Met het nieuwe jaar dat eraan komt, is het tijd voor posts die ik de Nederlandstalige en googletranslatebegrijpende wereld die op welke manier dan ook hier terecht komt nog tegoed heb. De vorige post ging over de Interrail-tocht van dit jaar, maar ik heb meer gereisd nadien en ik vond dat die bestemmingen wel interessant waren: ondanks dat niet alles even prachtig is: ze zijn mooi op hun eigen manier.Wij moeten hetgeen wij te doen hebben begrijpen als een onmisbaar onderdeel van het geheel en dankbaar aanvaarden dat ons dit is opgedragen.
(de spreuk van station Maastricht)
Dit is de eerste post van een drieluik. Normaal zou ik iets in een lange post doen, maar omdat ik vond dat het combineren van bezoeken aan Noord-Frankrijk en België, Ierland wat kerstmarkten in Duitsland, Lotharingen, de Elzas, Rheinland-Pfalz, NRW en onbedoeld ook Luxemburg in één post veel te lang zou worden, heb ik de boel opgedeeld, met als eerste wat tochten naar Noord-Frankrijk en België per trein.
Ik wil jullie hier nog bedanken voor de reacties in de vorige post, en in tegenstelling tot Interrail heb ik tijdens de reizen van deze drie posts (waarvan de andere twee er no aan komen) gedaan zijn met een reisgenoot voor de verandering.
Ten eerste de aanleiding voor de bezoekjes aan Noord-Frankrijk: dit jaar zijn er twee nieuwe grensoverschrijdende verbindingen bij gekomen tussen België en Frankrijk, namelijk een intercity Charleroi - Maubeuge en een intercity Mons - Aulnoye-Aymeries. Klinkt niet bijzonder spannend en dat is het ook niet. Twee treinparen per dag op bijzonder ongelukkige tijdstippen, puur en alleen om een aansluiting te bieden op een TER (vroegere IC) naar Parijs. Dat is ook precies de enige reden waarom ze bestaan, ondanks dat de site van de NMBS een heel stuk heeft gewijd aan toerisme in Noord-Frankrijk. Zeg nu zelf: wie gaat er nu voor z'n lol naar Maubeuge met een trein die om 5:50 en 16:49 gaat op werkdagen, om 6:50 en 16:49 op zaterdagen en om 7:50 en 16:49 op zondagen, waarna je vervolgens niet eens terug kan op een gezond tijdstip (9:30 en 21:32)? Ja ok, ik toevallig. Hetzelfde geldt tussen haakjes voor de verbinding Mons - Aulnoye, maar ja, daar kun je je weer afvragen: wat kun je in Maubeuge en Aulnoye doen? Mwja Maubeuge heeft een vesting die wel aardig is om te bewandelen, maar Aulnoye heeft verder niks. Op twee verschillende weekends ben ik per trein - na een overnachting in Charleroi, danwel Mons - naar Noord-Frankrijk gereden in (bijna) compleet lege treinen.
1. Het vertrekbord van Charleroi-Sud met bovenaan de IC naar Maubeuge.
2. De NMBS IC in Maubeuge. Ik vraag me af hoeveel mensen die graag lijntjes in België afstrepen dit effectief gezien/gedaan hebben.
3. De ingang van het station van Maubeuge. Is een geval van een station dat ooit modern bevonden is, maar nu gewoon lelijk.
4. Los van de IC heb je ook nog de reguliere TEC-bus van lijn 41 Mons - Maubeuge. Die heeft een tijdje niet gereden door wat gedoe met papierwerk dat niet op orde was, maar hier spotte ik 'm toch maar even.
5. Wat zou hier in vredesnaam te doen zijn? Wel, er zijn restanten van de vesting die hier gelegen heeft, die vrij te bewandelen zijn en mooi zijn om te zien - en ik zie ze graag.
6. Porte de Paris.
7. Ik nam zowel bij Maubeuge als bij Aulnoye-Aymeries maar van de gelegenheid gebruik om verder Frankrijk in te rijden. Op de dag dat ik naar Maubeuge toeging werd de bestemming Saint-Quentin en Lille, maar ik moest wel overstappen in Aulnoye-Aymeries, onderweg naar Saint-Quentin omdat dat op de één of andere manier goedkoper was. Als ik iets aan mag bevelen in Frankrijk: ticket-splitting. Hierzie de 'Desiro van Noord-Frankrijk', die, met enige verontwaardiging, de TER naar Parijs tot zijn rekening neemt. Eigenlijk is de trein ingekort tot Saint-Quentin door werkzaamheden, maar ik had stiekem toch wel weer getrokken materieel verwacht...
8. Het imposante station van Saint-Quentin.
9. Cambrai. Bijna alle sporen zijn bezet, iets wat je hier in Noord-Frankrijk op knooppunten als deze eigenlijk vaker ziet dan je denkt.
10. Het stationsgebouw is groot, maar matig onderhouden, net als de rest van het terrein van de sporen, trouwens...
11. Even een plaatje van het plein van Cambrai.
11. Voorts ging de reis naar Lille, waar we ook nog even gingen rondwandelen en wat eten. Het was spits, dus het was druk, maar ik heb Lille-Flandres zelden echt rustig gezien.
12. Ik overnachtte in Brussel en zo volstond het om per TGV van Lille-Europe naar Brussel te rijden. Het was grappig genoeg ook de goedkoopste optie.
13. De trein was in de maximale lengte en de reservering vereiste dat we helemaal naar achteren moesten lopen...
14. Het blijft grappig, dat ene eenzame klapstoeltje in het midden.
15. Brussel-Zuid.
16. We kwamen aan tegen sluitingstijd van winkels in Brussel-Zuid en een saladezaak heeft besluiten om bij sluitingstijd het overgebleven eten maar op de prullenbakken te leggen, voor passanten om zo gratis mee te nemen. Zo kan het natuurlijk ook, net als in Leipzig, waar ik bij een smoothiebar geen smoothie kon krijgen omdat alles al dicht was, maar wel zo veel bananen als ik wilde omdat ze anders toch weggegooid werden. Eeuwig zonde anders.
17. Op een ander moment, en heel andere week, was het tijd om naar Aulnoye-Aymeries te gaan, vanaf Mons.
18. Het stationsgebouw is een tijdelijk ding dat gemaakt is van containers en hier is het duidelijk dat de werkzaamheden al veel te lang duren. Alle toiletten buiten dienst, met elk een andere aankondiging... dat is wel het laatste wat je tegen wilt komen in Franstalig gebied.
19. Onderweg passeren we het grensstation van Quévy, waar we niet stoppen. Hetzelfde met Erquelinnes op de route Charleroi - Maubeuge. Er waren tijden waarbij dat wel gebeurde en waarbij dat heel belangrijk was...
20. Hierzie, het ongewone plaatje van een NMBS-IC die ergens in the middle of French nowhere staat.
21. Het moest snel gebeuren, maar hier kon ik 'm nog vastleggen, vlak na aankomst alhier: de aansluitende TER met bestemming Parijs, die uitgevoerd wordt (werd?) door getrokken materieel.
22. Voorts een TER, met dito loc ervoor.
23. Eventjes wat van het station zelf. Vergane glorie zou je denken.
24. De straatkant ervan lijkt wel een bunker, ergens...
25. In tegenstelling tot Maubeuge is hier verder bijna niks. Een verderop gelegen Berlaimont is nog wel het zien waard, maar eigenlijk was er geen tijd om daar rond te lopen. Treinen uit Berlaimont zijn schaars, ze sluiten niet aan op andere treinen en voor de rest is er geen tijd om ook hier rond te lopen, om de aansluitende trein naar Saint-Quentin te missen.
26. Op de dag van Aulnoye-Aymeries, zou ik naar Valenciennes toe gaan en onderweg had ik een tussenstop gemaakt in Le Quesnoy. De kaartjes waren extra goedkoop geworden tijdens de French Days, hoewel de Petits-Prix ongeveer op hetzelfde neerkwamen.
27. Le Quesnoy is zowaar nog imposanter als Maubeuge. Hoewel deze foto suggereert dat het helmaal volgroeid is, kun je op genoeg delen hier vrij rondlopen, de gangenstelsels in en kennis maken met wat WOI-geschiedenis. Ik ben hier al eens eerder geweest, maar ik kom er graag nog een keer terug, een aantal jaar later.
28. Onderweg van Le Quesnoy naar Valenciennes kreeg ik een door een loc getrokken dubbeldekker oude stijl voorgeschoteld, met ramen die boven open kunnen en een trappensetup zoals je die in Tsjechië ook ziet.
29. In Valenciennes ben ik ook al eens geweest, maar voor een rondwandeling kom ik hier niet. Ik kom hier om de tram te nemen naar Condé-sur-Escaut, de veel te lange tramrit op het recentelijk aanlegde tracé om de Ch'ti te vervoeren en een enkele toerist die het plan hebben om hierna verder te rijden en lopen richting België, zoals ik. Hier staat de tram in Condé-sur-Escaut.
30. Het eindpunt van de tram hier op Le Boulon is vrij abrupt, op een plek waar vroeger eerder een spoorlijn gestaan heeft, met een seinhuis hier tegenover (buiten beeld) en een Franse RAVeL die dat bewijst.
31. In Condé-sur-Escaut wordt het wachten op een aansluitende bus te nemen naar Bonsecours, een plaats die grotendeels in België ligt, maar deels ook wel in Frankrijk, met een basiliek die al vanaf ruimte afstand prominent in beeld is zodra je over de weg rijdt richting België. Doordeweeks en enkele keren op zaterdag, rijden er ook bussen door België naar Péruwelz, waar een treinstation staat. Op momenten waarop er dan niks rijdt, zit er weinig anders op dan een half uur te gaan wandelen. Zo geschiedde. Aan het eindpunt van lijn 14 worden we ergens op en open plek, op een honderd of zo meter van de grens vandaan, afgezet. Hier is werkelijk helemaal niks.
32. Ja, de basiliek van Bonsecours. Helaas in de steigers, want het is wel een pontificaal bouwwerk langs de weg hier naartoe.
33. Na een flink stuk lopen door de landerijen en een drukke weg komen we dan aan in Peruwelz, België, waar een treinstation is. Wat een enorm gebouw is dit toch.
34. Hier is een busstation, waar dus ook Franse Transvilles-bussen de grens over gaan, maar Waalse TEC-bussen de grens over gaan. Opvallend zijn de seinen op de achtergrond die branden, met daar vlak boven de lijnnummers die bij elk sein horen. Ze doen me denken aan Aribus, een systeem dat in België gebruikt wordt om aan te geven aan chauffeurs dat ze mogen vertrekken, of moeten wachten op een aansluiting, wat zelden werkt. Ik heb dit nog nooit ergens zo gezien.
35. Dan nog wat België: Hier een MW41 in Charleroi-Sud op een twee-uurdienst in het weekend naar Mariembourg. Normaal rijdt die naar Couvin, maar er waren werkzaamheden gaande.
36. Dezelfde trein in Berzée. Een vrij willekeurige bestemming, maar het hoorde bij een wandeling van het ene station naar het andere. Nee, hier is niet veel te zien of te doen, op wandelen na, maar toch... het hoge 'berzéegehalte' van bestemmingen was geboren.
37. Onderweg kwamen we dit kleine pareltje tegen: Thy-le-Château.
38. Het einde van de wandeling was in Walcourt. Hier een bus die eens per vier uur rijdt op zaterdagen. Deze bus van lijn 154a zouden we eigenlijk nemen naar Philippeville, maar we konden geen garantie krijgen dat deze bus aansloot op bus 56 en verder was het kaartje dat we kregen niet het Horizon+ kaartje waar ik om gevraagd had. Ik moest ondanks dat tóch betalen... de lul. Hoe dan ook, het plan om naar Mariembourg te gaan om met museumtreinen te gaan rijden van de CFV3V ging direct de prullenbak in en mijn dag was wat mij betreft verpest.
39. Dit is wat mij betreft eerder een Frans station dan een Belgische, maar ja, Franstalig zijn ze allebei hier.
40. Terwijl we wachten in Walcourt, hier een trein naar Mariembourg, die totáál niet aansluit op de museumtrein (die ook niet heel vaak rijdt), vandaar dat we de bus wilden nemen... het OV is hier gewoon ruk.
41. Terug in Charleroi. Eventjes wat rondlopen was het alternatief, want met dat Horizon-kaartje konden we onbedoeld toch nog even rijden op de metro van Charleroi, omdat we binnen dat anderhalve uur terug konden zijn in het centrum van de stad. Geheel waardeloos was het dus toch niet. Deze museumtram staat in Beaux-Arts.
42. Ten slotte nog wat overige foto's. Hier een beeld van de oude trap van het pas heropende station Chaudfontaine.
43. Hier staat een bus van lijn 31 die ons van het pas geopende Chaudfontaine hier naar Trooz bracht.
44. Op station Trooz komt dit klassiekje aangereden.
45. Toch wat museummaterieel: om in de Grotten van Han te komen, reis je per tram. Toch een belevenis op zich, los van de grotten zelf, die het bezoeken waard zijn (niet alleen omwille van de tram).
46. En een verrassing: eigenlijk is dit een screenshot van een video, maar onthouden wilde ik het jullie niet: de DDM-1 die de afscheidsrit verzorgde op 15 december, hier in mijn thuishonk Zandvoort aan Zee, terwijl die nog binnen een het rijden was, nog voordat de SGMm rechts vertrokken was en de deuren van de DDM-1 open gingen om de honderden reizigers vrij te laten, om ze een malle naar de voorkant van de trein te laten rennen om de voorkant er vrij op proberen te krijgen.
Tot zover de eerste reeks foto's. De volgende reeks komt binnenkort. Dank alvast en tot dan!
Deel 2 met een tocht door (Noord)-Ierland staat hier.