mb90 on Tour #93: Een weekend Ameland en Schiermonnikoog (47 foto's)
Geplaatst: ma 17 apr 2017, 20:49
Het laatste weekend van maart heb ik 2 waddeneilanden bezocht. Ameland en Schiermonnikoog. Voor beide eilanden de eerste keer voor mij.
Het weekend begon op de vrijdag met de heenreis naar Friesland, want vanaf Esonstad zal ik deze tochten maken. Onderweg werden de nodige tussenstops gemaakt, zoals in Zwolle waar het Kamperlijntje nog een keertje als diesellijn op de foto kon:

Verder naar het noorden kwam ik uit in Winsum. Daar kwam deze Spurt uit Roodeschool langs:

De reden dat er via deze kant gereden werd was een bezoek aan de zeehonden in Pieterburen. Mooi om eens te zien. Door het dorp rijdt Qbuzz 1x per uur met lijn 68. Hier met een gelede Citaro vanaf Winsum op weg naar Leens:

Aan het begin van de avond kwam ik aan in Esonstad. Daar kwam de laatste rit van de dag van Arriva-lijn 52 naar Dokkum langs:

En niet veel later de enkele keren per dag hier langs komende Qbuzz-lijn 163. In dit geval de laatste rit vanuit Groningen naar Holwerd:

Deze bestemming was ook voor mij de volgende morgen de bestemming. De haven van Holwerd. Daar vertrekt namelijk de boot naar Ameland. Ik had de gewone dienst, maar er is ook een sneldienst. Die kwam hier voorbij gesneld:

Na aankomst op het eiland was het tijd om m'n gereserveerde fiets op te halen om daarmee het eiland te verkennen. Na het ophalen waren de bussen vertrokken naar hun bestemmingen, maar die zal ik later nog tegenkomen. De fietstocht werd een rondje tegen de wijzers van de klok in en dus kwam ik eerst in Buren. In Buren ging ik even uitrusten op het rustige Noordzeestrand:

Na een half uur ging ik weer verder en was het voor de bussen ook weer tijd om naar de boot te gaan. Over de Zwarteweg tussen Buren en Nes kwam de gelede Citaro 223 als lijn 2 langs:

Via de het mooie duinlandschap langs de Noordzeekust...:

...ging ik naar de andere kant van het eiland om daar uit te komen bij de vuurtoren. Daar kwam deze elektrische Citea als lijn 1 (al geeft de bus wat anders aan) langs:

Al vrij snel kwam dezelfde bus weer langs maar nu voor de terugreis naar de boot:

De tocht ging verder naar Hollum, waar het de hoogste tijd was voor een portie kibbeling. Daarna kwam de volgende bus op lijn 1 langs. Dit was deze 3020 opweg naar de vuurtoren:

Daarna kwam ik uit bij de westkust van het eiland. Hier was door het heldere weer genoeg te zien. Richting het zuiden het vaste land van Friesland en richting het westen het volgende eiland in de rij; Terschelling:

Vanaf de duinen hier heb je ook een mooi uitzicht op het eiland met hier Hollum:

Daarna ging ik weer langzaam terug richting de boot. Tussen Hollum en Ballum zag ik al fietsend tegen de wind in iets blauws verschijnen. Dat bleek deze 223 te zien die de door het lage water vertraagde boot af heeft gewacht en zo met een half uur vertraging langskomt:

In Ballum kwam op de gebruikelijke tijd de volgende bus langs. Deze 3011 opweg naar het westen:

Net buiten Nes kwam weer de volgende bus op lijn 1, nogmaals de 3020:

Aangekomen bij de Veerdam leverde ik na 33 km mijn fiets weer in en kon het bijna vernieuwde busstation op de foto:

Ook dit keer had de boot naar het vaste land flinke vertraging en zo kon ik nog makkelijk mee met de MS Sier die op de vorige foto te zien was. Na nog een laatste blik op Ameland:

Na een mooie tocht van 45 minuten kwam ik weer in Holwerd. Daar vertrok niet veel later lijn 66 van Arriva naar Leeuwarden met de Citea 8691:

De volgende dag ging ik na een extra korte nacht (door de klok) naar Lauwersoog voor het volgende waddeneiland, Schiermonnikoog. Hier in zicht:

Daarna kwam de Veerdam in beeld met mooi de 5 BYD bussen van Arriva naast elkaar. Links in beeld een Alliance voor het vervoer naar een hotel:

Ook hier werd er weer een fiets opgehaald voor een rondje over het eiland. Dit keer een rondje met de wijzers van de klok mee. Zo kwam ik eerst door het gelijknamige dorp. Net buiten het dorp beginnen meteen de duinen al:


Daarna ging ik naar de Noordzeekust. Uiteraard ook hier met een vuurtoren:

Met na de duinen een heeeel breed strand:

Langs de weg tussen het dorp en het strand staat dit mooie kapelletje:

Hier werd lijn 1 afgewacht. Deze rijdt over deze weg tussen het strandhotel en de boot. Uiteindelijk met 3 bussen die elk 5 minuten na elkaar langskwamen. 10 minuten voor de officiële vertrektijd kwam de eerste langs:

De 2e bus was een nieuwere BYD die lijkt op een demobus. Op de heenweg zag ik bij Lelystad een BYD achter een bergingswagen rijden dus wellicht dat dat ermee te maken heeft:

En dan de derde een klein stukje verderop:

Via opnieuw een mooi duinlandschap ging ik naar de andere kant het eiland:


Aan die oostkant is het landschap een stuk leger. Je rijdt hier namelijk door veel kwelders. Op een gegeven moment was het zelfs zo kaal dat ik in de verte niks anders zag. Erg mooi om te zien:

Bij hoogwater loopt dit gebied wel onder water. iets hoger ligt er daarom nog een uitzichtpunt:

Na nog een laatste blik over de kwelders met in de verte het vaste land:

En nog een blik over het eiland:

Kwam ik weer uit bij de Veerdam. Daar was er om 16:00 uur een extra vaart terug naar Lauwersoog. Daarvoor kwamen de eerste bussen al aan, zoals deze:

Na weer een volgende bus die aankwam over de dam langs het droogliggende deel van de Waddenzee:

Ging ik met die extra vaart mee naar Lauwersoog. Achteraf gezien een goede keuze, want de reguliere was erg druk. Na de kruising onderweg met de reguliere vaart was er nog een bonus, want er lag een zeehond op een zandbank (hier rechts in beeld):

Na aankomst op het vaste land zat het er voor de MS Monnik alweer op voor vandaag:

Zoals op de vorige foto al te zien was, was het op het vaste land helaas niet zo zonnig meer. Onder de bewolking ging na aankomst van de reguliere vaart eerst de Citea van Arriva lijn 155 naar Leeuwarden weg:

En daarna de gelede stads-Citaro van Qbuzz-lijn 163 naar Groningen:

Daarna ging ik weer terug naar Esonstad voor de laatste nacht aldaar. De volgende dag was het namelijk alweer tijd voor de terugreis. Opnieuw via een toeristische route, dit keer zelfs zonder de snelweg te gebruiken. De ochtend begon qua weer met een gevecht tussen lage bewolking en de zon. Dat was ook zo bij de eerste foto, al won daar gelukkig de zon. In Zoutkamp was dat een foto van een stads-Citaro als lijn 65 vanuit Groningen:

Daarna won gelukkig de zon overtuigend. Bij Lutjegast werd daarna de stoptrein naar Groningen opgewacht:

En een stukje verderop de sneltrein:

Toen was het tijd om naar het zuiden te gaan. In Frederiksoord werd er een tussenstop gemaakt. Op de rotonde daar staat een mooie bewegwijzeringspaal en daar kwam de Friese Citea als lijn 19 langs:

De laatste tussenstop was op de weg tussen Hattem en Wezep waar lijn 100 in mooie blauwe schutkleuren langskwam:

Uiteindelijk kwam ik aan het eind van de middag thuis en kreeg ik de dagen erna dankzij de eilandzon de vraag of ik naar Zuid Europa was geweest. Het was dus goed bevallen.
Het weekend begon op de vrijdag met de heenreis naar Friesland, want vanaf Esonstad zal ik deze tochten maken. Onderweg werden de nodige tussenstops gemaakt, zoals in Zwolle waar het Kamperlijntje nog een keertje als diesellijn op de foto kon:
Verder naar het noorden kwam ik uit in Winsum. Daar kwam deze Spurt uit Roodeschool langs:
De reden dat er via deze kant gereden werd was een bezoek aan de zeehonden in Pieterburen. Mooi om eens te zien. Door het dorp rijdt Qbuzz 1x per uur met lijn 68. Hier met een gelede Citaro vanaf Winsum op weg naar Leens:
Aan het begin van de avond kwam ik aan in Esonstad. Daar kwam de laatste rit van de dag van Arriva-lijn 52 naar Dokkum langs:
En niet veel later de enkele keren per dag hier langs komende Qbuzz-lijn 163. In dit geval de laatste rit vanuit Groningen naar Holwerd:
Deze bestemming was ook voor mij de volgende morgen de bestemming. De haven van Holwerd. Daar vertrekt namelijk de boot naar Ameland. Ik had de gewone dienst, maar er is ook een sneldienst. Die kwam hier voorbij gesneld:
Na aankomst op het eiland was het tijd om m'n gereserveerde fiets op te halen om daarmee het eiland te verkennen. Na het ophalen waren de bussen vertrokken naar hun bestemmingen, maar die zal ik later nog tegenkomen. De fietstocht werd een rondje tegen de wijzers van de klok in en dus kwam ik eerst in Buren. In Buren ging ik even uitrusten op het rustige Noordzeestrand:
Na een half uur ging ik weer verder en was het voor de bussen ook weer tijd om naar de boot te gaan. Over de Zwarteweg tussen Buren en Nes kwam de gelede Citaro 223 als lijn 2 langs:
Via de het mooie duinlandschap langs de Noordzeekust...:
...ging ik naar de andere kant van het eiland om daar uit te komen bij de vuurtoren. Daar kwam deze elektrische Citea als lijn 1 (al geeft de bus wat anders aan) langs:
Al vrij snel kwam dezelfde bus weer langs maar nu voor de terugreis naar de boot:
De tocht ging verder naar Hollum, waar het de hoogste tijd was voor een portie kibbeling. Daarna kwam de volgende bus op lijn 1 langs. Dit was deze 3020 opweg naar de vuurtoren:
Daarna kwam ik uit bij de westkust van het eiland. Hier was door het heldere weer genoeg te zien. Richting het zuiden het vaste land van Friesland en richting het westen het volgende eiland in de rij; Terschelling:
Vanaf de duinen hier heb je ook een mooi uitzicht op het eiland met hier Hollum:
Daarna ging ik weer langzaam terug richting de boot. Tussen Hollum en Ballum zag ik al fietsend tegen de wind in iets blauws verschijnen. Dat bleek deze 223 te zien die de door het lage water vertraagde boot af heeft gewacht en zo met een half uur vertraging langskomt:
In Ballum kwam op de gebruikelijke tijd de volgende bus langs. Deze 3011 opweg naar het westen:
Net buiten Nes kwam weer de volgende bus op lijn 1, nogmaals de 3020:
Aangekomen bij de Veerdam leverde ik na 33 km mijn fiets weer in en kon het bijna vernieuwde busstation op de foto:
Ook dit keer had de boot naar het vaste land flinke vertraging en zo kon ik nog makkelijk mee met de MS Sier die op de vorige foto te zien was. Na nog een laatste blik op Ameland:
Na een mooie tocht van 45 minuten kwam ik weer in Holwerd. Daar vertrok niet veel later lijn 66 van Arriva naar Leeuwarden met de Citea 8691:
De volgende dag ging ik na een extra korte nacht (door de klok) naar Lauwersoog voor het volgende waddeneiland, Schiermonnikoog. Hier in zicht:
Daarna kwam de Veerdam in beeld met mooi de 5 BYD bussen van Arriva naast elkaar. Links in beeld een Alliance voor het vervoer naar een hotel:
Ook hier werd er weer een fiets opgehaald voor een rondje over het eiland. Dit keer een rondje met de wijzers van de klok mee. Zo kwam ik eerst door het gelijknamige dorp. Net buiten het dorp beginnen meteen de duinen al:
Daarna ging ik naar de Noordzeekust. Uiteraard ook hier met een vuurtoren:
Met na de duinen een heeeel breed strand:
Langs de weg tussen het dorp en het strand staat dit mooie kapelletje:
Hier werd lijn 1 afgewacht. Deze rijdt over deze weg tussen het strandhotel en de boot. Uiteindelijk met 3 bussen die elk 5 minuten na elkaar langskwamen. 10 minuten voor de officiële vertrektijd kwam de eerste langs:
De 2e bus was een nieuwere BYD die lijkt op een demobus. Op de heenweg zag ik bij Lelystad een BYD achter een bergingswagen rijden dus wellicht dat dat ermee te maken heeft:
En dan de derde een klein stukje verderop:
Via opnieuw een mooi duinlandschap ging ik naar de andere kant het eiland:
Aan die oostkant is het landschap een stuk leger. Je rijdt hier namelijk door veel kwelders. Op een gegeven moment was het zelfs zo kaal dat ik in de verte niks anders zag. Erg mooi om te zien:
Bij hoogwater loopt dit gebied wel onder water. iets hoger ligt er daarom nog een uitzichtpunt:
Na nog een laatste blik over de kwelders met in de verte het vaste land:
En nog een blik over het eiland:
Kwam ik weer uit bij de Veerdam. Daar was er om 16:00 uur een extra vaart terug naar Lauwersoog. Daarvoor kwamen de eerste bussen al aan, zoals deze:
Na weer een volgende bus die aankwam over de dam langs het droogliggende deel van de Waddenzee:
Ging ik met die extra vaart mee naar Lauwersoog. Achteraf gezien een goede keuze, want de reguliere was erg druk. Na de kruising onderweg met de reguliere vaart was er nog een bonus, want er lag een zeehond op een zandbank (hier rechts in beeld):
Na aankomst op het vaste land zat het er voor de MS Monnik alweer op voor vandaag:
Zoals op de vorige foto al te zien was, was het op het vaste land helaas niet zo zonnig meer. Onder de bewolking ging na aankomst van de reguliere vaart eerst de Citea van Arriva lijn 155 naar Leeuwarden weg:
En daarna de gelede stads-Citaro van Qbuzz-lijn 163 naar Groningen:
Daarna ging ik weer terug naar Esonstad voor de laatste nacht aldaar. De volgende dag was het namelijk alweer tijd voor de terugreis. Opnieuw via een toeristische route, dit keer zelfs zonder de snelweg te gebruiken. De ochtend begon qua weer met een gevecht tussen lage bewolking en de zon. Dat was ook zo bij de eerste foto, al won daar gelukkig de zon. In Zoutkamp was dat een foto van een stads-Citaro als lijn 65 vanuit Groningen:
Daarna won gelukkig de zon overtuigend. Bij Lutjegast werd daarna de stoptrein naar Groningen opgewacht:
En een stukje verderop de sneltrein:
Toen was het tijd om naar het zuiden te gaan. In Frederiksoord werd er een tussenstop gemaakt. Op de rotonde daar staat een mooie bewegwijzeringspaal en daar kwam de Friese Citea als lijn 19 langs:
De laatste tussenstop was op de weg tussen Hattem en Wezep waar lijn 100 in mooie blauwe schutkleuren langskwam:
Uiteindelijk kwam ik aan het eind van de middag thuis en kreeg ik de dagen erna dankzij de eilandzon de vraag of ik naar Zuid Europa was geweest. Het was dus goed bevallen.
