De heenreis doen we in twee etappes. Onze eerste overnachting is in Bingen, altijd leuk om aan dat deel van de Duitse Rijn te zijn. Hier een overzichtkaartje voor de beeldvorming.
- Spoiler: show
View to Rüdesheim from Burg Klopp in Bingen by Zugführer, on Flickr
We besluiten spontaan de Rijn over te steken naar Rüdesheim. Dat kan met twee bootdiensten, die beiden op onderstaand kaartje staan.
De wat minder frequent varende verbinding voor voetgangers en fietsers (blauw) en de frequentere autopont (rood).
Wij gaan heen met de voetboot en later op de avond terug met de autopont, de andere boot vaart dan ook niet meer.
De cijfertjes komen overeen met de locaties waar de eerste drie foto's gemaakt zijn
2. Uitzicht op Bingen vanaf de boot naar Rüdesheim. Ook de autopont zie je op deze foto varen.
View to Bingen from boat to Rüdesheim by Zugführer, on Flickr
3. In Rüdesheim zoeken we ook weer een plek met uitzicht op, vanaf het Niederwalddenkmal kijken we uit op Bingen.
Bingen seen from Niederwalddenkmal by Zugführer, on Flickr
4. De volgende dag reizen we verder naar Salzburg, waar we vervolgens drie dagen zijn. Het is een mooie stad, ik zal het hier houden bij het "OV" hoogtepunt van de dagen dat wij er waren: de Festungsbahn.
Festungsbahn Salzburg by Zugführer, on Flickr
5. De Festungsbahn is voornamelijk bedoeld voor toeristen die de vesting willen bezoeken, er rijden twee treintjes behoorlijk frequent op en neer, halverwege de baan kunnen ze elkaar kruisen bij een stationnetje dat niet meer als zodanig in dienst is, er kan alleen onder en boven in- en uitgestapt worden.
Festungsbahn Salzburg by Zugführer, on Flickr
6. Na drie dagen vervolgen we onze weg naar Berchtesgaden, wat weer net in Duitsland ligt. Dit is het station van Berchtesgaden vanuit het centrum gezien.
Berchtesgaden train station by Zugführer, on Flickr
7. Vanuit Berchtesgaden lopen we in zuidelijke richting naar Schönau, dat aan de Königssee ligt. Van daaruit gaan we vijf dagen door de bergen wandelen. Om te beginnen steken we daarvoor de Königssee over, want je kunt er niet langsaf wandelen. Zoals te zien op deze foto varen er echter frequent boten over het meer, ook voor "reguliere" toeristen die bijvoorbeeld naar St. Bartholomä willen, het kerkje dat je aan de overkant van het meer ziet liggen.
Königssee with St. Bartholomä by Zugführer, on Flickr
8. De komende dagen overnachten we in berghutten, een soort berghotels zonder enige luxe, maar wel een plek waar je minder in de bergen kunt overnachten. Dit is de meest hut-achtige hut waar we overnachten :)
Wasseralm in der Röth by Zugführer, on Flickr
9. Op onze laatste dag in de bergen hebben we ook uitzicht op het station van Berchtesgaden, in de rode rechthoek voor de oplettende kijker
View to Schönau and Berchtesgaden by Zugführer, on Flickr
10. Een wat ingezoomdere versie van het station van Berchtesgaden.
Berchtesgaden train station seen from the mountains by Zugführer, on Flickr
11. De laatste nachten overnachten we in Golling. Dit is het treinstation van Golling-Abtenau.
Golling-Abtenau train station by Zugführer, on Flickr
12. Het is regenachtig, dus we reizen wat rond met de trein. Een dorpje verder richting Salzburg ligt Hallein. Dit is het station van Hallein met een S-Bahn, die hier elk half uur rijdt.
Hallein train station by Zugführer, on Flickr
13. De laatste dag reizen we in één dag terug van Golling naar Nederland. In Salzburg komen we aan met dit nieuwe treinstel, rook nog erg nieuw van binnen.
ÖBB Cityjet TALENT in Salzburg by Zugführer, on Flickr
14. De voorkant van het hauptbahnhof van Salzburg.
Salzburg train station by Zugführer, on Flickr
15. Deze intercity brengt ons het eerste eind terug richting Nederland. We stappen in Heidelberg over en reizen per intercity verder naar Köln, waarbij we dus weer het mooie stuk langs de Rijn passeren.
Salzburg train station with intercity to Erfurt by Zugführer, on Flickr
Twee dagen na terugkomst staat de volgende reis op het programma, een retourtje Portugal, dat ik in een volgend verslag met jullie zal delen :D