de Atlantische Oceaan, en in de tocht van 40 minuten kwam ik in gesprek met een groep Franse enioren die op Skye zouden verblijven.
Afbeelding

Tot hier was alles vrij redelijk verlopen, maar helaas bleek dat de busmaatschappij op Skye per direct de dienstregeling had gewijzigd, en in dit deel van de wereld is dan om 16:30 de laatste bus al geweest. Om toch het eindpunt Kyle te bereiken ging het verder per taxi, die zo aardig was om gratis fotostops in te lassen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ietsjes later dan gepland bereikte ik dan Kyle of Lochalsh, eindpunt van de dag. Dit dorpje met ongeveer evenveel inwoners als Mariënberg heeft een grote regionale functie, die gegroeid is door de spoorlijn die hier eindigt en de overgang naar het eiland Skye die hier altijd al is geweest, maar nu als brug loopt. Hier liep ik na het avondeten nog even een wandelingetje door het dorpje.
Afbeelding

Afbeelding

Op het station kwam de laatste trein uit Inverness net binnen, welke hier zou overnachten.
Afbeelding

En daarna zocht ik al snel zelf het bed op.
Afbeelding

Het vervolg komt in deel 2. In dat deel stap ik op meer boten, gaat er meer mis, zie ik meer bergen en ga ik door wat dalen. Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :D

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 22:32
door Hageneis
Mooie foto's!

Zag ik daar de TARDIS in Glasgow?

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 22:56
door Milco
Erg leuk verslag! :D

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 00:08
door Ardan
Wauw, wat een avontuur! Meer! *O*

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 00:43
door Zugführer
Daar sluit ik me bij aan. Leuk! :D

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:02
door Etienne
Net als de verslagen van Timon91, is dit ook een mooie. :pos:

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:27
door Hainje
Hageneis schreef:Mooie foto's!

Zag ik daar de TARDIS in Glasgow?
Dat was een TARDIS inderdaad. Ben benieuwd of Z2N ook Doctor Who is tegen gekomen. :D

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:43
door Meltrain
Erg mooi verslag. :pos:
Raar dat die busmaatschappij op Skye ineens de dienstregeling heft omgegooid. Je zou toch verwachten dat wel op elke boot aangesloten zou worden?! :?
(En nog even m**r*nn**k*n: je ging in Hoek van Holland niet langs de Douane, maar langs de Marechaussee. Als zoon van een Douane-beambte is me dat vaak genoeg uitgelegd. ;) )

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:48
door Hainje
Douane is onderdeel van de Belastingdienst en de Marechaussee toch onderdeel van de Nationale Politie?

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 13:02
door isadora
Z2N, erg fraai!!!!!
Oban is ook niet onbekend vanwege de whisky.
Ik kijk uit naar het volgende deel. :pos: :pos:

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 13:18
door Z2N
Hainje schreef:
Hageneis schreef:Mooie foto's!

Zag ik daar de TARDIS in Glasgow?
Dat was een TARDIS inderdaad. Ben benieuwd of Z2N ook Doctor Who is tegen gekomen. :D
Kijk eens goed: De Twaalfde Doctor (Peter Capaldi) loopt net weer naar de TARDIS met River Song... :wink:

Overigens is die Doctor Who niet goed in het verbergen van zijn TARDIS, ik ben hem op meerdere plekken in het centrum tegen gekomen daar... :X

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 15:00
door hidihi
Het zal een dure reis geweest zijn want de boot is al duurder dan wat ik normaal voor een vliegreis betaal. De trein tussen London en Glasgow is ook erg aan de prijs zelfs als je van te voren boekt. Ach als je het maar naar je zin hebt en vliegen is ook niet altijd leuk. Met national express of megabus reizen in Engeland is goedkoper maar duurt veel langer en is veel minder interessant!

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 15:03
door chemie
Fantastisch, leuke foto's!

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 15:25
door waldo79
Gaaf verslag (A) al zou ik niet zeggen dat Oban bepaald klein is en zeker voor Schotse begrippen niet :)

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 15:55
door reisthijs
Ik heb een paar jaar geleden ook wat in die regio rondgereisd, leuk om wat bekende plaatsten terug te zien! :pos:
hidihi schreef:De trein tussen London en Glasgow is ook erg aan de prijs zelfs als je van te voren boekt.
Ik reis daarom in Groot-Brittannië altijd met een Britrail pass, dan vallen de kosten best mee.

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 16:03
door Z2N
Ik koos zelf voor de Interrail-kaart, de reden daarvoor wordt wel duidelijk in de latere delen. Samen met de Stena Line en de boot van CalMac kwamen de OV-kosten voor dit deel uit op 162,60, waarvan bijna de helft voor de Zweedse bootmaatschappij. Zou ik overdag de overtocht naar Harwich hebben gedaan, dan zouden de transportkosten lager zijn uitgevallen, maar daar koos ik zelf niet voor.
hidihi schreef:Het zal een dure reis geweest zijn want de boot is al duurder dan wat ik normaal voor een vliegreis betaal.
Als je niet kan vliegen heb je geen keus, maar veel sparen maakt een hoop mogelijk (zeker ook met een leuke werkgever). :wink:

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 16:12
door Hainje
Ik kan ook niet vliegen, daarom ga ik met een vliegtuig. :D
Maar ik neem aan dat je dan vliegangst hebt of zoiets dergelijks?

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 19:56
door Daniel
Prachtig verslag! Heerlijk om te lezen :pos:
Hainje schreef:Ik kan ook niet vliegen, daarom ga ik met een vliegtuig. :D
:lol:

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 20:27
door Z2N
Hainje schreef:Ik kan ook niet vliegen, daarom ga ik met een vliegtuig. :D
Maar ik neem aan dat je dan vliegangst hebt of zoiets dergelijks?
Nee, het ligt gecompliceerder. Ik heb vaak vocht in de gehoorkamer, en daarom buisjes in mijn trommelvliezen. Door het druk in vliegtuigen kunnen die eruit schieten, wat veel schade kan brengen aan mijn gehoor. Daarom mag ik niet vliegen. :Y

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 20:57
door hidihi
Maakt dingen wel gecompliceerd. Ik ben afgelopen september met de lijn bus naar Schotland gegaan. Je moet toch via London reizen en als je de reistijd bij elkaar optelt ben je toch 20 uur bezig. Ik heb wel tussen stops van een paar dagen gemaakt in London en Manchester maar het blijft toch lang. Volgens mij vindt je reizen met de trein wel leuk en dat scheelt natuurlijk want als je lang reizen niet leuk vindt( zoals ik) dan duurt de reis veel langer. Ben jij trouwens wel eens in Cornwall geweest? Daar is de natuur ook zo mooi.

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 21:52
door Aking
Z2N schreef:Ik koos zelf voor de Interrail-kaart, de reden daarvoor wordt wel duidelijk in de latere delen. Samen met de Stena Line en de boot van CalMac kwamen de OV-kosten voor dit deel uit op 162,60, waarvan bijna de helft voor de Zweedse bootmaatschappij.
Hoe moet ik dat precies voor me zien? De goedkoopste InterRail (5/15 <26) is 200 euro, hoe kun je dan maar 162,20 kwijt zijn?

Of had je een 30 dagen pass en reken je dus de kosten per reisdag ofzo? :P

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 22:01
door Hainje
Z2N schreef: Nee, het ligt gecompliceerder. Ik heb vaak vocht in de gehoorkamer, en daarom buisjes in mijn trommelvliezen. Door het druk in vliegtuigen kunnen die eruit schieten, wat veel schade kan brengen aan mijn gehoor. Daarom mag ik niet vliegen. :Y
Oh dat is wel erg zuur. :(

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 22:08
door Z2N
Aking schreef:
Z2N schreef:Ik koos zelf voor de Interrail-kaart, de reden daarvoor wordt wel duidelijk in de latere delen. Samen met de Stena Line en de boot van CalMac kwamen de OV-kosten voor dit deel uit op 162,60, waarvan bijna de helft voor de Zweedse bootmaatschappij.
Hoe moet ik dat precies voor me zien? De goedkoopste InterRail (5/15 <26) is 200 euro, hoe kun je dan maar 162,20 kwijt zijn?

Of had je een 30 dagen pass en reken je dus de kosten per reisdag ofzo? :P
We zijn nu op dag 3 van wat een tiendaagse reis is, de kaart was 292 euro dus 29,20 per reisdag. :wink:

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: di 14 jun 2016, 18:14
door Suus
Mooi verslag!
Hainje schreef:Douane is onderdeel van de Belastingdienst en de Marechaussee toch onderdeel van de Nationale Politie?
Marechaussee is een onderdeel van Defensie.

Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]

Geplaatst: wo 15 jun 2016, 12:04
door Stefan
Bekende plekken allemaal, erg gaaf! Ik ga komende zomer (ongeveer) dezelfde kanten uit, maar dan met de auto. Ik ga alleen over met DFDS vanaf IJmuiden, maar daarna ga ik de eerste dag ook door naar Oban om daar te overnachten.. :P