In dit topic staat de heenreis beschreven, grofweg de eerste 4 dagen van onze reis.
- Spoiler: show
Rotterdam Central Station by Zugführer, on Flickr
2. In Lille hebben we ook weer een paar minuten overstaptijd op de TER naar Amiens, onze bestemming voor vandaag. We komen daar rond een uur of 2 aan met deze TER
Local train in Amiens by Zugführer, on Flickr
3. Amiens is niet zo'n spannende stad. Dat wist ik eigenlijk al, maar werd bij dit bezoek nog maar eens bevestigd. Vanuit ons hotel is dit de skyline, met meteen de opmerkelijkste gebouwen in de stad: links een wolkenkrabber die rond 1950 in het kader van de wederopbouw gebouwd werd en enigszins misplaatst overkomt in deze stad en in het midden de kathedraal die qua formaat ook een beetje misplaatst aanvoelt hier.
Amiens skyline by Zugführer, on Flickr
4. De volgende dag vervolgen we onze reis, we nemen 's ochtends de intercity van Amiens naar Parijs, hier zijn we net aangekomen op Paris Nord.
Paris Nord with intercity by Zugführer, on Flickr
5. We hebben een uurtje of 3 om aan de andere kant van de stad te komen, want de aansluitende trein vertrekt op Paris Montparnasse. Dat doe ik in Parijs bij voorkeur altijd te voet, het is best leuk om de stad zo te doorkruisen. Rond het middaguur arriveren we op station Montparnasse, hier van de achterkant gezien.
Paris Montparnasse station by Zugführer, on Flickr
6. Op het dak van station Montparnasse is een heel park aangelegd, een zee van rust boven de drukte van het er onder gelegen station.
Park on roof of Paris Montparnasse train station by Zugführer, on Flickr
We waren de hele week al een beetje bang voor deze dag, want hij was aangewezen als stakingsdag. Nu had ik een vermoeden dat dat weinig effect zou hebben op het lange-afstandsverkeer, dus we liepen met goede moed het station binnen. Daar was het opmerkelijk druk, zou het dan toch... Maar nee, er bleek een ander probleem te zijn. Een brand in een transformatorhuisje heeft de boel platgelegd, en het kan best nog even gaan duren. Onze trein staat met +2 uur op de borden, dus we wachten wat in en rond het station. Na 3 uur wachten verdwijnt onze trein helemaal van het bord. Bij de loketten staan onmogelijk lange rijen. Je kunt je kaartjes inwisselen, leuk, maar daar hebben we niet zoveel aan, we willen toch graag verder reizen als het even kan. Uiteindelijk weten we uit een medewerker te krijgen dat de treinen die vandaag nog richting Bordeaux en verder gaan rijden allemaal van het Austerlitz station zullen vertrekken. We nemen dus een metro naar Austerlitz waar het zo mogelijk nog drukker is, het station is totaal niet berekend op veel mensen. Er staat zowaar nog een trein met ons treinnummer aangekondigd en na een half uurtje wachten wordt er zelfs een perronnummer bekend gemaakt. Na nog langer wachten in een mensenmassa waar je spontaan claustrofobie van zou krijgen mogen we dan eindelijk de dubeldeks TGV die langs het perron staat in en zo'n 6 uur na de oorspronkelijke vertrektijd zetten we ons dan langzaam in beweging richting Spaanse grens.
7. Om 0.45 uur arriveren we onze eindbestemming Hendaye, aan de Frans-Spaanse grens. Met 7 uur en 10 minuten vertraging, want de oorspronkelijke aankomsttijd was 17.35 uur. We moeten nog 5 kilometer wandelen naar ons hotel in het Spaanse Irún, dat stond gepland voor de vroege avond maar wordt nu dus een nachtelijk tochtje. Gelukkig heeft het hotel 24/7 receptie, we slapen best goed :')
Hendaye station by night by Zugführer, on Flickr
8. De volgende dag staat een wandeldag gepland, we willen namelijk per nachttrein naar Portugal en die vertrekt net voor 19.00 uur uit Irún, maar net na 19.00 uur uit Donostia/San Sebastian, zodat we een reisdag uitsparen door daar pas de trein in te stappen
Bovendien lijkt het ons leuk om door het Baskenland te wandelen. We beginnen onze wandeling bergopwaarts en komen al snel een pelgrimsroute naar Santiago tegen, die gedurende de komende kilometers helemaal op deze wijze bewegwijzerd is.
Pilgrim path between Irun and Donostia by Zugführer, on Flickr
9. Na een uurtje of 2 wandelen komen we bij de Pasaia baai aan. Daar hadden we omheen kunnen lopen, maar leuker is het om hier met een bootje overgezet te worden.
Bay of Pasaia by Zugführer, on Flickr
10. Dit bootje vaart de hele dag op en neer tussen de dorpjes aan beide kanten van het water.
Boat over Bay of Pasaia with Pasai Donibane by Zugführer, on Flickr
11. Nog een uurtje of 2 en een halve kip verder hebben we Donostia bereikt. Een stad die ook onder de Spaanse naam San Sebastian bekend staat. We beklimmen er onder andere deze heuvel met Baskische vlag.
Bateria del Mirador, Urgull hill, Donostia by Zugführer, on Flickr
12. Er is mooi uitzicht over de stad en de baai vanaf deze heuvel.
View over Donostia from Urgull hill by Zugführer, on Flickr
13. Aan de andere kant ligt nog een baai, zoals op deze panoramafoto te zien is.
View over Donostia from Urgull hill by Zugführer, on Flickr
14. Nog een parkje in Donostia, het valt op dat de Spaanse vlag echt nergens te zien is, maar de Baskische veelvuldig aanwezig is
Gipuzkoa plaza in Donostia by Zugführer, on Flickr
15. Het treinstation van Donostia. Er zijn toegangspoortjes, maar als je even met je interrail wappert wordt het poortje al voor je open gezet. We wachten een uurtje en dan komt de nachttrein aanrijden.
Train station of Donostia / San Sebastián by Zugführer, on Flickr
16. Hoewel we met een uur vertraging vertrokken arriveren we de volgende ochtend netjes om half 8 op station Lisboa Santa Apolonia.
Lisboa Santa Apolonia station with night train from Hendaye by Zugführer, on Flickr
17. De stad slaapt nog als we door de straten van Lissabon lopen. We maken kennis met de goedkope (50 à 80 cent) en zeer goede koffie die overal in Portugal verkrijgbaar is en lopen naar het Praça do Comércio, een groot plein aan de Taag. In Lissabon hebben ze naast de bekende kleine trams ook grotere trams waar wel een normale hoeveelheid mensen in past :')
Tram at Praça do Comércio, Lisboa by Zugführer, on Flickr
18. En Lissabon heeft diverse liften, waarvan dit de meest bekende verticale is.
Elevador de Santa Justa, Lisboa by Zugführer, on Flickr
19. Een typische tram zoals die in Lissabon rond rijden.
Tram in Lisboa by Zugführer, on Flickr
20. We passeren ook het Rossio station, een van de kopstations die Lissabon heeft, zie voor een overzichtskaartje de spoiler ;)
- Spoiler: show
Lisboa Rossio station with train to Sintra by Zugführer, on Flickr
21. Vanaf een van de andere kopstations, Cais do Sodré, nemen we de trein naar Alcântara-Mar in een poging deze typerende brug van dichterbij te bekijken. De brug is in 1966 geopend, sinds 1999 ligt er ook een spoorlijn op, onder het wegdek om precies te zijn. Het is een impossant geheel. Helaas zijn we niet van plan naar het zuiden te reizen, dus hoeven we de brug niet zelf over te steken.
Ponte 25 de Abril, Lisboa by Zugführer, on Flickr
22. Met de bus vervolgen we onze weg naar station Campolide. Vanaf dat station hebben we mooi uitzicht op deze aquaduct, die deels te bewandelen schijnt te zijn, maar we hebben geen tijd en zin om de ingang te zoeken
Aqueduto das Águas Livres by Zugführer, on Flickr
23. Eigenlijk willen we op station Campolide de trein naar Sintra nemen, maar die vertrekt achter poortjes en deze keer is er geen medewerker in de buurt om ze te openen. De eigenaar van een koffiezaakje op het station probeert iemand te bellen, maar die neemt niet op ("waarschijnlijk is hij aan het lunchen") dus worden we geadviseerd via Sete Rios om te reizen, omdat de trein naar Sete Rios vanaf het perron op deze foto vertrekt, het enige perron van dit station dat niet achter poortjes zit :')
Lisboa Campolide train station by Zugführer, on Flickr
Uiteindelijk bereiken we via deze kleine omweg Sintra, waar het volgende verslag verder zal gaan *O*