Het Paasweekend uit logeren bij Wagon Slovakia [65]
Geplaatst: ma 01 mei 2017, 21:33
De tijd van de lentefeestdagen is weer aangebroken en dus de tijd van de lange weekenden. Aangezien Goede Vrijdag bij mij een "verplichte ADV-dag" is heb ik met Pasen vier dagen vrij en dus was het weer tijd om er op uit te gaan :) Vorig jaar ben ik met de Paasdagen naar Tsjechië geweest en ook nu leek dit mij weer een geschikte richting. Via de Tsjechische spoorwegen zijn treinkaartjes van/naar Duitsland vaak best goedkoop en zodoende heb ik drie weken voor vertrek een retourtje Gronau-Praha gekocht voor €50 via de webshop van de České Dráhy, inclusief reserveringen. Ze zijn een heel stuk goedkoper dan de DB en ook niet onbelangrijk: goedkope kaartjes zijn veel korter voor vertrek beschikbaar. Als je naar Dresden of Nürnberg moet kan het dus best flink voordeliger zijn om een kaartje naar Praha te kopen!
Daar de verbinding tussen Tsjechië en Slowakije meer dan uitstekend is heb ik besloten om weer eens naar Slowakije te gaan, dus het is uiteindelijk een zeer goed gevuld weekend geworden. Ik was niet in de mood om veel foto's te maken dus heb ik lang niet alles vastgelegd en is het een beetje een beperkt reisverslag geworden. Ik hoop dat jullie je er nog steeds wel mee vermaken, want ondanks dat heb ik nog aardig wat om te laten zien ;) Een kaartje van het weekend staat hier, ter referentie.
Op Goede Vrijdag gaat de wekker om half 7, net als op elke gewone werkdag. In plaats van om 7:34 de trein richting Almelo te nemen moet ik nu om 7:32 de trein naar Münster hebben, dus qua timing is er weinig anders. Via Münster kom ik in Hamm uit, waar ik een kop koffie haal en na een half uur in mijn op tijd rijdende ICE richting het zuiden stap. Ik heb tijdens de vier uur durende rit de hele tijd een tweezitter alleen, de overstap in Nürnberg haal ik ruimschoots. Na een Fränkische Bratwurst stap ik in de RE naar Cheb, wat ook nog een best snelle rit is. Twee jaar geleden heb ik deze rit de andere kant op gedaan, maar verder is dit stuk Duitsland compleet onbekend voor me. Er gaan opvallend veel mensen mee de grens over. In Cheb is er een overstap van 12 minuten op een Rýchlik (sneltrein) die via Plzeň naar Praha rijdt, ook deze wordt probleemloos gehaald. Praha bereik ik om kwart voor 8 's avonds, na een lange reisdag. Bij een restaurantje in Žižkov, nog geen tien minuten lopen vanaf het hoofdstation, werk ik een goedgevulde avondmaaltijd naar binnen en drink ik wat biertjes met een aangeschoten Ier die ook alleen is. Het is een prettige tijdsbesteding en iets na half 10 zeg ik hem gedag en keer terug naar het station. Mijn volgende trein, EuroNight 445 "Slovakia" staat al klaar voor vertrek. Druk is het niet, in mijn Slowaakse slaaprijtuig zitten ca. 10 mensen en ik zal de hele nacht een coupé alleen hebben. De zeer vriendelijke provodnitsa laat m'n coupeetje zien en voor ik goed en wel geïnstalleerd ben gaan we al op weg. Moe van de reis val ik al snel in slaap.
Om kwart voor 6 's ochtends word ik na een heerlijke nacht wakker gemaakt door de provodnitsa met een kop koffie :pos: en een zakje 7-days laxeerdeeg :neg: Ik heb dan nog een ruim half uur om even wakker te worden en m'n spullen weer in te pakken.
1. Mijn coupeetje. Dit zijn slaaprijtuigen die de Slowaakse spoorwegen van de Russen hebben gekocht, die hebben ze jarenlang gebruikt op hun routes van Rusland van en naar Europa. In 2010 heb ik in zo'n rijtuig de rit Amsterdam-Moskva gemaakt, dus ik heb er mooie herinneringen aan :D

EuroNight “Slovakia” Praha-Košice sleeper car interior by Timon91, on Flickr
2. Het gangpad. De Slowaken hebben de rijtuigen recentelijk wel een facelift gegeven, toen ik in 2015 van Košice naar Cheb in zo'n rijtuig sliep was het interieur nog hetzelfde als toen de rijtuigen nog van de Russen waren.

EuroNight "Slovakia" Praha-Košice sleeper car interior by Timon91, on Flickr
3. De bergen van de Hoge Tatra, mijn eerste reisdoel, komen in het ochtendlicht mooi in beeld. Het is heel niet verkeerd wakker worden zo

High Tatras seen from the train by Timon91, on Flickr
4. Op tijd arriveren we om 6:22 in Poprad, waar ik uitstap. Na een korte stop rijdt de trein verder naar de eindbestemming Košice.

EuroNight "Slovakia" Praha-Košice at Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
Bij het loket haal ik een ticket voor de TEŽ, de bergtreintjes naar de Tatra en loop dan even naar boven. Een kaartje van hun routenetwerk is voor hier wel handig, hier vind je die ;)
5. De smalspoortreintjes vertrekken vanaf de bovenverdieping, maar helaas gaat de eerstvolgende pas om 7:29. Op vrijwel alle lijntjes wordt een uursdienst gereden (en om 6:29 rijdt er geen).

Tatra railway at Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
6. Een stoptrein rijdt het station uit richting het westen.

Local train leaving Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
7. Mijn doel voor nu is Štrbské Pleso, waar ik ook met een klein ommetje kan komen zodat ik niet zo lang op de trein van 7:29 hoef te wachten. Daarvoor moet ik eerst met dit (gewone) treintje naar Studený Potok.

Local train to Kežmarok at Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
8. Na een kwartiertje vertrekken we, Studený Potok is slechts 12 minuten rijden. De Hoge Tatra komt mooi in beeld!

High Tatras seen from the train by Timon91, on Flickr
9. Te Studený Potok splitst het lijntje, de trein waar ik in zit rijdt door naar Kežmarok en eenzelfde trein rijdt vanaf hier naar Tatranská Lomnica, wat ook niet ver is.

Train to Tatranská Lomnica at Studený Potok train station by Timon91, on Flickr
10. Vanuit Kežmarok komt ook een treintje opdagen, topdrukte hier :')

Trains to and from Kežmarok at Studený Potok train station by Timon91, on Flickr
11. Het interieur van de trein, niet heel bijzonder.

Local train Studený Potok-Tatranská Lomnica interior by Timon91, on Flickr
Tatranská Lomnica is net als alle andere Tatra-dorpen zeer toeristisch, maar nu op de vroege ochtend is het nog heerlijk rustig. Vanaf hier kun je met een kabelbaan naar de Lomnický štít (2634 m), het hoogste punt van de Hoge Tatra en van Slowakije.
12. Ik blijf niet lang in Tatranská Lomnica, het treintje naar Štrbské Pleso staat al klaar voor vertrek. Ondanks dat het maar 22 km is doet het treintje er door het steile en zeer bochtige traject ruim een uur over.

Train to Štrbské Pleso at Tatranská Lomnica train station by Timon91, on Flickr
13. Het uitzicht onderweg mag er wezen!

View from the train Tatranská Lomnica-Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
14. Na een lange en mooie rit ben ik om kwart voor 9 in Štrbské Pleso.

Train from Tatranská Lomnica at Štrbské Pleso train station by Timon91, on Flickr
15. Štrbské Pleso is een toeristisch plaatsje aan een meer ("Pleso" is Slowaaks voor "bergmeer"). Ik loop er even kort heen, maar heel veel is er niet gaande. Merk op dat het meer nog bevroren is en er hier en daar nog sneeuw ligt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht! De temperatuur ligt net boven het vriespunt, maar het is duidelijk dat het vannacht nog stevig gevroren heeft.

Mountain lake, Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
16. Ik vind een kaart met wandelroutes en besluit om naar Popradské Pleso te lopen, een ander bergmeer. Het eerste stukje is makkelijk, de kraampjes met souvenirs worden net uitgestald. Vanwege het vroege uur zijn er nog weinig mensen op de been :)

Souvenir stands in Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
17. Het begin van het wandelpad. M'n bergschoenen zijn vorig jaar in Tadzjikistan stuk gegaan en ik heb nog geen nieuwe gekocht, dus ik loop gewoon op m'n sneakers zonder zoolprofiel. Voor berg/bospaadjes als deze geen probleem :)

Walking in the Tatras near Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
18. Er wordt ook nog geskied hier, zij het op kunstsneeuw.

Skiing in the Tatras, Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
19. Hoe verder ik kom hoe meer sneeuw er nog ligt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht op slechts 1500 meter! Hier een sneeuwloos stukje pad en een adembenemend uitzicht! Er zijn slechtere manieren om een zaterdagochtend door te brengen :D

View of the High Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
20. Deze afdaling over bevroren sneeuw is dan wel even glibberen op deze schoenen :') Zonder kleerscheuren kom ik beneden.

View of the High Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
21. Een nieuw bruggetje onderweg.

Walking in the Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
22. Een kaart met globale wandelroutes bij Popradské Pleso en een drietalig (Slowaaks, Duits, Hongaars) waarschuwingsbord. Vanaf hier is het zo'n drie-en-een-half uur lopen naar Rysy (2499 meter), op de grens met en tevens het hoogste punt van Polen. Voor vandaag iets teveel van het goede

Directions near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
23. Bij het hotel aan meer staan deze bordjes, het is 372 dagen en 16 uur lopen naar Mount Everest :')

Directions at Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
24. In het hotel ontbijt ik en bedenk eens wat ik ga doen. Rondom het meer zijn er nog wat kleine wandelroutes, daar ga ik er een paar van volgen. Hier het hotel gezien vanaf de andere kant van het meer.

Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
25. Een kapelletje met allemaal kruizen er omheen, volgens mij ter nagedachtenis van overleden alpinisten hier. Ondanks dat de Hoge Tatra maar een klein hooggebergte is (ca. 20×50 km) komen er elk jaar weer mensen om doordat ze te slecht voorbereid op pad zijn gegaan en zijn overvallen door de omstandigheden, die hier snel kunnen omslaan. Een goede reden voor mij om niet te ver te willen gaan vandaag ;)

Walking in the Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
Na dit wandeltje loop ik nog een rondje om het meer, bewonder de natuur en ga dan via een andere (lagere) route terug naar Štrbské Pleso. Het laatste stuk is aardig modderig geworden - vanmorgen was het nog bevroren maar inmiddels is het zo'n 8-9 graden en zijn er al vele mensen gepasseerd. Ik kom letterlijk honderden mensen tegen onderweg naar Štrbské Pleso, het ziet er steeds meer naar uit dat ik hier precies op het juiste moment ben aangekomen en vertrokken :')
26. In Štrbské Pleso mis ik net de tandradtrein van 12:14 naar Štrba, maar kan ik nog wel de aankomst van dit overvolle treintje op de foto zetten.

Štrbské Pleso train station by Timon91, on Flickr
27. Na een lekkere kop koffie met taart in een nabijgelegen Konditorei pak ik iets na enen dan de tandradtrein naar Štrba. Hier gekeken in de richting van Štrba. Štrbské Pleso ligt op 1350 meter, Štrba op 900. In de vijf kilometer die de trein er voor heeft moet er dus flink gedaald worden.

Štrbské Pleso train station by Timon91, on Flickr
28. Het treintje naar Štrba zit aardig vol. Onderweg heb je een goed zicht op de kaalgeslagen helling, het resultaat van een zeer zware storm uit 2004 die een groot deel van de bossen hier verwoest heeft. Hier staan wel wat beelden ervan, het zal nog wel even duren voordat de natuur zich weer hersteld heeft.

View from the cog railway Štrbské Pleso-Štrba by Timon91, on Flickr
29. Aankomst in Štrba, waar ik voor de tweede keer vandaag ben. Nu zul je misschien denken: had ik niet beter in Štrba uit de nachttrein kunnen stappen dan? Nou, nee, want de EuroNight "Slovakia" is zo ongeveer de enige trein die hier niet stopt :')

Tatra cog railway at Štrba train station by Timon91, on Flickr
30. Beneden, aan de hoofdlijn, staat net de dagelijkse Pendolino Praha-Košice klaar voor vertrek met een minuut of 20 vertraging. Als ik een paar minuten meer gehad had was een foto met de hele trein wel mooi geweest :D

Pendolino Praha-Košice at Štrba train station by Timon91, on Flickr
31. Het station ligt een stukje buiten het echte Štrba, in de omgeving van het station is dan ook bijzonder weinig te beleven. Zodra ik terug kom op het station staat deze IC klaar voor vertrek naar Bratislava. De treinen Bratislava-Košice via de noordelijke hoofdlijn rijden ongeveer elke 1-2 uur. Deze Intercity's en Rýchliks vind ik bijzonder mooie treinen: lange, statige getrokken treinen met een restauratierijtuig. Ramen die open kunnen ontbreken alleen nog

Intercity Košice-Bratislava at Štrba train station by Timon91, on Flickr
32. Ik koop een kaartje naar Spišská Nová Ves, wat een half uur verderop ligt en stel me er op in dat ik nog een half uur op een trein moet wachten. Dan komt er opeens een Rýchlik richting Košice aangereden, met anderhalf uur vertraging :') Hier het coupeetje wat ik de hele rit voor mezelf heb.

Rýchlik “Manner Neapolitaner” Bratislava-Košice interior by Timon91, on Flickr
De rit verloopt weinig noemenswaardig, ik heb hetzelfde mooie uitzicht op de bergen als vanmorgen vanuit de nachttrein. Spišska Nová Ves blijkt een oostgroningenachtig doods oord te zijn waar nog minder te beleven is dan ik vooraf verwacht had. Dan hoor ik wat gejuich uit een voetbalstadion komen en besluit om daar even heen te lopen. Er is een wedstrijd van de Slowaakse Tweede Divisie aan de gang (qua niveau vergelijkbaar met onze Eredivisie) maar die is al bijna afgelopen. Het valt me op dat er hier best veel mensen op de been zijn en wat blijkt, er ligt een aardig ijshockeystadion naast het voetbalstadion waar om 15:30 de wedstrijd Rusland-USA gaat plaatsvinden, voor het WK onder de 18 :') Er staat een flinke rij voor de kassa en na 20 minuten duwen blijk ik zowat het allerlaatste kaartje van het hele stadion gescoord te hebben :') Je komt nog eens ergens :') Ik ben nog nooit bij een ijshockeywedstrijd geweest en weet eerlijk gezegd niet eens hoe lang een wedstrijd duurt of hoeveel periodes die heeft :') In het Nederlands en Engels wordt het een periode genoemd, maar in het Slowaaks heet het een "tretiny" dus ik heb wel zo'n vermoeden dat het er drie zijn
33. Het ijshockey stadion van Spišská Nová Ves, de Spiš Aréna, biedt plaats aan 5500 toeschouwers.

Ice hockey match Russia-USA at the Spiš Arena, Spišska Nová Ves by Timon91, on Flickr
34. Rusland valt aan, de VS verdedigt - dat is althans het beeld in de eerste periode. Rusland leidt met 1-0 als de eerste pauze begint. Het publiek is iets meer op de hand van Rusland, in ieder geval in mijn vak.

Ice hockey match Russia-USA at the Spiš Arena, Spišska Nová Ves by Timon91, on Flickr
In de tweede periode komt de VS terug en scoren ze driemaal. IJshockey is een spectaculaire en boeiende sport om te kijken, al is het door de snelheid soms wel lastig te volgen. Na de tweede periode ga ik, aangezien er niet heel veel treinen naar Košice rijden (eens per twee uur een Rýchlik, niet lang erna een stoptrein).
35. Ik ga met de stoptrein naar Košice, op die manier kon ik nog net de tweede periode af kijken :') Hier het station van Spišska Nová Ves, waar in de stationshal veel aan lager wal geraakte Roma rondhangen en goedkope krasloten open krassen - een vrij deprimerend gezicht.

Spišska Nová Ves train station by Timon91, on Flickr
36. Eerst komt er nog een licht vertraagde Rýchlik naar Bratislava langsrijden. Wat blijven dit toch prachtige treinen!

Rýchlik “Ružín” Košice-Bratislava at Spišska Nová Ves train station by Timon91, on Flickr
Kort erna komt mijn stoptrein opdagen, dit is een getrokken trein met vijf zeer moderne rijtuigen. Het is tijd om gedag te zeggen tegen Spišska Nová Ves, waar toch meer te beleven was dan op het eerste gezicht ;)
37. Zoals ik al zei zijn de treinen erg modern. Zie ook hier: stopcontacten, USB-laders, snelle WiFi, prullenbakjes op een handige plek in plaats van de knieschijfbrekers die je bij de NS soms tegenkomt en talrijke en schone toiletten. Je kan veel zeggen van Slowakije, maar dit hebben ze echt goed voor elkaar!

Local train Poprad-Košice interior by Timon91, on Flickr
38. We stoppen bij elk vogelnest en elke boomhut, maar het is een relaxte en mooie rit. We volgen de rivier de Hornád geruime tijd.

Hornád river seen from the train by Timon91, on Flickr
Twintig stops na Spišska Nová Ves en 1:21 uur na het verlaten ervan bereiken we Košice. Košice is de tweede stad van Slowakije en ligt op slechts 100 km van Oekraïne af. Ik ben er al meerdere malen geweest en ondanks dat het best een mooie stad is ben ik er niet heel kapot van. Maar goed, ze hebben wel een straat naar mij vernoemd
In een gezellig tentje aan de rand van het centrum drink ik een biertje en lees wat. De rest van m'n tijd hier spendeer ik in een restaurant waar ik heerlijk eet, op televisie naar de Slowaakse ijshockeybekerfinale kijk en daarnaast ook nog een andere wedstrijd van het WK onder 18 kan zien.
Vanavond slaap ik wederom in de trein, ik ben wederom te gast bij Wagon Slovakia - het bedrijf wat de couchette-, slaap- en restauratierijtuigen beheert. Per nacht zijn er twee nachttreinen tussen Košice en Bratislava: eentje via de noordelijke hoofdroute die in Humenné al begint (zie mijn verslag van eind 2013) en eentje via de zuidelijke hoofdroute die vanuit Prešov komt. Daar de afstand tussen beide steden niet heel groot is is de rit eigenlijk te kort voor een nachttrein, de reeds genoemde nachttreinen hebben dan ook niet heel fijne vertrek- en met name aankomsttijden (23:45-6:05 en 22:20-5:25). Er is echter ook nog een derde optie. Een treinrit die al geruime tijd op mijn lijstje staat is het koersrijtuig Košice-Bratislava, die eerst aan de EuroNight "Bohemia" naar Praha gehangen wordt, dan een lange stop maakt in Žilina en vervolgens aan de Rýchlik "Polom" Žilina-Bratislava gehangen wordt. Die stop in Žilina duurt maar liefst vier uur, maar je hebt wel een prettigere vertrek- en aankomsttijd zo ;)
39. Om 22:08 gaan we Košice verlaten, ruim op tijd ben ik op het station. Rechts staat de locomotief al te wachten met twee koersrijtuigen: mijn rijtuig naar Bratislava en het Oekraïense koersrijtuig Kiev/Київ-Praha. EuroNight "Bohemia" komt uit Humenné, het is nu even wachten tot die binnenkomt.

Košice train station by Timon91, on Flickr
40. Nadat ik wat proviand heb ingeslagen komt de trein binnenrijden, wordt de diesellok afgerangeerd en wordt de elektrische locomotief met de twee koersrijtuigen aangekoppeld.

Through car Kiev-Praha at Košice train station by Timon91, on Flickr
41. Het is een heerlijk oud slaaprijtuig, ik heb hier één keer eerder in geslapen. Hier mijn coupeetje. Er liggen twee 7-days croissantjes klaar dus ik vermoed dat ik nog een coupégenoot ga krijgen. Verder tel ik slechts twee andere reizigers.

Through car Košice-Bratislava interior by Timon91, on Flickr
Mijn vermoeden blijkt onjuist, ik ben de hele nacht alleen. Kort na vertrek uit Košice duik ik onder de wol en al snel val ik in slaap. Alleen tijdens de lange stop in Žilina, die van 1:15 tot 5:19 duurt, word ik heel even wakker en zie dat we op een verlaten en kletsnat rangeerterrein staan. Voor de rest slaap ik als een baby, wat is het heerlijk slapen in dit rijtuig!
42. Om half 8 ontwaak ik en krijg van de provodnik een kop koffie. We rijden intussen met flinke snelheid door het Slowaakse laagland richting Bratislava.

Regionálny Rýchlik “Polom” seen from the through car Košice-Bratislava by Timon91, on Flickr
43. Het gangpad van mijn rijtuig.

Through car Košice-Bratislava interior by Timon91, on Flickr
Bratislava bereiken we op tijd om 8:05, wat de totale reistijd op 9:57 uur brengt voor de 446 km lange rit. Omdat we op tijd zijn kan ik nog mee met EuroCity "Jan Jesenius", die kom 8:10 vertrekt en op tijd uit Budapest komt opdagen. Ik stap in in het restauratierijtuig, waar ik op m'n dooie gemak een ontbijtje wegwerk terwijl we langs de Oostenrijkse grens richting Tsjechië rijden. Na het ontbijt zoek ik een plekje voor de rest van de rit, na anderhalf uur bereiken we Brno.
44. In Brno heb ik eigenlijk weinig zin om rond te lopen, ik weet niet zo goed waarom. Ik houd het bij een kort bezoek, maar heb nog wel wat fotootjes gemaakt.

Zelný trh, Brno by Timon91, on Flickr
45. Uitzicht richting het zuidoosten vanaf een heuvel in het centrum.

View over downtown Brno by Timon91, on Flickr
46. Mooie kerk :)

Katedrála Svatých Petra a Pavla, Brno by Timon91, on Flickr
47. Vandaag is de marathon van Brno. Eerst is de kidsrun, die begint over een kwartiertje. De echte marathon begint een uur later.

Náměstí Svobody, Brno by Timon91, on Flickr
48. Brno hlavní nádraží vanaf de straatzijde gezien.

Brno hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr
Tijd om weer verder te gaan, richting het noordwesten. De meeste treinen gebruiken tussen Praha en Brno de hoofdlijn via Česká Třebová, maar er is ook nog een tweede spoorlijn die via Žďár nad Sázavou loopt. Meteen na Brno hl.n. splitsen ze, bij Kolín komen de lijnen weer samen. Zie ook hier op een spoorkaartje van Tsjechië.
49. Ik ga nu die tweede lijn eens proberen, al is dat eigenlijk meer omdat ik Kutná Hora eens wil zien wat ook aan deze lijn ligt. Eens per twee uur rijdt er een Rýchlik van Brno naar Praha via deze route.

Brno hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr
50. Op tijd laten we Brno achter ons.

Leaving Brno hlavní nádraží by Timon91, on Flickr
51. Het eerste deel van de rit heb ik een coupé voor mezelf en kan zodoende vrij makkelijk "raamhangen" - in een vol coupeetje is dat wat minder fijn voor je medereizigers, zeker als het niet heel warm is zoals nu :') Onderweg wordt er soms flink gebouwd, zoals hier in Kuřim.

Kuřim train station seen from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
52. De trein in een bocht, een mooi gezicht! :D

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
53. Een tunnel.

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
54. En we rollen weer verder door het gemoedelijke landschap.

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
55. Station Ostrov nad Oslavou, waar we niet stoppen.

Ostrov nad Oslavou train station seen from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
56. Een deel van de route is reeds flink gemoderniseerd, hier rijden we dan ook goed door. Via deze route doe je er tussen Brno en Praha 3:31 uur over, tegenover 2:28 met de snelste treinen via de hoofdroute rijden. Daar moet wel bij gezegd worden dat de Rýchliks er via de hoofdroute 3:06 uur over doen, wat een eerlijkere vergelijking geeft. Deze route bedient dus vooral de steden langs de spoorlijn en niet zozeer de hoofdroute Praha-Brno.

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
57. In Čáslav ben ik nog even geneigd om uit te stappen, want vanuit de trein ziet het stadje er echt cool uit. Aan de andere kant wil ik Kutná Hora ook wel graag zien, dus blijf ik toch maar zitten
Door werkzaamheden komen we met een tiental minuten vertraging aan te Kutná Hora hlavní nádraží, waar ik overstap op een overvol stoptreintje naar Kutná Hora město. Het is slechts een paar minuten rijden maar je komt zo wel dichterbij het centrum uit :) Hier het treintje op Kutná Hora město.

Kutná Hora město train station by Timon91, on Flickr
58. Kutná Hora is een prachtig stadje, het is niet voor niets zo toeristisch. Bovendien is het als dagtrip vanuit Praha zeer geschikt. In het straatbeeld verschilt het heel sterk: de ene straat is heel druk, de andere uitgestorven.

Downtown Kutná Hora by Timon91, on Flickr
59. Uitzicht op de St. Barbarakerk (Chrám svaté Barbory). Dat is één van de belangrijkste trekpleisters van dit stadje, niet onterecht :)

View of St. Barbara church (Chrám svaté Barbory), Kutná Hora by Timon91, on Flickr
60. De meeste straatjes hier zijn behoorlijk aangeharkt.

Downtown Kutna Horá by Timon91, on Flickr
61. Onderweg naar de St. Barbarakerk, welke achter mij ligt.

Baborská, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
62. Binnen in de kerk - om eerlijk te zijn vind ik de buitenkant indrukwekkender ;)

St. Barbara church (Chrám svaté Barbory) interior, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
63. Ook de woonstraten nabij het centrum zijn alleraardigst :)

Za barborou, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
64. Nogmaals de kerk.

St. Barbara church (Chrám svaté Barbory), Kutná Hora by Timon91, on Flickr
65. Bij een gezellig restaurantje net buiten het centrum lunch is en ga daarna weer verder. Ik maak nog een aardige ronde door het centrum voordat ik besluit om terug te lopen naar het hoofdstation.

Palackého náměstí, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
Onderweg naar hlavní nádraží kom ik nog een kermis tegen, best gezellig :) Daardoor mis ik bijna de stoptrein naar Kolín, maar ik kan nog net mee :) Vlak voor Kolín lopen we nog een paar minuten vertraging op, maar de Rýchlik naar Praha heeft gelukkig op ons gewacht :) De rit naar Praha is druk en warm, bovendien lopen we 25 minuten vertraging op omdat we vanwege werkzaamheden omrijden via Nymburk. In Praha overnacht ik vlakbij het hoofdstation, in een hostel waar ik in 2013 ook al eens overnacht heb. Helaas zijn de mensen in het hostel niet erg gezellig dus na een douche ga ik nog even de stad in om maar wat rond te lopen. Het centrum van Praha is eigenlijk echt een verschrikkelijk oord, het heeft de laatste jaren veel van zijn charme verloren. Wederom eet ik in Žižkov, waarna ik terugkeer naar m'n hostel. Daar is helaas nog steeds geen ruk te beleven en dus duik ik tegen elven maar onder de wol, ik moet morgen toch vroeg opstaan.
Op Tweede Paasdag ga ik weer naar huis, ditmaal via de noordelijke route en identiek aan de terugreis vorig jaar. Om 6:28 rol ik op tijd Praha hlavní nádraží uit in een rustige EuroCity "Alois Negrelli", zodra we de stad verlaten verhuis ik naar het restauratierijtuig voor een uitgebreid ontbijt. In Tsjechië gelden nog de "Happy Hour" prijzen, die een heel stuk beter zijn dan de "gewone" prijzen - die eigenlijk alleen in Duitsland en Oostenrijk gehanteerd worden. Zo kost een biertje normaal €3,90, maar tijdens Happy Hour slechts €1,50 ;) Voor een uitgebreid ontbijt waar ik goed vol van zit betaal ik 140 kronen (ruim 5 euro). Na een klein uurtje, als we vlak voor Ustí nad Labem zijn ga ik weer terug naar m'n coupeetje. Vanaf Dresden krijg ik een moeder en dochter bij me in de coupé, met wie ik nog een beetje praat. Zoals wellicht bekend is Dresden-Berlin een notoire Langsamstrecke, welke variant van de route je ook voor de kiezen krijgt. Tot nu toe ben ik altijd via Doberlug-Kirchhain gereden, deze keer volgen we een westelijkere route via Jüterbog. Wanneer welke route genomen wordt is mij ook niet duidelijk :') Het landschap is toch al niet bijster interessant, maar met 60 km/h wordt het er niet beter op :') In Berlin heb ik klein uur overstaptijd en drink een bak koffie. De ICE naar Hamm, die overvol zit, vertrekt om onduidelijke redenen met 10 minuten vertraging, een vertraging die we tot Hamm niet goed weten te maken. Via Münster beland ik na een lange reis uiteindelijk weer in Enschede, na een afwisselend, tof en vermoeiend weekend :') Achteraf gezien was het wel heel veel treinen zo - 3499 km in vier dagen - maar het was erg leuk om weer eens in de Hoge Tatra te zijn, voor het eerst een ijshockeywedstrijd bij te wonen, het koersrijtuig Košice-Bratislava te nemen en Kutná Hora te bekijken :D
Dit was het dan weer voor het verslag, hopelijk heb ik jullie een beetje een goed beeld van mijn Paasweekend kunnen geven ;) Ik hoop dat jullie het wat vonden, reacties zijn altijd welkom! :D
Daar de verbinding tussen Tsjechië en Slowakije meer dan uitstekend is heb ik besloten om weer eens naar Slowakije te gaan, dus het is uiteindelijk een zeer goed gevuld weekend geworden. Ik was niet in de mood om veel foto's te maken dus heb ik lang niet alles vastgelegd en is het een beetje een beperkt reisverslag geworden. Ik hoop dat jullie je er nog steeds wel mee vermaken, want ondanks dat heb ik nog aardig wat om te laten zien ;) Een kaartje van het weekend staat hier, ter referentie.
Op Goede Vrijdag gaat de wekker om half 7, net als op elke gewone werkdag. In plaats van om 7:34 de trein richting Almelo te nemen moet ik nu om 7:32 de trein naar Münster hebben, dus qua timing is er weinig anders. Via Münster kom ik in Hamm uit, waar ik een kop koffie haal en na een half uur in mijn op tijd rijdende ICE richting het zuiden stap. Ik heb tijdens de vier uur durende rit de hele tijd een tweezitter alleen, de overstap in Nürnberg haal ik ruimschoots. Na een Fränkische Bratwurst stap ik in de RE naar Cheb, wat ook nog een best snelle rit is. Twee jaar geleden heb ik deze rit de andere kant op gedaan, maar verder is dit stuk Duitsland compleet onbekend voor me. Er gaan opvallend veel mensen mee de grens over. In Cheb is er een overstap van 12 minuten op een Rýchlik (sneltrein) die via Plzeň naar Praha rijdt, ook deze wordt probleemloos gehaald. Praha bereik ik om kwart voor 8 's avonds, na een lange reisdag. Bij een restaurantje in Žižkov, nog geen tien minuten lopen vanaf het hoofdstation, werk ik een goedgevulde avondmaaltijd naar binnen en drink ik wat biertjes met een aangeschoten Ier die ook alleen is. Het is een prettige tijdsbesteding en iets na half 10 zeg ik hem gedag en keer terug naar het station. Mijn volgende trein, EuroNight 445 "Slovakia" staat al klaar voor vertrek. Druk is het niet, in mijn Slowaakse slaaprijtuig zitten ca. 10 mensen en ik zal de hele nacht een coupé alleen hebben. De zeer vriendelijke provodnitsa laat m'n coupeetje zien en voor ik goed en wel geïnstalleerd ben gaan we al op weg. Moe van de reis val ik al snel in slaap.
Om kwart voor 6 's ochtends word ik na een heerlijke nacht wakker gemaakt door de provodnitsa met een kop koffie :pos: en een zakje 7-days laxeerdeeg :neg: Ik heb dan nog een ruim half uur om even wakker te worden en m'n spullen weer in te pakken.
1. Mijn coupeetje. Dit zijn slaaprijtuigen die de Slowaakse spoorwegen van de Russen hebben gekocht, die hebben ze jarenlang gebruikt op hun routes van Rusland van en naar Europa. In 2010 heb ik in zo'n rijtuig de rit Amsterdam-Moskva gemaakt, dus ik heb er mooie herinneringen aan :D

EuroNight “Slovakia” Praha-Košice sleeper car interior by Timon91, on Flickr
2. Het gangpad. De Slowaken hebben de rijtuigen recentelijk wel een facelift gegeven, toen ik in 2015 van Košice naar Cheb in zo'n rijtuig sliep was het interieur nog hetzelfde als toen de rijtuigen nog van de Russen waren.

EuroNight "Slovakia" Praha-Košice sleeper car interior by Timon91, on Flickr
3. De bergen van de Hoge Tatra, mijn eerste reisdoel, komen in het ochtendlicht mooi in beeld. Het is heel niet verkeerd wakker worden zo


High Tatras seen from the train by Timon91, on Flickr
4. Op tijd arriveren we om 6:22 in Poprad, waar ik uitstap. Na een korte stop rijdt de trein verder naar de eindbestemming Košice.

EuroNight "Slovakia" Praha-Košice at Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
Bij het loket haal ik een ticket voor de TEŽ, de bergtreintjes naar de Tatra en loop dan even naar boven. Een kaartje van hun routenetwerk is voor hier wel handig, hier vind je die ;)
5. De smalspoortreintjes vertrekken vanaf de bovenverdieping, maar helaas gaat de eerstvolgende pas om 7:29. Op vrijwel alle lijntjes wordt een uursdienst gereden (en om 6:29 rijdt er geen).

Tatra railway at Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
6. Een stoptrein rijdt het station uit richting het westen.

Local train leaving Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
7. Mijn doel voor nu is Štrbské Pleso, waar ik ook met een klein ommetje kan komen zodat ik niet zo lang op de trein van 7:29 hoef te wachten. Daarvoor moet ik eerst met dit (gewone) treintje naar Studený Potok.

Local train to Kežmarok at Poprad-Tatry train station by Timon91, on Flickr
8. Na een kwartiertje vertrekken we, Studený Potok is slechts 12 minuten rijden. De Hoge Tatra komt mooi in beeld!

High Tatras seen from the train by Timon91, on Flickr
9. Te Studený Potok splitst het lijntje, de trein waar ik in zit rijdt door naar Kežmarok en eenzelfde trein rijdt vanaf hier naar Tatranská Lomnica, wat ook niet ver is.

Train to Tatranská Lomnica at Studený Potok train station by Timon91, on Flickr
10. Vanuit Kežmarok komt ook een treintje opdagen, topdrukte hier :')

Trains to and from Kežmarok at Studený Potok train station by Timon91, on Flickr
11. Het interieur van de trein, niet heel bijzonder.

Local train Studený Potok-Tatranská Lomnica interior by Timon91, on Flickr
Tatranská Lomnica is net als alle andere Tatra-dorpen zeer toeristisch, maar nu op de vroege ochtend is het nog heerlijk rustig. Vanaf hier kun je met een kabelbaan naar de Lomnický štít (2634 m), het hoogste punt van de Hoge Tatra en van Slowakije.
12. Ik blijf niet lang in Tatranská Lomnica, het treintje naar Štrbské Pleso staat al klaar voor vertrek. Ondanks dat het maar 22 km is doet het treintje er door het steile en zeer bochtige traject ruim een uur over.

Train to Štrbské Pleso at Tatranská Lomnica train station by Timon91, on Flickr
13. Het uitzicht onderweg mag er wezen!

View from the train Tatranská Lomnica-Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
14. Na een lange en mooie rit ben ik om kwart voor 9 in Štrbské Pleso.

Train from Tatranská Lomnica at Štrbské Pleso train station by Timon91, on Flickr
15. Štrbské Pleso is een toeristisch plaatsje aan een meer ("Pleso" is Slowaaks voor "bergmeer"). Ik loop er even kort heen, maar heel veel is er niet gaande. Merk op dat het meer nog bevroren is en er hier en daar nog sneeuw ligt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht! De temperatuur ligt net boven het vriespunt, maar het is duidelijk dat het vannacht nog stevig gevroren heeft.

Mountain lake, Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
16. Ik vind een kaart met wandelroutes en besluit om naar Popradské Pleso te lopen, een ander bergmeer. Het eerste stukje is makkelijk, de kraampjes met souvenirs worden net uitgestald. Vanwege het vroege uur zijn er nog weinig mensen op de been :)

Souvenir stands in Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
17. Het begin van het wandelpad. M'n bergschoenen zijn vorig jaar in Tadzjikistan stuk gegaan en ik heb nog geen nieuwe gekocht, dus ik loop gewoon op m'n sneakers zonder zoolprofiel. Voor berg/bospaadjes als deze geen probleem :)

Walking in the Tatras near Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
18. Er wordt ook nog geskied hier, zij het op kunstsneeuw.

Skiing in the Tatras, Štrbské Pleso by Timon91, on Flickr
19. Hoe verder ik kom hoe meer sneeuw er nog ligt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht op slechts 1500 meter! Hier een sneeuwloos stukje pad en een adembenemend uitzicht! Er zijn slechtere manieren om een zaterdagochtend door te brengen :D

View of the High Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
20. Deze afdaling over bevroren sneeuw is dan wel even glibberen op deze schoenen :') Zonder kleerscheuren kom ik beneden.

View of the High Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
21. Een nieuw bruggetje onderweg.

Walking in the Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
22. Een kaart met globale wandelroutes bij Popradské Pleso en een drietalig (Slowaaks, Duits, Hongaars) waarschuwingsbord. Vanaf hier is het zo'n drie-en-een-half uur lopen naar Rysy (2499 meter), op de grens met en tevens het hoogste punt van Polen. Voor vandaag iets teveel van het goede


Directions near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
23. Bij het hotel aan meer staan deze bordjes, het is 372 dagen en 16 uur lopen naar Mount Everest :')

Directions at Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
24. In het hotel ontbijt ik en bedenk eens wat ik ga doen. Rondom het meer zijn er nog wat kleine wandelroutes, daar ga ik er een paar van volgen. Hier het hotel gezien vanaf de andere kant van het meer.

Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
25. Een kapelletje met allemaal kruizen er omheen, volgens mij ter nagedachtenis van overleden alpinisten hier. Ondanks dat de Hoge Tatra maar een klein hooggebergte is (ca. 20×50 km) komen er elk jaar weer mensen om doordat ze te slecht voorbereid op pad zijn gegaan en zijn overvallen door de omstandigheden, die hier snel kunnen omslaan. Een goede reden voor mij om niet te ver te willen gaan vandaag ;)

Walking in the Tatras near Popradské Pleso by Timon91, on Flickr
Na dit wandeltje loop ik nog een rondje om het meer, bewonder de natuur en ga dan via een andere (lagere) route terug naar Štrbské Pleso. Het laatste stuk is aardig modderig geworden - vanmorgen was het nog bevroren maar inmiddels is het zo'n 8-9 graden en zijn er al vele mensen gepasseerd. Ik kom letterlijk honderden mensen tegen onderweg naar Štrbské Pleso, het ziet er steeds meer naar uit dat ik hier precies op het juiste moment ben aangekomen en vertrokken :')
26. In Štrbské Pleso mis ik net de tandradtrein van 12:14 naar Štrba, maar kan ik nog wel de aankomst van dit overvolle treintje op de foto zetten.

Štrbské Pleso train station by Timon91, on Flickr
27. Na een lekkere kop koffie met taart in een nabijgelegen Konditorei pak ik iets na enen dan de tandradtrein naar Štrba. Hier gekeken in de richting van Štrba. Štrbské Pleso ligt op 1350 meter, Štrba op 900. In de vijf kilometer die de trein er voor heeft moet er dus flink gedaald worden.

Štrbské Pleso train station by Timon91, on Flickr
28. Het treintje naar Štrba zit aardig vol. Onderweg heb je een goed zicht op de kaalgeslagen helling, het resultaat van een zeer zware storm uit 2004 die een groot deel van de bossen hier verwoest heeft. Hier staan wel wat beelden ervan, het zal nog wel even duren voordat de natuur zich weer hersteld heeft.

View from the cog railway Štrbské Pleso-Štrba by Timon91, on Flickr
29. Aankomst in Štrba, waar ik voor de tweede keer vandaag ben. Nu zul je misschien denken: had ik niet beter in Štrba uit de nachttrein kunnen stappen dan? Nou, nee, want de EuroNight "Slovakia" is zo ongeveer de enige trein die hier niet stopt :')

Tatra cog railway at Štrba train station by Timon91, on Flickr
30. Beneden, aan de hoofdlijn, staat net de dagelijkse Pendolino Praha-Košice klaar voor vertrek met een minuut of 20 vertraging. Als ik een paar minuten meer gehad had was een foto met de hele trein wel mooi geweest :D

Pendolino Praha-Košice at Štrba train station by Timon91, on Flickr
31. Het station ligt een stukje buiten het echte Štrba, in de omgeving van het station is dan ook bijzonder weinig te beleven. Zodra ik terug kom op het station staat deze IC klaar voor vertrek naar Bratislava. De treinen Bratislava-Košice via de noordelijke hoofdlijn rijden ongeveer elke 1-2 uur. Deze Intercity's en Rýchliks vind ik bijzonder mooie treinen: lange, statige getrokken treinen met een restauratierijtuig. Ramen die open kunnen ontbreken alleen nog


Intercity Košice-Bratislava at Štrba train station by Timon91, on Flickr
32. Ik koop een kaartje naar Spišská Nová Ves, wat een half uur verderop ligt en stel me er op in dat ik nog een half uur op een trein moet wachten. Dan komt er opeens een Rýchlik richting Košice aangereden, met anderhalf uur vertraging :') Hier het coupeetje wat ik de hele rit voor mezelf heb.

Rýchlik “Manner Neapolitaner” Bratislava-Košice interior by Timon91, on Flickr
De rit verloopt weinig noemenswaardig, ik heb hetzelfde mooie uitzicht op de bergen als vanmorgen vanuit de nachttrein. Spišska Nová Ves blijkt een oostgroningenachtig doods oord te zijn waar nog minder te beleven is dan ik vooraf verwacht had. Dan hoor ik wat gejuich uit een voetbalstadion komen en besluit om daar even heen te lopen. Er is een wedstrijd van de Slowaakse Tweede Divisie aan de gang (qua niveau vergelijkbaar met onze Eredivisie) maar die is al bijna afgelopen. Het valt me op dat er hier best veel mensen op de been zijn en wat blijkt, er ligt een aardig ijshockeystadion naast het voetbalstadion waar om 15:30 de wedstrijd Rusland-USA gaat plaatsvinden, voor het WK onder de 18 :') Er staat een flinke rij voor de kassa en na 20 minuten duwen blijk ik zowat het allerlaatste kaartje van het hele stadion gescoord te hebben :') Je komt nog eens ergens :') Ik ben nog nooit bij een ijshockeywedstrijd geweest en weet eerlijk gezegd niet eens hoe lang een wedstrijd duurt of hoeveel periodes die heeft :') In het Nederlands en Engels wordt het een periode genoemd, maar in het Slowaaks heet het een "tretiny" dus ik heb wel zo'n vermoeden dat het er drie zijn

33. Het ijshockey stadion van Spišská Nová Ves, de Spiš Aréna, biedt plaats aan 5500 toeschouwers.

Ice hockey match Russia-USA at the Spiš Arena, Spišska Nová Ves by Timon91, on Flickr
34. Rusland valt aan, de VS verdedigt - dat is althans het beeld in de eerste periode. Rusland leidt met 1-0 als de eerste pauze begint. Het publiek is iets meer op de hand van Rusland, in ieder geval in mijn vak.

Ice hockey match Russia-USA at the Spiš Arena, Spišska Nová Ves by Timon91, on Flickr
In de tweede periode komt de VS terug en scoren ze driemaal. IJshockey is een spectaculaire en boeiende sport om te kijken, al is het door de snelheid soms wel lastig te volgen. Na de tweede periode ga ik, aangezien er niet heel veel treinen naar Košice rijden (eens per twee uur een Rýchlik, niet lang erna een stoptrein).
35. Ik ga met de stoptrein naar Košice, op die manier kon ik nog net de tweede periode af kijken :') Hier het station van Spišska Nová Ves, waar in de stationshal veel aan lager wal geraakte Roma rondhangen en goedkope krasloten open krassen - een vrij deprimerend gezicht.

Spišska Nová Ves train station by Timon91, on Flickr
36. Eerst komt er nog een licht vertraagde Rýchlik naar Bratislava langsrijden. Wat blijven dit toch prachtige treinen!

Rýchlik “Ružín” Košice-Bratislava at Spišska Nová Ves train station by Timon91, on Flickr
Kort erna komt mijn stoptrein opdagen, dit is een getrokken trein met vijf zeer moderne rijtuigen. Het is tijd om gedag te zeggen tegen Spišska Nová Ves, waar toch meer te beleven was dan op het eerste gezicht ;)
37. Zoals ik al zei zijn de treinen erg modern. Zie ook hier: stopcontacten, USB-laders, snelle WiFi, prullenbakjes op een handige plek in plaats van de knieschijfbrekers die je bij de NS soms tegenkomt en talrijke en schone toiletten. Je kan veel zeggen van Slowakije, maar dit hebben ze echt goed voor elkaar!

Local train Poprad-Košice interior by Timon91, on Flickr
38. We stoppen bij elk vogelnest en elke boomhut, maar het is een relaxte en mooie rit. We volgen de rivier de Hornád geruime tijd.

Hornád river seen from the train by Timon91, on Flickr
Twintig stops na Spišska Nová Ves en 1:21 uur na het verlaten ervan bereiken we Košice. Košice is de tweede stad van Slowakije en ligt op slechts 100 km van Oekraïne af. Ik ben er al meerdere malen geweest en ondanks dat het best een mooie stad is ben ik er niet heel kapot van. Maar goed, ze hebben wel een straat naar mij vernoemd

Vanavond slaap ik wederom in de trein, ik ben wederom te gast bij Wagon Slovakia - het bedrijf wat de couchette-, slaap- en restauratierijtuigen beheert. Per nacht zijn er twee nachttreinen tussen Košice en Bratislava: eentje via de noordelijke hoofdroute die in Humenné al begint (zie mijn verslag van eind 2013) en eentje via de zuidelijke hoofdroute die vanuit Prešov komt. Daar de afstand tussen beide steden niet heel groot is is de rit eigenlijk te kort voor een nachttrein, de reeds genoemde nachttreinen hebben dan ook niet heel fijne vertrek- en met name aankomsttijden (23:45-6:05 en 22:20-5:25). Er is echter ook nog een derde optie. Een treinrit die al geruime tijd op mijn lijstje staat is het koersrijtuig Košice-Bratislava, die eerst aan de EuroNight "Bohemia" naar Praha gehangen wordt, dan een lange stop maakt in Žilina en vervolgens aan de Rýchlik "Polom" Žilina-Bratislava gehangen wordt. Die stop in Žilina duurt maar liefst vier uur, maar je hebt wel een prettigere vertrek- en aankomsttijd zo ;)
39. Om 22:08 gaan we Košice verlaten, ruim op tijd ben ik op het station. Rechts staat de locomotief al te wachten met twee koersrijtuigen: mijn rijtuig naar Bratislava en het Oekraïense koersrijtuig Kiev/Київ-Praha. EuroNight "Bohemia" komt uit Humenné, het is nu even wachten tot die binnenkomt.

Košice train station by Timon91, on Flickr
40. Nadat ik wat proviand heb ingeslagen komt de trein binnenrijden, wordt de diesellok afgerangeerd en wordt de elektrische locomotief met de twee koersrijtuigen aangekoppeld.

Through car Kiev-Praha at Košice train station by Timon91, on Flickr
41. Het is een heerlijk oud slaaprijtuig, ik heb hier één keer eerder in geslapen. Hier mijn coupeetje. Er liggen twee 7-days croissantjes klaar dus ik vermoed dat ik nog een coupégenoot ga krijgen. Verder tel ik slechts twee andere reizigers.

Through car Košice-Bratislava interior by Timon91, on Flickr
Mijn vermoeden blijkt onjuist, ik ben de hele nacht alleen. Kort na vertrek uit Košice duik ik onder de wol en al snel val ik in slaap. Alleen tijdens de lange stop in Žilina, die van 1:15 tot 5:19 duurt, word ik heel even wakker en zie dat we op een verlaten en kletsnat rangeerterrein staan. Voor de rest slaap ik als een baby, wat is het heerlijk slapen in dit rijtuig!

42. Om half 8 ontwaak ik en krijg van de provodnik een kop koffie. We rijden intussen met flinke snelheid door het Slowaakse laagland richting Bratislava.

Regionálny Rýchlik “Polom” seen from the through car Košice-Bratislava by Timon91, on Flickr
43. Het gangpad van mijn rijtuig.

Through car Košice-Bratislava interior by Timon91, on Flickr
Bratislava bereiken we op tijd om 8:05, wat de totale reistijd op 9:57 uur brengt voor de 446 km lange rit. Omdat we op tijd zijn kan ik nog mee met EuroCity "Jan Jesenius", die kom 8:10 vertrekt en op tijd uit Budapest komt opdagen. Ik stap in in het restauratierijtuig, waar ik op m'n dooie gemak een ontbijtje wegwerk terwijl we langs de Oostenrijkse grens richting Tsjechië rijden. Na het ontbijt zoek ik een plekje voor de rest van de rit, na anderhalf uur bereiken we Brno.
44. In Brno heb ik eigenlijk weinig zin om rond te lopen, ik weet niet zo goed waarom. Ik houd het bij een kort bezoek, maar heb nog wel wat fotootjes gemaakt.

Zelný trh, Brno by Timon91, on Flickr
45. Uitzicht richting het zuidoosten vanaf een heuvel in het centrum.

View over downtown Brno by Timon91, on Flickr
46. Mooie kerk :)

Katedrála Svatých Petra a Pavla, Brno by Timon91, on Flickr
47. Vandaag is de marathon van Brno. Eerst is de kidsrun, die begint over een kwartiertje. De echte marathon begint een uur later.

Náměstí Svobody, Brno by Timon91, on Flickr
48. Brno hlavní nádraží vanaf de straatzijde gezien.

Brno hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr
Tijd om weer verder te gaan, richting het noordwesten. De meeste treinen gebruiken tussen Praha en Brno de hoofdlijn via Česká Třebová, maar er is ook nog een tweede spoorlijn die via Žďár nad Sázavou loopt. Meteen na Brno hl.n. splitsen ze, bij Kolín komen de lijnen weer samen. Zie ook hier op een spoorkaartje van Tsjechië.
49. Ik ga nu die tweede lijn eens proberen, al is dat eigenlijk meer omdat ik Kutná Hora eens wil zien wat ook aan deze lijn ligt. Eens per twee uur rijdt er een Rýchlik van Brno naar Praha via deze route.

Brno hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr
50. Op tijd laten we Brno achter ons.

Leaving Brno hlavní nádraží by Timon91, on Flickr
51. Het eerste deel van de rit heb ik een coupé voor mezelf en kan zodoende vrij makkelijk "raamhangen" - in een vol coupeetje is dat wat minder fijn voor je medereizigers, zeker als het niet heel warm is zoals nu :') Onderweg wordt er soms flink gebouwd, zoals hier in Kuřim.

Kuřim train station seen from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
52. De trein in een bocht, een mooi gezicht! :D

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
53. Een tunnel.

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
54. En we rollen weer verder door het gemoedelijke landschap.

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
55. Station Ostrov nad Oslavou, waar we niet stoppen.

Ostrov nad Oslavou train station seen from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
56. Een deel van de route is reeds flink gemoderniseerd, hier rijden we dan ook goed door. Via deze route doe je er tussen Brno en Praha 3:31 uur over, tegenover 2:28 met de snelste treinen via de hoofdroute rijden. Daar moet wel bij gezegd worden dat de Rýchliks er via de hoofdroute 3:06 uur over doen, wat een eerlijkere vergelijking geeft. Deze route bedient dus vooral de steden langs de spoorlijn en niet zozeer de hoofdroute Praha-Brno.

View from Rýchlik “Svratka” Brno-Praha by Timon91, on Flickr
57. In Čáslav ben ik nog even geneigd om uit te stappen, want vanuit de trein ziet het stadje er echt cool uit. Aan de andere kant wil ik Kutná Hora ook wel graag zien, dus blijf ik toch maar zitten


Kutná Hora město train station by Timon91, on Flickr
58. Kutná Hora is een prachtig stadje, het is niet voor niets zo toeristisch. Bovendien is het als dagtrip vanuit Praha zeer geschikt. In het straatbeeld verschilt het heel sterk: de ene straat is heel druk, de andere uitgestorven.

Downtown Kutná Hora by Timon91, on Flickr
59. Uitzicht op de St. Barbarakerk (Chrám svaté Barbory). Dat is één van de belangrijkste trekpleisters van dit stadje, niet onterecht :)

View of St. Barbara church (Chrám svaté Barbory), Kutná Hora by Timon91, on Flickr
60. De meeste straatjes hier zijn behoorlijk aangeharkt.

Downtown Kutna Horá by Timon91, on Flickr
61. Onderweg naar de St. Barbarakerk, welke achter mij ligt.

Baborská, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
62. Binnen in de kerk - om eerlijk te zijn vind ik de buitenkant indrukwekkender ;)

St. Barbara church (Chrám svaté Barbory) interior, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
63. Ook de woonstraten nabij het centrum zijn alleraardigst :)

Za barborou, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
64. Nogmaals de kerk.

St. Barbara church (Chrám svaté Barbory), Kutná Hora by Timon91, on Flickr
65. Bij een gezellig restaurantje net buiten het centrum lunch is en ga daarna weer verder. Ik maak nog een aardige ronde door het centrum voordat ik besluit om terug te lopen naar het hoofdstation.

Palackého náměstí, Kutná Hora by Timon91, on Flickr
Onderweg naar hlavní nádraží kom ik nog een kermis tegen, best gezellig :) Daardoor mis ik bijna de stoptrein naar Kolín, maar ik kan nog net mee :) Vlak voor Kolín lopen we nog een paar minuten vertraging op, maar de Rýchlik naar Praha heeft gelukkig op ons gewacht :) De rit naar Praha is druk en warm, bovendien lopen we 25 minuten vertraging op omdat we vanwege werkzaamheden omrijden via Nymburk. In Praha overnacht ik vlakbij het hoofdstation, in een hostel waar ik in 2013 ook al eens overnacht heb. Helaas zijn de mensen in het hostel niet erg gezellig dus na een douche ga ik nog even de stad in om maar wat rond te lopen. Het centrum van Praha is eigenlijk echt een verschrikkelijk oord, het heeft de laatste jaren veel van zijn charme verloren. Wederom eet ik in Žižkov, waarna ik terugkeer naar m'n hostel. Daar is helaas nog steeds geen ruk te beleven en dus duik ik tegen elven maar onder de wol, ik moet morgen toch vroeg opstaan.
Op Tweede Paasdag ga ik weer naar huis, ditmaal via de noordelijke route en identiek aan de terugreis vorig jaar. Om 6:28 rol ik op tijd Praha hlavní nádraží uit in een rustige EuroCity "Alois Negrelli", zodra we de stad verlaten verhuis ik naar het restauratierijtuig voor een uitgebreid ontbijt. In Tsjechië gelden nog de "Happy Hour" prijzen, die een heel stuk beter zijn dan de "gewone" prijzen - die eigenlijk alleen in Duitsland en Oostenrijk gehanteerd worden. Zo kost een biertje normaal €3,90, maar tijdens Happy Hour slechts €1,50 ;) Voor een uitgebreid ontbijt waar ik goed vol van zit betaal ik 140 kronen (ruim 5 euro). Na een klein uurtje, als we vlak voor Ustí nad Labem zijn ga ik weer terug naar m'n coupeetje. Vanaf Dresden krijg ik een moeder en dochter bij me in de coupé, met wie ik nog een beetje praat. Zoals wellicht bekend is Dresden-Berlin een notoire Langsamstrecke, welke variant van de route je ook voor de kiezen krijgt. Tot nu toe ben ik altijd via Doberlug-Kirchhain gereden, deze keer volgen we een westelijkere route via Jüterbog. Wanneer welke route genomen wordt is mij ook niet duidelijk :') Het landschap is toch al niet bijster interessant, maar met 60 km/h wordt het er niet beter op :') In Berlin heb ik klein uur overstaptijd en drink een bak koffie. De ICE naar Hamm, die overvol zit, vertrekt om onduidelijke redenen met 10 minuten vertraging, een vertraging die we tot Hamm niet goed weten te maken. Via Münster beland ik na een lange reis uiteindelijk weer in Enschede, na een afwisselend, tof en vermoeiend weekend :') Achteraf gezien was het wel heel veel treinen zo - 3499 km in vier dagen - maar het was erg leuk om weer eens in de Hoge Tatra te zijn, voor het eerst een ijshockeywedstrijd bij te wonen, het koersrijtuig Košice-Bratislava te nemen en Kutná Hora te bekijken :D
Dit was het dan weer voor het verslag, hopelijk heb ik jullie een beetje een goed beeld van mijn Paasweekend kunnen geven ;) Ik hoop dat jullie het wat vonden, reacties zijn altijd welkom! :D