Ruben op Reis #6: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #6: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Onderhand is het voor mijn pa en ik een traditie geworden: Het Sommerfest van het DB Museum te Koblenz *trein* In 2016 zijn we er voor het eerst naartoe gegaan, en sindsdien zijn mijn pa en ik ieder jaar weer die richting op gereisd, al was het alleen maar om de speciale treinen die naar het museum toe gingen te fotograferen. Zo organiseert het museum traditiegetrouw een TEE-rit van Keulen naar Koblenz. Ook organiseren andere (museum)maatschappijen vaak ritten naar dit evenement. Er is dus altijd wel wat te zien in de omgeving op spoors gebied tijdens het Sommerfest :wink:

1. Dit jaar besloten mijn vader en ik om het museum met een bezoekje te vereren. We besloten om geheel in stijl met de TEE-rit van het museum naar Koblenz af te reizen vanaf Remagen. Voor een schappelijke prijs kon men mee, we waren namelijk €28 kwijt voor het retourtje met z'n tweeën 8-) Het was nog even spannend of de kaartjes op tijd zouden aankomen, maar na 8 dagen verzendtijd :!: kwamen de handgeschreven tickets toch aan.
Afbeelding

Na een rit van zo’n 230 kilometer vanuit Ede kwamen we om iets voor elven aan in het plaatsje Remagen. Naast Remagen konden liefhebbers opstappen in Köln-Süd (normaal gesproken Köln Hbf, maar dat was dit jaar niet mogelijk i.v.m. werkzaamheden aan de Hohenzollernbrücke), Bonn Hbf en Andernach.

2. De TEE zou pas echter om 11.35 vertrekken, dus werd de tijd even gedood door rustig te wachten op het station van Remagen. In de tussentijd kwam er onder andere een losse loc trein voorbij in zuidelijke richting, en een bijna lege (of juist vol beladen met zeilbotenbrandstof :mrgreen: ) containertrein richting het noorden. De containertrein werd getrokken door een Franse locomotief, om precies te zijn de 437009 die we hier in het volle tegenlicht zien.
Afbeelding

3. Na geduldig wachten kwam dan de fameuze Trans Europ Express Rheingold. Binnenkomst van de bijpassende 103 113 van het DB Museum op station Remagen.
Afbeelding

De rit verliep tot aan Koblenz voorspoedig. In de luxe 1e klasse werd genoten van het uitzicht op de Rijn. Onderweg zagen we veel spotters, de machinist had het maar druk met ‘pfeifen’.

4. Aangekomen in Koblenz begon het gedonder echter :( We hadden last van een ‘Stellwerkstörung’ en ‘Personen im Gleis’. Daarnaast kwamen er 3 treinen tegelijk aan, terwijl het museum maar twee perrons heeft :roll: Dit alles zorgde ervoor dat we ruim een uur te laat aankwamen in het museum! Doordat de elektrische locomotief er al vrij snel afgekoppeld werd, werd het ook nog eens erg warm in de coupés. Als klein aandenken toch nog dit bordje gekocht.
Afbeelding

5. Na een ruim uur waren we dan toch in het museum aangekomen. Tijd om de warme coupé te verruilen voor de warme buitenwereld, waar de tempratuur al richting de 30 graden was gestegen. Na ons ingesmeerd te hebben konden we eindelijk het terrein over struinen. We liepen als eerst naar de draaischijf. Als eerste op de schijf zagen we deze Köf.
Afbeelding

6. Op één van de sporen rondom de draaischijf stond een 110 geparkeerd. De cabine hiervan was voor bezoekers opengesteld. Op de draaischijf zien we nog vaag een V 200.
Afbeelding

7. Om precies te zijn zagen we op de achtergrond bij de vorige foto deze locomotief: de V 200 033 van de Museums Eisenbahn Hamm (MEH).
Spoiler: show
Deze locomotief komt nog een aantal keer terug in het verslag :Y
Afbeelding

8. Ook deze eigenaardige machine stond buiten opgesteld: Loc 290 001.
Afbeelding

9. We lopen wat verder over het terrein. De volgende locomotief stond open voor bezoekers, en zo konden we een stokoude Duitse locomotief van binnen bekijken. De locomotief had een interieur van hout. Een plek om er te zitten was er ook niet echt :o .
Afbeelding

10. Uiteindelijk werden we semiprofessioneel de locomotief uitgeschopt :') . Het was bijna tijd voor de Lokparade. Eenmaal weer buiten komen we erachter dat we zojuist de cabine van loc E 93 07 hebben mogen aanschouwen.
Afbeelding

11. Terwijl ik nog nietsvermoedend over het terrein loop kom ik een Baureihe 103 tegen. Het betreft hier de 103 235, die ooit weer rond zou moeten gaan rijden.
Afbeelding

12. We lopen richting de Lokparade. Onderweg komen we nog langs de perrons waar onder andere de pendeltreinen vandaan vertrokken. Dit jaar werden de pendelritten tussen Koblenz Hbf en het museum verzorgd door de 218 460 (Conny) aan de ene zijde en de E 10 1239 aan de andere zijde van het setje n-wagens.
Afbeelding

De parade begon inmiddels zo’n beetje en heel hobbyend Duitsland had zich geplaatst aan de lijn waardoor er nauwelijks plek voor mij overbleef -o- Tsja, en dan moet je creatief zijn. Een foto van de 78 468 diende als proefplaatje, en het resultaat was wel oké, hoewel de loc met tender voorop reed waardoor je dus tegen een zwarte muur aan kijkt.
Kwa compositie zullen de volgende plaatjes redelijk gelijkend zijn. Ik zal dan ook proberen wat informatie te geven over de locomotieven die we allemaal voorbij zullen zien komen :wink:

13. De 78 468 was de enige stoomlocomotief die deelnam aan de parade :cry: Verder bestond de parade uit elektrische tractie of uit diesellocomotieven. De E 44 002 was de eerste locomotief die er goed opgezet kon worden. De E 44 was een DR-locomotief, en was de eerste elektrische locomotief die een productieaantal van 100 wist te bereiken. De locomotieven waren voor van alles inzetbaar, en waren stonden ook te boek als uiterst betrouwbaar. Van de jaren ’30 tot de jaren ’80 (in de DR nog zelfs begin jaren ’90) van de vorige eeuw waren de locomotieven dan ook in dienst.
Afbeelding

14. De volgende locomotief was de E 41 001. De E 41 was onderdeel van de ‘Einheitslokomotiven’. Deze reeks werd met name ingezet in het reizigersverkeer, hoewel ze ook nog goederentreinen hebben getrokken en zelfs sneltreinen. De kleuren van E 41 001 laten dat zien, aangezien het staalblauw destijds de kleuren van het Fernverkehr waren.
Afbeelding

15. Nog een locomotief uit de Einheitslokomotiven reeks is de E 10, later omgenummerd naar 110. De 110 300 nam ook deel aan de parade. Inmiddels zijn alle locomotieven Baureihe 110 niet meer in dienst bij DB.
Afbeelding

16. Zowel letterlijk als figuurlijk was de 111 001 de volgende locomotief. Deze Baureihe is nog wel in de actieve dienst te vinden, bijvoorbeeld op de RE 4 in NRW en ook nog in Baden-Württemberg. Naast regionaal verkeer heeft de locomotief ook nog korte tijd gediend voor het Fernverkehr, onder andere om de 103 uit de brand te helpen. Inmiddels worden wel steeds meer locomotieven terzijde gesteld en gesloopt. De 111 001 heeft echter een plekje in het museum gekregen en is nog rijvaardig. Deze locomotief heeft zelfs een keer tijdens een voorgaande editie van het Sommerfest de TEE getrokken tussen Keulen en Koblenz.
Afbeelding

17. Het museum ligt vlakbij een goederenemplacement. Hoewel het meeste erlangs raast, wordt er soms een goederentrein aan de kant genomen. Deze Gravita kon nog op de foto, wanneer deze kort langs komt gereden, vermoedelijk om iets te rangeren.
Afbeelding

18. Een modern hok had DB Cargo ook nog geleverd. De 145 049 kwam ook langsgereden als deel van de Lokparade. De inmiddels al ruim 20 jaar oude Traxx-loc is nog van grote waarde voor het goederenverkeer in Duitsland.
Afbeelding

19. Geen onderdeel van de parade, maar één van de locomotieven die aan het omlopen was bij het goederenemplacement was de 193 339 . Sinds een paar jaar zijn de Vectrons ook in Nederland te zien voor het goederenvervoer.
Afbeelding

20. Zijaanzicht van dezelfde locomotief als hierboven. Onder andere het NVR-nummer en het UIC-raster zijn duidelijk te zien.
Afbeelding

21. We gaan verder met de parade, als locomotief E 40 128 onder het Stellwerk doorkomt. Deze locomotief is één van de 879 :!: gebouwde locomotieven van de serie 140. De locomotieven kwamen soms in het reizigersverkeer naar voren, maar meestal als locomotief voor goederentreinen. Tot begin 2016 waren de locomotieven nog bij DB Cargo te zien op de Emslandstrecke, ondertussen rijden er nog tientallen rond bij private vervoerders, dus een echt museumstuk is het nou ook nog weer niet. De goederentrein links in beeld werd getrokken door één van de opvolgers, de Baureihe 185.
Afbeelding

22. Inmiddels is de Baureihe 151 ook een locomotief die zo langzamerhand van het toneel verdwijnt bij DB. De eerste wijzigingen zijn al te zien, want de DB logo’s zijn eraf gehaald na de verkoop aan Railpool/Toshiba. Een aantal zijn verkocht aan diverse private vervoerders. De 151 032 was in Koblenz aanwezig.
Afbeelding

23. 151 + 1 = 152 :P Dat was dan ook direct de volgende locomotief die tevoorschijn komt. In tegenstelling tot wat men soms denkt is de Baureihe 152 geen Traxx, sterker nog, de machine is gebouwd door concurrent Siemens. De 152 001 rijdt hier onder het Stellwerk door en wordt door de honderden fotografen vastgelegd.
Afbeelding

24. Tijd weer voor een echte klassieker. De Baureihe 103 is misschien wel het boegbeeld van het Fernverkehr. Prototype E 03 001 zou weer dienstvaardig moeten zijn, maar werd vandaag opvallend genoeg geduwd door een 120’er. De pantograaf staat dan ook eerder voor de sier op.
Afbeelding

25. De duwende 120’er was de 120 101, inmiddels ook een steeds zeldzamer wordende verschijning bij DB Fernverkehr, en al helemaal langs de vrije baan aangezien ze vaak als 'Bereitsteller' in München functioneren.
Afbeelding

26. Inmiddels ook geheel buiten dienst gesteld bij DB is de Baureihe 181. De locomotieven van deze Baureihe werden met name ingezet langs de Moezel voor de Intercity’s van en naar Luxembourg. Het was dan ook één van de spaarzame meersysteemslocomotieven destijds. Het museum had eerst loc 181 206, maar eind vorig jaar werd deze geruild voor de 181 201 die bij DB niet meer nodig was.
Afbeelding

27. Tegenwoordig worden de Intercity’s in Duitsland met name door de Baureihe 101 getrokken of geduwd. Een paar locomotieven zijn bestickerd. Een van die locomotieven zou eigenlijk langs komen bij het DB Museum, maar dat bleek naderhand niet mogelijk te zijn geweest. Als vervanger kwam een ‘normale’ 101 langs, om precies te zijn de 101 132. Per toeval kruiste een Intercity richting Keulen, geduwd door 101 068.
Afbeelding

28. Nog een keer de 101 132, maar nu van iets dichterbij.
Afbeelding

29. De volgende combinatie was een opvallende. Köf 323 852 en 280 005 werden geduwd door V100 211 345 van Aix Rail.
Afbeelding

30. De volgende locomotief was een echte Bundesbahnklassieker. De V200. V 200 007 was ook naar Koblenz getogen en nam deel aan de parade.
Afbeelding

31. Hier nog een plaatje waarbij de bolle neus zichtbaar is (alhoewel deze misschien nog wel vertekend is door de lens).
Afbeelding

32. De parade loopt bijna ten einde. Intussen kon een Desiro HC-treinstel van National Express vastgelegd worden. Sinds kort rijdt deze private vervoerder op de RE5 verbinding tussen Wesel en Koblenz. 462 026 met een onbekend ander treinstel nadert hier Koblenz en is dus bijna op zijn eindpunt.
Afbeelding

33. Nog meer dieselpower kwam om onder het Stellwerk vandaan zetten. Geduwd door 218 137 komt de V 160 067 tevoorschijn.
Afbeelding

34. Vanaf de andere kant kwam een goederentrein aanzetten. De 185 110 was onderweg met een gemengde goederentrein van Mannheim naar Köln Gremberg. Hier is duidelijk de mensenmassa te zien die op het evenement is afgekomen. Aan de overkant staan ook nog tal van fotografen, tussen de sporen staan de spaarzame vrijwilligers van het DB Museum die een handje kwamen helpen (alle lof naar hen overigens, die dagen als deze mogelijk maken).
Afbeelding

35. Ook dieseltreinstellen zijn in de omgeving van Koblenz aan te treffen. 648 702 was onderweg naar Koblenz en Limburg(Lahn).
Afbeelding

36. De lokparade ging weer verder, nadat de V 160 067 weer was weggebracht konden de fotografen de 218 137 nog vast leggen. De locomotief heeft deze kleuren gekregen ter herinnering aan de Citybahn tijd, de voorloper van wat nu de S-Bahn is.
Afbeelding

37. Deze hadden we al eerder gezien, maar inmiddels vertrok de trein echt. De 261 004 genaamd Paula is onderweg voor Hering Bahnbau met een werktrein naar Mannheim. Onder andere een Kirow-kraan mocht mee naar Mannheim.
Afbeelding

38. Nog een paradepaardje was dit TEE-treinstel. Helaas niet dienstvaardig, en daarom werd het treinstel geduwd door een onbekend gebleven locomotief.
Afbeelding

39. Inmiddels zijn we al een flinke tijd verder, en het einde van de parade naderde. Als afsluiter nog deze vreemde eend in de bijt. Een ICE TD-treinstel is omgebouwd tot ‘Advanaced Train Lab’. De rest van de ICE TD vloot staat terzijde omdat de verbindingen waar deze treinstellen reden is overgenomen door de IC3-treinstellen van de Deense spoorwegen.
Afbeelding

Tot zover de lokparade. Inmiddels droop de menigte weer af en dat zorgde ervoor dat ik weer foto’s kon maken via de zoeker van mijn DSLR en niet meer de camera een eind boven de menigte moest uitsteken om een foto te kunnen krijgen.

40. Als eerste kwam vanuit de richting Koblenz weer een Desiro HC-treinstel. Met luid getoeter passeert de 462 027 richting Wesel.
Afbeelding

41. Aan de rechterkant van de Rijn rijden ook nog treinen. Vanuit Koblenz rijdt er ieder uur een RB naar Mönchengladbach. Tot het einde van dit jaar gebeurt dit met de oude Baureihe 143 en een sleepje Dosto’s, wie deze dus nog wil zien/meemaken moet snel wezen. 143 009 is begonnen aan de (voor een RB) lange reis naar Mönchengladbach.
Afbeelding

42. Tijd om goederentreinen vast te kunnen leggen. Als eerste kwam deze opvallende locomotief van TXL langs, met een goederentrein vanuit München naar Rotterdam Waalhaven.
Afbeelding

43. Een misschien wel logische vraag na het lezen van deze hele lap aan tekst is: Waar parkeren ze al die treinen? :mrgreen: Nou, ten zuiden dus van het museum. Uiteindelijk kwam alles weer terug richting het museum. 218 137 is met de sleep weer aan het rangeren. Bonuspunten voor wie alle locomotieven herkent :Y
Afbeelding

44. De achterkant van de sleep.
Afbeelding

45. En dat was nog niet alles. Wederom bonuspunten voor wie alle locomotieven herkent :P
Afbeelding

46. Volgende goederentrein! Een saaie en smerige Railpool Traxx die bij het Belgische Lineas in dienst blijkt te zijn is onderweg met een containertrein van Milano Smistamento naar Köln Eifeltor. De trein heeft dus bijna (alles relatief natuurlijk) zijn eindbestemming bereikt.
Afbeelding

47. Nog eentje, wederom eentje naar Rotterdam Waalhaven. SBB 189 984 met trein vanuit het Italiaanse Melzo. Mogelijk worden onder andere deze treinen volgend jaar getrokken door de veel fraaiere Vectrons van SBB, recent heeft SBB namelijk 20 van dat type locomotieven gekocht die ook toelating in Nederland hebben.
Afbeelding

48. Een irritante medefotograaf die het niet kon laten om braaf achter de ketting te blijven staan wilde kennelijk graag ook op de foto :? :X Naja, dan sta je maar vol op het internet. Locomotief 077 028 blijft echter het hoofdmotief.
Afbeelding

49. Tijd om weer even een rondje over het museum te lopen, om even later weer met de TEE mee terug te gaan naar Remagen. Op de draaischijf werden nog ‘presentaties' gegeven. We zagen de E 60, een Reichsbahn rangeerlocomotief. De locomotief werd besteld om onrendabele stoomlocomotieven niet meer onder de draad te laten rangeren. Van 1927 tot 1983 waren deze locs te vinden op de grotere stations. E 60 10 stond letterlijk zijn rondjes te draaien :lol:
Afbeelding

50. Terug naar het hoofdspoor, waar we deze ertstrein uit Rotterdam Maasvlakte naar Dillingen voorbij zien komen. De DB 189 034 en 189 031 brengen de 5000 ton zware trein naar de plaats van bestemming.
Afbeelding

51. Nog een goederentrein, het rolt altijd goed door langs de Rijn. 152 013 is onderweg met een gemengde trein naar Saarbrücken. Opvallend voor mij zijn de gele containerdraagwagens direct achter de locomotief. Deze blijken van het Spaanse RENFE te zijn! Verder nog lege rongenwagens en opvallende wagens voor het transport van wissels of rails, helaas allemaal buiten beeld.
Afbeelding

52. Ik had het al gezegd, deze locomotief zou nog vaker terugkomen :mrgreen: Wees niet getreurd, het is nog niet eens de laatste keer vandaag.
Afbeelding

53. Achter mij stond de 01 118. Deze locomotief is afgelopen weekend achter slot en grendel gegaan en dit zal dan ook mijn enige plaat van deze locomotief zijn :cry:
Afbeelding

54. Terug naar het hoofdspoor, en we zien voor de verandering wederom een Desiro HC. Ditmaal 462 023 die ook al onderweg is naar Wesel als RE5.
Afbeelding

55. De pendeldienst tussen het museum en Koblenz Hbf werd weer opgestart. Nog steeds met locomotief 218 460 voorop en E 10 1239 achterop.
Afbeelding

56. Voor wie het geduld ervoor had was de 78 468 ook nog beschikbaar om mee te rijden. Helaas, ik ben niet zo geduldig, en stel mezelf tevreden met een plaatje van de buitenkant :wink:
Afbeelding

57. De volgende goederentrein komt weer langs gedenderd. Ditmaal de 186 211 in dienst van Railtraxx met containertrein naar Bierset-Awans in België.
Afbeelding

Hierna liepen mijn pa en ik terug naar de TEE, zodat we weer in Remagen zouden geraken. In Remagen besloten we wat te eten bij een niet zo geweldig restaurant aan de Rijn. Mijn pa vond het zelfs zo teleurstellend dat hij geeneens fooi geeft, wat ik hem niet eens kwalijk neem :twisted: We lopen terug naar de auto en beginnen aan ‘het avondprogramma’, dat bestaat uit de toeristische route richting huis :mrgreen:

58. Aangekomen bij het veer tussen Remagen en Linz am Rhein is het voor mij verboden om te vissen naar mooie plaatjes. Mijn camera luistert er braaf naar en besluit om op het hekje, het struikje en het bord te focussen in plaats op het loctransport wat op de achtergrond te zien is. Na wat verscherping in Lightroom vind ik het plaatje gelukkig wat toonbaarder.
Afbeelding

59. Even later maak ik alsnog dit plaatje.
Afbeelding

60. We komen aan bij de stek die ik in gedachte had. Vanaf de verkeerde kant hoor ik gedonder. Het is de 3e of 4e ertstrein die ik deze dag voorbij zie komen. Met DB 189 046 voorop en een onbekende 189’er daarachter passeert het duo met een ertstrein afkomstig van dezelfde Rotterdamse Maasvlakte en is onderweg naar hetzelfde Dillingen.
Afbeelding

61. Bij Kasbach-Ohlenberg komt ook dit treinstel langs als RB27 naar Koblenz. Niet iedere omloop wordt dus gereden door een 143’er en een sleep Dosto’s -o-
Afbeelding

62. En ook hierom waren mijn pa en ik niet naar deze locatie gegaan, maar een 143’er vind ik altijd mooi meegenomen, zeker als je weet dat ze hier binnenkort niet meer te zien zijn.
Afbeelding

63. Maar zoals ik al zei, V 200 033 zou nog een aantal keer terugkomen in dit verslag :mrgreen: . Met een Sonderzug was de MEH namelijk naar Koblenz getogen, en dan moeten ze vroeg of laat ook weer een keer terug. Met een beetje vertraging passeert het oudje de fotografen in Kasbach-Ohlenberg.
Afbeelding[

64. Wanneer we weer rustig naar onze auto lopen, en besluiten om naar huis te gaan, valt ons ineens op dat we dezelfde V 200 033 inhalen :o Het plan was dan ook al snel gevat om onderweg naar huis nog een keer de trein vast te leggen. Bij Porz-Wahn lukte dit gelukkig, en kwam de trein gelukkig over het juiste spoor. Een auto die net rechts het beeld uit rijdt heb ik digitaal verwijderd.
Afbeelding

65. En omdat even later opnieuw bleek dat we de V 200 hadden ingehaald namen we bij Lintorf de afslag. Wanneer we richting het fotopunt rijden zien we dat de overwegbomen al sluiten, maar het fotopunt is nog een paar 100 meter verder. Uiteindelijk komt het goed, maar het had geen seconde langer mogen duren. Ik stap namelijk uit en de trein komt onder het viaduct door rijden. Een soort paniekplaatje dus. Linksboven is toevallig een andere manier van transport in beeld te zien.
Afbeelding

Ja, en zo was het alweer 9 uur ’s avonds. Tijd om naar huis te keren. Met 180 über die Autobahn geht es nach die Niederlande. Op een nog redelijk christelijk tijdstip komen mijn pa en ik weer thuis. Het was leuk om een keer met de TEE mee te kunnen reizen, weer eens een keer wat anders dan alleen maar treinen van buitenaf fotograferen. Als het aan mij ligt volgend jaar weer, maar dat duurt nog even.
Als kleine ‘bonus’ plaats ik nog een selectie aan plaatjes van het eerste bezoek aan het museum in 2016. We kwamen op het idee na een advertentie te hebben gelezen in de RailMagazine. Met een reguliere Intercity (die naar Singen ging, dat weet ik nog wel) gingen we van Remagen naar Koblenz Hbf.

66. Vanaf daar namen we de museumpendel. Deze bestond toen uit nog maar 2 rijtuigen, ingeklemd tussen de 140 423 en de in beeld zijnde 218 105.
Afbeelding

67. Aangekomen in het museum kwamen we al snel weer deze trein tegen. De 140 423 wordt hier onder de draad geduwd, om later weer naar Koblenz Hbf te pendelen.
Afbeelding

68. Iets verderop stond loc 111 111 van DB Regio.
Afbeelding

69. Op het terrein stond ook 218 137 opgesteld. De loc nam toen niet deel aan de locparade.
Afbeelding

70. Het DB Museum beschikt ook over een prototype van de Baureihe 120. De loc is in de TEE kleuren gestoken en staat op het terrein.
Afbeelding

71. In 2016 was E 03 001 nog niet rijvaardig. Inmiddels zou die dat wel moeten zijn, maar ik ga er vanuit dat de loc momenteel een technisch defect heeft. Links in beeld: E 71 19. De locomotieven waren bedoeld voor de goederendienst tot 1000 ton in centraal Duitsland. De eerste locomotief van dit type was gebouwd in 1914(!). Deze locomotief is in 1958 al terzijde gesteld door de DR.
Afbeelding

72. 216 067 stond vlak achter de eerder getoonde 218 317. Toen wij er dit jaar waren droeg de locomotief een iets ander nummertje.
Afbeelding

73. Twee locomotieven op één plaat moet natuurlijk ook kunnen. Links 141 366, rechts E 93 07.
Afbeelding

74. De Baureihe 184 (E 410) was een kleine reeks van 5 locomotieven. Het waren locomotieven die voor 4 verschillende spanningen geschikt waren, waaronder 1,5 kV zoals in Nederland. De locomotief heeft dan ook Nederland een keer aangedaan, maar van een reguliere inzet is het nooit gekomen. Tot een serieproductie is het echter niet gekomen.
Afbeelding

75. Bij de locparade dat jaar zagen we ook de E 40 128. Op de achtergrond rolt een goederentrein.
Afbeelding

76. Ook in 2016 was het goed druk in Koblenz. In dat jaar nam loc E 50 091 deel aan de locparade. Dit jaar heb ik de loc nergens gezien.
Afbeelding

Tijd om er nu echt een eind aan te breien. Als het meezit volgend jaar weer. Zoals altijd nog een dankwoord voor uw aandacht (en eventuele reacties en feedback) _O_ Ondanks dat de link met Nederland nauwelijks in beeld komt, hoop ik dat het leuk/interessant leesvoer was.
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 14 sep 2019, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Cora »

Mooie foto's! :pos:
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door ArrivaBas »

Dat ziet er boeiend uit. Enkele foto's uit 2016 heb ik al eens gezien bij TreinPunt. :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk! Dat festival gaat op mijn to-do lijst. :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Aking »

Dus het merendeel van de foto's heb je random, zonder te kijken, boven je hoofd gemaakt? :o
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door isadora »

Voor een keertje lijkt me zoiets wel leuk.
Fraai verslag. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door PHS »

Leuk verslag, fraaie foto's weer :pos: :pos:
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de leuke woordjes weer *O*
ArrivaBas schreef:Enkele foto's uit 2016 heb ik al eens gezien bij TreinPunt. :pos:
Klopt ja, das alweer lang geleden. Inmiddels is het grootspoor-forum daar naar het archief verplaatst :cry:
Aking schreef:Dus het merendeel van de foto's heb je random, zonder te kijken, boven je hoofd gemaakt? :o
Kurzgesagt: Ja :') Ietsje langer: Mijn camera heeft een liveview, maar daar kan ik moeilijk mee overweg.
Lijn 45 schreef:Leuk! Dat festival gaat op mijn to-do lijst. :P
isadora schreef:Voor een keertje lijkt me zoiets wel leuk.
Fraai verslag. :pos: :pos:
Kan het alleen maar aanraden. Ieder jaar is er een thema (dit jaar zoveel jaar Deutsche Bundesbahn, vorig jaar 50 jaar V 160 (BR 216, 218 en consorten) en ook een keer zoveel jaar BR 103). Er zijn altijd wel andere museumclubs die naar Koblenz gedurende dat weekend afreizen, dus het is meer dan alleen de collectie van het museum alleen. Klein tipje, als je de locparade mee wil maken dan moet je op zaterdag gaan. Overigens zit bij de prijs van het TEE-kaartje ook entree tot het museum. Duur is het dus absoluut niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Aking »

Gebruikersnaam schreef:
Aking schreef:Dus het merendeel van de foto's heb je random, zonder te kijken, boven je hoofd gemaakt? :o
Kurzgesagt: Ja :') Ietsje langer: Mijn camera heeft een liveview, maar daar kan ik moeilijk mee overweg.
Voor zo blind uit de losse pols ben het heul nette plaatjes anders :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door bjorn keith »

Interessant verslag met mooie plaatjes! Dat oude spul spreekt mij altijd wel aan. *trein*
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door umbusko »

Mooi (en ontzettend gedetailleerd) verslag! :D
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door Durashift »

Uitgebreid verslag. :pos:
RicardovGorcum
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 aug 2019, 16:08

Re: Bezoek aan het DB Museum Koblenz tijdens het Sommerfest [76f]

Bericht door RicardovGorcum »

Dank voor het delen. DB Museum willen ik en mijn broer volgend jaar ook aandoen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten