Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Bericht door regenmaker »

Vorig weekend stond een rondje Bochum op de planning, aangezien het lijnennet van de BOGESTRA vanaf 15 december 2019 volledig op de schop gaat onder de noemer Netz2020.

De reis ging vanaf Uden naar Venlo en vervolgens met de RE13 en RE42 naar Gelsenkirchen Hbf. Eenmaal daar aangekomen kon ik lijn 388 op de foto zetten, die sinds 1 juli van dit jaar zijn rondjes door Gelsenkirchen rijdt.

Afbeelding

Vanaf Gelsenkirchen Hbf ging de reis met lijn 389 naar Höntrop S-Bahnhof in Bochum. Daar kon ik de bus in de tegenrichting op de foto zetten. Opvallend feitje is dat lijn 389 één van de enige lijnen in Bochum is die qua route ongewijzigd wordt voortgezet na december 2019.

Afbeelding

De reis werd vervolgd met lijn 365 naar Bochum Hauptbahnhof, waar deze oranje-witte bus van de VER stond.

Afbeelding

Vervolgens ging het met de lijn 345 naar Langendreer Nord, dat nu nog druk gebruikt wordt door verschillende lijnen maar waar vanaf december alleen nog één doorgaande lijn stopt. Bij Langendreer Nord kon ik een bus van Wilde op de foto zetten, een onderaannemer van de BOGESTRA.

Afbeelding

Vanaf Langendreer Nord is het nog maar een klein stukje lopen naar Langendreer S-Bahnhof, het beginpunt van tramlijn 302. Deze tramlijn en de tegemoetkomende lijn 379 konden daar op de foto worden gezet:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna ging het via Witten naar de Ruhr Universität, één van de grotere universiteiten in het Ruhrgebiet. In Witten rijdt de BOGESTRA nog met enkele MAN Lion's City bussen. De rest van het wagenpark bestaat grotendeels uit Mercedes-Benz en Solaris bussen.

Toen ik op de Ruhr Universität was aangekomen, was de zon al bijna onder. Vanaf de Ruhr Unversität ging de reis naar Bochum-Dahlhausen en vervolgens met de SEV naar Essen Hbf. De reis door Bochum zat er hiermee weer op en de reis werd vervolgd met de RE42 en RE13 terug naar Nederland. Hopelijk hebben jullie genoten van dit korte verslag door Bochum.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Bericht door ZO6176 »

Leuk eens wat uit dit hoekje van het ruhrgebiet te zien. Ikzelf ben daar ook nog nooit geweest
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Bericht door isadora »

Leuk hoor. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Bericht door TLP »

Veel 3xx-lijnnummers, waarvan volgens mij geen enkele sneldienst. Altijd wel een interessant verschil tussen Duitsland en Nederland :P.
Is de oranje-witte Citaro van de VER overigens een low-entry of lagevloerbus? Ik kan het op de foto niet heel goed zien.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Bericht door Lijn 45 »

Die Citaro is een LE.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Bericht door henrivanderweijden »

TLP schreef:Veel 3xx-lijnnummers, waarvan volgens mij geen enkele sneldienst. Altijd wel een interessant verschil tussen Duitsland en Nederland :P.
Is de oranje-witte Citaro van de VER overigens een low-entry of lagevloerbus? Ik kan het op de foto niet heel goed zien.
Die 3xx heeft in het Ruhrgebiet niet met sneldiensten te maken maar met de stad waar ze rijden:
0xx = Krefeld
1xx = Mülheim / Essen
2xx = Recklinghausen/ Bottrop (Vestische str bahn)
3xx = Bochum / Gelsenkirchen
4xx = Dortmund
6xx = Solingen/ Wuppertal
7xx = Düsseldorf
9xx = Duisburg / Oberhausen

Er zullen er ongetwijfeld meer zijn maar die schieten mij even niet te binnen.
Snelbussen zijn heel logisch SBxx genummerd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Regenmaker #2: Op weg naar Netz2020

Bericht door regenmaker »

Inderdaad Henri. Verschillende Duitse Verkehrsverbunde werken met voorloopnummers i.p.v. lijnnummers per type.

Voor de VRR geldt inderdaad:
xx = Kleve/Wesel
0xx = Krefeld/Monchengladbach/Viersen
1xx = Mulheim/Essen
2xx = Bottrop/Recklinghausen
3xx = Bochum/Gelsenkirchen
4xx = Dortmund
5xx = Hagen/Ennepe Ruhr
6xx = Solingen/Remscheid/Wuppertal
7xx = Mettmann/Dusseldorf (links van de Rijn)
8xx = Neuss/Dusseldorf (rechts van de Rijn)
9xx = Duisburg/Oberhausen

Waardoor meer dan 1000 lijnen allemaal een uniek lijnnummer hebben.

In Munsterland wordt dan weer een totaal ander system gehanteerd, waarbij regiobussen een R krijgen, stadslijnen een C etc. Het ligt er dus aan wat de verkehrsverbund leuk vindt. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten