tsov wandelt #4: Christchurch Tramway

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov wandelt #4: Christchurch Tramway

Bericht door tsov »

In aansluiting op mijn reisverslag van Nieuw-Zeeland volgt hier een speciale aflevering van 'tsov wandelt'. In Nieuw-Zeeland heb ik namelijk ook een lijn gewandeld en wel de Christchurch Tramway.
De Christchurch Tramway is in feite een museumlijn die een rondje door het centrum van de stad maakt. De stad had tussen 1882 en 1954 een uitgebreid tramnetwerk, dat in etappes gesloten is. Sinds 1995 rijden er echter weer trams door de stad. Hiervoor is een vijftal oude trams opgeknapt en rijden nu de dagelijkse dienst.

Kaartje van de lijn

De lijn begint ín het winkelcentrum Cathedral Junction. Best een apart gezicht, een tram in een gebouw :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De tram rijdt het gebouw uit en slaat rechtsaf Worcester Street in.
Afbeelding
Afbeelding
Vrij snel belandt de tram op Cathedral Square, waar de tram om de kathedraal heenrijdt
Afbeelding
Afbeelding
Gedurende de dag staat op Cathedral Square wagen 411 opgesteld, een oude tram uit Melboure (Australië) die nu dienst doet als Tramway Restaurant. 's Avonds rijdt deze tram met dinergasten een paar rondjes door de stad.
Afbeelding
Vanaf Cathedral Square vervolgt de lijn weer Worcester Street en kruist daar bij de River Avon.
Afbeelding
Langs het tracé hangen onderstaande best leuke verkeersborden. Hier een exemplaar in Worcester Street.
Afbeelding
:lol:
Afbeelding
Afbeelding
Aan het einde van Worcester Avenue slaat de tram rechtsaf Rolleston Avenue op.
Afbeelding
En daarna de tweede straat rechts: Armagh Street in.
Afbeelding
En weer wordt de Avon gekruist (let ook op het leuke nummerbord op de auto links :P)
Afbeelding
De haltes zijn meestal dit soort mooie abri's
Afbeelding
Bij een paar haltes hangt echter alleen een bordje, zoals hier in New Regent Street
Afbeelding
Die New Regent Street is een schattig, smal winkelstraatje waar de tram net tussen de huizen en de terrassen doorpast.
Afbeelding
En uiteindelijk rijden we weer het winkelcentrum in :)
Afbeelding
Daarmee is de cirkel rond en hebben jullie de enige (overgebleven) stadstram van Nieuw-Zeeland gezien, buiten wat openluchtmusea :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Justin
Berichten: 4180
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov wandelt #4: Christchurch Tramway

Bericht door Justin »

Tsjonge, dat is wel apart, starten vanuit een winkelcentrum. Dichterbij de deur kan je eigenlijk krijgen :).

Dat verkeersbord is wel humor. Ik denk alleen dat vrouwen met hakken er meer last van hebben dan fietsers, maar goed.
Net zoals in het andere topic, vind ik het een erg mooi stedelijk aanzicht. Wou dat de steden er hier zo mooi uitzagen!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
mb90
Berichten: 2797
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: tsov wandelt #4: Christchurch Tramway

Bericht door mb90 »

Heel mooi verslag van een nogal bijzondere lijn. Een tram in een winkelcentrum. Een betere service kun je niet krijgen lijkt me. :) Leuke verkeersborden hebben ze overigens daar.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: tsov wandelt #4: Christchurch Tramway

Bericht door dvdhoven »

Mooi verslag! :D En wat ziet het er clean uit daar!
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten