We beginnen natuurlijk met een kaartje van het reisje in dit deel:
Het tochtje start op een vroege zaterdagochtend om 7 uur op het station van Maarssen. Mijn Interrail wordt meteen al gecontroleerd en in Utrecht heb ik precies een half uur voor de ICE naar Köln vertrekt. Die wordt omgeleid via Venlo, zoals bijna altijd als ik richting Duitsland ga. Vooral na de grens schiet het niet op en staan we continu stil, maar het blijkt in de dienstregeling ingecalculeerd te zijn. We bereiken Köln Hbf stipt op tijd, zodat ik besluit de twee minuten overstap op Eurocity 9 te nemen. Beide treinen rijden naar Basel, maar de Eurocity rijdt langs de Rijn en doet er een uurtje langer over.
1. Cross-platform overstap in Köln Hbf, van de ICE uit Nederland op Eurocity 9 (Hamburg - Zürich)
Köln main station with ICE 105 and EC 9 by Zugführer, on Flickr
Het is zoals altijd een prachtig stukje met de trein, vooral tussen Koblenz en Mainz. Eurocity 9 rijdt met SBB rijtuigen met grote ramen, het enige nadeel is dat ze niet open kunnen, maar dat mag de pret niet drukken
2. Blik op de Rijn vanuit de trein
Rhine seen from train by Zugführer, on Flickr
Na een kleine 5 uur rijden bereiken we Basel, ik merk nu pas hoe warm het eigenlijk is. Ik stap uit op het Badischer Bahnhof (op Zwitserse grond, maar van oudsher door de DB geëxploiteerd) waar ik overstap op de Interregio-Express naar Schaffhausen. Hoewel deze verbinding grotendeels over Duitse grond loopt en door DB uitgevoerd wordt reis ik van en naar een station op Zwitserse grond.
3. IRE naar Singen op Basel Badischer Bahnohof, op de achtegrond staat overigens mijn ICE weer, nu weer terug onderweg naar Nederland, met wat vertraging.
Regional train to Schaffhausen at Basel Bad station by Zugführer, on Flickr
4. Laufenburg vanuit de trein, de Rijn is hier de grens tussen Duitsland (waar ik rijd) en Zwitersland (aan de overkant)
Laufenburg seen from train by Zugführer, on Flickr
5. In Schaffhausen is het ook erg warm, maar ik wil toch graag even een rondje door de stad lopen, vooral omdat ik niet weet of ik morgen nog hier kom. Ik beklim het Munot, één van de belangrijkste bezienswaardigheden van Schaffhausen en geniet even van het uitzicht.
View from Munot at Schaffhausen by Zugführer, on Flickr
6. Ik neem nog een klein stukje trein naar Schloß Laufen am Rheinfall. Mijn hostel bevindt zich in het slot, het station bevindt zich recht onder het slot, zoals de foto mooi laat zien.
Railway station Schloss Laufen am Rheinfall by Zugführer, on Flickr
Het hostel is nog minder luxe dan een gemiddelde berghut, de bedden bestaan uit matrassen naast elkaar en het geserveerde eten wordt als een soort buffet geserveerd, maar het is eten wat de pot schaft: iets anders dan polenta, diepvriesgroente en hamburger is er niet.
Vanaf het slot en dus het hostel heb je prachtig zicht over de immense Rheinfall, het is de grootste waterval van Europa. Vanaf het slot bestaat ook de mogelijkheid af te dalen langs de waterval af en na 7 uur is dat voor hostelgasten gratis, daar maak ik dus graag gebruik van.
Daarnaast loop ik naar de overkant waar je een mooi overzicht hebt over de situatie.
7. De Rheinfall en het slot, nu aan de overkant.
Rheinfall near Schaffhausen by Zugführer, on Flickr
Bizar hoeveel water hier naar beneden komt (en hoe dicht bij je er kunt staan) zoals dit filmpje laat zien (even op klikken). Dit is weer vanaf het uitzichtplatform aan de overkant.
Rheinfall view platform by Zugführer, on Flickr
8. Ook kwam deze panoramatrein nog langs, zo wordt het toch nog een beetje OV gerelateerd
Panoramic train at Rheinfall near Schaffhausen by Zugführer, on Flickr
9. Ook als het donker is geniet ik nog even van de waterval.
Rheinfall near Schaffhausen at night by Zugführer, on Flickr
Bij de buren van het hostel vindt een bruiloft plaats tot een uur of 4, maar desondanks slaap ik nog vrij aardig.
De volgende dag wordt een wandeldag, ik loop door het bos naar Diessenhofen en volg dan de Rijn weer tot mijn volgende bestemming Stein am Rhein. Ik loop niet helemaal rechtstreeks en het wordt uiteindelijk een tripje van 32 kilometer, iets boven de grens wat eigenlijk gezond is met temperaturen van rond de 30 graden :')
Bovendien zijn alle winkels dicht en moet ik dus zien te overleven op een boterham met pindakaas en een appel, wat overigens lukt (anders was ik dit nu niet aan het schrijven). Maar het is wel een prachtig tochtje, zeker in de bossen langs de Rijn.
10. Doorkijkje vanaf vlakbij het hostel naar de waterval, op de brug op de voorgrond rijdt de S-bahn tussen Schaffhausen, Schloß Laufen en verder naar Winterthur, over de viaduct op de achtergrond rijdt de S-Bahn tussen Schaffhausen, Jestetten en verder.
View to Rheinfall by Zugführer, on Flickr
11. Onderweg over een bloedhete weg passeert een thurbo trein. Thurbo is het bedrijf dat de S-Bahn hier exploiteert en is 90% eigendom van de SBB. Dit is de S8 die elk half uur tussen Schaffhausen en de Bodensee rijdt.
thurbo S-Bahn between Schlatt and St. Katharinental by Zugführer, on Flickr
12. Diessenhofen ligt ongeveer halverwege op de route. Hier steek ik rond het middaguur de grens over, de overzijde is namelijk Duitsland. Om het OV-gerelateerd te houden passeert een schip dat net als de S8 van Schaffhausen richting Bodensee vaart. Ik kies echter niet voor trein of boot, maar wandel door een bos waar het heerlijk lopen is met dit weer verder naar Stein.
Rheinbrücke Diessenhofen–Gailingen by Zugführer, on Flickr
13. Het centrum van Stein am Rhein, met een bus, om iedereen hier tevreden te houden.
Stein am Rhein center by Zugführer, on Flickr
14. Stein am Rhein heeft ook zijn eigen treinmaatschappij, tussen de Rijnrecreanten door.
Liliputbahn in Stein am Rhein by Zugführer, on Flickr
15. Ze hebben zelfs een hoop reservematerieel, depot, draaischijf en fiets.
Liliputbahn in Stein am Rhein by Zugführer, on Flickr
Ik overnacht in een hostel dat heel wat ruimer en luxer is dan dat van de vorige nacht. Hier ben ik ook op een gezin na de enige andere gast, wat wel even welkom is na de krappe bedjes van afgelopen nacht.
Na een fijne nacht loop ik de volgende ochtend naar het station, vandaag reis ik weer verder per trein, naar de Bodensee
16. Het stationsgebouw van Stein am Rhein, hier neem ik de S8 die ik gisteren nog zag rijden naar St. Gallen.
Stein am Rhein railway station by Zugführer, on Flickr
17. De Rijn gaat hier langzaam over in de Bodensee, dit deel staat bekend als de Untersee, hier bij Berlingen vanuit de trein.
Untersee seen from train near Berlingen by Zugführer, on Flickr
18. Na Romanshorn buigt de S8 af het binnenland in, vanaf Häggenschwil-Winden heb ik mooi uitzicht over de omgeving met op de achtergrond nog de Bodensee in beeld.
View to Bodensee from train at Häggenschwil-Winden by Zugführer, on Flickr
19. In St. Gallen rijdt de Appenzeller Bahnen, ze zijn momenteel bezig deze twee lijnen op elkaar aan te sluiten zodat ze straks doorgaand door het centrum rijden, nu keren ze nog allebei voor het station.
Appenzeller Bahnen in front of St. Gallen railway station by Zugführer, on Flickr
20. Ik reis door naar St. Margrethen, nog net in Zwitserland. Hier rijdt elk kwartier een trein heen vanaf St. Gallen en bestaat 2 keer per uur een overstap op de ÖBB S-Bahn naar Bregenz, waar ik na een klein rondje lopen ook gebruik van maak.
St. Margrethen train station by Zugführer, on Flickr
21. Laatste blik op de Rijn, vanaf hier gaat hij in zuidelijke richting verder en vormt dan de grens tussen Zwitserland en Oostenrijk (en iets verderop tussen Zwitserland en Liechtenstein). Ik reis verder richting Bregenz.
View to Rhine from S-Bahn between St. Margrethen and Bregenz by Zugführer, on Flickr
22. In Bregenz is het erg warm, ik koop een supermarkt leeg omdat de prijzen eindelijk weer normaal zijn en kijk even naar de bootjes die hier in de haven liggen. Graf Zeppelin vertrekt hier, misschien wel richting Friedrichshafen, waar de eerste zeppelin is gebouwd.
Graf Zeppelin in Bregenz by Zugführer, on Flickr
23. In de verte zie ik ook een echte zeppelin. Even de lens van mijn eenvoudige camera testen. Ik vermoed dat het ding hier zo'n 25 kilometer vandaan vliegt, want zo ver ligt Friedrichshafen vanaf hier. Je kunt in ieder geval een eind kijken over de Bodensee.
Zeppelin at Bodensee, seen from Bregenz by Zugführer, on Flickr
24. Ik reis nog een klein stukje verder naar Lindau. Net als de vorige keer dat ik hier was is het warm en zijn mijn voeten een beetje op. Ik loop een rondje rond het station en geniet nog een keer van het uitzicht over de Bodensee alvorens richting München verder te reizen.
Lindau Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr
25. Het is een prachtig ritje met Alex (in mijn herinnering Allgäu-express, tot 2010 naar het schijnt afkorting van Arriva-Länderbahn-Express). Ik kan de open raampjes in ieder geval waarderen.
View from alex train between Lindau and München by Zugführer, on Flickr
26. Ik overweeg nog even een slagje Oberstdorf te maken om nog wat verder tussen de bergen te zijn, maar het warme weer buiten en mijn riante zitplaats in een zespersoonshokje zorgen er voor dat ik toch maar het hele eind naar München blijf zitten.
View from alex train between Lindau and München by Zugführer, on Flickr
27. Het treintje bij aankomst in München. Ik heb weinig zin om hier lang te blijven, dus loop naar de Yorma's voor een salade en zit nog geen 10 minuten later alweer in de S-Bahn op weg naar Obermenzing, voor een interessant park dat ik op het oog heb.
alex train from Lindau at München Hbf by Zugführer, on Flickr
28. Ik bezoek Schloßpark Nymphenburg dat een bijzonder vredig en rustig gebied blijkt te zijn. Naast het kasteel op deze foto ligt er een gigantisch park van zo'n 1,5 bij 1,5 kilometer omheen. Er staan tientallen kleinere gebouwtjes verspreid door het park en er lopen heel veel eekhoorns, eenden etcetera rond. Het is een heerlijke plek om te vertoeven en dat zo dicht bij het centrum. Meer foto's in de spoiler
- Spoiler: show
Schloß Nympenburg by Zugführer, on Flickr
29. Ik blijf veel langer dan gedacht alvorens ik weer terugkeer naar het station. Daar neem ik nog even een Bratwurst und Bier tot me alvorens de trein er aan gaat komen. Zoals te zien rijdt hij naar Budapest en Rijeka en er is een Zugteil naar Zagreb... ik reis in ieder geval naar Venetië vannacht
ÖBB night jet (EN 463) to Budapest/Rijeka/Zagreb/Venezia at München Hbf by Zugführer, on Flickr
30. De locomotief staat in brand, maar toch kunnen we min of meer op tijd vertrekken.
ÖBB night jet (EN 463) to Budapest/Rijeka/Zagreb/Venezia at München Hbf by Zugführer, on Flickr
In Salzburg en Villach worden er delen van de trein uitgewisseld met andere nachttreinen. Ik slaap bovenin een couchette, waar het door de positie van het bagagerek lijkt of ik in het bagagerek slaap. Toch heb ik een relatief goede nacht, tot ik om 6.45 gewekt wordt met het ÖBB Nightjet ontbijt... daarover meer in het volgende deel.