Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Zugführer »

Grüezi! Eind mei had ik weer eens zin in een buitenlands tripje en in deze twee verslagen wil ik jullie daar graag in meenemen. In dit deel volg ik de Rijn vanuit Nederland met de trein tot de Rheinfall bij Schaffhausen en dan nog een stukje verder tot aan de Bodensee om uiteindelijk in München uit te komen, daar heb ik drie dagen over gedaan en de tweede dag (groen) heb ik te voet afgelegd.
We beginnen natuurlijk met een kaartje van het reisje in dit deel:
Afbeelding

Het tochtje start op een vroege zaterdagochtend om 7 uur op het station van Maarssen. Mijn Interrail wordt meteen al gecontroleerd en in Utrecht heb ik precies een half uur voor de ICE naar Köln vertrekt. Die wordt omgeleid via Venlo, zoals bijna altijd als ik richting Duitsland ga. Vooral na de grens schiet het niet op en staan we continu stil, maar het blijkt in de dienstregeling ingecalculeerd te zijn. We bereiken Köln Hbf stipt op tijd, zodat ik besluit de twee minuten overstap op Eurocity 9 te nemen. Beide treinen rijden naar Basel, maar de Eurocity rijdt langs de Rijn en doet er een uurtje langer over.

1. Cross-platform overstap in Köln Hbf, van de ICE uit Nederland op Eurocity 9 (Hamburg - Zürich)
Afbeelding
Köln main station with ICE 105 and EC 9 by Zugführer, on Flickr

Het is zoals altijd een prachtig stukje met de trein, vooral tussen Koblenz en Mainz. Eurocity 9 rijdt met SBB rijtuigen met grote ramen, het enige nadeel is dat ze niet open kunnen, maar dat mag de pret niet drukken :p

2. Blik op de Rijn vanuit de trein
Afbeelding
Rhine seen from train by Zugführer, on Flickr

Na een kleine 5 uur rijden bereiken we Basel, ik merk nu pas hoe warm het eigenlijk is. Ik stap uit op het Badischer Bahnhof (op Zwitserse grond, maar van oudsher door de DB geëxploiteerd) waar ik overstap op de Interregio-Express naar Schaffhausen. Hoewel deze verbinding grotendeels over Duitse grond loopt en door DB uitgevoerd wordt reis ik van en naar een station op Zwitserse grond.

3. IRE naar Singen op Basel Badischer Bahnohof, op de achtegrond staat overigens mijn ICE weer, nu weer terug onderweg naar Nederland, met wat vertraging.
Afbeelding
Regional train to Schaffhausen at Basel Bad station by Zugführer, on Flickr

4. Laufenburg vanuit de trein, de Rijn is hier de grens tussen Duitsland (waar ik rijd) en Zwitersland (aan de overkant)
Afbeelding
Laufenburg seen from train by Zugführer, on Flickr

5. In Schaffhausen is het ook erg warm, maar ik wil toch graag even een rondje door de stad lopen, vooral omdat ik niet weet of ik morgen nog hier kom. Ik beklim het Munot, één van de belangrijkste bezienswaardigheden van Schaffhausen en geniet even van het uitzicht.
Afbeelding
View from Munot at Schaffhausen by Zugführer, on Flickr

6. Ik neem nog een klein stukje trein naar Schloß Laufen am Rheinfall. Mijn hostel bevindt zich in het slot, het station bevindt zich recht onder het slot, zoals de foto mooi laat zien.
Afbeelding
Railway station Schloss Laufen am Rheinfall by Zugführer, on Flickr

Het hostel is nog minder luxe dan een gemiddelde berghut, de bedden bestaan uit matrassen naast elkaar en het geserveerde eten wordt als een soort buffet geserveerd, maar het is eten wat de pot schaft: iets anders dan polenta, diepvriesgroente en hamburger is er niet.
Vanaf het slot en dus het hostel heb je prachtig zicht over de immense Rheinfall, het is de grootste waterval van Europa. Vanaf het slot bestaat ook de mogelijkheid af te dalen langs de waterval af en na 7 uur is dat voor hostelgasten gratis, daar maak ik dus graag gebruik van.
Daarnaast loop ik naar de overkant waar je een mooi overzicht hebt over de situatie.

7. De Rheinfall en het slot, nu aan de overkant.
Afbeelding
Rheinfall near Schaffhausen by Zugführer, on Flickr

Bizar hoeveel water hier naar beneden komt (en hoe dicht bij je er kunt staan) zoals dit filmpje laat zien (even op klikken). Dit is weer vanaf het uitzichtplatform aan de overkant.
Afbeelding
Rheinfall view platform by Zugführer, on Flickr

8. Ook kwam deze panoramatrein nog langs, zo wordt het toch nog een beetje OV gerelateerd :p
Afbeelding
Panoramic train at Rheinfall near Schaffhausen by Zugführer, on Flickr

9. Ook als het donker is geniet ik nog even van de waterval.
Afbeelding
Rheinfall near Schaffhausen at night by Zugführer, on Flickr

Bij de buren van het hostel vindt een bruiloft plaats tot een uur of 4, maar desondanks slaap ik nog vrij aardig.
De volgende dag wordt een wandeldag, ik loop door het bos naar Diessenhofen en volg dan de Rijn weer tot mijn volgende bestemming Stein am Rhein. Ik loop niet helemaal rechtstreeks en het wordt uiteindelijk een tripje van 32 kilometer, iets boven de grens wat eigenlijk gezond is met temperaturen van rond de 30 graden :')
Bovendien zijn alle winkels dicht en moet ik dus zien te overleven op een boterham met pindakaas en een appel, wat overigens lukt (anders was ik dit nu niet aan het schrijven). Maar het is wel een prachtig tochtje, zeker in de bossen langs de Rijn.

10. Doorkijkje vanaf vlakbij het hostel naar de waterval, op de brug op de voorgrond rijdt de S-bahn tussen Schaffhausen, Schloß Laufen en verder naar Winterthur, over de viaduct op de achtergrond rijdt de S-Bahn tussen Schaffhausen, Jestetten en verder.
Afbeelding
View to Rheinfall by Zugführer, on Flickr

11. Onderweg over een bloedhete weg passeert een thurbo trein. Thurbo is het bedrijf dat de S-Bahn hier exploiteert en is 90% eigendom van de SBB. Dit is de S8 die elk half uur tussen Schaffhausen en de Bodensee rijdt.
Afbeelding
thurbo S-Bahn between Schlatt and St. Katharinental by Zugführer, on Flickr

12. Diessenhofen ligt ongeveer halverwege op de route. Hier steek ik rond het middaguur de grens over, de overzijde is namelijk Duitsland. Om het OV-gerelateerd te houden passeert een schip dat net als de S8 van Schaffhausen richting Bodensee vaart. Ik kies echter niet voor trein of boot, maar wandel door een bos waar het heerlijk lopen is met dit weer verder naar Stein.
Afbeelding
Rheinbrücke Diessenhofen–Gailingen by Zugführer, on Flickr

13. Het centrum van Stein am Rhein, met een bus, om iedereen hier tevreden te houden.
Afbeelding
Stein am Rhein center by Zugführer, on Flickr

14. Stein am Rhein heeft ook zijn eigen treinmaatschappij, tussen de Rijnrecreanten door.
Afbeelding
Liliputbahn in Stein am Rhein by Zugführer, on Flickr

15. Ze hebben zelfs een hoop reservematerieel, depot, draaischijf en fiets.
Afbeelding
Liliputbahn in Stein am Rhein by Zugführer, on Flickr

Ik overnacht in een hostel dat heel wat ruimer en luxer is dan dat van de vorige nacht. Hier ben ik ook op een gezin na de enige andere gast, wat wel even welkom is na de krappe bedjes van afgelopen nacht.

Na een fijne nacht loop ik de volgende ochtend naar het station, vandaag reis ik weer verder per trein, naar de Bodensee

16. Het stationsgebouw van Stein am Rhein, hier neem ik de S8 die ik gisteren nog zag rijden naar St. Gallen.
Afbeelding
Stein am Rhein railway station by Zugführer, on Flickr

17. De Rijn gaat hier langzaam over in de Bodensee, dit deel staat bekend als de Untersee, hier bij Berlingen vanuit de trein.
Afbeelding
Untersee seen from train near Berlingen by Zugführer, on Flickr

18. Na Romanshorn buigt de S8 af het binnenland in, vanaf Häggenschwil-Winden heb ik mooi uitzicht over de omgeving met op de achtergrond nog de Bodensee in beeld.
Afbeelding
View to Bodensee from train at Häggenschwil-Winden by Zugführer, on Flickr

19. In St. Gallen rijdt de Appenzeller Bahnen, ze zijn momenteel bezig deze twee lijnen op elkaar aan te sluiten zodat ze straks doorgaand door het centrum rijden, nu keren ze nog allebei voor het station.
Afbeelding
Appenzeller Bahnen in front of St. Gallen railway station by Zugführer, on Flickr

20. Ik reis door naar St. Margrethen, nog net in Zwitserland. Hier rijdt elk kwartier een trein heen vanaf St. Gallen en bestaat 2 keer per uur een overstap op de ÖBB S-Bahn naar Bregenz, waar ik na een klein rondje lopen ook gebruik van maak.
Afbeelding
St. Margrethen train station by Zugführer, on Flickr

21. Laatste blik op de Rijn, vanaf hier gaat hij in zuidelijke richting verder en vormt dan de grens tussen Zwitserland en Oostenrijk (en iets verderop tussen Zwitserland en Liechtenstein). Ik reis verder richting Bregenz.
Afbeelding
View to Rhine from S-Bahn between St. Margrethen and Bregenz by Zugführer, on Flickr

22. In Bregenz is het erg warm, ik koop een supermarkt leeg omdat de prijzen eindelijk weer normaal zijn en kijk even naar de bootjes die hier in de haven liggen. Graf Zeppelin vertrekt hier, misschien wel richting Friedrichshafen, waar de eerste zeppelin is gebouwd.
Afbeelding
Graf Zeppelin in Bregenz by Zugführer, on Flickr

23. In de verte zie ik ook een echte zeppelin. Even de lens van mijn eenvoudige camera testen. Ik vermoed dat het ding hier zo'n 25 kilometer vandaan vliegt, want zo ver ligt Friedrichshafen vanaf hier. Je kunt in ieder geval een eind kijken over de Bodensee.
Afbeelding
Zeppelin at Bodensee, seen from Bregenz by Zugführer, on Flickr

24. Ik reis nog een klein stukje verder naar Lindau. Net als de vorige keer dat ik hier was is het warm en zijn mijn voeten een beetje op. Ik loop een rondje rond het station en geniet nog een keer van het uitzicht over de Bodensee alvorens richting München verder te reizen.
Afbeelding
Lindau Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

25. Het is een prachtig ritje met Alex (in mijn herinnering Allgäu-express, tot 2010 naar het schijnt afkorting van Arriva-Länderbahn-Express). Ik kan de open raampjes in ieder geval waarderen.
Afbeelding
View from alex train between Lindau and München by Zugführer, on Flickr

26. Ik overweeg nog even een slagje Oberstdorf te maken om nog wat verder tussen de bergen te zijn, maar het warme weer buiten en mijn riante zitplaats in een zespersoonshokje zorgen er voor dat ik toch maar het hele eind naar München blijf zitten.
Afbeelding
View from alex train between Lindau and München by Zugführer, on Flickr

27. Het treintje bij aankomst in München. Ik heb weinig zin om hier lang te blijven, dus loop naar de Yorma's voor een salade en zit nog geen 10 minuten later alweer in de S-Bahn op weg naar Obermenzing, voor een interessant park dat ik op het oog heb.
Afbeelding
alex train from Lindau at München Hbf by Zugführer, on Flickr

28. Ik bezoek Schloßpark Nymphenburg dat een bijzonder vredig en rustig gebied blijkt te zijn. Naast het kasteel op deze foto ligt er een gigantisch park van zo'n 1,5 bij 1,5 kilometer omheen. Er staan tientallen kleinere gebouwtjes verspreid door het park en er lopen heel veel eekhoorns, eenden etcetera rond. Het is een heerlijke plek om te vertoeven en dat zo dicht bij het centrum. Meer foto's in de spoiler 8-)
Spoiler: show
Afbeelding
Ducks in castle garden Nymphenburg by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Magdalenenklause (Schloß Nymphenburg) by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Geese famliy in castle garden Nympenburg by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Amalienburg (Schloß Nymphenburg) by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Castle garden Schloß Nymphenburg by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Schloß Nymphenburg by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Schloß Nympenburg by Zugführer, on Flickr

29. Ik blijf veel langer dan gedacht alvorens ik weer terugkeer naar het station. Daar neem ik nog even een Bratwurst und Bier tot me alvorens de trein er aan gaat komen. Zoals te zien rijdt hij naar Budapest en Rijeka en er is een Zugteil naar Zagreb... ik reis in ieder geval naar Venetië vannacht :p
Afbeelding
ÖBB night jet (EN 463) to Budapest/Rijeka/Zagreb/Venezia at München Hbf by Zugführer, on Flickr

30. De locomotief staat in brand, maar toch kunnen we min of meer op tijd vertrekken.
Afbeelding
ÖBB night jet (EN 463) to Budapest/Rijeka/Zagreb/Venezia at München Hbf by Zugführer, on Flickr

In Salzburg en Villach worden er delen van de trein uitgewisseld met andere nachttreinen. Ik slaap bovenin een couchette, waar het door de positie van het bagagerek lijkt of ik in het bagagerek slaap. Toch heb ik een relatief goede nacht, tot ik om 6.45 gewekt wordt met het ÖBB Nightjet ontbijt... daarover meer in het volgende deel.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag me een paar mooie foto's! :P
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door isadora »

Mooi verslag Zugführer, mooie shots ook. :pos: :pos:
Die zeppelin vind ik echt gaaf, en de loc op de laatste foto is heel fraai.
Ik kijk uit naar het volgende deel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door bjorn keith »

Heel erg leuk verslag! :D

Op basis van je verhaal vermoed ik dat je zaterdag 3 juni vertrok, ofniet? Ik zat toen waarschijnlijk in dezelfde ICE. Ik reed mee van Utrecht naar Freiburg voor een heerlijk weekje Zwarte Woud. Veel van je verhaal is dus ook wel herkenbaar. Wie weet maak ik ook nog wel een verslag van mijn reis. Ik ben nu bezig om de video's online te zetten. De eerste zijn inmiddels al op mijn YouTube kanaal te zien.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Zugführer »

Dank :D Was een weekje eerder dat ik vertrok, zaterdag 27 mei. Maar de dienstregeling van die omgeleide ICE is zo ontworpen geloof ik, met tig keer stil staan en wachten op kruisende treinen tussen Venlo en Mönchengladbach. In de afgelopen 2 jaar ben ik ook pas één keer niet omgeleid via Venlo, op de terugreis van dit reisje :p
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Ardan »

Wauw, prachtig. Wat zul je hebben genoten! Kom maar op met het volgende deel *O*
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Nitein-Repart »

Mooie foto's. Mooi gebied in Zwitserland en leuke stadjes als Schaffhausen en Stein am Rhein. Alleen jammer dat alles in Zwitserland zo achterlijk duur is. Lindau lijkt mij ook bijzonder, daar worden de lange-afstandstreinen nog door diesels gereden en zijn hoofdlijnen niet-geelektrificeerd, wat weinig meer voorkomt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door bjorn keith »

Zugführer schreef:Dank :D Was een weekje eerder dat ik vertrok, zaterdag 27 mei. Maar de dienstregeling van die omgeleide ICE is zo ontworpen geloof ik, met tig keer stil staan en wachten op kruisende treinen tussen Venlo en Mönchengladbach. In de afgelopen 2 jaar ben ik ook pas één keer niet omgeleid via Venlo, op de terugreis van dit reisje :p
Excuses, ik haalde even de datum van mijn heen- en terugreis door de war. Op 27 mei vertrok ik inderdaad ook. De combinatie van het warme weer en de omgeleide ICE is erg herkenbaar. Dan zaten we toevalligerwijs in dezelfde ICE denk ik.

Nogmaals complimenten voor dit leuke verslag! De Bodensee is ook een bestemming die ik graag nog eens wil aan doen. Ik ben benieuwd naar het volgende deel. :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Suus »

De Rijn lijkt bij mij ook wel steeds terug te keren tijdens reizen inderdaad. Ik zat ook net te denken, ik moet nog maar twee spoorbruggen over de Rijn tussen de Noordzee en de Zwitserse grens.
Erno-BE schreef:Lindau lijkt mij ook bijzonder, daar worden de lange-afstandstreinen nog door diesels gereden en zijn hoofdlijnen niet-geelektrificeerd, wat weinig meer voorkomt.
Sterker nog, alle treinen die uit Oostenrijk en Zwitserland (via Oostenrijk) in Lindau komen rijden elektrisch, maar de Duitse treinen zijn allemaal diesel (ja, inclusief EuroCity). Zou overigens over een paar jaar verleden tijd moeten zijn, maar ja, Duitsers en infrastructuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door en-es »

Lindau Hbf is nog zo'n ouderwets bundesbahn station. Bij mijn laatste bezoek twee jaar geleden hadden ze nog steeds die ouderwetse loketten uit de bundesbahn tijd.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Cookie »

Boeiend verslag! Leuke route en je had er ook goed weer bij iig :) Lindau - München is inderdaad goed te doen in de ALEX-rijtuigen.

De waterval bij Schaffhausen staat ook nog hoog op mijn to do-lijstje (samen met veel andere plekken in Zwitserland...)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door julsteren »

Super gaaf verslag! *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Daniel »

Fraai verslag met minstens zo fraaie plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Durashift »

Mooi verslag. :pos:
PHS

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door PHS »

Mooie reis en een fraai verslag :pos:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Timon91 »

Prachtig, ik heb ervan genoten! Ik kijk uit naar de rest ;)
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door waldo79 »

Zeer de moeite van het bekijken waard :)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #6: De Rijn van Nederland tot Bodensee [30+ foto's]

Bericht door Zugführer »

Thanks, vond het zelf ook wel het mooiste deel van de reis uiteindelijk en heeft dientengevolge het mooiste verslag opgeleverd, al zeg ik het zelf 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten