See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door umbusko »

In deel 2 van dit reisverslag bereikten we na vier reisdagen Glasgow en maakten we alvast een rondje door de stad. Op dag vijf maken we een tweede rondje en reizen we verder door de West Highlands naar het eiland Skye. Wat mij betreft was Skye het hoogtepunt van de reis, in ieder geval wat natuur betreft. (De verschillende grote steden waren natuurlijk ook erg de moeite waard.)

Allereerst nog maar even de inmiddels welbekende kaartjes: de kaart van het spoornetwerk vind je hier en de kaart met onze reisroute en overnachtingsplaatsen staat hieronder.
Afbeelding

Dag 5: West Highlands
Na die krappe slaapzaal in Liverpool met vieze-geluiden-makende-Duitser de voorgaande twee nachten en na wederom een volle dag is een nachtrust in eenpersoonskamers ons uitstekend bevallen. Het oorspronkelijke plan voor deze dag was om de trein van 08:24 uur te nemen naar Mallaig, dan met de ferry over te steken naar Armadale en vervolgens een bus te nemen richting Portree, de "hoofdstad" ("hoofddorp") van het eiland Skye. Maar zo eenvoudig is dat allemaal niet, bleek toen we de avond van tevoren nog eens gedetailleerd naar de dienstregelingen keken: we zouden namelijk in dezelfde bus naar Portree belanden als wanneer we pas de trein van 12:24 zouden nemen, en ergens zouden we dan vier uur moeten doden. We besloten dus om dat maar gewoon in Glasgow te doen en pas rond het middaguur te vertrekken.

1. De vorige dag hebben we drie keer in Glasgow van of naar het hostel gewandeld, en daar zaten af en toe nog flink steile stukjes in. Wij kwamen dan ook aan op zondagavond, en laat nou net de metro er op zondagavond standaard om 18:00 uur al mee ophouden. (Onderhoud wordt schijnbaar altijd in de nacht van zondag op maandag uitgevoerd.) :') Maar nu we toch alle tijd hebben, grijp ik de kans aan voor een ritje met de metro van Glasgow. Deze metro rijdt een rondje en je kunt kiezen of je met de klok mee of tegen de klok in reist. Ons hostel bevindt zich in de buurt van metrostation Cowcaddens, waar we een kaartje kopen en de trap aflopen naar het perron. Deze foto is helaas niet helemaal scherp, maar geeft wel het beste weer wat je ziet zodra je de trap afloopt. Over smalle perrons gesproken... Je kunt hier maar beter niet claustrofobisch zijn.
Afbeelding

2. Daar komt-ie, daar komt-ie! (Ja, ook de metro's rijden links :wink: )
Afbeelding

3. Een ander leuk weetje, en een deel van de aantrekkingskracht, is dat de metro bijzonder laag is. Kijk maar: de arme bestuurder kan niet eens rechtop staan in zijn cabine... Ik kon zelf in het midden van de trein nog precies rechtop staan, maar het is allemaal wel klein en krap.
Afbeelding

4. We reizen één halte met de klok mee en stappen uit op station Buchanan Street: het drukste en meest centrale metrostation van Glasgow. Bijna iedereen verlaat de metro. Hier nog een foto in beweging waarop je ook nog iets van het interieur kunt zien: aan de zijkant zijn er lange zijwaartse banken. Heel verstandig, want daar kun je dus ook niet staan. :wink: Een heel rondje met de metro duurt trouwens 24 minuten; dat doe ik ook nog graag een keer maar met honger, bagage en reisgenoten die niet per se met de metro hoefden was dit er niet het moment voor.
Afbeelding

5. + 6. We ontbijten in een pub aan het centrale George Square (foto 69 uit het vorige deel), waar we de avond ervoor ook al zaten. Hij behoort tot een keten (Wetherspoon) die we in Liverpool ook al bezocht hebben. In beide plaatsen was het groot, druk en gezellig en je kunt al je bestellingen via een app doen: een aanrader, want zelf naar de bar gaan duurt lang. Het gebouw hier in Glasgow is ook nog eens bijzonder mooi. Na het English Breakfast in Liverpool is het nu tijd voor een Scottish Breakfast: gebakken ei, worstje, spek en bonen in tomatensaus zijn er nog steeds, de hash brown is vervangen door een potato scone, er wordt een stuk bloedworst (black pudding) bij geserveerd en omdat dit de "normale" hoeveelheid is ook nog een halve geroosterde tomaat en een stuk toast met een kuipje boter. We hebben dan ook nog een lange dag te gaan. :wink: Thee en koffie kennen trouwens gratis refills.
Afbeelding
Afbeelding

7. Hoog tijd dus om tenminste een paar calorieën er weer af te lopen. Het is Schotland, dus het regent; en wij passeren de Gallery of Modern Art ...
Afbeelding

8. ... op weg naar wederom de kathedraal, want nu we hier toch nog zijn willen we ook binnen een kijkje nemen.
Afbeelding

9. + 10. En dat was zonder meer de moeite waard! Hier wat je ziet als je naar binnen loopt.
Afbeelding
Afbeelding

13. Er is zelfs nog een hele ruimte onder de kerk, waar je letterlijk tussen de gewelven loopt.
Afbeelding

14. + 15. En ook de terugweg naar buiten is indrukwekkend. Aanrader!
Afbeelding
Afbeelding

16. We hebben lang rondgekeken in de kathedraal, en we waren betrekkelijk laat opgestaan, en dus was het nu al tijd om naar het station te wandelen. Dit keer vertrekken we vanaf station Glasgow Queen Street, of zoals het in het Schots heet: Glasgu Sràid na Banrighinn. Als je het Welsh lastig vond, probeer dan eens het Schots! :mrgreen:
Afbeelding

17. De schermen met vertrektijden geven nog geen spoor aan, maar we weten dat we naar een dubbele Sprinter moeten zoeken, want de trein naar Mallaig wordt onderweg gesplitst: een deel gaat naar Oban. Het is dus al snel duidelijk wat onze trein is.
We konden de avond van tevoren geen reservering meer maken, maar de treinen hebben altijd een reserved coach en een unreserved coach. Toch is het dan in de zomer wel aan te raden om er op tijd te zijn, want de belangstelling kan groot zijn en zo'n Sprinter is dan toch wel klein. Door de ramen kunnen we reserveringskaartjes lezen: zo weten we waar de ongereserveerde plaatsen zijn in het achterste rijtuig, dat volgens de reserveringskaartjes inderdaad naar Mallaig gaat. Strategisch bij de deur opstellen 10 minuten voor vertrektijd zorgt dat we drie zitplaatsen weten te bemachtigen. :D Geen vierzits helaas, maar ach, dat maakt ook niet zoveel uit.
Afbeelding

18. Er komt een Inter7City het station in, wat als ik het goed begrijp het paradepaardje van ScotRail is en nu langzaam maar zeker aan het instromen is.
Afbeelding

19. En na wat verwarring, geduw, getrek, gesjor en gedoe vertrekken we dan. Dag Glasgow, op naar de Highlands! We zitten met zijn tweeën aan de rechterkant. De linkerkant zal mooier blijken te zijn, met allemaal uitzichten diepe dalen in, maar ook rechts is het wel leuk. (En af en toe kan ik toch een foto aan de linkerkant maken.)
Afbeelding

20. Complimenten overigens voor ScotRail. Dit is volgens mij echt voor het allereerst dat ik een voorgevormd rondje voor een beker drinken in een klaptafeltje ben tegengekomen dat echt precies aansluit bij de bekertjes die in het betreffende voertuig gebruikt worden! :D Helaas dan weer geen prullenbakjes, dus zeker als je thee bestelt (met melk in een zakje!), neem dan je eigen prullenbakje mee. :wink: Oh ja, ook in deze treinen heeft men dus railcatering met zo'n karretje (waar vervolgens helemaal niemand meer langskan :') ).
Afbeelding

21. Het eerste deel van de reis is vooral regenachtig. We passeren Arrochar & Tarbet ...
Afbeelding

22. ... dieselen langs wat nu op de kaart Loch Lomond blijkt te zijn ...
Afbeelding

23. ... wachten in Ardlui een minuut of tien op de tegentrein, en lopen nog wat vertraging op in splitsingsstation Crianlarich. Vanwege de hoge vraag blijkt onze trein met beide stellen door te rijden richting Mallaig; reizigers naar Oban moeten overstappen. Maar ook dat gaat niet helemaal lekker, want de trein naar Oban heeft het aldaar begeven. (Zoals een ScotRailmedewerker verzucht: "It is one of those days...".) Maar er wordt ergens een alternatieve trein gevonden en wij kunnen door. De communicatie is niet helemaal helder en dus zijn we blij als we station Upper Tyndrum bereiken: we zitten in de juiste trein. :mrgreen:
Afbeelding

24. Aan de rechterkant bestaat het uitzicht vooral uit heuvels ...
Afbeelding

25. ... met af en toe een paar wandelaars ...
Afbeelding

26. ... en ook wel zo nu en dan mooie vergezichten.
Afbeelding

27. In de buurt van Corrour, het hoogste station op de lijn, wordt het landschap opeens vlak.
Afbeelding

28. We rijden door Corrour ...
Afbeelding

29. ... en weer door ...
Afbeelding

30. ... naar Tulloch.
Afbeelding

31. Je moet op deze lijn je trein niet missen! Het is nu 15:49 uur; van het andere spoor is de eerstvolgende trein die van 18:08 uur naar Glasgow en de daaropvolgende de Caledonian Sleeper van 20:30 uur naar London.
Afbeelding

32. Als je het over de duivel hebt. :wink: We komen aan in Fort William (Schots: An Gearasdan :mrgreen: ), en daar rust een deel van de Caledonian Sleeper overdag uit.
Afbeelding

33. Deels met blauwe rijtuigen, en deels met groene.
Afbeelding

34. En de loc natuurlijk nog. :wink:
Afbeelding

35. De communicatie is weer beroerd, maar in Fort William maken we kop en laten we het bij aankomst voorste stel achter, en weer op naar Mallaig!
Afbeelding

36. Dreigende luchten bij het passeren van Loch Eil ...
Afbeelding

37. ... neem ik tenminste maar aan gezien de naam van dit station. :mrgreen:
Afbeelding

38. Vooruit dan, ook nog even een interieurfoto van onze Class 156. Prima trein, maar vijf en een half uur is toch wel lang.
Afbeelding

39. Het wordt weer groen met heuveltjes ...
Afbeelding

40. ... en hier is het dan, het bekende Harry-Potter-viaduct. Je kunt hier vanaf station Glenfinnan speciaal naartoe hiken om een foto te maken van de Jacobitestoomtrein op het viaduct, als dat je ding is. Ik houd het maar bij een foto vanuit de trein.
Afbeelding

41. Vergeet u ook niet uit te checken? :mrgreen:
Afbeelding

42. Ze hebben het hier wel echt overdreven met die bloemen. :N
Afbeelding

43. Daarna dalen we snel af richting het kustplaatsje Mallaig. Als je zo'n soort bordje ziet, weet je dat je er bijna bent. Overigens: had ik al gezegd dat ScotRail eigenlijk gewoon NS is? :wink:
Afbeelding

44. Het is bijna 18:00 uur en we komen aan in Mallaig. Daar staat net de Jacobite klaar voor zijn rit terug naar Fort William. (Daarin is Britrail uiteraard niet geldig; en we vonden het iets te duur (£31,75 voor een enkeltje) en te veel gedoe (lees: om 05:48 uur vertrekken met het zitrijtuig van de Caledonian Sleeper uit Glasgow, met een krappe niet gegarandeerde overstap van 18 minuten in Fort William of de Sprinter van 08:24 uur met 2,5 uur in Fort William en 1,5 uur in Mallaig) om deze stoomtrein in onze reis te verwerken. Hoewel stoomtreinen natuurlijk altijd leuk zijn.) Het timen van een foto is dan altijd een goede tweede optie.
Afbeelding

45. Snel een fotootje op het perron ...
Afbeelding

46. ... een fotootje van naast het stationsgebouw ...
Afbeelding

47. ... en een fotootje van voor het stationsgebouw (die stoomtrein staat dus achter het gebouw, daarnaast het eilandperron, en daarnaast onze trein) ...
Afbeelding

48. ... en dan even snel doorstappen want we zijn tien minuten vertraagd en hebben nog maar een kwartier over om de laatste ferry van de dag te halen. Het scheelt dat we al online kaarten hebben gekocht de avond van tevoren; die hoeven we alleen nog maar even op te halen in het havenkantoor.
Afbeelding

49. En dan mogen we meteen door de ferry op. Voetgangers eerst, auto's daarna.
Afbeelding

50. Ik had me een beetje verkeken op de website: de boot met restaurant vaart duidelijk op een andere route. :@ Nog even honger lijden dan maar.
Afbeelding

51. Dag Mallaig!
Afbeelding

52. Sorry dat we niet wat langer konden blijven!
Afbeelding

53. Maar wij kiezen het ruime sop! Uiteraard begint het boven het water te regenen, wat wel aangenaam is, want onder onze paraplu's blijven we als enige buiten over. Kan ik tenminste foto's maken. :)
Afbeelding

54. En zo verlaten wij het Schotse vasteland.
Afbeelding

55. Het alternatief binnen is niet echt fantastisch trouwens. :')
Afbeelding

56. En dan na drie kwartier: Armadale! Op land is het weer soort van droog. Of nou ja, nog niet helemaal.
Afbeelding

57. En nu nog bijna 70 kilometer met de bus: lijn 52 naar Portree. Deze rijdt in de zomer doordeweeks maar 5x per dag, met nog een zesde rit die maar tot Broadford gaat. Wij hebben de laatste bus, die van 19:05 uur. Die ervoor ging om 17:15 uur, maar dat is die rit tot Broadford; naar Portree hadden we die van 14:15 uur moeten hebben. Maar de ferry komt om 14:45 uur aan. :') Zie hier waarom we niet vier uur eerder uit Glasgow hadden moeten vertrekken.
Afbeelding

58. Het is even wennen, een linksrijdende bus.
Afbeelding

59. + 60. De busritten op Skye kan ik zeker classificeren tot de mooiste busritten die ik ooit gemaakt heb. :D Het maken van foto's is alleen niet zo gemakkelijk, ook omdat er een stevig tempo inzit met bijbehorend gestuiter.
Afbeelding
Afbeelding

61. En dat brengt ons in Portree. Boek vooral je accommodatie van tevoren, want werkelijk alles zat vol. We hebben hier een slaapzaal voor 10; prima voor een nachtje. Het hostel ligt op nog geen minuut lopen van het centrale plein.
Afbeelding

62. We kunnen gelukkig bij een restaurantje nog iets te eten krijgen, en lopen dan nog even naar het water.
Afbeelding

63. Wat al die bootjes daar doen weet ik niet, maar het zal wel voor de leuk zijn. :D
Afbeelding

64. En met deze enigszins obligate foto van hét straatje van Portree sluit ik dit deel van het reisverslag af.
Afbeelding

Het verslag van dag vijf is iets langer geworden dan de bedoeling was; ik hoop dat het geen overdaad was aan natuurfoto's en aan foto's door ramen, maar Schotland is zo mooi dat ik niet kon kiezen. Morgen gaan we wandelen op Skye, dus er staan nog wel wat natuurfoto's op de planning, maar voor een groot deel zonder treinramen. :wink: Daarna reizen we oostwaarts naar Inverness, en daarna weer naar het zuiden; met aanmerkelijk minder foto's vanuit treinramen hoop ik de volgende vijf dagen in nog twee delen te kunnen verwerken. Ik hoor graag wat jullie ervan vonden! :)
Laatst gewijzigd door umbusko op zo 06 okt 2019, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Ik vond het een geweldige reportage. Ik ben in 1996 in Schotland geweest en vind zelf een van de mooiste gebieden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes hoor, je hebt mooi de uitzichten weten vast te leggen :pos: En een mooi verslagje dus ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door Milco »

Zeker een mooi verslag weer! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door waldo79 »

Inderdaad, een leuk verslag van een onbekend stukje Europa :mrgreen:

Wat betreft die trolley van de catering. Lang geleden had de NS ook trolleys voor de catering en die blokkeerden ook evengoed de doorgang (A)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door isadora »

Part 3, mooie omgeving leuk verhaal. :pos: :pos:
Bootjes lagen vast voor anker, om de nacht in de baai te verpozen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door Zugführer »

Natuurfoto's zijn ook leuk :D Ik wil graag nog eens die kant op, qua Schotland tot nu toe alleen in Aberdeen geweest en dat was ook nog eens met de kettermachine :oops:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door Meltrain »

Tof verslag weer. :)
Wat betreft de groen/blauwe en blauw/paarse rijtuigen van Caledonian Sleeper: de groen/blauwe kleur is van de huidige exploitant Serco en de paars/blauwe kleur is nog van de vorige exploitant First. In het VK gaat materieel bij een concessiewisseling vaak over naar de nieuwe vervoerder, maar het overschilderen van materieel heeft dan niet de hoogste prioriteit. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door umbusko »

Dank weer voor de reacties! :) Het vierde deel zal helaas wat langer op zich laten wachten, want ik ben de komende twee weken weg en ik krijg het waarschijnlijk daarvoor niet af.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: See it, say it, sorted: Glooiend Glasgow en Heiige Highlands (deel 3) [64 foto's]

Bericht door isadora »

De zondag is nog lang niet voorbij. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten