Donderdag 21 september had ik wat tijd over om wat foto's te maken. Hiervan een selectie.
Ik ben als eerste gefietst naar de Huizingalaan omdat het gerucht gaat dat lijn 9 een ommetje gaat maken via de Oude Bosschebaan. Of het waar is weet ik niet maar het is nooit verkeerd om in je eigen buurt te gaan fotograferen.
Ik had vrij vlug een gelukje: De 1200 (VDL-demo uit 2014) kwam voorbij als lijn 406 naar Ekkersrijt.
De 9500-serie rijdt nu vrij probleemloos.
Op de vrije busbanen rijden de lijnen 405 en 406 (aangevuld met lijn 9) in een hoge frequentie. De 9538 is onderweg als lijn 405 vanuit Achtse Barrier naar het Station.
Dan komt lijn 9. Wagen 3345 is onderweg vanuit Son en Breugel. Lijn 9 zal volgens mij altijd wel een zwakke lijn blijven. Deze rit had op dit punt slechts 1 passagier. De historie van lijn 9 is wel interessant. Heel vroeger werd deze gezamenlijk gereden als lijn (1)77 door de BBA en EMA en ging helemaal door naar Valkenswaard en liep in Woensel door Vlokhoven. Eind jaren 80 is deze gesplitst en werd het Sonse deel geheel door de BBA gereden als lijn 153. Dit heeft maar een paar jaar geduurd totdat de lijn bij het stadsnet van Eindhoven kwam en door de ZuidOoster (en later Hermes) als lijn 17 werd gereden. Lijn 17 heeft nog even door Vlokhoven gereden maar later werd de route omgelegd via de Genovevalaan - Roelantlaan en Huizingalaan. In 1994 werd het lijnnummer 9. In 2002 ging lijn 9 ineens een jaartje via de Boschdijk rijden. Er kwamen protesten uit Son en lijn 9 ging een jaar later wederom terug via de Huizingalaan, hetzij alleen overdag en niet op zondag. Son en Breugel kregen toen voor de avonduren en zondag lijn 109 die na het Winkelcentrum Woensel non-stop naar Son reed. Bij de concessiewijziging ging lijn 9 de gehele dag de route van lijn 109 rijden. Het deel naar Ekkersrijt (dus de huidige 406) werd lijn 11 zodat je het lijnenbundel 1/11 kreeg. Dit duurde slechts 2 jaar. Lijn 11 ging weer verder naar Son en Breugel en lijn 9 werd opgeheven. Ook kwam er een nieuw lijnnummer bij voor de vroege ochtend en late avond: 111. Een combinatie van lijn 1 en 11. In 2013 werd besloten om de bus niet meer een grote lus door Son en Breugel te laten rijden maar om-en-om naar Son respectievelijk Breugel en werd voor het deel naar Breugel het lijn 9 weer van stal gehaald. In 2016 bij de ingang van de nieuwe concessie ging de bus weer een grote lus maken door Son en Breugel en bleef alleen lijn 9 over.
Wanneer lijn 9 inderdaad via de Oude Bosschebaan zou gaan rijden en lijn 8 weer rechtstreeks vanuit Acht naar het Station gaat rijden dan zou de busbaan in Driehoeksbos busloos worden. De naam Driehoeksbos spreekt voor zich. Een bos in een driehoeksvorm. Bijna alles van dit bos is gekapt ten behoeve van de sportvelden.
Snel weer terug gefietst naar de Huizingalaan om nog een plaatje te schieten van de 1200 die hier het kruispunt met de Fakkellaan/Roelantlaan oversteekt. Om even op de historie van lijn 9 terug te komen: Lijn 17 heeft hier enige tijd dus linksaf geslagen.
De plaatselijke rondweg rondom het centrum wordt slechts op een paar punten door een bus bereden zoals hier op de Pastoriestraat door lijn 2. Vroeger alleen op zaterdag in verband met de markt. Nu de gehele dag. Jaren is de dagdienst als een tijdelijke omleiding geweest maar lijn 2 zal niet meer via de Kruisstraat en Woenselse Markt rijden hoewel op die plaatsen wel haltes zijn aangebracht.
Onder andere hier op de Woenselse Markt is een halte aangebracht. De bus heeft er nooit gestopt. De halte trok altijd wel veel reizigers die kwamen winkelen vanuit Woensel maar door de herinrichting van dit plein en Kruisstraat kan de bus deze route niet meer rijden. De slager op de achtergrond heeft een tijdje geadverteerd op de 2243 met "We hebben de bruinste billen van de stad". Ik weet niet of ik het mag zeggen maar zijn oerribs en ander vlees is inderdaad niet verkeerd.
Tot slot wat foto's van de busbaan over de Veldmaarschalk Montgomerylaan, onderdeel van de HOV-lijnen naar Nuenen en Woensel Noord. De foto's zijn op verschillende locatie's op deze busbaan genomen van zuid naar noord. Achtereenvolgens staan op de foto:
Hermes 9507, lijn 404 Summa College - Station + 9500, lijn 406 Ekkersrijt - Station
Hermes 1200, lijn 406 Station - Ekkersrijt
Hermes 3431, lijn 2 Blixembosch - Station
Hermes 1244, lijn 322 Gemert Slenk - Station
Hermes 9519, lijn 405 Achtse Barrier - Station
Hermes 3373, lijn 321 Boekel - Station
Hermes 3332, lijn 9 Son en Breugel - Station
Hermes 1240, lijn 322 Gemert Slenk - Station
Hermes 9517, lijn 405 Achtse Barrier - Station + Hermes 3450, lijn 2 Station - Blixembosch
Hermes 1200, lijn 406 Ekkersrijt - Station
Hermes 3414, lijn 2 Blixembosch - Eindhoven
Dit was het weer van mijn kant. Ik hoop dat de foto's jullie bevallen.