Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Timon91 »

De herfst heeft haar intrede gedaan, na een zomer hard werken is het dan tijd om heel gauw weg te gaan :mrgreen: Voor m'n vriendin komen er drukke tijden aan, voor mij is er net een drukke periode achter de rug. Ertussen zit nog precies een gat van een paar weken om even samen op stap te gaan. Nu ik nooit verder Italië in geweest ben dan Venezia en mijn vriendin ook niet verder dan Cinque Terre gekomen is, werd het toch wel eens tijd om eens wat dieper dit toeristische land in te duiken. Sicilië staat al een tijdje op mijn lijstje, m'n vriendin zag dat ook wel zitten en wilde graag een in de Allgäu wonende vriendin opzoeken en tsja, als je nog nooit in Roma geweest bent is dat geen onaardige stop ertussen ;) Ik vermoed dat de topografie van Duitsland en Italië jullie wat bekender is dan die van pakweg Moldavië of Tadzjikistan, maar toch heb ik een kaartje voor jullie gemaakt ;)

We hebben met een Interrailkaart gereisd, waarvan de bestelling bij Treinreiswinkel - zoals ik al eerder in het desbetreffende topic heb aangegeven - flink verneukt is. Dat was de laatste keer bij hen, volgende keer maar met de trein naar Emmerich of Bahnagentur Schöneberg mailen :') De eerste reisdag was donderdag 26 september, van Arnhem naar Immenstadt im Allgäu. Er rijdt eenmaal daags een directe IC vanuit het Ruhrgebiet naar Oberstdorf, die ook in Immenstadt stopt. Met Fernverkehr over de niet-geëlektrificeerde stukken in Bayern rijden is altijd leuk en qua timing paste die trein perfect, dus we hoeven vanaf Arnhem slechts één keer over te stappen. Eerst met de ICE naar Mannheim, daar anderhalf uur pauze voor koffie en een broodje en vervolgens met de IC naar Immenstadt.

De reis zelf is een TDT (Typisch Duitse Treinreis): alles vol, veel zenuwenlijende bejaarden die hun halve inboedel meeslepen en 5000 minuten voor aankomst alvast bij de deur gaan staan, elke Fernverkehrtrein staat met een vertraging van tussen de 10 en 50 minuten aangekondigd maar heeft in de praktijk 5 tot 10 minuten meer en verder de gebruikelijke manco's als kapotte deuren, kapotte wc's en kapotte airco's - al is dat laatste geen groot probleem aangezien het buiten vrij fris is. Enfin, we vertrekken om 9:07 mooi op tijd uit Arnhem maar staan al gauw 10 minuten te wachten in Empel-Rees en die vertraging blijft binnen de perken tot Mannheim, waar we met +20 arriveren. Na een kop koffie met Kuchen en een broodje pakken we om 13:54 de IC naar Oberstdorf, die DB-pünktlich met +15 binnen komt rijden. Na Stuttgart is de grootste drukte gelukkig weg en begint het eindelijk wat aangenamer te worden. Ik ben blij dat we geserveerd hebben, zonder reservering in het Fernverkehr stappen is bijna niet meer te doen. Zeker op lange afstanden is het een Russische Roulette omdat de reserveringsaanwijzers vaker kapot zijn dan dat ze werken dus als je dan al een plek hebt weet je niet of je überhaupt kan blijven zitten.

Vanaf Stuttgart dieselen we langzaam onder de draad over de mooie spoorlijn naar Ulm, vanaf waar we officieel een "RE" heten. Tussen Ulm en Kempten ligt er deels nog klassieke beveiliging, wat ook altijd interessant is om te zien. Tegen kwart voor 6 komen we met +18 aan in Immenstadt. Opvallend is dat we in een niet-gemoderniseerd IC-rijtuig zaten (foto) - ik heb die al jaren niet meer gezien en wist niet eens dat die überhaupt nog reden!

1. De trein na aankomst in Immenstadt. Hier moet kopgemaakt worden voor het laatste stukje naar Oberstdorf. Wij worden hier opgehaald door onze vrienden, want die werken in Immenstadt ;)

Afbeelding
IC "Allgäu" Dortmund-Oberstdorf at Immenstadt train station by Timon91, on Flickr

2. De vrienden van mijn vriendin wonen vlakbij het spoor in Oberdorf (niet te verwarren met Oberstdorf!). Het station hier heet dan weer Martinszell im Allgäu (niet te verwarren met de versie in Oberbayern), wat aan de andere kant van de hoofdweg ligt. Hier kijken we richting Kempten, over deze lijn zijn we dus gekomen.

Afbeelding
Martinszell im Allgäu train station by Timon91, on Flickr

3. Naar het zuiden gekeken, richting Immenstadt.

Afbeelding
Martinszell im Allgäu train station by Timon91, on Flickr

4. We maken een fietstochtje in de buurt, die gemoedelijk en mooi is. Het zijn echt de voorlopers van de Alpen hier :) Eerst volgen we het spoor een tijdje, waarbij er een stoptrein voorbij komt rijden.

Afbeelding
RE train near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr

5. De Niedersonthofener See, waar we een rondje omheen fietsen.

Afbeelding
Niedersonthofener See, Allgäu by Timon91, on Flickr

6. Vlak voor het dorpje Eckarts richting de Alpen gekeken.

Afbeelding
Landscape in the Allgäu by Timon91, on Flickr

7. Een ALX-trein Lindau-München komt voorbijgereden. Mooie treinen vind ik dit :)

Afbeelding
ALX train to München Hbf near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr

8. Het Werdensteiner Moos, een moerasgebiedje in de buurt.

Afbeelding
Werdensteiner Moos, Allgäu by Timon91, on Flickr

9. Het laatste stuk richting huis fietsen weer langs het spoor, tijd om even met scherpte-diepte te spelen ;)

Afbeelding
Railway near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr

10. 's Middags nemen we een kijkje in Immenstadt zelf. Nabij de stad liggen twee meren, de Kleiner Alpsee, en - big surprise! - de Großer Alpsee! Op de achtergrond rijdt nog een stoptreintje voorbij, de spoorlijn Lindau-Immenstadt ligt langs dit meer.

Afbeelding
Großer Alpsee, Immenstadt by Timon91, on Flickr

11. Behalve de dagelijkse IC Dortmund-Oberstdorf komt er hier nog meer Fernverkehr, namelijk driemaal daags een EC München-Zürich via Lindau. Deze stoppen alleen niet in Immenstadt maar rijden zonder stops van Kempten naar Lindau.

Afbeelding
EuroCity München-Zürich passing by Großer Alpsee, Immenstadt by Timon91, on Flickr

12. Terug in Immenstadt, waar we even in de stad gaan kijken. Bij het station staat een ALX-trein klaar voor vertrek richting München. Deze treinen rijden normaal gesproken ook naar Oberstdorf, maar vanwege personeelstekort is het stuk Immenstadt-Oberstdorf verbust.

Afbeelding
ALX train at Immenstadt train station by Timon91, on Flickr

13. Markt in Immenstadt, wat een gezellig stadje blijkt :) Je kan hier in veel winkels handgemaakte Lederhosen en Dirndl kopen, maar de prijs voor een hele outfit gaat al gauw richting de vier cijfers ;)

Afbeelding
Market in Immenstadt by Timon91, on Flickr

14. Voor liefhebbers van foute muziek is er ook keuze genoeg :mrgreen:

Afbeelding
Schlager music stand, Immenstadt by Timon91, on Flickr

15. De volgende dag begint grijs, we gaan met de auto naar Oberstdorf om wat rond te lopen. Eerst stoppen we bij de skischans, bekend van de Vierschanzentournee.

Afbeelding
Ski jumping, Oberstdorf by Timon91, on Flickr

16. Oberstdorf is verder een typisch wintersportplaatsje, waar het nu ook opvallend druk is.

Afbeelding
Oberstdorf town centre by Timon91, on Flickr

17. Oberstdorf hebben we vrij gauw gezien en het blijft daar bewolkt, dus we gaan terug naar Immenstadt. Vanuit Immenstadt kun je zo'n 700 meter omhoog lopen naar de Mittag, een berg vlak naast de stad. Je kunt er ook met de kabelbaan heen, maar lopen is natuurlijk leuker ;) Mooie Alpenweiden met koeien met bellen, deze middag op de Mittag :)

Afbeelding
Climbing the Mittag, Immenstadt by Timon91, on Flickr

18. Uitzicht naar het oosten, richting Blaichach en de Oostenrijkse Alpen.

Afbeelding
View from Mittag near Immenstadt by Timon91, on Flickr

19. Naar het noorden gekeken, met direct beneden Immenstadt en als je goed inzoomt kun je in de verte de Niedersonthofener See ook nog wel herkennen.

Afbeelding
View over Immenstadt from Mittag by Timon91, on Flickr

We lopen terug naar het middenstation van de kabelbaan en gaan het laatste stukje met de kabelbaan naar beneden. Het was vrij glibberig en steil soms, wat zonder wandelschoenen naar boven nog wel te doen is maar naar beneden vrij link wordt ;) De avond spenderen we thuis en niet al te laat gaan we slapen, want we moeten vroeg op ;)

20. Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg, we gaan naar Roma! De eerste trein is een ALX-trein naar München, die normaal gesproken niet in Martinszell stoppen maar op de weekenddagen is er één die toevallig wel hier stopt. Juist deze komt ons eigenlijk wel goed uit, maar anders had het ook niet zoveel uitgemaakt qua reistijd om een keertje over te stappen ;) Om 7 uur staan we op het station, waar eerst nog een ALX-trein de andere kant op zonder te stoppen voorbij komt rijden.

Afbeelding
ALX train passing through Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr

Met +5 komt de ALX-trein opdagen, de rit naar München is rustig, mooi en erg relaxed. De ALX-rijtuigen met coupés zijn fijn, ruim en opvallend stil :) Anderhalf uur later staan we met +10 in München, waar we zo'n 40 minuten overstaptijd overhouden. Het is Oktoberfesttijd, maar de gevolgen daarvan zijn nog niet zo duidelijk als 's middags of 's avonds :') We kunnen nog een kop koffie drinken en zoeken dan onze volgende trein op.

21. Deze DB-ÖBB EuroCity gaat ons door de Alpen brengen. We blijven tot Verona zitten, wat zo'n vijf-en-een-half uur treinen is vanaf hier.

Afbeelding
EuroCity to Bologna at München Hbf train station by Timon91, on Flickr

22. De Großraumwagen van de ÖBB zit uiteraard helemaal vol, maar we hebben een fijne tweezitter met een goed uitzicht - wat erg belangrijk is tijdens deze rit! Als Interrailer betaal je een toeslag van €10 voor deze trein, plus een reservering van €4,50. Al gauw bevinden we ons in Oostenrijk en klimmen we langzaam de Brennerpas omhoog.

Afbeelding
Climbing up the Brenner pass by train by Timon91, on Flickr

23. Er zit hier ook nog een haarspeldbocht in om hoogte te winnen. De rit vanaf Innsbruck had ik nog nooit gemaakt en is ronduit spectaculair, de afgronden naast de trein zijn diep en het dal is erg smal. De snelweg naar Italië loopt een stuk hoger door het dal. Hier zitten we in de haarspeldbocht, met links het spoor omhoog en rechts omlaag. Op de achtergrond zie je een viaduct van de snelweg A13.

Afbeelding
Climbing up the Brenner pass by train by Timon91, on Flickr

24. In Brennero/Brenner hebben we een pauze, tijd om even de benen te strekken. Je zit hier op 1370 meter hoogte, dus het vrij fris buiten. Aan de andere kant van het perron rijdt net een EC richting het noorden weg. De man met de hond die je ziet lopen zit in de vierzitter aan de andere kant van het gangpad en reist met een groepje helemaal naar Bologna. Voor een hond is dat toch een best lange rit, zeker gezien het feit dat ze vanmorgen om 4 uur al uit Berlin zijn vertrokken :')

Afbeelding
EuroCity towards München Hbf leaving Brennero by Timon91, on Flickr

25. Fotootje van voren, een RailJet-locomotief heeft ons omhoog gesleept. Station Brennero is verder vrij naargeestig, met vaag volk en veel militairen met grote geweren. Een overblijfsel van de vluchtelingencrisis, vermoedelijk.

Afbeelding
EuroCity München-Bologna at Brennero train station by Timon91, on Flickr

26. Met +10 vertrekken we uit Brennero, we dalen snel richting de Povlakte. De omroepen in deze trein zijn net als in Belgische treinen politiek gevoelig, gezien de status van Zuid-Tirol. In Duitsland en Oostenrijk is het eerst Duits, dan Italiaans, dan Engels, in Zuid-Tirol eerst Italiaans, dan Duits, dan Engels en in de rest van Italië is het eerst Italiaans (lang), dan Engels (kort) en wordt er niets meer in het Duits omgeroepen :')

Afbeelding
Dolomites seen from the train by Timon91, on Flickr

27. Verona Porta Nuova bereiken we tegen drieën, we hebben hier drie uur overstaptijd ingepland om wat rond te lopen. De trein maakt hier kop en rijdt dan nog een uur door naar Bologna. Wij stallen onze bagage bij een depot en gaan dan de stad in.

Afbeelding
EuroCity München-Bologna at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr

28. De rivier de Adige slingert om het centrum heen en heeft een aantal mooie bruggen. Het is prettig om even de benen te strekken en de reis op deze manier op te delen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat de Italiaanse chaos even wennen is na de Gemütlichkeit van de Allgäu :')

Afbeelding
View from Ponte di Castelvecchio, Verona by Timon91, on Flickr

29. Ponte di Castelvecchio.

Afbeelding
Ponte di Castelvecchio, Verona by Timon91, on Flickr

30. We lopen ook iets buiten het stadshart om even op adem te komen, het is overal heel erg druk. Hier zie je ook wel interessante dingen, zoals het enige overlevende oude huisje tussen nieuwe appartementengebouwen.

Afbeelding
Old and new, Verona by Timon91, on Flickr

31. Kerken zat hier, en allemaal mooi.

Afbeelding
Church, Verona by Timon91, on Flickr

32. Stadsmuur.

Afbeelding
City wall, Verona by Timon91, on Flickr

33. Terug op het station halen we de bagage op en wachten we op de laatste trein van vandaag, de Frecciargento richting Roma. Zodra we op het perron komen zien we de nachttrein Nice-Moskwa nog klaarstaan voor vertrek. Er lijken zowaar nog aardig wat mensen in te zitten :)

Afbeelding
Night train Nice-Moskwa at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr

34. Nog maar een fotootje dan ;) Twee locomotieven gaan deze trein de Brennerpas op trekken naar de Oostenrijkse grens.

Afbeelding
Night train Nice-Moskwa at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr

De Frecciargento naar Roma is eenzelfde Pendolino als de PKP heeft, en waar die van de PKP al niet al te ruim zijn heeft Trenitalia er nog een rij of vijf stoelen extra in gezet :') Ik heb nog nooit in zo'n krappe hogesnelheidstrein gezeten :') We zijn blij dat de 460 km naar Roma slechts drie uur duren :') Onderweg stoppen we twee keer, in Bologna en Firenze. Tot Bologna rijden we nog niet zo hard, na Bologna rijden we over de nieuwe HSL naar Firenze. Van de 78,5 km liggen er 73,8 in tunnels en 1,1 op viaducten. Voor het uitzicht hoef je het dus niet te doen :') Na Firenze is het donker en zien we buiten weinig meer. Om 20:53 komen we aan in Roma Termini, vanaf waar het nog 20 minuten lopen is naar ons hotel. We zijn blij dat we er zijn :P

Na een goede nacht gaan we op pad. We hebben twee dagen in Roma, morgenavond gaan we met de nachttrein verder. In een stad als Roma is gigantisch veel te zien en veel te veel voor slechts twee dagen, maar we voelen beide wel aan dat voor ons twee dagen hier meer dan genoeg is. Achteraf gezien was het een goede keuze om niet langer te blijven, we zijn blij een indruk gehad te hebben maar een tweede keer hoeft er niet te komen: mooie stad, maar te druk en de gevolgen van massatoerisme - waar ze zelf ook aan bijgedragen hebben - zijn gewoon té. Ik vond Roma een lastige stad om te fotograferen gezien de vele mensen en ook met het idee dat er op dezelfde dag dat jij ergens bent een paar duizend mensen exact dezelfde foto gemaakt hebben. Nu geldt dit absoluut voor meer plekken, maar het nut van foto's maken ontging me hier even. Daarom wel wat indrukken van Roma, maar geen extra foto's op Flickr ;)

35. Het straatbeeld nabij ons hotel, wat in een prettige buurt zit. Wel even wennen, die smerige straten ;) Verkeer is hier een chaos, maar met oversteken bij een zebrapad werkt boos kijken en gewoon gaan genoeg om het verkeer te laten stoppen - ze geven geen extra gas zoals ze in Tehran zouden doen ;)

Afbeelding
Streetview in Roma by Timon91, on Flickr

36. Het Colosseum is een kwartiertje lopen en moet je toch gezien hebben.

Afbeelding
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr

37. Het is nog enigszins vroeg, dus de rij valt nog mee. We vragen hoe lang het ongeveer duurt (antwoord: 30-40 minuten) en met 45 minuten zijn we binnen. Kon slechter ;)

Afbeelding
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr

38. Imposant, zeker om te bedenken dat het al 2000 jaar oud is! Het valt ons hier voor het eerst op dat als we Nederlands met elkaar spreken we minder opvallen dan als we Pools met elkaar spreken - normaal gesproken is dat andersom. Heel veel Polen zijn hier op vakantie, gezien het Vaticaan is dat niet heel verrassend, maar later op Sicilië bleek dat ook het geval te zijn.

Afbeelding
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr

39. Met de rij waren we precies op tijd: het Colosseum heeft een bepaalde bezoekerscapaciteit, en zodra die bereikt wordt gaat het een stuk langzamer. Nu kun je allerlei fastpasses en tours kopen waarmee het sneller gaat, maar vroeg komen werkt nog steeds goed ;) Toen wij in de rij stonden werd de grens bereikt, daarna wordt de rij snel langer. Hier de rij, wij zijn begonnen op een punt wat je niet eens op deze foto kunt zien ;) De geschatte wachttijd met zo'n rij is ca. 2 uur, in het hoogseizoen kan dat nog wel verder oplopen.

Afbeelding
Line for the Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr

40. Piazza Venezia, gezien vanaf het monument voor Vittorio Emmanuele II.

Afbeelding
Piazza Venezia, Roma by Timon91, on Flickr

41. Het monument zelf, en links de Romeinse strijders die het Colosseum en Forum Romanum bewaken ;)

Afbeelding
Vittorio Emmanuele II war memorial, Roma by Timon91, on Flickr

42. Doorsnee straat in Rome: smal, veel auto's en volle afvalcontainers, maar wel authentiek en met veel interessante eigenaardigheden. Af en toe je adem inhouden is echter raadzaam ;)

Afbeelding
Streetview in Roma by Timon91, on Flickr

Bij een bakkerijtje eten we wat, de hoeveelheid tourist traps qua gastronomie viel me eerlijk gezegd mee. Je vist ze er in ieder geval makkelijk uit ;) Dit soort praktijken komen natuurlijk ook gewoon voor ;)

43. Volgende stop: het Vaticaan. Met de metro kom je vrij makkelijk bij deze totalitaire theocratie :mrgreen: De St. Pieter is indrukwekkend van buiten....

Afbeelding
St. Peter’s Basilica, Vatican City by Timon91, on Flickr

44. ...en van binnen.

Afbeelding
St. Peter’s Basilica, Vatican City by Timon91, on Flickr

Je kunt ook helemaal naar boven, wat echt een aanrader is! Kost €8 (of €10 als je de eerste helft met de lift wilt doen) en je hebt een geweldig uitzicht over de stad. Hier was het dan weer relatief rustig.

45. Het Vaticaan heeft het kortste spoorwegnet ter wereld: slechts enkele honderden meters spoor liggen er. Het is een aftakking van een reguliere spoorlijn, die hier te zien is.

Afbeelding
Railway towards the Vatican, Roma by Timon91, on Flickr

46. Hier beneden het spoorwegstation van het Vaticaan. Helaas wordt het niet aangedaan door reguliere passagierstreinen ;)

Afbeelding
Vatican railway station by Timon91, on Flickr

47. Het beroemde St. Pieterplein van boven gezien. Zie je de rij aan de linkerkant van het plein? Dat is de rij voor de security om binnen te komen, daar worden tevens de bezoekersaantallen enigszins gecontroleerd. Het is een kerk dus verder is bezoeken gratis. Gemiddelde wachttijd is zo'n 2-3 uur. Nu wisten we dit van te voren en hadden daar écht geen zin in, dus voor €19,50 p.p. hebben we vooraf zo'n fastpass gekocht. Het is cru dat het kan, maar één rij per dag is wel genoeg :') Met twee minuten ben je dan binnen - het was dat geld wel waard om niet te hoeven wachten.

Afbeelding
View over St. Peter’s Square, Vatican City by Timon91, on Flickr

48. Tijd om terug naar beneden te gaan. Zelfs deze kleine openingen zijn voorzien van tralies, vermoedelijk om vogels buiten te houden :')

Afbeelding
Climbing up the St. Peter, Vatican City by Timon91, on Flickr

Voor de eerste dag was dit wel genoeg sightseeien. De tweede dag beginnen we bij het Forum Romanum. Je kaartje van het Colosseum is daar namelijk ook geldig. Gisteren was de geschatte wachttijd voor het Forum Romanum ca. 2 uur, dus hebben we besloten vandaag maar bijtijds te komen. We kunnen inderdaad zo naar binnen :)

49. Eerst bezoeken we nog een kerk onderweg. Er zijn letterlijk honderden kerken hier, op een gegeven moment maakt het geen indruk meer :') Nu zijn kerken altijd gratis, maar toch zal er hier genoeg gebeurd zijn dat zo'n bord nodig is :')

Afbeelding
Warning sign, Roma by Timon91, on Flickr

50. Het Forum Romanum met op de achtergrond het Colosseum.

Afbeelding
View over Forum Romanum, Roma by Timon91, on Flickr

51. We lopen heel wat af hier. Het Forum Romanum en het Palatino liggen naast elkaar op één terrein en dat is flink groot.

Afbeelding
View over Forum Romanum, Roma by Timon91, on Flickr

52. Scooters, overal scooters :') Bij het oversteken is het vooral uitkijken voor deze rakkers, scooters remmen over het algemeen niet af :X

Afbeelding
Scooters, Roma by Timon91, on Flickr

53. Poseidon met een meeuw op z'n hoofd op Piazza Novana.

Afbeelding
Piazza Novana, Roma by Timon91, on Flickr

We lopen door naar het park van Villa Borghese, waar we even in het gras uitrusten van het vele lopen. Na een relaxed uurtje gaan we verder.

54. Mensenmenigte onderaan de Spaanse Trappen. Veel Adnan's met rozen hier, het is geen fijne plek om lang te blijven.

Afbeelding
Spanish steps, Roma by Timon91, on Flickr

55. De Trevifontein is dat evenmin, dit slaat echt alles. Selfiesticks, rolkoffers, nutellawafels, adnanrestaurants, echt alles wat met massatoerisme te maken heeft komt samen hier :')

Afbeelding
Trevi fountain, Roma by Timon91, on Flickr

56. Het meest interessante aan de Trevifontein vind ik deze reclame die er direct links van hangt. Reclame voor reizen naar Saudi-Arabië! :D

Afbeelding
Advertisement at the Trevi fountain, Roma by Timon91, on Flickr

57. De Basiliek van Santa Maria Maggiore is ook erg indrukwekkend, maar voorlopig heb ik wel genoeg kerken gezien :')

Afbeelding
Basilica di Santa Maria Maggiore, Roma by Timon91, on Flickr

58. Dit vond ik dan wel weer grappig: biechten kan zelfs in het Fries hier!

Afbeelding
Confession in Frisian, Basilica di Santa Maria Maggiore by Timon91, on Flickr

59. Na een prima bord pasta halen we de bagage op in het hotel en lopen we richting station. De buurt rondom Roma Termini is allerminst fijn, met nog meer afval, stank en ziek veel daklozen. Het station zelf komt daarna bijna klinisch over. Het is een stuk groter dan ik met had voorgesteld, Roma Termini is echt gigantisch!

Afbeelding
Roma Termini train station by Timon91, on Flickr

Overigens vind ik het gebouw één en al Mussolini uitstralen, maar na het even op Wikipedia opgezocht te hebben blijkt het gros pas na de oorlog gebouwd te zijn :')

60. Onze volgende trein staat al klaar. We zijn wat vroeg, maar we kunnen er al in :) We gaan vanaf hier in een uur of 12 met de nachttrein naar Sicilië, door naar het eindpunt Siracusa!

Afbeelding
Night train (ICN) Roma-Siracusa at Roma Termini train station by Timon91, on Flickr

61. We hebben een couchette-4, de enige categorie die je met een 2e klasse Interrail nog mag nemen (T3 en T2 zijn sinds dit jaar 1e klasse, schijnt). Zitplaatsen zijn er overigens niet. De toeslag voor Interrailers is €41, die ik het eerlijk gezegd vrij fors vind want je krijgt er behalve een heel hard bed met en een te kleine lakenzak verder weinig voor terug (zoals bij de ÖBB, waar nog een ontbijtje bij zit).

Afbeelding
Night train (ICN) Roma-Siracusa interior by Timon91, on Flickr

62. Ik loop nog even naar de voorkant van de trein, rechts de lok die ons het eerste stuk gaat trekken. De nachttrein bestaat uit acht rijtuigen, waarvan de helft naar Siracusa blijkt te rijden en de andere helft naar Palermo gaat.

Afbeelding
Trains at Roma Termini train station by Timon91, on Flickr

We krijgen gezelschap van twee Siciliaanse tieners in ons coupeetje, die verder niet heel spraakzaam zijn en vooral bezig zijn met hun telefoon. De stappenteller is vandaag de 30.000 voorbij, dus we hebben in twee dagen Roma zo'n 54.000 stappen gezet :') Direct na vertrek uit Roma lezen we nog wat en gaan dan slapen. Dit is ook het punt waar het verslag stop, in deel 2 komen we aan op Sicilië en gaan daar wat rondkijken. Ik ben blij dat we Roma bezocht hebben, ondanks alles is het een interessante, levendige en prachtige stad. Veel meer historie op één plek is lastig te vinden. Het is populair met een reden. Op dat vlak is het wel een aanrader, maar veel langer dan 2-3 dagen achter elkaar zou ik niet gaan. Er is genoeg te zien om je maanden bezig te houden, dus je moet uiteindelijk toch kiezen. Oh ja, en je kunt weer een nieuw land afstrepen :mrgreen: - voor mij was Vaticaanstad het eerste nieuwe land dit jaar! ;) Een laatste noot: heel zonnig zijn de foto's misschien nog niet, maar in Roma was het zeker aangenaam warm en de echte zon komt op Sicilië nog :mrgreen:

Bedankt voor het meelezen, ik hoop dat ik niet teveel als een azijnzeiker heb geklonken in dit deel :mrgreen: Reacties zijn altijd welkom, ik zie jullie graag weer terug in deel 2, wat tevens meteen het laatste is ;)
Mijn Flickr account.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door en-es »

Mooi verslag en foto's!
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Nitein-Repart »

Wederom een topverslag van Timon. Dit keer geen duistere landen in het verre oosten van Europa (daar bedoel ik geen Polen, Hongarije en Roemenië mee), maar de prachtige Allgaü en Italië. Ben je ook al een keer in de Oberpfalz geweest (gebied ten noorden van Regensburg, ten oosten van Nürnberg, tot aan de voormalige innerdeutsche grenze), Timon? Dit lijkt mij ook een landschappelijk gezien aantrekkelijk gebied met boeiend treinmaterieel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Suus »

Als je in Arnhem woont Timon, waarom haal je dan niet gewoon je Interrail bij het NS International loket aldaar?

Verder vond ik treinreizen in Italië erg prettig. De meeste treinen zijn zo goed als op tijd, materieel is soms wat oud maar wel comfortabel, Frecciarossa vond ik ook erg fijne treinen (Frecciargento geen ervaring mee), ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor mij bekend gebied :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Mikos »

Was weer interessant. Rome heb ik jaren geleden eens in combinatie met Firenze en Venetië. Rome was absoluut de mindere van de drie; een stapel oude stenen en dat was het wel zo'n beetje. Dat in combinatie met -inderdaad- de vele toeristen, maakte dat ik er na 2 dagen ook wel klaar mee was. Het Vaticaan vond ik dan wel weer de moeite waard, hoewel de paus weigerde me te ontmoeten een handtekening van me aan te nemen.

De Sixtijnse Kapel was dan weer een heel bijzondere ervaring; veel mensen bij elkaar zorgt voor rumoer. Dat wil men daar niet. Dus staan er bewakers om keihard te gaan sissen als het kabaal te luid wordt. Om ook alle bezoekers streng in de gaten te houden; fotograferen en filmen is er niet toegestaan. Nadat ze dan iedereen tot stilte hebben gemaand (wat netjes wordt opgevolgd), roepen ze dan luid door de hal: "No photo! No video!" :') Waarna iedereen weer rumoerig begint te worden. Zo houdt je werk!

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Milco »

Zoals reeds gezegd: mooi verslag :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door trolly »

Timon91 schreef:Dit vond ik dan wel weer grappig: biechten kan zelfs in het Fries hier!
Pas weer vanaf 25 oktober. Waarschijnlijk is padre Tim momenteel wat Friesen aan het bekeren in Dokkum.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Hainje »

Leuk weer om te lezen Timon. :D
Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
🍉
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Durashift »

Leuk verslag, mooi contrast met de rust in het Duitse landschap en de drukte in Rome. :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door isadora »

Mijn laatste bezoek aan Rome was in 1991.
Vond het toen al een kermis met al die scooters door nauwe straatjes, waarbij ik mezelf diverse keren tegen een winkelpui moest drukken, om niet overreden te worden.
Zuidelijker dan Salerno ben ik niet gekomen, dus kijk met belangstelling uit naar het volgende deel naar/op Sicilië.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door en-es »

Hainje schreef: Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
In 2013 heb ik ook interrail gedaan en ben o.a. in Sicilie en Engeland geweest. Echt niet normaal hoeveel ik aan toeslagen heb betaald. Met als hoogste toeslag 34 euro voor de TGV Stuttgart-Parijs. In 2017 weer interrail gedaan maar nu aanmerkelijk minder aan toeslagen betaald. Maar dat kwam ook omdat ik vooral interrail-vriendelijke landen heb aangedaan.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Tom024 »

Interessant verslag met mooie foto's!

Om de redenen die je noemt hebt ik weinig trek om de grote Europese steden (Berlijn, Praag, Rome, noem maar op) te bezoeken. Dan ga ik liever naar een wat kleinere stad met stukken minder toeristen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef:
Hainje schreef: Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
In 2013 heb ik ook interrail gedaan en ben o.a. in Sicilie en Engeland geweest. Echt niet normaal hoeveel ik aan toeslagen heb betaald. Met als hoogste toeslag 34 euro voor de TGV Stuttgart-Parijs. In 2017 weer interrail gedaan maar nu aanmerkelijk minder aan toeslagen betaald. Maar dat kwam ook omdat ik vooral interrail-vriendelijke landen heb aangedaan.
Wat zijn de interrail-vriendelijke landen dan? Ik denk vooral aan Duitsland, Zwitserland (behalve de toeristische berglijntjes), Oostenrijk, Tsjechië en de Scandinavische landen, omdat de toeslagen of niet aanwezig zijn of maar een paar euro. Of heb ik het mis.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Suus »

Bijna alle landen zijn Interrail-vriendelijk, alleen Spanje is echt problematisch, daar is alles wat een beetje snel gaat meteen reserveringsplichtig. En alternatieven zijn veelal verdwenen met de bouw van het AVE-net.

Mij lukt het in Frankrijk, wat bij sommigen toch erg berucht is, meestal prima om rond de treinen met reserveringsplicht heen te plannen. Je moet alleen accepteren dat je langer onderweg bent en even flink speuren in de dienstregelingen.

Ook Italië valt mee, alleen de Freccia's en Eurocity's zijn reserveringsplichtig. In nachttreinen mag je zonder reservering plaatsnemen in de zitrijtuigen, alleen voeren niet alle treinen die mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door trolly »

Tot verdriet van velen worden in Italië een aantal logische relaties niet meer bedient omwille van de Frecce. De R(V) Bologna - Florence is bijvoorbeeld vervangen door twee boemels met een overstap in Prato of all places :cry:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door en-es »

Dat bedoel ik dus. Ik koop geen interrail om met allerlei vage regionale treintjes lange afstanden af te leggen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor alle reacties! :)
Nitein-Repart schreef:Wederom een topverslag van Timon. Dit keer geen duistere landen in het verre oosten van Europa (daar bedoel ik geen Polen, Hongarije en Roemenië mee), maar de prachtige Allgaü en Italië. Ben je ook al een keer in de Oberpfalz geweest (gebied ten noorden van Regensburg, ten oosten van Nürnberg, tot aan de voormalige innerdeutsche grenze), Timon? Dit lijkt mij ook een landschappelijk gezien aantrekkelijk gebied met boeiend treinmaterieel.
Nee, nooit geweest. Alleen de RE Nürnberg-Cheb misschien, maar meer dan dat ook echt niet. De Allgäu was meer vanwege de vrienden, maar het is wel een gebied om naar terug te gaan :)
Suus schreef:Als je in Arnhem woont Timon, waarom haal je dan niet gewoon je Interrail bij het NS International loket aldaar?

Verder vond ik treinreizen in Italië erg prettig. De meeste treinen zijn zo goed als op tijd, materieel is soms wat oud maar wel comfortabel, Frecciarossa vond ik ook erg fijne treinen (Frecciargento geen ervaring mee), ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor mij bekend gebied :D
Ik woon hier nog niet zo lang dus heb eerlijk gezegd niet aan die optie gedacht :@ Of ze reserveringen voor nachttreinen in Italië kunnen maken betwijfel ik dan weer, ik heb voor een eerdere Interrail in 2012 ook wel bij de NS geïnformeerd maar hun mogelijkheden tot reserveren waren destijds extreem beperkt.

De treinen in Italië waren verder best oké, ze zijn alleen niet gebouwd op lange mensen met veel bagage. Het meeste reed inderdaad op tijd - een stuk meer op tijd dan de DB in ieder geval :')
Mikos schreef:Was weer interessant. Rome heb ik jaren geleden eens in combinatie met Firenze en Venetië. Rome was absoluut de mindere van de drie; een stapel oude stenen en dat was het wel zo'n beetje. Dat in combinatie met -inderdaad- de vele toeristen, maakte dat ik er na 2 dagen ook wel klaar mee was. Het Vaticaan vond ik dan wel weer de moeite waard, hoewel de paus weigerde me te ontmoeten een handtekening van me aan te nemen.

De Sixtijnse Kapel was dan weer een heel bijzondere ervaring; veel mensen bij elkaar zorgt voor rumoer. Dat wil men daar niet. Dus staan er bewakers om keihard te gaan sissen als het kabaal te luid wordt. Om ook alle bezoekers streng in de gaten te houden; fotograferen en filmen is er niet toegestaan. Nadat ze dan iedereen tot stilte hebben gemaand (wat netjes wordt opgevolgd), roepen ze dan luid door de hal: "No photo! No video!" :') Waarna iedereen weer rumoerig begint te worden. Zo houdt je werk!

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Roma vond ik leuker dan Venezia, dat is al helemaal een mierenhoop. Firenze ben ik nog niet geweest. De Sixtijnse Kapel hebben we over moeten slaan, maar ik kan me heel goed voorstellen hoe het gaat wat je beschrijft :mrgreen:
trolly schreef:
Timon91 schreef:Dit vond ik dan wel weer grappig: biechten kan zelfs in het Fries hier!
Pas weer vanaf 25 oktober. Waarschijnlijk is padre Tim momenteel wat Friesen aan het bekeren in Dokkum.
Het gaat vooral om het idee dat het kan natuurlijk. Het zal net zijn wat voor paters ze in dienst hebben, er stond ook Frans, Spaans, Pools, Portugees e.d. op andere hokjes :P
Hainje schreef:Leuk weer om te lezen Timon. :D
Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
Ik denk eerlijk gezegd dat vroegboektickets op deze route goedkoper was geweest, al wordt dat ook lastiger omdat je er op veel routes heel vroeg bij moet zijn om een acceptabel tarief te betalen. Zeker richting Zuid-Duitsland moet je echt 6 maanden van te voren boeken en ook die Brenner-route is heel duur. Sowieso is je flexibiliteit dan helemaal weg. Zonder reserveringen en vooral met regionale treinen is natuurlijk ook een optie, maar dan haal je Immenstadt-Roma niet in één dag :P
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door umbusko »

Erg mooi verslag weer! Sinds ik "Italië op het spoor" van Tim Parks uit heb (aanrader!), heb ik enorm veel zin gekregen om Italië per trein te gaan verkennen, al heb ik het (over het algemeen) niet zo op Italianen. :mrgreen:
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door waldo79 »

Top weer, schrijf zo door :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Daniel »

Timon91 schreef:een stuk meer op tijd dan de DB in ieder geval :')
Is dat ook niet een kwestie van geluk (of juist pech) hebben? Afgelopen woensdag met +0,00 met DB op m'n bestemming aangekomen, het kan dus wel. (Al zal je natuurlijk zien dat dat een reis met 45 minuten overstaptijd was, die ik alle 45 heb mogen spenderen op het nou niet heel inspirerende Hannover Hbf :P )
Ik denk eerlijk gezegd dat vroegboektickets op deze route goedkoper was geweest, al wordt dat ook lastiger omdat je er op veel routes heel vroeg bij moet zijn om een acceptabel tarief te betalen. Zeker richting Zuid-Duitsland moet je echt 6 maanden van te voren boeken
Wat zie jij als acceptabel? Had zelf vorige week Amersfoort - Würzburg voor € 79,90 in de 1e klasse (de upgrade kostte net zoveel als een zitplaatsreservering), dat kwam niet heel prijzig op me over voor een Zuid-Duitse bestemming en twee weken van tevoren boeken. Zeker in vergelijking met de terugreis die het dubbele kostte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door ZO6176 »

Ik sluit me aan bij de rest. Mooi verslag.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Cas »

Mooi verslag! De herinneringen van m'n Romereis op de middelbare komen ineens terug als ik het allemaal zo zie. Zoals iemand anders al zei is Venetië nog erger, maar Rome zelf is inderdaad al te toeristisch om fijn te zijn. Voor de rest ben ik niet echt bekend met het Italiaanse treinwezen, dus leuk om allemaal te lezen!
請勿靠近車門
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door Timon91 »

Daniel schreef:
Timon91 schreef:een stuk meer op tijd dan de DB in ieder geval :')
Is dat ook niet een kwestie van geluk (of juist pech) hebben? Afgelopen woensdag met +0,00 met DB op m'n bestemming aangekomen, het kan dus wel. (Al zal je natuurlijk zien dat dat een reis met 45 minuten overstaptijd was, die ik alle 45 heb mogen spenderen op het nou niet heel inspirerende Hannover Hbf :P )
Ik denk eerlijk gezegd dat vroegboektickets op deze route goedkoper was geweest, al wordt dat ook lastiger omdat je er op veel routes heel vroeg bij moet zijn om een acceptabel tarief te betalen. Zeker richting Zuid-Duitsland moet je echt 6 maanden van te voren boeken
Wat zie jij als acceptabel? Had zelf vorige week Amersfoort - Würzburg voor € 79,90 in de 1e klasse (de upgrade kostte net zoveel als een zitplaatsreservering), dat kwam niet heel prijzig op me over voor een Zuid-Duitse bestemming en twee weken van tevoren boeken. Zeker in vergelijking met de terugreis die het dubbele kostte.
Ik reis voor werk af en toe naar Duitsland met de trein, de punctualiteitsindrukken die ik tijdens die reisjes krijg zijn niet bijster positief. Het is een algemene indruk dat het nu een stuk slechter gaat dan voorheen, met name met betrekking tot de kleine vertragingen (tot 10 minuten). Dit soort vertragingen maken op de hele reis niet zoveel uit, maar kunnen je met een overstap een zo uur kosten. Met name dat de aangekondigde vertraging in de praktijk altijd meer blijkt stoort me. Bij de NS was dit ook zo maar lijkt het nu beter te gaan (vertraging van +8 betekent dat er +10 op het bord staat en dan valt het mee, in plaats van bij de DB waar +9 op het bord +5 of "wenige Minuten später" betekent).

Qua kosten is het ook een kwestie van geluk hebben en de juiste dagen kiezen, maar in eerste instantie hadden we een Sparpreis geboekt voor Emmerich-Immenstadt omdat we alleen die vrienden zouden opzoeken, het gedeelte erna hebben we pas later besloten. Die Sparpreis hebben we exact 6 maanden van te voren geboekt en dan nog waren de minimale retourkosten al €100 p.p. Voor zo'n afstand prima, maar toen ik voor de gein eens diezelfde reis 3 maanden van te voren plande, was er voor onder de €200 p.p. retour weinig meer te vinden, of je moet echt extreem vroeg vertrekken of extreem laat aankomen en dan nog ben je minimaal €175 p.p. kwijt. Mijn meeste vakanties plan ik niet zo lang van te voren, dus ik was met die boekingstermijn van 3 maanden blijer :')
Mijn Flickr account.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]

Bericht door htm_tram »

Suus schreef: Verder vond ik treinreizen in Italië erg prettig. De meeste treinen zijn zo goed als op tijd, materieel is soms wat oud maar wel comfortabel, Frecciarossa vond ik ook erg fijne treinen (Frecciargento geen ervaring mee), ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor mij bekend gebied :D
2 jaar geleden 10 dagen op Sicilië geweest en daar reed toen alles met zware vertragingen rond. :')
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten