De kerstvakantie was een welkome afwisseling op de steeds drukker wordende dagen op school.
Na nog een halve week ziek te zijn geweest ben ik op maandag 24 december met m'n pa weer op pad geweest.
Terwijl we eigenlijk nog lang geen idee hadden waar we naartoe wilden, kwam een dag van te voren een bericht binnen dat er bij de ZLSM een gast was die nog wat langer bleef dan de bedoeling was.
Op 15 december ging de SSN Kerstexpress namelijk naar het beruchte Zuid-Limburg. Je zou toch haast denken dat er een vloek op heerst, want ook deze keer lukte het de SSN niet om op eigen kracht het verre Maastricht te bereiken. Uiteindelijk bood Railexperts uitkomst door het gezelschap naar Maastricht te brengen en de SSN 01 1075 naar Simpelveld (ZLSM traject wel op eigen kracht). In Simpelveld kon de vuurkist worden schoongemaakt. Plan was dat de 01 1075 op 23 december weer terug zou keren naar thuisbasis Rotterdam Noord, maar op 22 december ontspoorde de enige rijvaardige stoomlocomotief van de ZLSM. Daartoe werd de overbrenging van de 01 1075 naar 010 afgeblazen en mocht de loc de kerstexpress van de ZLSM rijden. En zo hadden we een doel voor ons dagje uit. Met de kennis dat de ketel aan de Simpelveldse zijde stond werd naar het zuiden des lands afgedwaald. Om 11.45 kwamen we aan te Schin op Geul. De locomotief was nog bezig met omlopen, wat de mogelijkheid gaf om het vertrek af te wachten en een aantal foto's te maken. Uiteindelijk vertrok de locomotief uit Schin op Geul met een klein beetje vertraging.
Vervolgens kon de inhaalrace gestart worden. Te Eys konden we de locomotief weer vastleggen, precies zoals ik in gedachte had.
Inmiddels was het alweer middag. Tijd om verder te reizen. Aangezien de dagen kort zijn moest de tijd goed verdeeld worden. Vanuit Eys reden we naar Maastricht, waar we de ENCI-groeve bezochten. Plaatjes hiervan bespaar ik jullie, gezien het niks met OV te maken heeft
Het inmiddels prachtige weer op deze dag zorgde ervoor dat we iets langer in de ENCI-groeve bleven.
Na een wandeling terug naar de parkeerplaats besloten we de grens over te steken. Al heel lang stond België op het wensenlijstje. Ik ben er wel eens geweest, maar van foto's maken was het nog nooit gekomen. Daar kwam vandaag verandering in, en om twee uur stonden we bij de grens tussen Nederland en België. Aangezien het idee is dat Arriva hier al had moeten rijden was ieder Belgisch treinstel mooi meegenomen. Allereerst kwam een ongereviseerde Break langs gezet. Treinstel 374 was onderweg naar Hasselt als trein 5385.
De overweg bleef dicht en tot mijn grote verrassing kwam een Klassiek Motorstel langs als trein 5362 naar Maastricht.
Daarna verwonderde mijn vader zich nog even over de overweg. Lang genoeg totdat de volgende trein kwam. Vanuit België waren twee Vlaamse Reuzen onderweg naar Sittard. Het betrof de 6517 en 6508.
Omdat de regionale treinen hier maar 1x/uur rijden, en ze dus ongeveer ter hoogte van de grens kruisen, besloten we om ons te verplaatsen naar Lijn 24. Om nou weer 50 minuten te moeten wachten tot de volgende trein was een beetje te veel van het goede. Eenmaal aangekomen in Wonck was het verrassend rustig op de Montzenroute.
Na een half uur blauwbekken kozen we ervoor om te vertrekken. Ondanks dat het
een prachtige stek is, was de vangst dus 0. Om zeker te weten dat we niet met lege handen thuis zouden komen uit België verplaatsen we dus om ons te verplaatsen naar Lijn 34, een lijn waar ook personenverkeer voorbij raast. Bij 's-Herenelderen werd een parallelweg gevonden waar het eenvoudig was om foto's te maken. Geen storende hekken of weet ik het wel niet wat. Wat dat betreft is men in België toch totaal anders ingesteld als in Nederland. Ondanks dat het pas 15.15 was, begon de zon al te zakken. Direct bij aankomst kwam de NMBS 1909 met trein 8307 naar Tongeren langs.

[/url]
Omdat ik toch iets van standpunt wilde verplaatsen liep ik de parallelweg nog iets af. De overweg sloot een kleine 10 minuten later weer. Ditmaal kwam een goederentrein tot stilstand. Een lease Traxx van Alpha Trains kon worden waargenomen. Nadat de trein weer in beweging kwam, bleek dat het niet 1, maar 2 Traxx'en waren. De Lineas 2837 en 2832 kwamen met de BASF-trein naar Duitsland langs.
Terwijl het even rustig was bedacht ik me ineens dat het Klassiek Motorstel, die we bij de grens hadden gezien, niet veel later weer hier langs zou moeten komen. Omdat de trein vanaf de verkeerde kant zou komen (zon vol in de lens), verplaatsten we ons een paar kilometer richting Hoeselt. Hier kon het stel, zij het met een donkere neus, opnieuw vastgelegd worden. Terwijl de zon nu wel heel snel zakt, zien we in het laatste licht de NMBS 626 voor de tweede keer deze dag. Ditmaal als trein 5386 naar Hasselt.
Hierna begaven we ons huiswaarts, toch nog zo ongeveer 200 kilometer. Ondanks dat het 's ochtends wat grauw was kan ik terugkijken op een leuk dagje weg. Ook viel de hoeveelheid graffiti op treinen in België mij flink mee. Allicht had ik gewoon geluk.
Ik dank u allen weer voor de aandacht. Misschien dat België nog wel eens vaker terug komt