Losse foto's van umbusko

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

40. Ik vond deze foto net terug en hoewel hij niet helemaal scherp is, wilde ik hem toch even delen, want hoe vaak zie je nu twee verschillende Belgische treinen op station Maastricht Randwyck? 29 december 2019, het klassiekje stond al 20 minuten defect.
Afbeelding
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

41. Sinds eergisteren rijdt de [serie=Stoptrein (S43)|2020|(Hasselt -) Liège-Guillemins - Maastricht5350[/serie] weer, tussen Maastricht en Visé in beide richtingen via hetzelfde spoor (ri. België (afwijkend) rechts, ri. Nederland (zoals normaal) links). De dienstregeling is dus nog steeds licht aangepast: richting België 4 minuten vroeger, richting Maastricht 4 minuten later, kruising in Visé. Heb mijn wandeling er even op afgestemd, dus met foto:
Afbeelding

42. Een uur later kwam ik op de terugweg een wel heel vies en gebutst treinstel tegen. :X
Afbeelding

43. In ander nieuws: lijn 8 rijdt gewoon met 8-persoonsbusjes.
Afbeelding

44. + 45. In weer ander nieuws: bij de nieuwe halte van De Lijn bij het Mosae Forum (richting station) heeft iemand informatie opgehangen over 1,5 meter afstand, mondmaskers en "geschrankt zitten". :') Ik vraag me nu wel af wie, want De Lijn komt sinds 16 maart niet meer in Nederland. Zelfs de Belgen zouden niet zo stom zijn om wel een A4'tjesmannetje de grens over te sturen, toch? :X
Afbeelding
Afbeelding

46. Tot slot: de 8202 rijdt nog altijd op lijn 15.
Afbeelding
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door huibf »

umbusko schreef: 44. + 45. In weer ander nieuws: bij de nieuwe halte van De Lijn bij het Mosae Forum (richting station) heeft iemand informatie opgehangen over 1,5 meter afstand, mondmaskers en "geschrankt zitten". :') Ik vraag me nu wel af wie, want De Lijn komt sinds 16 maart niet meer in Nederland. Zelfs de Belgen zouden niet zo stom zijn om wel een A4'tjesmannetje de grens over te sturen, toch? :X
https://i.imgur.com/GOMQlii.jpg
Eindelijk! Ook 'vreemde' buslijnen op de halteborden. Goed bezig !
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 27 mei 2020, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto uit quote gehaald
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

Eergisteren liep ik in Nijmegen over de Waalkade terwijl het al aan het schemeren was, zag ik de SB58 rijden en dacht ik, dat zou best leuk zijn voor een foto. Vandaag las ik dat vandaag de laatste dag is dat de SB58 daar rijdt, dus dacht ik, laat ik het eens proberen. Spoiler: dit is faliekant mislukt. :') Ik heb een goede camera en ben er overdag zeer tevreden mee; dan doet hij met de standaardinstellingen precies wat ik wil. Als het donker is moet ik echter zelf dingen gaan instellen en daar weet ik simpelweg te weinig van. :@ De foto's zijn dus niet fantastisch, maar ik wil er toch een paar delen.

47. Toen ik de Waalkade opliep, was de eerste bus die langskwam meteen een vreemde eend in de bijt: een bus van Bravo op de 80 naar Millingen. Hier had ik oorspronkelijk willen blijven staan, maar na deze foto was ik niet overtuigd of de Waalkade hier het best tot zijn recht zou komen.
Afbeelding

48. Deze plek leek me bijvoorbeeld ook wel mooi, met de spoorbrug op de achtergrond. Even getest met lijn 33.
Afbeelding

49. + 50. Maar je ziet hem al op de achtergrond: een kerstboom. Ik dacht, die moet erop. Helaas kwam de SB58 er al aan en had ik te weinig tijd om een positie uit te proberen. De enige optie met boom en brug is vanaf een plek waar de bus het zicht op de brug blokkeert.
Afbeelding
Afbeelding

51. De oplossing hier is waarschijnlijk om eerder af te drukken, zoals ik later nog eens probeerde met lijn 13.
Afbeelding

52. De vraag was nu, wat is een mooi fotopunt voor de bus de andere kant op? Mijn foto's begonnen nu ook gruwelijk donker en korrelig te worden. Ik probeerde een foto met Waalbrug, kerstboom en lijn 2.
Afbeelding

53. Ook nog een foto met kerstboom en lijn 8.
Afbeelding

54. Redelijk geslaagd qua compositie vond ik deze foto met lijn 15. Dit is toch duidelijk op de Waalkade zo. Wel wat donker. :X
Afbeelding

55. Ondertussen vond ik, tijdens het wachten op de 10 minuten vertraagde SB58, een manier om mijn foto's lichter te krijgen en naar wens flits te gebruiken, al weet ik niet wat ik nou precies heb ingesteld. :') De foto met de SB58 werd helaas niet wat ik ervan gehoopt had: flink bewogen en de Waalbrug maar half in zicht.
Afbeelding

Dat was hem weer. Het oorspronkelijke doel is niet echt gehaald (een mooie foto van de SB58 op de Waalkade), maar de wandeling was in ieder geval wel aangenaam. Mocht iemand tips hebben over waar ik op moet letten bij foto's in het donker: heel graag. *O*
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door Etienne »

In het donker fotograferen blijft inderdaad lastig; ik heb al een flink aantal jaar een DSLR, maar ook ik heb er soms moeite mee.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door Daniel »

Sowieso is donker en rijdende bussen een slechte combinatie... in het donker heb je een lange sluitertijd nodig, maar voor een rijdende bus juist een relatief korte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door Milco »

Het wil nog wel eens lukken als de bus (zo goed als) recht op je af rijdt met een lage snelheid (zie spoiler), maar in het donker fotografeer ik liever stilstaande bussen bij een verlichte halte of busstation.
Spoiler: show
Afbeelding
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door nvdw »

Het is best rottig om bij weinig licht zonder statief te schieten. Je kunt bij de meeste camera’s wel met een aantal zaken spelen om wat acceptabels te maken.

- ISO-waarde: hoger is lichtgevoeliger. Overdag bij goed daglicht gebruik je meestal 100, probeer dat eens op te voeren naar 400 en dan telkens een volgende stap (800, 1600 etc). Een goedkope sensor gaat dan al snel korrelige plaatjes produceren, maar goed, dan weet je wat je hebt ;)

- Sluitertijd: die moet al snel langer worden om bij duisternis voldoende licht te krijgen. Probeer eens tot hoe ver je kan gaan voordat de sluitertijd te lang wordt om vanuit de losse pols scherp te kunnen fotograferen. Dat zal zo rond de 1/50 zijn (dus 1/50ste van een seconde!).

Red je het daar niet mee, dan wordt het statiefwerk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

Dank voor alle tips! Ik ga nog eens op zoek naar de handleiding van mijn camera, zodat ik tenminste weet wat ik allemaal kan instellen. :@
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

Souvenir van mijn ongeplande uitstapje van vandaag: lijn 84 (wat een rammelbak :') ) op het busstation van Gennep.
Lijn 84 is overigens een Limburgse lijn, die ook in Brabant komt en gereden wordt door onderaannemer Van Driel met bussen in Bravohuisstijl.
Afbeelding
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door regenmaker »

Ik zag dat je op de wiki er TÜ van gemaakt had, maar Van Driel heeft meerdere types Lion's City. Deze rijdt 's ochtends wel eens op de 605.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door Lijn 45 »

Als je de lagevloers MAN met Van Dijk opschriften bedoeld, die schijnt binnenkort uit dienst te gaan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

Op de wikipagina van Van Driel zag ik de 344-346 staan als MAN Lion's City TÜ (waaronder de bewuste 345 op de foto, waar ik gisteren in zat), dus heb ik "MAN Lion's City T" op de lijnpagina's van de 84, 85 en 684 vervangen door "MAN Lion's City TÜ". Volgens mij klopt dat? Maar verbeter me als het niet zo is. :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door regenmaker »

Van Driel heeft ook nog de 338 - 340 in dienst en daarnaast een ex-Palatina Bus MAN. Dus ik bedoelde dat er meer MAN's op die lijnen rijden dan de TÜ.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

Die indruk krijg ik anders niet als ik bij de gereden ritten op busposities kijk, tenzij sommige van de handhelds in die andere MAN's zitten. Verder zijn het eigenlijk steeds dezelfde bussen, wat MAN's betreft alleen die 345 en een paar weken geleden de 344 (ook een TÜ). Die Limburgse lijnen zijn dan ook wel een uithoek van het gebied natuurlijk, dus in dat opzicht is het ook logisch dat het maar een paar specifieke bussen zijn die daar rijden.
marcel1970
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 13:08

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door marcel1970 »

Umbusko dat klopt
Lijn 84,85 en 684: worden vanuit de van Dijk vestiging in Cuijk gereden.
Er staan in Cuijk 3 lijnbussen de 345 rijdt in de ochtend lijn 684 en in de middag begint die als lijn 684 en na de pauze wordt dat 84.
De pauze ritten worden gereden door een bus uit Oss meestal de 318(303) of 319(302).
De 345 is bezig met laatste ritjes want die gaat er binnenkort uit.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door regenmaker »

umbusko schreef: za 09 apr 2022, 16:57 Die indruk krijg ik anders niet als ik bij de gereden ritten op busposities kijk, tenzij sommige van de handhelds in die andere MAN's zitten. Verder zijn het eigenlijk steeds dezelfde bussen, wat MAN's betreft alleen die 345 en een paar weken geleden de 344 (ook een TÜ). Die Limburgse lijnen zijn dan ook wel een uithoek van het gebied natuurlijk, dus in dat opzicht is het ook logisch dat het maar een paar specifieke bussen zijn die daar rijden.
Laatste keer dat ik daar was, reed er geen TÜ MAN op de 84. Kan zijn dat ze de bussen dan hebben uitgewisseld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door Suus »

Door de lichtblauwe stoelbekleding vermoed ik dat deze bus voorheen van Qbuzz is geweest?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door Lijn 45 »

Niet helemaal, deze bus hoort bij de serie die wel door Qbuzz zijn besteld maar nooit in dienst is gesteld.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Losse foto's van umbusko

Bericht door umbusko »

Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk een 'colablik' BR 485 gevonden en er een stukje mee gereisd. Ze rijden nog tot december op de S85 (maar er rijdt ook al wat moderner spul tussen, dus je moet een beetje geluk hebben). Wat een apparaten. :D
Afbeelding

En nog een foto waar er twee opstaan: gigantisch tegen de zon in en genomen met een telefoon met nog 1%. :')
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten