In februari 2015 kreeg ik de beschikking over een Canon 400D. Toen was dat al een hele vooruitgang, maar als ik ze nu bekijk vind ik het helemaal niets. Veel te onscherp. Gevolg: eigenlijk moet ik alles nog eens overdoen met de 700D... Zo ook hier in Hilversum. Dit plekje heb ik al drie keer bezocht, maar dit maal ging ik voor een goede foto. Nou ja, die auto's nemen we maar voor lief dan...

In het weekend van 11 juni werden in Leeuwarden de luchtmachtdagen georganiseerd. Daar ik nog nooit bij zulk een pendelfestijn geweest was, werd het wel eens tijd. Samen met een medeforumlid en twee ov-fietsen trokken we naar schilderachtige plaatsjes als Deinum en Marsum. Met een 150-tal bussen uit alle windstreken was het een bont gezelschap. Maar goed, alle bussen op dezelfde plek gaat ook vervelen en zodoende postten we op een aantal leuke stekjes. Onder andere de South West Tours 78 was een leuke inzet, maar ook mijn favoriete MAN's van de Leeuwardense lijn 12 reden mee.



Gedurende het schooljaar had ik al vaak gelede Citaro's van Connexxion Tours door Zwolle zien rijden. Zij verzorgen veel pendelvervoer voor het basis- en middelbaar onderwijs. Dat (m.u.v. het Pieter Zandt) gebeurt zonder enige dienstregeling of regelmaat. Zo heb ik vier weken om acht uur op vrijdag bij een basisschool voor niets gestaan terwijl de vijfde week natuurlijk wel weer werd gereden. Een behoorlijke uitdaging dus. Mijn laatste toetsweek loopt van woensdag tot woensdag dus op de in het midden gelegen vrijdag besloot ik eens lukraak de wijken in te trekken. Al gauw was het raak na vertrek bij school, in de Aa-landen laadde de 9150 een aantal peutertjes uit bij een basisschool en daarom fietste ik een stukje door om de bus te fotograferen op de Waallaan. Daar bleek de bus te wachten voordat hij naar Kampen zou gaan voor een scholierenrit. Met nog een sticker van Projexx ter aandenken aan Leeuwarden...

Verder viel het vrij tegen, maar aan het eind van de middag ging ik naar 's-Heerenbroek alwaar een aantal bussen van het Pieter Zandt zou passeren. Aangezien de gehele vloot in tegengestelde richting al gepasseerd was richting Kampen was het geen verrassing dat deze fraaie 9149 op de foto gezet werd richting Staphorst.

Op mijn eerste vakantiedag maakte ik gretig gebruik van de mij toebedeelde jongerentoer dagkaarten van NS. Het doel was de scholierenlijnen in Zeeland om de gelede MAN's te onderscheppen. Dat lukte voor 80%, maar de Van Oeveren vloot werd wel gecompleteerd. Onder andere een van de twee C2's van de firma werd in Goes gefotografeerd.

Op een zonnige 6 juli treinde ik naar Zuid-Limburg voor de MAN's aldaar. Alle wagens kon ik onderscheppen, en zelfs zonder het busstation aan te doen. De drie uitgetrokken uren voor deze missie werden goed gevuld met een wandeling langs de route. Hier kreeg ik onder andere de 6764 en 6765 voor de lens.


Vanwege hun Amelandverleden blijven de 251 t/m 254 mij dierbaar, als het even kan trek ik dan ook naar Leeuwarden om een paar foto's te nemen langs de route.


Aangezien ik het geluk heb veel met mijn ouders te kunnen meeliften naar steden in het land, moest ik even nadenken wat te doen in de eerste vakantieweek waarin zij nog niet vrij waren, maar gelukkig schreeuwde de fiets om mij, waarna ik besloot richting Epe te fietsen. En daar werd natuurlijk ook een busplaatje gemaakt.

Een dag later belandde ik in Utrecht, waar ik na de route van lijn 28 de route van lijn 8 volgde voor de nodige foto's.

De pokemon-Go gekte heerste ook in Groningen, deze jongens moesten rijkelijk lachen om het feit dat ik een bus fotografeerde, maar nadat ik hen er op attent maakte dat zij via een schermpje virtuele beestjes zaten te vangen, kwamen we beide tot de conclusie dat we toch wel achtelijk bezig waren...

Leiden blijft ook een erg leuke stad, maar helaas zijn die bussen daar allemaal zo verminkt met reclame. Ondanks de zondagse topfrequenties kon ik toch twee leuke plaatjes schieten van bussen zonder bestickering.


Op de veel te warme 19 juli kon ik mijn ouders overtuigen van het absurde idee om op het heetst van de dag in Haarlem te gaan sjokken. Onderweg kwamen zij gelukkig tot het inzicht dat ze beter even naar de kust konden doorrijden, maar ik werd, en daar was ik natuurlijk ook op uit, gedumpt in Schalkwijk. Snel liep ik naar de Zuidtangent. Nadat ik een leuk plekje had gevonden en was neergeploft in de schaduw vermoedde ik dat het nogal eens lang zou duren. Niets was minder waar, na mijn eerste slok water zag ik een zwart voertuig naderen. Zo snel mogelijk greep ik de camera en sprong van het viaduct om het door velen uitgekotste model van Daimler te fotograferen.

Maar je moet hem even in 'real life' zien om te beseffen dat het best een mooi ontwerp is. Op de achtergrond zien we overigens een witte C2, die volledig volgestouwd was met camera's en apparatuur en een chauffeur die het even iets te warm kreeg...

Maar ja, doordat ik al snel het doel op de foto had en ik pas rond acht uur weer zou vertrekken richting Wezep had ik een hoop tijd. Genoeg tijd dus om onderweg, waarbij je vooral van schaduw naar schaduw liep, nog wat busjes mee te pakken.



De laatste dag voordat ik naar Ameland zou vertrekken voor drie weken kreeg ik opeens een tip over een bijzondere testbus in Zwolle. Snel stapte ik op de fiets en tussen het onweer door ging ik naar Zwolle. En uiteindelijk lukte het om de wagen drie keer op de foto te zetten, waarvan een op de Eekwal. Momenteel staat de bus weer in Zwolle op de stalling, maar testritten gaan toch niet door... Jammer.

Ameland! De laatste keer genieten van voorbijbrommend aardgas of voorbijracend diesel. In december gaan we aan de stekker. Ik had een lijstje gemaakt met locaties die ik nog wilde vastleggen, maar die kon direct weer de prullenbak in. De 254 reed mee ter versterking!! En als je mij kent, dan weet je dat ik een hoop meer energie krijg spontaan... Maar eerst een Citelis.

De chauffeurs hebben wel door dat ik verzot ben op die bus, dus degenen die niet zo zeer staan te springen om mijn fotografeeracties pakken hem wijselijk niet mee. En als ze het toch doen dan houd ik gewoon de camera omlaag. Drie weken is zat. Deze chauffeur vindt het allemaal wel prima...

Omleidingen zijn ook leuk, door een evenement in Ballum kon je de bussen fotograferen op wegen waar ze in lijndienst alleen maar die ene dag komen.


(Kleuren herzien) verklaring: mijn fotobewerkingen op Ameland sloegen door de laptop veel te groen uit, dus zodoende had ik werk na de vakantie...
Groepsvervoer is in de zomer ook een bijzonder grote inkomstenbron voor Arriva. De veelvuldig aanwezige Duitse jongerengroepen hebben vaak een bus nodig.

Die Zwarteweg ga je vaak terugzien, doordat de weg door een duingebied loopt is bijna om elke 20 meter een leuke en originele plaat te maken.

Op Ameland leidt de chef zelf ook chauffeurs op, die mogen alleen op het eiland zelf rijden. Hier rijdt er eentje op de strandpendel van Nes, die op warme dagen tussen de boot en het Nesserstrand heen en weer rijdt.

Die bus neemt ook het grootste gros aan passagiers mee, niet onverstandig gezien de capaciteit die de bus uit Buren bood.

Op een vroege zondagochtend hoorde ik iets langs 'plopplopploppen'. Genoeg voor mij om op de fiets te springen en naar Hollum te sprinten. Niet voor niets...

Maar ja, een echt Amelands plaatje met onze rots in de branding, onze 58 meter hoge ijzeren trots, de Bornrif, mag niet ontbreken.

De 223 is zeer geliefd, in drie weken heeft ie geen enkele dag rust gekregen. Hier rijdt ie op een vroege ochtend door Hollum.

Een van de nieuwe chauffeurs is zelf fotograaf en daarom zette hij zijn bus stil voor een aantal foto's! :pos:

Zwarteweg...

En nu met een mooie bus...

Concurrentie, ook op eilanden bestaat het. De taxiboer rijdt nog wel eens vooruit als de bus te laat is. Een beetje bang aangelegde Randstedeling raakt dan al in paniek en houdt de taxi aan om vervolgens rijkelijk afgezet te worden. Op deze rit hadden ze geen succes, alleen maar brandstofkosten... :6

Het avondlicht is zo mooi op de Wadden dat je gewoon door moet fotograferen...

Ik moest uiteraard ook zelf nog eens genieten van die mooie MAN. Voordat ik instapte maakte ik eerst nog een plaatje. De chauffeur is ook helemaal gek van deze bus, en zodoende kunnen wij het altijd wel goed vinden.

Voor diegene die al iets miste, ja dat klopt! De 7806. De bus heeft tweeënhalve week op de stalling gestaan totdat iemand op het idee kwam om eens wat aan dat ding te gaan doen. Maar goed, repareren doen twee chauffeurs zelf, maar in de zomer is het erg druk. Daarom hadden zij nauwelijks tijd.

Het mooie Ballum. Op de achtergrond is de verkeerstoren van Ballum International Airport zichtbaar, zoals de enthousiaste pensionado's hun grasveldje altijd noemen.

Voor de laatste keer dan, de Zwarteweg.

En het allerlaatste plaatje van een MAN op Ameland. Doordat de 223 blijft en overgespoten wordt, hebben we standaard zeven bussen. Dan hoeft er in de zomer niets meer bij. Helaas...

Voor de inmiddels in slaap gesukkelde forumlid met een treinenhart, tweemaal een GTW in Harlingen.


Een kennis in Brabant wilde ons graag meehebben op de bus, wat eens lukte op 16 augustus. Vanuit Uden kwamen we via Oss, Eindhoven en 's-Hertogenbosch in Wijk en Aalburg terecht.

Doeksen had voor de verandering eens goedkope tickets voor een dagje Vlieland. Waar je normaal een kapitaal neerlegt, kon je nu voor een prikkie met de sneldienst heen en terug met de veerdienst waarbij je ook gelijk kon dineren. Een prima excuus om mij richting Vlieland te laten bewegen. Aldaar bleek dat ze er nu met een Ambassador rijden. En wel de voormalige Brabantse 565.



In mijn laatste vakantieweek werd ik door een medeforumlid meegenomen door Luxemburg en België. Mijn stiekeme hoop op gelede MAN's werd vervuld, respectievelijk in Diest en Leuven.


En in Mechelen was zelfs een GVU-bus te fotograferen. De 4621 pendelt naar een dierentuin.

Zelfs in het TEC-gebied krijgen ze wonderbaarlijk genoeg nu moderne bussen. Sadar is sowieso al aardig vernieuwend, zo zien we hier een mooie C2 LE.

Het hoofddoel was Luxemburg, in drie dagen hebben we een hoop moois gezien. In het kleine landje hebben ze een verbazingwekkend fijnmazig en frequent netwerk van buslijnen. Met een dikke Mercedes of Setra rijden ze naar de meest afgelegen gehuchtjes.


Wat betreft het aantallen bussen hadden we enorm geluk met twee omvangrijke spoorstremmingen. Hierdoor liepen de aantallen aardig op. Luxe kennen ze ook wel daar, het nieuwste van het nieuwste rijdt er rond. In Luxemburg stad vind je ook een drietal types dubbelgelede bussen.


Avondsferen in Gent...

Ook bij de uitvalsbasis was een leuk plekje niet ver.

Maar aan alle leuke dingen komt een eind, zo trokken we op vrijdag toeristisch naar Wezep.

Op de maandag van de eerste schoolweek mocht ik nog van het zonnetje genieten, terwijl mijn leraren alvast verplicht gezellig met elkaar vakantieherinneringen mochten gaan uitwisselen. Zij liever dan ik. Daarom koos ik voor een dagje Friesland, met name voor de Qbuzz-wagens op aardgas.


Als je toch in de buurt bent... (A)

In mijn eerste weekend bezocht ik Arnhem...

... en Heerenveen, alwaar je op zondag toch ook nog best wat kunt opvangen.

Drie kwartier wachten was ook bijna voor Jan met de korte achternaam geweest... :X

Ook naar school gaat de camera mee. En als dit mooie voertuig dan op de 203 rijdt, rijd ik met veel plezier even via Hattem.

En tot slot, op vrijdag 9 september moest ik naar Gorinchem. Dus dan moet die 7809 ook natuurlijk even op de foto. Best wel lastig om in het lage avondlicht nog een plek te vinden waar de hele bus schaduwloos is...

Dan bedank ik jullie voor het bekijken en lezen, het was volgens mij best wel een hoop scrollwerk... Reacties, aanvullingen, aanmerkingen en kritiek is natuurlijk weer welkom hieronder!