Ardan on Tour #35: Ik val een beetje in herhaling denk ik. [22]
Geplaatst: di 13 jun 2017, 01:35
Hoi, zaterdag was ik weer eens een dagje in de Ruhrpott te vinden. Een kleine teleurstelling in Arnhem, want er bleken werkzaamheden te zijn tussen Emmerich en Wesel, maar dat had ik al besproken in het Misserstopic. Een uur in een bus waar een behoorlijke dieselgeur in hing, een uur reistijd verloren, maar ach, je ziet eens wat van de omgeving van de lijn niewaar :)
Om 10:43 in plaats van 9:43 kon ik vanuit Wesel vertrekken richting Oberhausen. Perron 2-3 is vernieuwd en verhoogd, men is nu druk bezig met perron 4-5. Kom haten dan op de sluitseinen :D

11:07: aankomst in het gezellige en goed onderhouden Oberhausen Hbf. Geelhesjes zijn op het perron links druk met de resten van een ruit uit een gebouwtje te slaan. Edit: oh die zijn dus niet op de foto te zien. Je gelooft me maar :')

Ik stapte over op de S3 naar Hattingen. Ik had die lijn nog nooit gereden maar het is een leuk lijntje, zeker na Essen wordt het landschap fraaier én je komt langs spoorwegmuseum Bochum-Dahlhausen.
11:55: aankomst op eindpunt Hattingen Mitte. Een deels ondergronds station uit 1994. Overal in dit landsdeel vind je deze heerlijk lelijke architectuur uit 1980-1990, de tijd dat er grote investeringen werden gedaan in het railvervoer. Bakstenen en borden in Univers. Of Futura, in dit geval.


Bovengronds is het eindpunt van tramlijn 308 van de Bogestra, de vervoermaatschappij van Bochum en Gelsenkirchen. Het reguliere tramnet is metersporig en ik kon me nestelen in een mooie Variobahn-tram.

Met deze tram ging ik naar Bochum Hbf, waar ik overstapte op tram 310 naar Witten. Het eerste station na Bochum Hbf is Lohring met een doodeng perron van glas

De lijn naar Witten is een leuk lijntje met enkelsporige trajecten met kronkels en hellingen en bostrajecten. Onderweg is men een nieuwe lijn aan het bouwen naar S-Bahnstation Bochum-Langendreer, dat gaat eind van het jaar open.
Van Witten ging ik per trein naar Hagen en dan door met de S8 naar Wuppertal, via de Gevelsbergjes dus. Ik stapte uit in Wuppertal Oberbarmen.
Hier is het oostelijke eindpunt van de beroemde Wuppertaler Schwebebahn.


Ik heb de eerste trein aan me voorbij laten gaan want het was vreselijk druk. Achteraf een goede keuze want toen kwam er een nieuwe trein aanrijden :D


Hoe Wuppertal Hbf er nu bij ligt? Nog altijd een bouwput en dat duurt nog wel even -o-

Ik moest nog een paar minuten wachten op de RE7 naar Köln, dus ik kon even de brug op voor een kiekeboe-plaatje van dit SPUUGlelijke materieel dat op de S5/S8 rijdt. De stoelen zitten nog wel redelijk maar staan eigenlijk nergens goed gepositioneerd ten opzichte van de ramen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de machinisten er blij van worden, ze zitten ontzettend ver naar achteren ter hoogte van het zijraampje.

De RE7 wordt gereden door National Express met Hamsters, prima treinen met een houtmotiefje op de vloer. Ik zat in het Mehrzweckabteil waar een groepje jongedames nogal luidruchtig op weg was naar een vrijgezellenfeest, maar het was de enige plek waar nog plaatsen te vinden waren, begrijpelijk ook. Een lotgenoot en ik kregen nog wel een Klopfertje aangeboden met cappucino-espressosmaak. Ik sloeg in eerste instantie af maar ze wilden er van af zodat het op was. Smaakte toch nog best lekker :)
Na een jolige rit stapte ik om 15:35 uit op Köln Messe/Deutz en ik liep meteen door naar de Stadtbahn. De passage daarheen: bruin, oranje en geel betegeld. Het laat zich raden in welk decennium dit is gebouwd :')

Ik nam tram 1 naar Bensberg. Er kwam eerst nog een korttrajectdienst tot Brück langs, op halte Flehbachstraße stapte ik daar uit. Een enigszins excentrisch gelegen halte bij een bosje en een beekje :)

De lijn naar Bensberg is een leuk lijntje door de bossen. Je stijgt wel steeds een beetje, na Frankenforst ga je echt merkbaar omhoog. Het eindpunt Bensberg ligt in een tunnel omdat de heuvels hier echt steil worden.

En dit is de reden waarom ik naar Bensberg wilde: dit kasteel..

..en dit fraaie uitzicht. Niet zo hoog en spectaculair als de Drachenfels maar zeker leuk.

Terug in Köln wat omzwervingen gemaakt. Een S-Bahn op Köln-Nipples..

En ik wilde weten wat er nou te doen was in Butzweilerhof, met onderweg 'Alter Flughafen Butzweilerhof'. Nou, geen ene fuck dus, al is een ritje in de staart van een 2200 met panoramazitjes altijd leuk.

Köln West, het oorspronkelijke perron is afgehekt. In plaats van het op te knappen hebben ze maar een compleet nieuw perron erachter gebouwd :')

Köln Hbf, de indrukwekkende perronkap.

Düsseldorf Hbf, even vreten scoren en overstappen..

Over de rest van de terugreis zal ik het maar niet hebben :')
Wij danken U weer voor de aandacht, bis zum nächsten Mal :)
Om 10:43 in plaats van 9:43 kon ik vanuit Wesel vertrekken richting Oberhausen. Perron 2-3 is vernieuwd en verhoogd, men is nu druk bezig met perron 4-5. Kom haten dan op de sluitseinen :D
11:07: aankomst in het gezellige en goed onderhouden Oberhausen Hbf. Geelhesjes zijn op het perron links druk met de resten van een ruit uit een gebouwtje te slaan. Edit: oh die zijn dus niet op de foto te zien. Je gelooft me maar :')
Ik stapte over op de S3 naar Hattingen. Ik had die lijn nog nooit gereden maar het is een leuk lijntje, zeker na Essen wordt het landschap fraaier én je komt langs spoorwegmuseum Bochum-Dahlhausen.
11:55: aankomst op eindpunt Hattingen Mitte. Een deels ondergronds station uit 1994. Overal in dit landsdeel vind je deze heerlijk lelijke architectuur uit 1980-1990, de tijd dat er grote investeringen werden gedaan in het railvervoer. Bakstenen en borden in Univers. Of Futura, in dit geval.
Bovengronds is het eindpunt van tramlijn 308 van de Bogestra, de vervoermaatschappij van Bochum en Gelsenkirchen. Het reguliere tramnet is metersporig en ik kon me nestelen in een mooie Variobahn-tram.
Met deze tram ging ik naar Bochum Hbf, waar ik overstapte op tram 310 naar Witten. Het eerste station na Bochum Hbf is Lohring met een doodeng perron van glas

De lijn naar Witten is een leuk lijntje met enkelsporige trajecten met kronkels en hellingen en bostrajecten. Onderweg is men een nieuwe lijn aan het bouwen naar S-Bahnstation Bochum-Langendreer, dat gaat eind van het jaar open.
Van Witten ging ik per trein naar Hagen en dan door met de S8 naar Wuppertal, via de Gevelsbergjes dus. Ik stapte uit in Wuppertal Oberbarmen.
Hier is het oostelijke eindpunt van de beroemde Wuppertaler Schwebebahn.
Ik heb de eerste trein aan me voorbij laten gaan want het was vreselijk druk. Achteraf een goede keuze want toen kwam er een nieuwe trein aanrijden :D
Hoe Wuppertal Hbf er nu bij ligt? Nog altijd een bouwput en dat duurt nog wel even -o-
Ik moest nog een paar minuten wachten op de RE7 naar Köln, dus ik kon even de brug op voor een kiekeboe-plaatje van dit SPUUGlelijke materieel dat op de S5/S8 rijdt. De stoelen zitten nog wel redelijk maar staan eigenlijk nergens goed gepositioneerd ten opzichte van de ramen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de machinisten er blij van worden, ze zitten ontzettend ver naar achteren ter hoogte van het zijraampje.
De RE7 wordt gereden door National Express met Hamsters, prima treinen met een houtmotiefje op de vloer. Ik zat in het Mehrzweckabteil waar een groepje jongedames nogal luidruchtig op weg was naar een vrijgezellenfeest, maar het was de enige plek waar nog plaatsen te vinden waren, begrijpelijk ook. Een lotgenoot en ik kregen nog wel een Klopfertje aangeboden met cappucino-espressosmaak. Ik sloeg in eerste instantie af maar ze wilden er van af zodat het op was. Smaakte toch nog best lekker :)
Na een jolige rit stapte ik om 15:35 uit op Köln Messe/Deutz en ik liep meteen door naar de Stadtbahn. De passage daarheen: bruin, oranje en geel betegeld. Het laat zich raden in welk decennium dit is gebouwd :')
Ik nam tram 1 naar Bensberg. Er kwam eerst nog een korttrajectdienst tot Brück langs, op halte Flehbachstraße stapte ik daar uit. Een enigszins excentrisch gelegen halte bij een bosje en een beekje :)
De lijn naar Bensberg is een leuk lijntje door de bossen. Je stijgt wel steeds een beetje, na Frankenforst ga je echt merkbaar omhoog. Het eindpunt Bensberg ligt in een tunnel omdat de heuvels hier echt steil worden.
En dit is de reden waarom ik naar Bensberg wilde: dit kasteel..
..en dit fraaie uitzicht. Niet zo hoog en spectaculair als de Drachenfels maar zeker leuk.
Terug in Köln wat omzwervingen gemaakt. Een S-Bahn op Köln-Nipples..
En ik wilde weten wat er nou te doen was in Butzweilerhof, met onderweg 'Alter Flughafen Butzweilerhof'. Nou, geen ene fuck dus, al is een ritje in de staart van een 2200 met panoramazitjes altijd leuk.
Köln West, het oorspronkelijke perron is afgehekt. In plaats van het op te knappen hebben ze maar een compleet nieuw perron erachter gebouwd :')
Köln Hbf, de indrukwekkende perronkap.
Düsseldorf Hbf, even vreten scoren en overstappen..
Over de rest van de terugreis zal ik het maar niet hebben :')
Wij danken U weer voor de aandacht, bis zum nächsten Mal :)