- Spoiler: show
Hendaye train station by Zugführer, on Flickr
2. Ondanks de vertraging hebben we nog ruim een uur voor we onze reis vervolgen, dus kopen we een baguette en koffie voor niet-Portugese prijs. Het stationsgebouw van de voorkant gezien.
Hendaye train station by Zugführer, on Flickr
3. Links van het stationsgebouw is het kleine stationnetje van deEuskotren, de Baskische spoorwegmaatschappij. De Euskotren heeft een spoornet met een spoorbreedte van 1000 mm en het net loopt van hier tot Bilbao. Het eerste gedeelte tot Donostia loopt vanaf hier vrijwel parallel aan het nationale Spaanse spoorwegennet, best bizar om te zien. Helaas is het vrijwel onmogelijk een foto te nemen van de binnenkant van het station met trein, dus hierbij de buitenkant van het kleine kopstation.
Euskotren, Hendaye train station by Zugführer, on Flickr
4. Wij reizen per TER verder naar Bordeaux, dat gaat vrijwel net zo snel als de TGV op dit stuk. Hier komt hij binnen rijden alvorens weer om te keren richting Bordeaux.
TER to Bordeaux at Hendaye train station by Zugführer, on Flickr
We hebben eigenlijk geen verwachtingen bij Bordeaux, dus zijn aangenaam verrast als we er achter komen dat het best een leuke stad is. We slapen 2 nachten in Bordeaux, dus hebben 1 dag om de stad te verkennen.
We kopen een dagkaart waarmee we wat rondreizen en onder andere in het noorden van de stad terecht komen. We wandelen wat rond en komen per toeval uit bij de meest noordelijke halte van de bat³, een ov-verbinding over de rivier Garonne, die door Bordeaux heen loopt. Op die boot is onze kaart ook geldig, dus we maken van de gelegenheid gebruik om in stijl terug te reizen naar het centrum.
- Spoiler: show
Bordeaux Garonne ferry by Zugführer, on Flickr
6. Onderweg op de boot, het water is behoorlijk bruin
Bordeaux Garonne ferry by Zugführer, on Flickr
7. Hier vaart de bat³ weer weg, naar de eindbestemming die aan de overkant van de rivier al te zien is.
Bordeaux Garonne ferry by Zugführer, on Flickr
8. In Bordeaux is in 2006 een plein onder water gezet, waarmee het de meest gefotografeerde plek van de stad is geworden :') Het is er de hele dag door in ieder geval behoorlijk druk en de weerspiegeling van de gebouwen aan het plein is ook wel grappig, maar daar is alles ook mee gezegd
Bordeaux miroir d'eau by Zugführer, on Flickr
9. Bordeaux heeft sinds 2003 (weer) een tram, nadat in 1958 de tram verdween uit het straatbeeld. Nu is het een efficiënt netwerk bestaande uit drie lijnen en opvallend genoeg op een aantal trajecten (met name in het centrum) zonder bovenleiding.
Tram in Bordeaux by Zugführer, on Flickr
10. De tram in de binnenstad is er gekomen door de toepassing van Alimentation par le sol; voeding via de bodem. In de binnenstad hoeft op die manier geen lelijke ontsierende bovenleiding geplaatst te worden. Bij deze tramhalte begint de bovenleiding net weer, zoals de oplettende kijker al had opgemerkt.
Tram sttop CAPC, Bordeaux by Zugführer, on Flickr
11. Nog een blik op het St. Jean station, op de ochtend van ons vertrek, vanuit de tram.
Bordeaux Saint Jean train station by Zugführer, on Flickr
12. Deze impossante muurkaart was leuk geweest voor de fotoquiz :Y
Bordeaux Saint Jean train station by Zugführer, on Flickr
13. De TGV die ons naar Strasbourg gaat brengen. We hadden erg ons best gedaan een verbinding te vinden waarmee we niet in Parijs over hoeven te stappen. Waarom we niet de verbinding vanuit Lille naar Bordeaux hadden gevonden weet ik niet, deze trein splitst namelijk in de buurt van Parijs: het voorste treinstel gaat naar Strasbourg en het achtertste treinstel naar Lille.
Bordeaux Saint Jean train station with TGV to Lille/Strasbourg by Zugführer, on Flickr
14. In Strasbourg stappen we over op de TER naar Basel. Hier komt die aan op station Basel SBB.
TER from Strasbourg at Basel SBB station by Zugführer, on Flickr
15. We volgen een route door allerlei tijdelijke douanegebouwtjes en komen dan voor het stationsgebouw uit. Dan gaan we weer het stationsgebouw in en gaan op zoek naar de eerste trein naar Zürich. Dat bljkt deze intercity te zijn. Heerlijk dat we nu weer in elke trein die we willen in mogen stappen *O*
Intercity to Zürich at Basel SBB station by Zugführer, on Flickr
16. Aangekomen in Zürich concluderen dat we nog dichterbij ons appartement in Wipkingen kunnen komen met deze S-Bahn, dus daar maken we graag gebruik van.
S-Bahn at Zürich HB by Zugführer, on Flickr
17. Ook in dit deel weer een foto van een bus, lijn 33 is een tangentiële trolleybuslijn die van west via Wipkingen naar oost rijdt, zonder het centrum aan te doen.
Bus in Wipkingen, Zürich by Zugführer, on Flickr
18. Ons apartement ligt vlakbij een heuvel met mooi uitzicht over de stad, dus daar maken we de volgende dag een wandeling. Probeer voor de grap het aantal hijskranen eens te tellen, het is niet heel goed te zien op deze foto, maar ik kwam ter plekke tussen de 10 en 20 uit. In de verte ligt de Zürichsee.
View over Zürich from Chaferberg by Zugführer, on Flickr
19. Zürich is bekend terrein, de enige leuke foto die ik in de stad heb gemaakt is die van de Zürichsee, het grote meer waar Zürich aan ligt.
Zürichsee by Zugführer, on Flickr
20. En zo breekt onze terugreis alweer aan, te beginnen met deze intercity die ons naar Stuttgart gaat brengen.
Intercity to Stuttgart at Zürich HB by Zugführer, on Flickr
21. Vanaf Stuttgart reizen we met een opgeknapte ICE3 naar Köln. Onder andere het tapijt, de stoelen, het reserveringssysteem en de reisinformatie zijn stevig aangepakt.
ICE3 new interior by Zugführer, on Flickr
22. Best geinig, het werd wel eens tijd dat die reisinformatie goed aangepakt werd en daar is men wat mij betreft in geslaagd.
ICE3 new travel information system by Zugführer, on Flickr
23. Köln Hbf is voor mij wel vaker een van de laatste plaatsen in Duitsland waar nog een keer overgestapt moet worden. Tijdens de overstaptijd komt onder andere deze trein van National Expres langs.
National Expres train at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr
24. En om af te sluiten een hoop ICE treinstellen op één foto, onze ICE naar Utrecht zou niet veel later binnenkomen en ons zonder noemenswaardige vertraging naar Utrecht terugbrengen.
ICE train at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr
Dat was het dan voor de zomer van 2018, nu is de tijd om nieuwe plannen te maken weer aangebroken ;)