Het is een retourtje Hongarije geworden en hoewel de foto's soms wat onscherp zijn heb ik gepoogd er in ieder geval een informatief tweedelig verslagje bij te schrijven :)
Dit is deel 1: ik reis via Kassel naar Nürnberg, dan naar Regensburg en volg vanaf daar de Donau naar Linz, Wien, Bratislava en eindbestemming Budapest. Een kaartje van de afgelegde route:
1. Het weekend begon dus al op donderdagochtend om 6 uur, ik nam de sprinter naar Utrecht en stapte daar in de intercity naar Amersfoort. Door het raam zag ik de ICE naar Frankfurt die ik nu eens niet nam om naar Duitsland te reizen, de planning was vandaag de IC Berlijn te nemen.
Utrecht Central Station with ICE by Zugführer, on Flickr
2. Hier raast die IC Berlijn station Amersfoort binnen.
IC Berlin arriving in Amersfoort by Zugführer, on Flickr
3. In Hannover stap ik over op de ICE naar Kassel, over de Neubaustrecke, dus het schiet lekker op. Zo bereik ik Kassel-Wilhemshöhe, dat werd geopend in 1991 aan de toen nieuwe hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg. Kassel-Wilhelmshöhe is nu het drukste station van Kassel, een paar kilometer verderop ligt het kopstation Kassel Hauptbahnhof, maar daar stoppen enkel nog wat regionale treinen. Het HSL station ligt in een buitenwijk en heeft een gigantisch dak voor de deur.
Kassel-Wilhelmshöhe train station by Zugführer, on Flickr
Het gedeelte Wilhelmshöhe in de naam van dit station trok natuurlijk meteen mijn aandacht, dus toen ik uitzocht waar het naar vernoemd was bleek vlakbij kasteel en bergpark "Wilhelmshöhe" te liggen. Dat moet natuurlijk even bekeken worden. Een situatieschets van Kassel:
- Spoiler: show
Schloß Wilhelmshöhe by Zugführer, on Flickr
5. Achter het slot ligt een behoorlijk groot bergpark, het is circa 2 kilometer lang en een kilometer breed. Sinds een paar jaar is het UNESCO erfgoed. Hier is de Teufelsbrücke te zien, de oplettende kijker ziet al een dun laagje sneeuw liggen :)
Bergpark Wilhelmshöhe Teufelsbrücke by Zugführer, on Flickr
6. Het park ligt op een helling en hoe hoger ik kom, des te meer sneeuw ligt er. Hier kijk ik richting het station, dat precies rechtdoor op deze zichtas ligt.
Wilhelmshöhe view in direction of train station by Zugführer, on Flickr
7. De andere kant op kijk ik naar het Herculesmonument, dat helaas in de steigers staat en op deze foto niet eens helemaal te zien is door de bewolking. Zo sta je opeens midden in een winterlandschap :)
Hercules monument Wilhelmshöhe by Zugführer, on Flickr
Naja, zo ziet het er dus uit als er geen renovatie bezig is en het zomer is:
- Spoiler: show
Bergpark Wilhelmshöhe Löwenburg by Zugführer, on Flickr
9. Terug beneden aangekomen zie ik dat het bergpark heeft ook een eigen tramhalte heeft, leuk voor de fotoquiz misschien :Y
Tramstop Wilhelmshöhe (Park) by Zugführer, on Flickr
10. Ik loop echter weer terug naar het HSL station met het gigantische dak.
Kassel-Wilhelmshöhe train station by Zugführer, on Flickr
11. Ik neem nog niet de HSL verder, maar neem eerst nog even een kijkje in het centrum.
Kassel-Wilhelmshöhe train station by Zugführer, on Flickr
12. Deze RE afkomstig uit Frankfurt heeft me het laatste stukje naar het kopstation Kassel Hbf gebracht.
Kassel Hauptbahnhof with RE30 from Frankfurt by Zugführer, on Flickr
13. Alsof het slot en bergpark nog niet genoeg waren is er in het centrum van Kassel ook nog een orangerie met groot park er achter (zie ook het kaartje hierboven om een idee te krijgen van de grootte).
Kassel Orangerie by Zugführer, on Flickr
14. Naast kastelen zal een ander terugkerend thema tijdens dit reisje kerstmarkten blijken te worden. Die in het centrum van Kassel is nog in aanbouw.
Kassel Christmas Market under construction by Zugführer, on Flickr
Dan nog iets inhoudelijks over het OV in Kassel, voor zover ik er verstand van heb. Maar waar het op neerkomt: Kassel Hauptbahnhof heeft een verdiepte tunnel onder het stationsgebouw door (en is dus niet helemaal kopstations meer), zodat trams uit de stad tegenwoordig door kunnen rijden over de reguliere spoorlijnen de regio in. Het concept heet RegioTram, en er zijn nu zo'n vier S-Bahnachtige lijnen die vanuit het westen Kassel Hbf binnen komen en verder rijden het centrum in, waar ze als reguliere tram tussen het verkeer door rijden. Waarom dat soort projecten in Nederland steeds stuklopen omdat het allemaal moeilijk zou zijn en het hier wel gewoon gaat is mij een raadsel, het ziet er in ieder geval praktisch uit. Op de lijnnummers na dan, want er zijn dus zowel een RegioTramlijn 3, 4 en 5 als een normale tramlijn 3, 4 en 5. Klik hier voor een lijnnetkaart :)
15. Het verdiepte gedeelte van Kassel Hauptbahnhof met een RegioTram.
Kassel Hauptbahnhof RegioTram section by Zugführer, on Flickr
16. Slechte foto, maar voor het idee Hier rijdt mijn RegioTram station Kassel-Wilhemshöhe uit, over het spoor waar ook de RegionalBahn gewoon rijdt.
RegioTram at Kassel-Wilhelmshöhe Bahnhof by Zugführer, on Flickr
17. Ik reis met de gekoppelde ICE 1581/1681 naar mijn eindbestemming voor vandaag: Nürnberg. In Nürnberg wordt deze ICE gesplitst, om het eenvoudig te houden rijden beide treinstellen na Nürnberg door naar München Hbf, het ene stel doet dat via Augsburg, het andere treinstel via Ingolstadt. Ze verlaten Nürnberg beiden in een andere richting, zoals uit deze foto blijkt.
ICE 1581/1681 at Nürnberg Central Station by Zugführer, on Flickr
18. Nürnberg Hauptbahnhof is ook al in kerststemming.
Nürnberg Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr
19. Kerststemming, zoals ik al zei. Bij mij was die er nog niet helemaal, maar na dit weekend begint het wel te komen :')
Nürnberg Christmas decorations by Zugführer, on Flickr
20. Nürnberg blijkt voor een groot deel nog een intacte stadsmuur te hebben, in de gracht ligt tegenwoordig een U-bahnstation.
Nürnberg U-Bahn station Opernhaus by Zugführer, on Flickr
21. De volgende ochtend loop ik weer naar het station en passeer daarbij nog een stukje stadsmuur bij licht.
Nürnberg city wall by Zugführer, on Flickr
22. Vandaag beginnen we de dag met een RE naar Regensburg.
Nürnberg RE to Regensburg-München Hbf by Zugführer, on Flickr
23. Ook daar loop ik weer een prettige ronde door de stad, de eerste stad aan de Donau die ik deze week bezoek. Vanaf hier zal ik de Donau dus in oostelijke richting gaan volgen.
Regensburg city view by Zugführer, on Flickr
24. Niet te voet, en ook niet met de regionale trein die naar Marktredwitz (vlakbij de grens met Tsjechië) rijdt, maar met de ICE die rechts in beeld net binnen komt rijden.
Regensburg Hbf with OPB1 to Marktredwitz and ICE to Wien Hbf by Zugführer, on Flickr
25. Vanuit Regensburg reis ik rechtstreeks naar Linz, waar ik vanavond een concertje bij woon, eigenlijk de hele reden van dit reisje. Linz ligt ook aan de Donau, ik maak een foto vanaf het kasteel, al realiseerde ik me hier nog niet dat dat een overkoepelend thema ging worden, dus ben ik vergeten er een foto van te maken
Linz, Donau by night by Zugführer, on Flickr
26. Naast de reguliere tramlijnen tussen het station en centrum van Linz vertrekt in het centrum ook nog de Pöstlingerbergbahn. Een tramlijntje dat in totaal nog geen 3 kilometer lang is, maar wel 250 hoogtemeters overbrugt. De oplettende kijker ziet ook hier weer een kerstmarkt op de achtergrond ;)
Linz Pöstlingbergbahn by Zugführer, on Flickr
27. Nog wat kerstversieringen in de hoofdstraat van Linz, tevens ook de belangrijkste tram-as, tussen Donau en Hauptbahnhof.
Linz Landstraße by Zugführer, on Flickr
28. Ik slaap een stadje verderop, in Enns. Naar eigen zeggen is dat de oudste stad van Oostenrijk, maar er zijn meerdere steden die dat beweren
De volgende ochtend neem ik eerst nog even tijd om de omgeving te bekijken vanaf deze toren. De toren heeft een toeganspoortje en voor 2 euro mag je naar boven, waar je mooi uitzicht over de omgeving hebt. De liefhebber vindt nog wat foto's daarvan in de spoiler :)
Enns Stadtturm by Zugführer, on Flickr
- Spoiler: show
Enns train station with S-Bahn by Zugführer, on Flickr
30. Met een overstap in St. Valentin kom ik aan op Wien Hauptbahnhof. De voorste RailJet heeft me hier gebracht, die op de achtergrond vertrekt zometeen naar Tsjechië.
Wein Hauptbahnhof with RailJet from Saalfelden en RailJet to Praha by Zugführer, on Flickr
31. Ik heb andere plannen, en reis eerst richting Bruck an der Leitha. Een levendig oord op een half uurtje treinen van Wien.
Bruck an der Leitha train station by Zugführer, on Flickr
Ik reis verder naar Bratislava-Petržalka, een station in het zuiden van de hoofdstad van Slowakije. De ÖBB rijdt een uurdienst tussen Wien Hbf en dit station. Daarnaast is er ook een uurlijkse verbinding aan de andere kant van de Donau, tussen Wien Hbf en het centralere gelegen Bratislava hlavná stanica. Een situatieschets van Bratislava:
- Spoiler: show
Bratislava-Petržalka railway station with local train from Wien by Zugführer, on Flickr
33. Vanaf dit station rijden geen treinen Slowakije in, er is alleen de uurdienst met Wien en eens in de twee uur rijdt er een trein naar Hongarije. Je kunt dus gerust zeggen dat het een fors station is voor de hoeveelheid treinen die er komen :')
Bratislava-Petržalka railway station by Zugführer, on Flickr
34. Het is nog geen uurtje van het beschaafde Wien vandaan, maar hier kun je nog gewoon de kortste route over de sporen nemen als je aan de andere kant moet zijn. Op eigen risico natuurlijk, al zal dat hier niet groot zijn, hier rijden voor zover mij bekend alleen wat goederentreinen verder Slowakije in.
Near Bratislava-Petržalka railway station by Zugführer, on Flickr
35. Over contrasten gesproken, ik loop door een behoorlijk verloederde omgeving richting centrum, maar sta dan opeens midden in dit winkelcentrum waar kerst ook al gearriveerd is :Y
Aupark shopping center Bratislava by Zugführer, on Flickr
36. Buiten is het nog steeds herfst, ik heb de Donau bereikt en steek die over naar het centrum toe.
Donau in Bratislava by Zugführer, on Flickr
37. Ook Bratislava heeft uiteraard een kasteel.
Bratislava Castle by Zugführer, on Flickr
38. Het is alweer ruim 10 jaar geleden dat ik in Bratislava was, het is een leukere stad dan ik me kan herinnernen. Ook hier blijken kerstmarkten een ding te zijn.
Bratislava christmas market by Zugführer, on Flickr
39. Ik heb ondertussen best wel honger en wil mijn verslag graag een julsteren-tintje geven, dus haal ik een lokale specialiteit bij een van de tentjes. Het is een aardappelpannekoek, die ken ik wel van de Duitse kerstmarkten, maar zo groot had ik ze nog nooit gezien. Daar worden ze meestal met appelmoes geserveerd, hier met een half pakje room, kaas en bacon. Smaakt erg goed.
Bratislava Christmas market food by Zugführer, on Flickr
40. Na een tijdje door Bratislava te hebben gelopen wordt het tijd om naar het centraal station te gaan, ook al zo'n gezellig gebouw. Voor de liefhebbers met een bus voor de deur *bus*
Bratislava hlavná stanica by Zugführer, on Flickr
41. Ik reis natuurlijk verder per trein, mijn EuroCity komt uit Praha en heeft Budapest als eindbestemming. En hij heeft een half uurtje vertraging, dus ik wacht de tijd af op het knusse perron.
Bratislava hlavná stanica by Zugführer, on Flickr
42. Zo bereik ik vroeg in de avond Budapest, station Nyugati. Die linkertrein is volgens mij de EuroCity waar ik uit kom.
Budapest Nyugati station by Zugführer, on Flickr
43. Jullie concentratieboog zal zijn einde naderen, dus bij het parlementsgebouw aan de Donau beeindig ik deze eerste helft van dit tweeluik *O*
Budapest Parliament Building by Zugführer, on Flickr
Dank voor jullie aandacht, op- en aanmerkingen, aanvullingen en verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom ;)