Het vorige deel staat hier, in dit deel komt de terugreis van Dublin via Rosslare, Pembroke en Bath aan bod. Hier nog eens het kaartje van het hele reisje:
24. De dag dat we weer verder reizen langs de Ierse kust begint regenachtig.
View from train between Dublin and Bray by Zugführer, on Flickr
25. Onze eerste stop is Bray, niet al te ver van Dublin gelegen. Hier gaan we een stukje wandelen langs de kust. De achterste trein is de intercity die ons net hier gebracht heeft en nog verder naar Rosslare rijdt, op de voorgrond een DART trein.
Bray train station by Zugführer, on Flickr
26. DART staat voor Dublin Area Rapid Transit en is een soort S-Bahn systeem, al is het netwerk vooralsnog beperkt tot één lijn. Hij rijdt hier helemaal langs de kust, waar wij dus een stukje aan het wandelen zijn.
Bray coastal path with passing DART train by Zugführer, on Flickr
27. Deze DART is onderweg van startstation Greystones en rijdt richting Dublin, op de achtergrond ligt Bray.
Bray coastal path with passing DART train by Zugführer, on Flickr
28. We besluiten over een behoorlijk stijl en steeds onbegaanbaarder wordend pad de heuvel te beklimmen waar we in eerste instantie langs lopen. Het uitzicht is gelukkig fenomenaal.
View from Bray Head by Zugführer, on Flickr
29. Er is naar alle kanten op wijds zicht en er staat een typische Ier met een tentje te kamperen :')
View from Bray Head by Zugführer, on Flickr
30. We keren terug naar het station en vervolgen onze tocht in de richting van Rosslare. Na het station van Wexford vervolgen we onze reis opeens stapvoets door een voetgangersgebied, terwijl het nog ruim 10 kilometer naar de eindbestemming is.
Train through pedestrian area in Wexford by Zugführer, on Flickr
31. We arriveren mooi op tijd in Rosslare, het einde van Ierland, er is zo goed als niets: een treinstation met 1 perron en een kleine terminal voor de veerboot. De Stena Europe die op de foto staat zal vannacht nog op en neer naar Fishguard varen. Op de voorgrond de intercity waar we net uitkomen.
Rosslare Europort by Zugführer, on Flickr
De enige mensen die overnachten in Rosslare lijken net zoals wij dat te doen omdat ze de volgende ochtend de veerboot nemen, of net aangekomen zijn met de veerboot uit Frankrijk of Engeland. Onze eetkeuze is beperkt tussen de hot food afdeling van de supermarkt, een fish & chips afhaaltent en een duur uitziend restaurant, dat uiteindelijk toch maar onze keuze wordt ;)
32. We maken nog een avondwandeling naar de meest oostelijke in zee gelegen landpunt: Greenore Point. Het is een prachtig gebied, maar helaas breekt vlak na het nemen van deze foto de hel los en moeten we het hele stuk door een stevige regenbui terug naar ons overnachtingsadres lopen.
Rosslare view to harbour by Zugführer, on Flickr
33. De volgende ochtend is het weer wat opgeklaard. De Stena Europe is weer terug en ook de boot die ons naar Pembroke gaat brengen ligt er nu naast. Het boarden gaat weer hetzelfde als in Holyhead, met als belangrijk verschil dat het aantal foot passengers met 13 personen vandaag een stuk lager ligt.
Rosslare Europort by Zugführer, on Flickr
34. De MS Isle of Inishmore, in 1995 in Rotterdam gebouwd, brengt ons weer terug naar Engeland. Hier zijn we net vertrokken uit de haven van Rosslare.
Isle of Inishmore near Rosslare by Zugführer, on Flickr
35. Het gaat er gelukkig een stuk trager en minder heftig aan toe dan de heenreis naar Ierland. Na een uurtje of 3 komt Engeland in zicht en het laatste stuk varen we aan beiden kanten tussen land. Het is wel weer wat bewolkter geworden.
Isle of Inishmore near Pembroke by Zugführer, on Flickr
36. De terminal in Pembroke is nog kleiner dan die in Rosslare. Paspoortcontrole is er tot mijn verbazing niet, maar thuis blijkt dat er in principe ook helemaal niet te zijn tussen de UK en Ierland. In een oogwenk staan we op straat en kunnen we beginnen aan de wandeling naar Pembroke,
Pembroke harbour by Zugführer, on Flickr
37. We lopen een kilometer of 5 naar Pembroke, door een landschap met veel weiland en op de achtergrond moerassig gebied, deze foto geeft een goed beeld.
Wetlands between Pembroke harbour and village by Zugführer, on Flickr
38. De belangrijkste bezienswaardigheid van Pembroke is een kasteel, dat het bezoeken zeker waard is, we vermaken er ons de rest van de middag. In het midden ligt een kaart van Wales, dat is dan wel weer een beetje apart.
Pembroke castle by Zugführer, on Flickr
39. De volgende ochtend vervolgen we onze reis in oostelijke richting. Er rijdt om de twee uur een trein van Pembroke naar Swansea, wij nemen hem even na 9 uur, hier op het station(netje) van Pembroke.
Pembroke train station by Zugführer, on Flickr
40. Swansea heeft een haven en een breed strand, het is best een aardig stadje voor wie graag bootjes kijkt en aan zee is.
Swansea beach by Zugführer, on Flickr
41. Dit apparaat gaat ons van Swansea naar Cardiff brengen. Daar stappen we dan over op de trein naar Bristol Temple Meads, en dan is het nog maar een klein stukje naar Bath.
Swansea train station with train to London by Zugführer, on Flickr
42. Bristol Temple Meads, het belangrijkste station van Bristol. De trein waar we in eerste in zaten reed naar Bristol Parkway aan de doorgaande spoorlijn naar London, maar een eind buiten Bristol gelegen. (Zie hier voor een overzichtskaartje van de situatie, Cardiff ligt linksboven op het kaartje). Wij stappen hier over op de laatste trein voor vandaag, naar Bath.
Bristol Temple Meads train station by Zugführer, on Flickr
43. Bath staat bekend om de Romeinse baden in het centrum van de stad. We gaan uiteindelijk pas tegen de avond naar binnen vanwege de lange rij voor de deur de hele dag, maar het is het wachten zeker waard. Voor de beeldvorming is het overigens goed je te realiseren dat de zuilenpartijen en alles daarboven helemaal niet Romeins zijn. Op de achtergrond de abbey.
Roman baths in Bath by Zugführer, on Flickr
44. We komen ook een authentieke kermis tegen tijdens onze wandelingen rondom Bath, een echt familiebedrijf met allemaal stoom-aangedreven attracties. Erg leuk om te zien en wat een sfeer, vergeleken bij Nederlandse kermissen.
Steam powered funfair in Bath by Zugführer, on Flickr
45. En dan breekt de laatste dag van de vakantie al aan. Om 10 uur nemen we de trein afkomstig van Bristol Temple Meads die ons rechtstreeks naar London Paddington brengt. Hier het nog lege station Bath Spa.
Bath train station by Zugführer, on Flickr
46. Ik knipper even met mijn ogen als ik zie hoe iemand die uit wil stappen de deur open maakt, maar het blijkt toch echt de bedoeling :')
Instructions to open train doors by Zugführer, on Flickr
47. London Paddington is één van de grote stations rondom het centrum van London, hier was ik nog nooit geweest.
London Paddington station by Zugführer, on Flickr
We hebben een uurtje of 3 om op St. Pancras te komen, dus besluiten we te wandelen, het is immers maar een kilometer of 5. Onderweg lopen we door het Regent's Park en toevallig komen we twee Sherlock-gerelateerde locaties tegen: zowel het "echte" adres waar Sherlock gewoond zou hebben (221B Bakerstreet, hoewel het pand oorspronkelijk nummer 239 is) en de locatie waar de BBC documentaire opgenomen is, een kilometer of twee verderop.
- Spoiler: show
King's Cross station, platform 9 3/4 by Zugführer, on Flickr
49. Helaas is de rij voor perron 9 3/4 te lang en we eindigen toch in de Eurostar die ons weer naar Brussel brengt, waar we hier net aangekomen zijn.
Brussels South train station with Eurostar by Zugführer, on Flickr
50. De Benelux brengt ons terug naar Nederland. Hij stopt nog altijd "uitzonderlijk" in Breda en niet op alle stations tussen Roosendaal en Amsterdam :D
Diverted train to Breda at Brussels by Zugführer, on Flickr