Pagina 1 van 1

Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 00:19
door Zugführer
Twee jaar geleden ontedekte ik het Verenigd Koninkrijk als fijn interrail-land. De treinen rijden snel en relatief frequent, je hoeft geen treinen te reserveren en de mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk. Dit jaar besloten mijn vriendin en ik weer eens in die richting op vakantie te gaan. De bestemming werd dit jaar het eiland Man, dat in de Ierse Zee tussen Engeland en Ierland ligt. Het was er erg leuk en in het volgende reisverslag ga ik jullie daar alles over vertellen. Maar eerst volgt hier de driedaagse reis er naar toe, zoals uiteraard ook uiteengezet op dit kaartje:
Afbeelding

1. De heenreis gaat in stijl met de boot. We nemen een bus naar Hoek van Holland, omdat de metro nog steeds niet klaar is -o-
Afbeelding
Stena Line to Harwich at Hoek van Holland by Zugführer, on Flickr

2. Rond 22:00 uur verlaten we Hoek van Holland. De foto lijkt natuurlijk nergens op, maar om toch even een sfeerbeeld vanaf het buitendek te krijgen ;)
Afbeelding
Stena Line leaving Hoek van Holland by Zugführer, on Flickr

3. De volgende ochtend worden we om 5:30 lokale tijd gewekt door de omroepinstallatie. We zijn dan al gearriveerd in Harwich, maar mogen de boot nog niet af. Dat kan pas vanaf 6:30 uur, eerst moet je nog even ontbijten in het restaurant. Dat gaan we dus mooi niet doen :p
Als we dan wel de boot af mogen en door de paspoortcontrole heen zijn verlaten we de terminal en het station dat er aan vast ligt. Het ziet er allemaal best rommelig uit.
Afbeelding
Harwich International train station and ferry by Zugführer, on Flickr

4. We hebben de hele dag om Cambridge te bereiken, dus we doen rustig aan. Eerst maar eens een eindje wandelen om wat van de omgeving te zien hier, ik ben immers wel al eens een Harwich geweest, maar meer dan het station bij de ferry heb ik nog nooit gezien. Het is een kilometer of vier naar het centrum van Harwich. Onderweg passeren we het kleine stationnetje Dovercourt
Afbeelding
Dovercourt train station by Zugführer, on Flickr

5. Harwich is een grappig stadje, er is vrij weinig te doen, maar er zijn wel wat bezienswaardigheden. Zo zijn er twee historische vuurtorens met een "maritime museum" in één van de twee en is er een kade met viskraam. Er gaan ook bootjes naar de overkant, om daar over het vasteland te komen moet je nog een behoorlijk eindje rijden.
Afbeelding
Harwich "The Quay" by Zugführer, on Flickr

6. Dit is station Harwich Town, in het stationsgebouw zit nog het "Harwich Railway and Shipping museum", maar ook dat was dicht op deze doordeweekse ochtend. De trein op de foto gaat elk uur, wij nemen de trein een uur na het nemen van deze foto.
Afbeelding
Harwich Town train station by Zugführer, on Flickr

7. In deze regio rijden treinen van Greater Anglia, een onderdeel van Abellio (en dus van de NS), maar de naam Abellio wordt nergens gecommuniceerd. Wij reizen een half uurtje mee naar Manningtree, het eerste overstaptstation op de route. Dit is een trein naar London, wij reizen zo de andere kant op, naar Ipswich.
Afbeelding
Manningtree train station by Zugführer, on Flickr

8. Ipswich is de eerste grotere stad die we vandaag tegen komen. We lopen een tijdje door het centrum, dat best aardig is (maar blijkbaar niet aardig genoeg om foto's te nemen). Als we uitgekeken zijn keren we terug naar het station, waar we het laatste stukje trein nemen voor vandaag. Vanaf de loopbrug een blik over het station. De trein aan het linkse perron gaat ons zo naar Cambridge brengen.
Afbeelding
Ipswich train station by Zugführer, on Flickr

9. Cambridge is een mooie stad, we blijven er twee nachten, maar ik maak nauwelijks foto's. Dit is één van de beroemdste gebouwen, vanuit net buiten het centrum gezien. Er zijn sowieso veel parken in Cambridge, het is best een gemoedelijke stad.
Afbeelding
King's College Chapel in Cambridge by Zugführer, on Flickr

10. Op OV-gebied is het hoogtepunt van Cambridge de guided busway. Het is de langste ter wereld volgens Wikipedia. In feite is het gewoon een busbaan, maar hij heeft opstaande randen en de bus wordt daar doorheen geleid door wieltjes aan de zijkanten. Waarom dat precies veel handiger is dan gewoon een normale busbaan is me nog niet helemaal duidelijk. De guided busways zijn voor een groot deel aangelegd op trajecten van niet meer in gebruik zijnde spoorwegen, wat ik dan wel weer interessant vind. Wil je meer weten, kijk dan absoluut even naar dit filmpje
Afbeelding
Cambridge guided busway by Zugführer, on Flickr

11. Er is ook een prachtig waarschuwingssysteem om te voorkomen dat te hoge bussen onder de tunnel vast komen te zitten. Het is niet meer zo mooi als aan het einde van het filmpje waar ik hierboven naar linkte, er zijn wat bellen verdwenen :')
Afbeelding
Cambridge guided busway height warning system by Zugführer, on Flickr

12. Het station van Cambrdige op de ochtend van vertrek. Eerst nemen we een regionale trein naar Peterborough.
Afbeelding
Cambridge train station by Zugführer, on Flickr

13. In Peterborough is het koud en nat, dus reizen we snel verder. Deze trein gaat ons een stukje verder brengen over de East Coast Main Line. Deze Class 800 treinen rijden hier pas sinds het voorjaar.
Afbeelding
Azuma train at Peterborough train station by Zugführer, on Flickr

Het stoppatroon op de East Coast Main Line is een beetje ingewikkeld, de ene trein stopt wel in Peterborough, een enkele niet, maar die stopt dan wel weer in Grantham. De trein op de foto hierboven is er dus één van het meest rechtse lijntje (een trein naar Newark die op "alle" tussenstations stopt), in Grantham stappen we over op een trein van het tweede lijntje van links (London - Leeds met tussenstops in Stevenage en Grantham, maar niet in Peterborough). Volgt u het nog?
Afbeelding

14. In Grantham is het ook vochtig. Het is een stadje van niks eigenlijk, met 35.000 inwoners is het kleiner dan Maarssen. Maar ze hebben wel een Starbucks, en een snelle en frequente verbinding met London. Twee dingen die Maarssen allebei niet heeft.
Afbeelding
Grantham train station by Zugführer, on Flickr

15. Er komt een regionale East Midlands trein binnen rijden. Deze concessie zou vier dagen later overgenomen gaan worden door Abellio, blijkt nu ik er achteraf wat over opzoek. Hier is het nog een trein van de oude vervoerder dus.
Afbeelding
Grantham train station by Zugführer, on Flickr

16. Wij reizen verder over de East Coast Main Line met dit wat oudere materieel. Hier moet je de deuren nog op de vertrouwde manier openen, door na stilstand je arm door het raampje te steken en de deur van buitenaf open te maken.
Afbeelding
Grantham train station by Zugführer, on Flickr

17. De eindbestemming van deze tak van de East Coast Main Line is Leeds, daar zijn we hier net aangekomen.
Afbeelding
Leeds train station by Zugführer, on Flickr

18. Leeds is ook nat, maar het centrum bestaat voor een substantieel deel uit overdekte winkels. En lange rechte straten, zoals deze.
Afbeelding
Leeds city centre by Zugführer, on Flickr

19. Deze markt ligt ook centraal in het centrum en is een behoorlijk groot gebouw, het is leuk om er even binnen te kijken (en droog).
Afbeelding
Leeds market hall by Zugführer, on Flickr

20. We keren terug naar het station, want onze eindbestemming voor vandaag is Liverpool. Even kijken wanneer de volgende trein daarheen gaat. Alle stations die bereikbaar zijn vanaf Leeds staan hier alfabetisch onder elkaar, met de vertrektijd van de eerstvolgende verbinding daar naar toe.
Afbeelding
Leeds train station departures board by Zugführer, on Flickr

21. Nog een blik over het station van Leeds. Op de voorgrond vertrekt zo onze trein, het is vergelijkbaar materieel als wat hier nu staat.
Afbeelding
Leeds train station by Zugführer, on Flickr

22. Een uurtje of twee later staan we dan in Liverpool. Links onze trein, die ons dwars door de Pennines gebracht heeft, of zoiets.
Afbeelding
Liverpool Lime Street station by Zugführer, on Flickr

23. Het blijft een natte dag, maar 's avonds gaan we aan de oever van de Mersey nog even kijken naar de plek waar de boot naar Man vertrekt. Wij zullen hier morgen met hetzelfde schip vertrekken.
Afbeelding
Manannan at Liverpool by Zugführer, on Flickr

24. Mooie lucht en een hoop auto's die wachten tot ze het schip op mogen rijden. Er passen echt verrassend veel voertuigen op trouwens, 200 volgens wikipedia.
Afbeelding
Manannan at Liverpool by Zugführer, on Flickr

25. Een blik de andere kant op. Wie goed kijkt herkent op deze foto een regenboog, die in het echt veel mooier was dan hij nu lijkt ;-) Alle auto's op deze foto staan eveneens te wachten om de boot nog op te mogen.
Afbeelding
Royal Liver Building at Liverpool by Zugführer, on Flickr

26. De volgende ochtend aan de oever van de Mersey, aan de overkant vertrekt de Stena Line naar Belfast, onze boot vertrekt aan deze kant van de rivier, een stukje verderop.
Afbeelding
Stena Line at Liverpool by Zugführer, on Flickr

27. De Mersey, de HSC Manannan ligt in de verte al te wachten op vertrek. We moeten uiterlijk een half uurtje van tevoren inchecken, de bagage moet door een scanner, maar het verloopt allemaal soepel. We krijgen een gekleurde kaart om het inchecken groep voor groep te laten verlopen. We moeten de boot op via het voertuigendek, omdat het te hard waait om de boot veilig via de voetgangerstrap binnen te gaan.
Afbeelding
Mersey river and Manannan at Liverpool by Zugführer, on Flickr

28. We vertrekken uit Liverpool. Het wordt een relatief wilde overtocht. Het waait hard en de Manannan is een catamaran, die daar in mijn ervaring altijd al wat gevoeliger voor zijn.
Afbeelding
Liverpool seen from departing Manannan by Zugführer, on Flickr

29. Een uurtje of drie later bereiken we Douglas, de hoofdstad van Man. Dit is de baai, met uitzicht op de haven waar we net gearriveerd zijn.
Afbeelding
Douglas bay by Zugführer, on Flickr

30. En nog een keer de baai, maar dan de andere kant op gezien. We hebben een appartementje hier in Douglas voor de komende vier nachten.
Afbeelding
Douglas bay by Zugführer, on Flickr

In het volgende deel neem ik jullie verder mee over het eiland Man, wat echt de moeite waard was :D

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 01:18
door en-es
Mooie reportage en foto's!

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 01:53
door Aking
Manmanman, zulks een avonturen weer *O*

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 10:30
door Stefan
Mooie foto's! De UK is áltijd leuk! :mrgreen:

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 13:26
door henrivanderweijden
Leuk verslag. Maar wat is er mis met het ontbijt op de veerboot?

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 15:27
door isadora
Very nice. :pos: :pos:

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 17:55
door ZO6176
Een bestemming die je niet zo vaak hoort. Leuk verslag

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 18:05
door Zugführer
Dank allemaal :D
henrivanderweijden schreef:Leuk verslag. Maar wat is er mis met het ontbijt op de veerboot?
Duur, volgens mij kostte dat 13 euro of zo. Dat is in een beetje hotel natuurlijk ook zo, maar als ik de keuze heb koop ik liever mijn eigen ontbijt (een heel brood en een pakje kaas voor 3 euro totaal *O*)

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 18:32
door umbusko
Leuk verslag! Ben benieuwd naar the Isle of Man! *O*

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 18:42
door Milco
Gaaf *O* *O*

Re: Zugführer on Tour #19: Met boot en trein naar the Isle of Man

Geplaatst: vr 06 sep 2019, 21:21
door Etienne
Jaloers :)