Grüß Gott! Na mijn reis naar Budapest en retourtje Roemenië ben ik weer teruggekeerd in Wien. Er stond nog één ding op mijn wensenlijst voor deze interrail en dat was een dagje de bergen in.
Dit verslagje is bewust wat korter dan de anderen, hierna volgt er nog één deel over mijn week in Tsjechië en terugreis naar Nederland.
Omdat ik in mijn eentje onderweg was leek het me niet verstandig in al te hoog gebergte te gaan wandelen. Bovendien wilde ik een beetje in de buurt van Wien blijven. Na wat rond gegoogled te hebben kwam ik op de omgeving van Payerbach-Reichenau uit. Hier dus:
Na een goede nachtrust kom ik 's ochtends keurig op tijd aan uit Roemenië
EN 346 at Wien Hbf by Zugführer, on Flickr
Na aankomst in Wien heb ik een half uurtje voor de RailJet naar Wiener Neustadt vertrekt. Dat de Tsjechische spoorwegen die tegenwoordig ook hebben wist ik niet. Deze RailJet rijdt van Wien naar Graz, maar wordt wel door het Tsjechische materieel gereden. Later vandaag gaat hij vermoedelijk wel naar Tsjechië.
RJ 557 at Wien Hbf by Zugführer, on Flickr
Als ik plaats heb genomen in de trein en mijn tas open constateer ik plots dat mijn aantekeningenboek weg is, waar achterin ook nog eens een stapeltje reservebankbiljetten zit. Shit, laten liggen in de euronight... Dus ik de trein weer uit, naar de ÖBB lost & Found balie waar ze me uiteraard niet kunnen helpen. "Mail maar", is het enige dat ik te horen krijg. Uiteindelijk lukt het via de CFR Facebookpagina zowaar het boek weer terug te vinden en wordt het via allerlei omwegen naar Nederland gestuurd, waar het net een paar uur vroeger dan ik arriveert.
Maar op het moment van schrijven weet ik dat allemaal nog niet en omdat ik ook weer geen zin heb om te wachten tot de nachttrein vannacht weer terug naar Roemenië gaat besluit ik toch maar gewoon met de volgende RailJet naar Wiener Neustadt te reizen. Daar stap ik dan over op de Regionalexpress naar Payerbach-Reichenau.
Payerbach-Reichenau train station by Zugführer, on Flickr
Tegen het ÖBB station Payerbach-Reichenau aan ligt het station van de Höllentalbahn, die zoals de naam doet vermoeden het Höllental in rijdt. Links gaat de normale spoorlijn verder richting Schwarzatal en de smalle sporen op de voorgrond gaan rechtdoor het Hölltental in. Het is een kort lijntje van 5 kilometer lang en er rijden geen reguliere treinen meer overheen, elke zondag rijden er nu museumtreinen.
Payerbach-Reichenau train station Höllentalbahn by Zugführer, on Flickr
Het is helaas geen zondag, dus ga ik te voet verder. Niet ver van het station ga ik onder de Schwarzatalviadukt door, dat is dus de spoorlijn die verder gaat naar Mürzzuschlag en Graz. Zoals je op het kaartje bovenin kunt zien slingert die spoorlijn hier behoorlijk en men is het op het moment ook bezig een tunnel aan te leggen zodat niet alle doorgaande treinen meer over deze lijn hoeven te slingeren.
Schwarzatalviadukt by Zugführer, on Flickr
Bij het station van Reichenau staat wat materieel stil te staan.
Reichenau train station by Zugführer, on Flickr
Genoeg dal gezien, ik verlaat de spoorlijn even na Reichenau en ga de bergen in. Heel veel openbaar vervoer kom ik daar niet meer tegen. Maar ik kijk wel uit op het dal en kan onder andere de Schwartzalviadukt van een flinke afstand nog eens fotograferen.
Schwarzatalviadukt from space by Zugführer, on Flickr
Hier slaap ik vannacht, het Otto-Schutzhaus :D
Otto-Schutzhaus by Zugführer, on Flickr
En dit is dan het uitzicht over het dal, niet verkeerd!
View from Otto-Schutzhaus by Zugführer, on Flickr
Na een heerlijke nacht (na 2 nachten achter elkaar in de nachttrein is dat niet zo moeilijk) daal ik de volgende ochtend weer af.
Hoewel dit lage bergen zijn voor de Alpen is het toch een kilometer hoogteverschil.
Ik neem een andere route waardoor ik wat noordelijker uit kom en zo kom ik uit bij het westelijke eindstation van de Höllentalbahn.
Dit is het voormalige stationsgebouw van Hirschwang.
Former station Hirschwang (Höllentalbahn) by Zugführer, on Flickr
Een paar honderd meter verderop ligt het tegenwoordige station van Hirschwang...
Het oude station zie je op de achtergrond nog liggen.
Current station Hirschwang (Höllentalbahn) by Zugführer, on Flickr
Ik volg de lijn verder richting Payerbach, het volgende station is Haaberg.
Station Haaberg (Höllentalbahn) by Zugführer, on Flickr
En nog een station verder is station Kurhaus, het zal duidelijk zijn dat geen van de stations veel meer is dan een strookje gras en een naambordje.
Station Kurhaus (Höllentalbahn) by Zugführer, on Flickr
Ik kijk nog een keer terug naar waar ik vandaan kwam, slechts een paar uur geleden.
Als je goed inzoomt zie je het Otto-Schutzhaus in het rode cirkeltje liggen
Otto-Schutzhaus from Payerbach by Zugführer, on Flickr
En zo kom ik weer terug op station Payerbach-Reichenau.
Payerbach-Reichenau train station by Zugführer, on Flickr
Dit treintje gaat me terugbrengen naar Wien.
Payerbach-Reichenau train station by Zugführer, on Flickr
In Wiener Neustadt wil ik weer overstappen op de eurocity, die blijkt uit Zagreb te komen en zit overvol. Dus loop ik weer terug naar de relaxte Regionalexpress die ook gewoon door rijdt naar Wien, maar er iets langer over doet.
Wien, waar de Liliput Expres nog steeds rondjes rijdt door de Prater, nu weliswaar een iets mooiere variant.
Liliput Bahn in Prater Wien by Zugführer, on Flickr
Ik heb een heerlijke avond in Wien en strompel tegen 10 uur terug naar het station, volgende keer toch wat minder snel de berg afdalen...
Wien Hauptbahnhof, waar om 22.50 uur laatste nachttrein van mijn vakantie vertrekt.
Wien Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr
Op naar Tsjechië....
Zugführer on tour #4: De bergen in! [18 foto's]
Re: Zugführer on tour #4: De bergen in! [18 foto's]
Dank Zugführer, misschien klein, maar wel een fraai verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Zugführer on tour #4: De bergen in! [18 foto's]
Voor de grootte van dit verslag, is het toch een aardige geworden. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Zugführer on tour #4: De bergen in! [18 foto's]
Inderdaad indrukwekkend voor een kleine reportage. Vooral dat je flink hebt gebeukt qua wandeling in de bergen :Y
Re: Zugführer on tour #4: De bergen in! [18 foto's]
Ook al Oostenrijk? (A) . Ik herken die dubbeldekkers direct. Vond ze best comfortabel rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39713
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zugführer on tour #4: De bergen in! [18 foto's]
Kort maar leuk verslagje :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3414
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Zugführer on tour #4: De bergen in! [18 foto's]
Dank jullie wel weer :)
Het ritje in de dubbeldekker terug naar Wien Hbf was in ieder geval comfortabeler dan in de overvolle Eurocity, die ik eigenlijk had willen nemen.
Het was een klim van een uurtje of 3 naar die berghut, onderweg letterlijk niemand tegen gekomen, maar boven liepen opeens allemaal mensen rond die de kabelbaan omhoog hadden genomen. Het bergstation daarvan lag vanaf de hut een half uurtje lopen over een relatief vlak pad
Het ritje in de dubbeldekker terug naar Wien Hbf was in ieder geval comfortabeler dan in de overvolle Eurocity, die ik eigenlijk had willen nemen.
Het was een klim van een uurtje of 3 naar die berghut, onderweg letterlijk niemand tegen gekomen, maar boven liepen opeens allemaal mensen rond die de kabelbaan omhoog hadden genomen. Het bergstation daarvan lag vanaf de hut een half uurtje lopen over een relatief vlak pad
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten