Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door isadora »

Nagorno-Karabach, ja natuurlijk had ik er wel eens iets over gehoord.
En natuurlijk wist ik dat er ergens in de jaren '90 een heftige oorlog had gewoed.
En ook dat deze was ondergesneeuwd in de lawine aan nieuws uit het oorlogsgeweld in het voormalig Joegoslavië.

Dat allemaal dus wel, maar dat ik er uiteindelijk zelf ook ooit nog eens rond zou gaan reizen, dat had ik niet verwacht.

Maar goed, de afgelopen jaren gingen de reisjes eigenlijk altijd in oostelijke richting.
Na Enschede :D volgden al snel de Baltische staten, Wit-Rusland en Polen.
En afgelopen najaar vatte ik, samen met mijn neefje (kop groter, maar 30 jaar jonger, en slim en sterk), het plan op, de uiterste grenzen van dat oostelijke deel van ons werelddeel te verkennen.
En zo ontstond het plan voor een rondreis door Armenië, Nagorno-Karabach en Georgië.

Aangezien we beiden de Armeense en Georgische, maar ook de Russische taal niet machtig zijn, en we een aanbeveling voor een gids op Lonely Planet vonden, kozen we voor een "guided tour".
Het was een verslag van een Amerikaanse reiziger die ons een studente Engels uit Stepanakert, de hoofdstad van Karabach, aanprees.
En niets was te veel gezegd. Haar voorbereidingen waren grondig, waarbij zelfs diepgravend onderzoek werd gedaan naar wat een leukemiepatiënt wel of niet zou mogen eten.
Niet dat ik daarom had gevraagd, maar ik moest haar natuurlijk wel op de hoogte brengen van mijn gezondheidssituatie. Alleen al om haar niet plotseling onderweg met onverwachte verrassingen te confronteren.

De voorbereidingen waren recht-toe-recht-aan. De dag voor vertrek nog even alles in de handbagage zien te proppen en de volgende dag bijtijds naar Schiphol, om genoeg tijd te hebben, door het labyrint van onze nationale luchthaven te geraken.
We vertrokken van gate D24, waar na ons het vliegtuig naar Minsk zou gaan vertrekken, de bestemming van vorig jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Georgian Airways vloog ons in vier-en-een-half uur naar de Georgische hoofdstad, Tbilisi.
We arriveerden rond de klok van vijf lokale tijd.
Voordat we de bus naar het centrum indoken, was er nog tijd om een paar foto's van het treinstation op de luchthaven te maken.
Althans dat hoopten we, maar een overijverige beveiligingsbeambte was onvermurwbaar, er mochten binnen geen foto's worden gemaakt.
Wel kon hij een "goedkope taxi" voor ons ritselen, dat dan weer wel. Maar we hadden toch een voorkeur voor de tienmaal goedkopere busrit.
Dus het bleef bij een foto van de buitenkant van dit opmerkelijke gebouw, waar daags tweemaal een trein van en naar het stadscentrum verkeerd.

Afbeelding

Aangezien we tijdens de busrit de overstaphalte bij één van de metrostations hadden gemist, kwamen we terecht in een deel van de stad, waar we helemaal niet moesten zijn.
Vermoeid en de talen niet machtig stonden we vrij hulpeloos in het centrum van een onbekende stad rond te kijken.
Dit bleef niet lang onopgemerkt. Al vlot kwam er een aardige dame op ons afgestapt, die ons op weg hielp, en een taxi voor ons regelde voor vier lari (pakweg 1,60 euro).
En dat wisten we dus allemaal met handen en voeten, en een grote portie goede wil en hulpvaardigheid van deze dame geregeld te krijgen.
De eerste ervaringen met een bijzonder gastvrij volk waren opgedaan, er zouden er nog heel veel gaan volgen.

De volgende ochtend trokken we na het ontbijt op naar het dichtstbij gelegen metrostation, Isani.
Hier kochten we allereerst voor elk een Metromoney Card voor 2 lari. Deze kaart kun je vervolgens laden met een bedrag naar keuze, en heeft de plaats ingenomen van het oude token-systeem.
Voor uitgebreide informatie over de metro van Tbilisi verwijs ik graag door naar Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tbilisi_Metro
Ondergronds lieten we ons verrassen door dit frivole tafereel.

Afbeelding

Het eerste ritje ging naar drie stations verderop richting centrum, halte Vrijheidsplein (თავისუფლების მოედანი).
En dat plein bereikten we, na een paar minuten lopen vanaf het station.
Direct springt daar de grote zuil in het midden van het plein in het oog, het standbeeld van de Heilige Giorgi (Sint Joris, jawel, die van de draak).

Afbeelding

We hielden het deze dag bij een luie zondag, want de volgende dag wachtte een pittige autorit naar Yerevan, hoofdstad van Armenië.

Om stipt elf uur die maandagochtend stond de Mercedes (van enkele decennia oud) voor ons hotel.
De reis zou naar planning circa vier uur gaan duren, wat er uiteindelijk zes bleken te worden.
De redenen voor de lange reistijd zijn voornamelijk terug te voeren op de erg slechte conditie van de wegen, met name in Armenië. De grensformaliteiten, die nogal wat controles kennen, en die je lopend moet passeren.
Een chauffeur die het als een dagje uit beschouwt, waarbij we onderweg werden getrakteerd op koffie en gebak. En de gekozen route, waarbij er eigenlijk maar twee keuzes zijn, maar hij voor de toeristische optie had gekozen.
Daarnaast nog het nodige oponthoud door de kuddes vee op de weg, en je bent zo een paar uurtjes langer onderweg.
Wij vonden het allemaal prima, het is vakantie, dus wat maakt het uit.

Naast de kuddes loslopend vee, kwamen we ook regelmatig dit soort van "openbaar (vee)vervoer" tegen.

Afbeelding

Aan het eind van de middag stapten we uit voor het hostel in Yerevan, waar een dame met lang zwart haar op een bankje zat te wachten. We hadden meteen door dat dit de gids moest zijn. En zei had meteen door, dat wij de twee toeristen uit Nederland moesten zijn.
We werden het hostel ingeloodst en daar pakte ze haar tas uit, een doos gebak en een pak vruchtensap als introductie.
Na de korte ontmoeting, want ze had nog een avondprogramma in gedachte, verliet ze het hostel en konden wij ons opfrissen en klaar maken voor een etentje in het park achter het Armeens Opera Theater.

Het hostel was best oké, behalve dan de tien trappen die er beklommen moesten worden.
De gasten over het algemeen jong en erg internationaal: Taiwan, Iran, Dubai..........en opmerkelijk, allemaal in Yerevan om een visum naar Amerika te regelen.

Yerevan lieten we na anderhalve dag achter ons, om op weg te gaan Nagorno-Karabach, officieel Artsakh sinds een referendum 20 februari 2017.
Daarmee is er ook een nieuwe Grondwet in werking getreden, en kan er sneller besloten worden over veiligheidszaken. Dit staat natuurlijk niet helemaal los van de politieke en staatkundige situatie van dit door niemand erkende land. De oorlog met Azerbijan, dat juridisch gezien "eigenaar" is, staat voor sommigen van jullie mogelijk nog ergens in het geheugen.

De rit naar Shushi, ooit één van dé culturele steden in de zuidelijke Kaukasus, duurde lang, erg lang.
Eigenlijk moet ik zeggen, we hebben er de tijd voor genomen, om alle interessante punten onderweg tijd te gunnen. Variërend van het schitterende uitzicht op de berg Ararat (symbool van Armenië op Turks grondgebied), tot het stiekem begluren van Nakitchevan (één Azerbijaanse enclaves in Armenië, en door onze gids herkent als "neutral zone") vanachter een heuveltje. Van het genieten van een heerlijke lunch en nog betere zoete rode Arani wijn bij een Iraanse familie, tot een tocht met de langste kabelbaan ter wereld om het Tatev-klooster te bereiken.

Afbeelding

En als al die afleiding nog niet genoeg was, dan viel je onderweg vanzelf stil van de ongelooflijk schitterende landschappen en kleurspektakels die moeder natuur tussen hemel en aarde gecreëerd heeft.

Afbeelding

De dubieuze staatkundige situatie van Artsakh (zo zal ik het nu maar noemen, want actueel, en een stuk korter) tekende zich fijntjes af aan de grens met Armenië.
Puur op de kaart bekeken, rij je eerst nog een handvol kilometers door Azerbijan, om vervolgens de grens met Artsakh te passeren. Echter, zodra de grens van Armenië wordt gepasseerd, staat er gelijk al een bord langs de weg, dat hier de Republiek Artsakh begint, en dat je welkom wordt geheten. Enkele kilometers verderop volgt dan de echte grens, die we in het donker zonder al te veel oponthoud konden passeren.
De grens kun je passeren zonder visum, maar die heb je uiteindelijk wel nodig.

Via vele haarspeldbochten trokken we de laatste uurtjes door de heuvels van deze mini-staat, om rond tien uur in de avond bij onze eerste accommodatie, in Shushi, aan te komen.
De volgende ochtend werden we netjes om half acht gewekt door....... een aardbeving. Nu hebben wij nog nooit een aardbeving meegemaakt, dus was het toch wel een beetje vreemde ervaring, dat het bed heen en weer begon te schudden. Het duurde ook maar een paar seconden, maar we waren in ieder geval gewekt.

Deze ochtend dus op weg naar de hoofdstad van Artsakh, Stepanakert.
Onderweg hielden we halt bij 'één van de drie tank-monumenten, die het land rijk is, en het was daar, dat we de eerste vorm van OV konden spotten, de reguliere busdienst tussen Stepanakert en Shushi.

Afbeelding

Ik zal dit verslag verschoond proberen te houden van alle culturele (lees kerk/klooster) uitstapjes, want dan komt er echt geen eind.

Het visum werd vlot geregeld, we mochten 21 dagen blijven van de autoriteiten. Alles kon worden bezocht, behalve gebieden in de "protected areas". Deze gebieden worden eigenlijk dagelijks beschoten door de "andere kant" (lees Azerbijan), de oorlog is officieel nooit beëindigd. En we hoorden dan ook dagelijks het geknal van geweren en ander geschut in de verte.

Nabij de hoofdstad vind je het vliegveld, dat nog in 2009 geheel is gerenoveerd.
Door, al weer, de politieke situatie is er echter nog steeds geen IATA-code voor uitgegeven, en zal Azerbijan ook geen enkele vliegbeweging van en naar het vliegveld toelaten.
Dus het staat een beetje te verpauperen eigenlijk.
We hadden geluk met het tijdstip van ons bezoek, want er bleek personeel aanwezig.
De manager himself, tenminste zo introduceerde hij zich aan ons, nodigde ons zonder omhaal uit een kijkje binnen te nemen.
We mochten overal foto's van maken, behalve van de landingsbanen.

Afbeelding

Alles stond er ongebruikt, maar compleet bij.

Afbeelding

Zelfs de informatieschermen waren, min of meer, voorbereid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een bezoek aan Askeran, en het daar aanwezige fort, en een museum, reisden we terug naar Stepanakert, waar ik nog snel een rondje busstation deed voor wat OV.

Fort bij Askeran.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En er moest natuurlijk af en toe ook wat gegeten worden, zoals Zhingalov Khats.
Groenten en kruiden in een heerlijk warm brood (lavash).

Afbeelding

Artsakh is een bijzonder "no-mans-land", en zeker een bezoek waard. Wat mij betreft, ik heb er nog niet genoeg van gezien, dus de bucketlist is nog steeds niet afgewerkt.
De natuur is schitterend, het volk is relaxed en super vriendelijk.
Uiteraard zie je veel ruïnes van de oorlogsperiode. Veel wordt ook weer opgeknapt, andere gebouwen zullen waarschijnlijk langzaam door de natuur verzwolgen worden, zoals de moskee in Shushi.
We hebben drie dagen door het gebied gereisd, de vierde dag was terug naar Yerevan.

Een laatste plaatje van Artsakh, in de regio Karvatchar in het noorden van de republiek,

Afbeelding

Aangezien we een creatieve gids hadden, had ze een alternatieve route terug voor ons in petto.
Deze voerde door de Sotk-pas. een rit door sneeuw bedekte bergen in een onaards landschap.
Eenmaal de grens van Armenië gepasseerd, kregen we al vlot zicht op Lake Sevan, wat gedurende lange tijd aan onze rechterzijde lag, om uiteindelijk na een rit van 8 uur weer in Yerevan aan te komen.

Hier verblijven we nog twee dagen, om daarna terug te keren naar Tbilisi van waar uit we Georgië gaan verkennen, althans een paar stukjes ervan.

In Yerevan bezoeken we uiteraard het Genocide Memorial en de schitterende parken, met opvallend veel sculpturen. Ook een trapwandeling op de Cascade ontbreekt niet, maar dan wel downhill. En dat was met de heersende temperatuur rond de dertig al uitdagend genoeg.

Buiten de stad bezoeken we de tempel van Garni, één van de weinige voorchristelijke monumenten in het land.
Direct gevolgd door het imposante en deels uit de rotsen gehouwen klooster van Geghard.
Voor beide monumenten geldt, dat het echte toeristische trekpleisters zijn, en je er dus het best zo vroeg mogelijk bent.
En bij het klooster waren veel stalletjes met snuisterijen te vinden, alsmede allerhande eetwaar.

Een stukje cake gaat er ook goed in, zoals bijvoorbeeld deze Geghard gata.

Afbeelding

Vlakbij ons hotel stond dit schitterende voertuig geparkeerd, geen OV maar militair vervoer, aldus de gids

Afbeelding

Het station in Yerevan is meer dan één plaatje waard, al viel het aantal treinen erg tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wel een aantal voertuigen metro in de verte.

Afbeelding

En allerhande busmaterieel rondom het station.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer succes voor wat betreft busplaatjes hadden we de volgende dag bij één van de busstations, waarbij de belangstelling voor het materieel bij het personeel niet onopgemerkt bleef, en er eentje heel trots bij zijn troetelkindje ging staan poseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast al het oude materieel, zagen we ook heel veel nieuwere korte busjes rondrijden (made in China?), soms met en soms zonder airco.

Afbeelding

De terugtocht naar Tbilisi verliep voorspoedig. De chauffeur die we hadden, koos voor de "kortste" route en dat scheelde toch al gauw twee uur op de rit.
In Tbilisi verbleven we van 16 tot en met 22 mei. We reisden dus niet meer van hotel naar hotel, maar hielden het centraal, wat in Georgië vanuit de hoofdstad ook goed is te doen.
De gids die we hadden ingehuurd, wou na haar job voor ons graag zelf een week op vakantie naar Georgië.
Dus een deal was snel gesloten. We kenden elkaar goed na een week, en een goed Engelssprekende tolk met een overdaad aan humor was nooit weg. Daarnaast had ze vanuit haar studentenleven nogal wat contacten in Tbilisi, die haar goeie tips konden geven over enkele leuke trips en gunstige prijzen.
Dat laatste is overigens allemaal niet echt spannend, want Georgië is heel goed betaalbaar, ietsje prijziger dan de andere twee, maar toch.

We hadden een paar prachtige kamers op de zestiende verdieping van een intrieste betonkolos, inclusief moderne keuken en riant terras met uiteraard riant uitzicht.
De liften waren een attractie op zich, in ieder geval was ik iedere keer weer blij, dat we veilig uit konden stappen.

Behalve de hoofdstad, hadden we drie bestemmingen in gedachte in dit schitterende land. De gids zou de laatste bestemming niet meer mee gaan, maar dan haar vrienden gaan bezoeken.
Voor alle bestemmingen hadden we dezelfde chauffeur met dezelfde luxe Mercedes ingehuurd.
In Georgië kun je beter uit de voeten met OV dan in de twee andere landen, maar toch kom je nooit op zo veel fraaie plekken binnen de beperkte tijd, als met een taxi, die de hele dag tot je beschikking staat.

Goed de volgende dag Tbilisi verkennen. Het zonnetje scheen weer volop, al was dat zeker niet alle dagen het geval hoor. We hebben ook beste plensbuien met knallend onweer gehad, en mist op verkeerde momenten, toen we bijvoorbeeld de hoge toppen van het Kaukasus-gebergte in gingen.

Tbilisi is een stad van uitersten, zeker waar het architectuur betreft. Tijdens de reageerperiode van Micheil Saakasjvili. Hij joeg in 2003 Sjevardnadze het parlementsgebouw uit, en maakte schoon schip met de wijdverbreide corruptie in het land. Uiteindelijk een aantal jaren later zou corruptie zijn eigen val inluiden.
In de tussentijd verrees het één na het andere futuristische bouwsel. Velen fronsten hun ogen, paste dit allemaal wel in die prachtig oude stad? Wij vonden het niet misstaan, een mooie mix van scherpe tegenstellingen. Een schitterende balans van klassiek en modern.

Afbeelding

Restaurants en andere horeca in overvloed, en fantastisch voedsel en uitstekende wijn.

Afbeelding

Marshrutka's.....natuurlijk.

Afbeelding

Het Presidentieel Paleis.

Afbeelding

De kabelbaan, die je over de stad en de rivier Kupra naar het Fort brengt en het standbeeld van "Moeder Georgië".

Afbeelding

Maar ook prachtige analoge verbindingen.

Afbeelding

En de Kathedraal van de Heilige Drie-eenheid, met vele verdiepingen, echt immens.

Afbeelding

Muzikanten bij het metrostation op het Vrijheidsplein.

Afbeelding

De volgende dag was het tijd voor een uitje buiten de grote stad. Op het programma stond Gori (geboorteplaats van Stalin), met een bezoek aan het naar hem genoemde museum en vervolgens naar het grottencomplex Uplistsikhe, tien kilometer daar van verwijderd.

Al meteen struikelden we over de eigen spoorwagon van Joseph.

Afbeelding

Inclusief badkuip en douche.

Afbeelding

Werkkamer.

Afbeelding

Vergaderruimte.

Afbeelding

Verlichting en verluchting.

Afbeelding

Verder bevat het museum een bonte kakofonie aan snuisterijen, schilderijen, documenten, sculpturen, medailles, oorkondes,.............alles ter verering van de "grootste" Georgiër, die er ooit heeft bestaan.
Dat laatste denken ze dan alleen nog in Gori natuurlijk.

De fraaie treinwagon ten spijt, wij hielden het bij onze eigen wagon.

Afbeelding

Een paar plaatjes van het voornoemde grottencomplex.

Afbeelding

Afbeelding

De tweede bestemming die we in Georgië hadden gepland, was een trip naar het hooggebergte aan de grens met Rusland.
De dag begon regenachtig en na een tijdje gereden te hebben, werd het er allemaal niet beter op.
Uiteindelijk kwamen we in dichte mist terecht, waardoor we al gauw niet veel meer zagen, dan de vangrail in de haarspeldbochten.
Onderweg wees de chauffeur ons even op een pijpleiding, die de gasvoorziening tussen Rusland en Armenië borgt, Tenminste zo lang terroristen er van af blijven. Kort na ons bezoek werden er zeven mensen opgepakt in verband met het beramen van een aanslag op deze pijp.

Afbeelding

In het plaatsje Kasbegi verlieten we noodgedwongen onze comfortabele taxi, om over te stappen in een forsere fourwheeldrive, om een glibberig traject langs steile hellingen aan te gaan voor het einddoel Gergeti Trinity Church, zo'n vijf kilometer zuidelijk van de grens met Rusland dus.

Afbeelding

De rit was echt een sensatie, de organen kregen het knap voor de kiezen.
Op het plaatje zie je de karrensporen, waarlangs we glibberden en gleden.

Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we aan op de plaats van bestemming. De mist had al een tijdje plaats gemaakt voor dreigende wolkenpartijen, dat maakte, dat we de toppen van het Kaukasus-gebergte net niet te zien kregen, maar het plaatje was er niet minder spectaculair om. Linksonder zie je het dorp, waar we over waren gestapt op de 4x4.

Afbeelding

Afbeelding

Terug van een inspannende dag, wisten we in ieder geval zelf nog even creatief in de keuken te zijn.
De avond was heerlijk op het dakterras van ons hotel.

Afbeelding

De volgende dag in Tbilisi, lieten we lijf en leden een dag rust gunnen. Al betekende dit niet, de hele dag in bed doorbrengen, maar we bleven binnen de stadsmuren. Zo was er gelegenheid eens een bezoekje aan het station van de stad te brengen, en wat rond te neuzen. Er stond nogal wat materieel geparkeerd.

Afbeelding

Het station in Sovjet-beton, met rechts de meest recente aanbouw.

Afbeelding

Nog wat meer materieel.

Afbeelding

Het bijbehorende busstation, met overwegend marshrutka's en touringcars.

Afbeelding

En nog wat antiek op rails.

Afbeelding

Twee Russische locs...

Afbeelding

...die deze trein van Tbilisi naar Baku gingen brengen.

Afbeelding

Op het perron heb ik getracht, deze trein iets beter in beeld te krijgen, maar de overijverige beveiligingsbeambten waren onvermurwbaar, al bleven ze ondanks mijn gezeur erg vriendelijk.

De stationshal van Tbilisi.

Afbeelding

Op het Vrijheidsplein heb ik nog een paar plaatjes MAN-bussen kunnen vastleggen.
Dit is wel zo ongeveer het nieuwste, wat er rijdt en kenden hun introductie in 2016.

Afbeelding

Afbeelding

Geen oud Hollands materieel meer, maar natuurlijk wel deze gele.

Afbeelding

De stad heeft een bonte verzameling aan architectuur. Ook niet onlogisch door de invloed van de vele culturen, die de geschiedenis van dit gebied kent. We vonden het heerlijk zonder kaart wat door de stad te slenteren, overal dook wel weer een aardig plaatje op, zoals bijvoorbeeld dit schitterende luxe hotel.

Afbeelding

Sommige menukaarten waren erg expliciet, zo hield dit een beetje het midden tussen een foto van een operatie, of een vorm van porno, die mij tot dusver (gelukkig) is ontgaan.

Afbeelding

De laatste bestemming op ons wensenlijstje betrof het David Gareja-klooster op de grens met Azerbijan.
Oppassen dus, dat we niet in handen van de Azerbijaanse autoriteiten vielen, nu met een visum voor Artsakh in het paspoort. De grens in dit gebied is redelijk onbestemd, en loopt "ergens over de kam van de heuvel" waar het klooster in uitgehouwen is. De facto rij je met de auto naar het klooster zelfs een handvol meters over Azerbijaans grondgebied.
Maar goed, dat is dus allemaal goed gegaan, de tocht was pittig, De laatste 25 kilometer hebben we in circa anderhalf uur afgelegd, en de taxi-chauffeur maakte zich grote zorgen.
Uiteindelijk kregen we alles en iedereen heelhuids op de bestemming en werden we beloond met een schitterend schouwspel.

De weg er naar toe.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder uitzicht over zuidelijk Georgië.

Afbeelding

Afbeelding

Boven op de heuvelrug ligt "zo ongeveer" de grens met Azerbijan.

Afbeelding

De dagen waren geteld, de handbagage kon worden gepakt. De dag van vertrek was aangebroken, en per bus gingen we naar het vliegveld. Daar aangekomen nog een poging ondernomen iets meer van het treinstation gefotografeerd te krijgen. Deze keer hadden we dus geluk, de security was vandaag niet aanwezig.

En dus een blik in de stationshal.

Afbeelding

Een trappenpartij.

Afbeelding

En lege perrons, wat wil je met twee treinen per dag.

Afbeelding

Rond een uur of drie kwam het vliegtuig aan, dat ons naar Kiev ging brengen.

Afbeelding

Om laat in de avond op een verlaten busstation van Hilversum te merken, dat ik nog een klein uurtje geduld moest hebben, voordat eindelijk het eigen nest bereikt was.

Afbeelding

We hebben twee weken voorbij zien vliegen. De indrukken waren af en toe onbeschrijfelijk, niet alleen landschappelijk, maar ook op het gebied van gastvrijheid en openheid van de bevolking.
Ik kan iedereen aanraden dit gebied eens te bezoeken. En ik ga zeker nog eens proberen Artsakh opnieuw in de planning te zetten. Hopelijk krijgt het land internationale erkenning, zodat het nog eens mogelijk wordt er rechtstreeks naar toe te vliegen.

Voor wie behoefte heeft aan een gedetailleerder verslag kan terecht op LonelyPlanet Engelstalig):
https://www.lonelyplanet.com/thorntree/ ... akh-part-1
https://www.lonelyplanet.com/thorntree/ ... akh-part-2
En wie nog wat meer plaatjes van het gebied wil bekijken, kan die op Flickr vinden:
https://www.flickr.com/photos/westwaart ... 1474077133

Dank voor het lezen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
david_meyer24
Berichten: 200
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door david_meyer24 »

Mooie foto`s.
jelmerrr
Berichten: 1815
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door jelmerrr »

Leuk verslag
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6061
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door AppleMoose »

Fraai verslag van een prachtig gebied :pos:
Goh.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 8003
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door Etienne »

Na de verslagen van Timon91, mag dit verslag er ook wel zijn. :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door ODRAIL »

Zeker weten :pos: .

Echt een mooi verslag met mooie foto's :wink: .

Prettig om te lezen.
jelmerrr
Berichten: 1815
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door jelmerrr »

Leuk verslag :pos:
Timon91
Berichten: 870
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door Timon91 »

Prachtig verslag, ik heb er zeer van genoten! :D :D :D :D Een hoop bekende plekjes ook, ik ben er vier jaar geleden geweest (juli 2013). Destijds gold er ook een code rood reisadvies voor Artsakh, maar was er weinig aan de hand in die zomermaanden. Geschut heb ik dan ook niet gehoord toen. Heb je de staalkabels in de Lachin-corridor nog over de weg zien hangen, die Azerische vliegtuigen moeten verhinderen om precisiebombardementen uit te voeren?

Mooi om te zien dat het allemaal gelukt is in ieder geval! *O*
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3408
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door Zugführer »

Tof verslag, voor mij weer een totaal onbekende hoek, maar op deze manier er toch weer wat van meegekregen :D
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door tsov »

Kijk ik na jaren afwezigheid weer eens op dit forum, wordt er een jaloersmakend verslag gepost over deze schitterende hoek van de aarde! Ik ben er inmiddels al weer negen jaar geleden geweest, een verslag ligt nog wel ergens in de krochten van dit forum stof te verzamelen. Nog steeds staan deze landen hoog op het lijstje voor een hernieuwde kennismaking. Gelukkig kan ik er af en toe even aan ruiken: een Armeense vriendin woont in Brussel en kan goed koken *O* En wanneer ik eens per jaar in Sint-Petersburg ben staat er altijd wel een Georgisch restaurant op het programma :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
erka
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door erka »

Mooi verslag! Reden er vroeger zoveel meer treinen naar Tbilisi dan nu? Of is er een of andere schrootverwerker in de buurt, gezien die enorme hoeveelheid rijtuigen? Kan me toch niet voorstellen dat daar nog veel van rijdt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door isadora »

Heel veel dank voor alle reacties. :D

@Timon91
We hebben van de Lachin-corridor niet veel meegekregen.
Het was al donker toen we de grens passeerden.

@tsov
Eigenlijk weet ik wel zeker, dat ik jouw reisverslag van jaren terug in de voorbereiding ook nog eens heb doorgenomen.
Maar leuk dat je weer eens op het forum bent, en van het verslag hebt genoten. :pos:

@erka
Ik heb geen idee hoe het treinverkeer in Georgië is geëvolueerd, maar er is wel een redelijk spoornet.
Er zijn nog twee internationale verbindingen, met Azerbijan/Baku, Armenië/Yerevan.
En er is en wordt nog steeds geïnvesteerd, zoals je in bijgaande link kunt vinden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Georgian_Railways
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door Ardan »

Even goed de tijd genomen dit verslag te lezen en ohmijngod wat is het mooi. Ben blij voor je dat je dit hebt kunnen meemaken, en ik heb genoten van het lezen. Fijn geschreven en prachtige foto's! *O*
Ik doe ook maar wat
Jozo
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 21:19
Locatie: Leiden

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door Jozo »

Wat een prachtige verslag!
Ik was vorige zomer op veel van de plekken waar jij bent geweest en kan beamen dat het een wonderschoon gebied is met uitzonderlijk lieve en gastvrije mensen, en heerlijk eten bovendien.
Groot gelijk om vooral taxi's te nemen. Ik heb zelf de ontberingen van de nachttrein Batumi-Tblisi-Jerevan (3e klas) alsook de nachtbus Tblisi-Bakoe mogen doorstaan. Is een auto met chauffeur toch prettiger. (De trein overdag van Tblisi naar Batumi was wel prettig)
Op het treinstation van Tblisi was mij opgevallen dat, zoals wij hier koffieautomaten en snoepautomaten kennen, zij daar een wijnautomaat hebben staan.
Ik kan iedereen van harte een reis naar de Kaukasus aanbevelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi en interessant verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7704
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door waldo79 »

Zeer boeiend :wink:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Rondreis Armenië, Artsakh, Georgië mei 2017(83 foto's)

Bericht door isadora »

Allemaal hartelijk bedankt voor de positieve reacties.

@Jozo, welkom in het forum, leuk je eerste bericht in mijn topic te vinden. :D
En de Kaukasus, ja ik zal er zeker terug komen, twee weken is veel te kort.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten