Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Polaroyd7 »

Een eerdere post over Interrail in 2019 staat hier.
Wij moeten hetgeen wij te doen hebben begrijpen als een onmisbaar onderdeel van het geheel en dankbaar aanvaarden dat ons dit is opgedragen.
(de spreuk van station Maastricht)
Met het nieuwe jaar dat eraan komt, is het tijd voor posts die ik de Nederlandstalige en googletranslatebegrijpende wereld die op welke manier dan ook hier terecht komt nog tegoed heb. De vorige post ging over de Interrail-tocht van dit jaar, maar ik heb meer gereisd nadien en ik vond dat die bestemmingen wel interessant waren: ondanks dat niet alles even prachtig is: ze zijn mooi op hun eigen manier.

Dit is de eerste post van een drieluik. Normaal zou ik iets in een lange post doen, maar omdat ik vond dat het combineren van bezoeken aan Noord-Frankrijk en België, Ierland wat kerstmarkten in Duitsland, Lotharingen, de Elzas, Rheinland-Pfalz, NRW en onbedoeld ook Luxemburg in één post veel te lang zou worden, heb ik de boel opgedeeld, met als eerste wat tochten naar Noord-Frankrijk en België per trein.

Ik wil jullie hier nog bedanken voor de reacties in de vorige post, en in tegenstelling tot Interrail heb ik tijdens de reizen van deze drie posts (waarvan de andere twee er no aan komen) gedaan zijn met een reisgenoot voor de verandering.

Ten eerste de aanleiding voor de bezoekjes aan Noord-Frankrijk: dit jaar zijn er twee nieuwe grensoverschrijdende verbindingen bij gekomen tussen België en Frankrijk, namelijk een intercity Charleroi - Maubeuge en een intercity Mons - Aulnoye-Aymeries. Klinkt niet bijzonder spannend en dat is het ook niet. Twee treinparen per dag op bijzonder ongelukkige tijdstippen, puur en alleen om een aansluiting te bieden op een TER (vroegere IC) naar Parijs. Dat is ook precies de enige reden waarom ze bestaan, ondanks dat de site van de NMBS een heel stuk heeft gewijd aan toerisme in Noord-Frankrijk. Zeg nu zelf: wie gaat er nu voor z'n lol naar Maubeuge met een trein die om 5:50 en 16:49 gaat op werkdagen, om 6:50 en 16:49 op zaterdagen en om 7:50 en 16:49 op zondagen, waarna je vervolgens niet eens terug kan op een gezond tijdstip (9:30 en 21:32)? Ja ok, ik toevallig. Hetzelfde geldt tussen haakjes voor de verbinding Mons - Aulnoye, maar ja, daar kun je je weer afvragen: wat kun je in Maubeuge en Aulnoye doen? Mwja Maubeuge heeft een vesting die wel aardig is om te bewandelen, maar Aulnoye heeft verder niks. Op twee verschillende weekends ben ik per trein - na een overnachting in Charleroi, danwel Mons - naar Noord-Frankrijk gereden in (bijna) compleet lege treinen.

1. Het vertrekbord van Charleroi-Sud met bovenaan de IC naar Maubeuge.

Afbeelding

2. De NMBS IC in Maubeuge. Ik vraag me af hoeveel mensen die graag lijntjes in België afstrepen dit effectief gezien/gedaan hebben.

Afbeelding

3. De ingang van het station van Maubeuge. Is een geval van een station dat ooit modern bevonden is, maar nu gewoon lelijk.

Afbeelding

4. Los van de IC heb je ook nog de reguliere TEC-bus van lijn 41 Mons - Maubeuge. Die heeft een tijdje niet gereden door wat gedoe met papierwerk dat niet op orde was, maar hier spotte ik 'm toch maar even.

Afbeelding

5. Wat zou hier in vredesnaam te doen zijn? Wel, er zijn restanten van de vesting die hier gelegen heeft, die vrij te bewandelen zijn en mooi zijn om te zien - en ik zie ze graag.

Afbeelding

6. Porte de Paris.

Afbeelding

7. Ik nam zowel bij Maubeuge als bij Aulnoye-Aymeries maar van de gelegenheid gebruik om verder Frankrijk in te rijden. Op de dag dat ik naar Maubeuge toeging werd de bestemming Saint-Quentin en Lille, maar ik moest wel overstappen in Aulnoye-Aymeries, onderweg naar Saint-Quentin omdat dat op de één of andere manier goedkoper was. Als ik iets aan mag bevelen in Frankrijk: ticket-splitting. Hierzie de 'Desiro van Noord-Frankrijk', die, met enige verontwaardiging, de TER naar Parijs tot zijn rekening neemt. Eigenlijk is de trein ingekort tot Saint-Quentin door werkzaamheden, maar ik had stiekem toch wel weer getrokken materieel verwacht...

Afbeelding

8. Het imposante station van Saint-Quentin.

Afbeelding

9. Cambrai. Bijna alle sporen zijn bezet, iets wat je hier in Noord-Frankrijk op knooppunten als deze eigenlijk vaker ziet dan je denkt.

Afbeelding

10. Het stationsgebouw is groot, maar matig onderhouden, net als de rest van het terrein van de sporen, trouwens...

Afbeelding

11. Even een plaatje van het plein van Cambrai.

Afbeelding

11. Voorts ging de reis naar Lille, waar we ook nog even gingen rondwandelen en wat eten. Het was spits, dus het was druk, maar ik heb Lille-Flandres zelden echt rustig gezien.

Afbeelding

12. Ik overnachtte in Brussel en zo volstond het om per TGV van Lille-Europe naar Brussel te rijden. Het was grappig genoeg ook de goedkoopste optie.

Afbeelding

13. De trein was in de maximale lengte en de reservering vereiste dat we helemaal naar achteren moesten lopen...

Afbeelding

14. Het blijft grappig, dat ene eenzame klapstoeltje in het midden.

Afbeelding

15. Brussel-Zuid.

Afbeelding

16. We kwamen aan tegen sluitingstijd van winkels in Brussel-Zuid en een saladezaak heeft besluiten om bij sluitingstijd het overgebleven eten maar op de prullenbakken te leggen, voor passanten om zo gratis mee te nemen. Zo kan het natuurlijk ook, net als in Leipzig, waar ik bij een smoothiebar geen smoothie kon krijgen omdat alles al dicht was, maar wel zo veel bananen als ik wilde omdat ze anders toch weggegooid werden. Eeuwig zonde anders.

Afbeelding

17. Op een ander moment, en heel andere week, was het tijd om naar Aulnoye-Aymeries te gaan, vanaf Mons.

Afbeelding

18. Het stationsgebouw is een tijdelijk ding dat gemaakt is van containers en hier is het duidelijk dat de werkzaamheden al veel te lang duren. Alle toiletten buiten dienst, met elk een andere aankondiging... dat is wel het laatste wat je tegen wilt komen in Franstalig gebied.

Afbeelding

19. Onderweg passeren we het grensstation van Quévy, waar we niet stoppen. Hetzelfde met Erquelinnes op de route Charleroi - Maubeuge. Er waren tijden waarbij dat wel gebeurde en waarbij dat heel belangrijk was...

Afbeelding

20. Hierzie, het ongewone plaatje van een NMBS-IC die ergens in the middle of French nowhere staat.

Afbeelding

21. Het moest snel gebeuren, maar hier kon ik 'm nog vastleggen, vlak na aankomst alhier: de aansluitende TER met bestemming Parijs, die uitgevoerd wordt (werd?) door getrokken materieel.

Afbeelding

22. Voorts een TER, met dito loc ervoor.

Afbeelding

23. Eventjes wat van het station zelf. Vergane glorie zou je denken.

Afbeelding

24. De straatkant ervan lijkt wel een bunker, ergens...

Afbeelding

25. In tegenstelling tot Maubeuge is hier verder bijna niks. Een verderop gelegen Berlaimont is nog wel het zien waard, maar eigenlijk was er geen tijd om daar rond te lopen. Treinen uit Berlaimont zijn schaars, ze sluiten niet aan op andere treinen en voor de rest is er geen tijd om ook hier rond te lopen, om de aansluitende trein naar Saint-Quentin te missen.

Afbeelding


26. Op de dag van Aulnoye-Aymeries, zou ik naar Valenciennes toe gaan en onderweg had ik een tussenstop gemaakt in Le Quesnoy. De kaartjes waren extra goedkoop geworden tijdens de French Days, hoewel de Petits-Prix ongeveer op hetzelfde neerkwamen.

Afbeelding

27. Le Quesnoy is zowaar nog imposanter als Maubeuge. Hoewel deze foto suggereert dat het helmaal volgroeid is, kun je op genoeg delen hier vrij rondlopen, de gangenstelsels in en kennis maken met wat WOI-geschiedenis. Ik ben hier al eens eerder geweest, maar ik kom er graag nog een keer terug, een aantal jaar later.

Afbeelding

28. Onderweg van Le Quesnoy naar Valenciennes kreeg ik een door een loc getrokken dubbeldekker oude stijl voorgeschoteld, met ramen die boven open kunnen en een trappensetup zoals je die in Tsjechië ook ziet.

Afbeelding

29. In Valenciennes ben ik ook al eens geweest, maar voor een rondwandeling kom ik hier niet. Ik kom hier om de tram te nemen naar Condé-sur-Escaut, de veel te lange tramrit op het recentelijk aanlegde tracé om de Ch'ti te vervoeren en een enkele toerist die het plan hebben om hierna verder te rijden en lopen richting België, zoals ik. Hier staat de tram in Condé-sur-Escaut.

Afbeelding

30. Het eindpunt van de tram hier op Le Boulon is vrij abrupt, op een plek waar vroeger eerder een spoorlijn gestaan heeft, met een seinhuis hier tegenover (buiten beeld) en een Franse RAVeL die dat bewijst.

Afbeelding

31. In Condé-sur-Escaut wordt het wachten op een aansluitende bus te nemen naar Bonsecours, een plaats die grotendeels in België ligt, maar deels ook wel in Frankrijk, met een basiliek die al vanaf ruimte afstand prominent in beeld is zodra je over de weg rijdt richting België. Doordeweeks en enkele keren op zaterdag, rijden er ook bussen door België naar Péruwelz, waar een treinstation staat. Op momenten waarop er dan niks rijdt, zit er weinig anders op dan een half uur te gaan wandelen. Zo geschiedde. Aan het eindpunt van lijn 14 worden we ergens op en open plek, op een honderd of zo meter van de grens vandaan, afgezet. Hier is werkelijk helemaal niks.

Afbeelding

32. Ja, de basiliek van Bonsecours. Helaas in de steigers, want het is wel een pontificaal bouwwerk langs de weg hier naartoe.

Afbeelding

33. Na een flink stuk lopen door de landerijen en een drukke weg komen we dan aan in Peruwelz, België, waar een treinstation is. Wat een enorm gebouw is dit toch.

Afbeelding

34. Hier is een busstation, waar dus ook Franse Transvilles-bussen de grens over gaan, maar Waalse TEC-bussen de grens over gaan. Opvallend zijn de seinen op de achtergrond die branden, met daar vlak boven de lijnnummers die bij elk sein horen. Ze doen me denken aan Aribus, een systeem dat in België gebruikt wordt om aan te geven aan chauffeurs dat ze mogen vertrekken, of moeten wachten op een aansluiting, wat zelden werkt. Ik heb dit nog nooit ergens zo gezien.

Afbeelding

35. Dan nog wat België: Hier een MW41 in Charleroi-Sud op een twee-uurdienst in het weekend naar Mariembourg. Normaal rijdt die naar Couvin, maar er waren werkzaamheden gaande.

Afbeelding

36. Dezelfde trein in Berzée. Een vrij willekeurige bestemming, maar het hoorde bij een wandeling van het ene station naar het andere. Nee, hier is niet veel te zien of te doen, op wandelen na, maar toch... het hoge 'berzéegehalte' van bestemmingen was geboren.

Afbeelding

37. Onderweg kwamen we dit kleine pareltje tegen: Thy-le-Château.

Afbeelding

38. Het einde van de wandeling was in Walcourt. Hier een bus die eens per vier uur rijdt op zaterdagen. Deze bus van lijn 154a zouden we eigenlijk nemen naar Philippeville, maar we konden geen garantie krijgen dat deze bus aansloot op bus 56 en verder was het kaartje dat we kregen niet het Horizon+ kaartje waar ik om gevraagd had. Ik moest ondanks dat tóch betalen... de lul. Hoe dan ook, het plan om naar Mariembourg te gaan om met museumtreinen te gaan rijden van de CFV3V ging direct de prullenbak in en mijn dag was wat mij betreft verpest.

Afbeelding

39. Dit is wat mij betreft eerder een Frans station dan een Belgische, maar ja, Franstalig zijn ze allebei hier.

Afbeelding

40. Terwijl we wachten in Walcourt, hier een trein naar Mariembourg, die totáál niet aansluit op de museumtrein (die ook niet heel vaak rijdt), vandaar dat we de bus wilden nemen... het OV is hier gewoon ruk.

Afbeelding

41. Terug in Charleroi. Eventjes wat rondlopen was het alternatief, want met dat Horizon-kaartje konden we onbedoeld toch nog even rijden op de metro van Charleroi, omdat we binnen dat anderhalve uur terug konden zijn in het centrum van de stad. Geheel waardeloos was het dus toch niet. Deze museumtram staat in Beaux-Arts.

Afbeelding

42. Ten slotte nog wat overige foto's. Hier een beeld van de oude trap van het pas heropende station Chaudfontaine.

Afbeelding

43. Hier staat een bus van lijn 31 die ons van het pas geopende Chaudfontaine hier naar Trooz bracht.

Afbeelding

44. Op station Trooz komt dit klassiekje aangereden.

Afbeelding

45. Toch wat museummaterieel: om in de Grotten van Han te komen, reis je per tram. Toch een belevenis op zich, los van de grotten zelf, die het bezoeken waard zijn (niet alleen omwille van de tram).

Afbeelding

46. En een verrassing: eigenlijk is dit een screenshot van een video, maar onthouden wilde ik het jullie niet: de DDM-1 die de afscheidsrit verzorgde op 15 december, hier in mijn thuishonk Zandvoort aan Zee, terwijl die nog binnen een het rijden was, nog voordat de SGMm rechts vertrokken was en de deuren van de DDM-1 open gingen om de honderden reizigers vrij te laten, om ze een malle naar de voorkant van de trein te laten rennen om de voorkant er vrij op proberen te krijgen.

Afbeelding

Tot zover de eerste reeks foto's. De volgende reeks komt binnenkort. Dank alvast en tot dan!

Deel 2 met een tocht door (Noord)-Ierland staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 10 feb 2023, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag, ik kijk uit naar de volgende 'delen' :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Suus »

Net zoals het vorige verslag vond ik het interessant om te lezen, Polaroyd7.

Maar ik heb toch een vraag: Wat is je achtergrond? Je teksten zijn doorspekt van belgicismen, die een andere herkomst dan Zandvoort aan Zee doet vermoeden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door ZO6176 »

Zeker een fraai verslag. Op naar deel 2
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! :) Die lijntjes naar Frankrijk zou ik graag afstrepen, maar zoals je al opmerkt: de tijden zijn niet echt ideaal. :') Zelfs vanuit Maastricht is een retourtje nog niet zo eenvoudig, omdat de ochtendtrein niet haalbaar is. Misschien dat ik eens langs die route naar Parijs ga.

Foto 44 vond ik goed gelukt. Simpel maar doeltreffend.
Persoonlijk denk ik dat een kaartje je verslag goed zou doen, want de enorme hoeveelheid aan plaatsnamen snel na elkaar maakte het voor mij niet even eenvoudig om te volgen. Maar goed, een kaart opzoeken kan ik zelf ook, dus geen zorgen. :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Etienne »

Leuk verslag; het heeft wel een bucket-listgehalte :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: Maar ik heb toch een vraag: Wat is je achtergrond? Je teksten zijn doorspekt van belgicismen, die een andere herkomst dan Zandvoort aan Zee doet vermoeden.
Ik heb er geen gespot, of moet ik nu aan mijn eigen achtergrond gaan twijfelen? :@
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door trolly »

Twijfelen hoeft niet, hoor (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door isadora »

Absoluut waardevol verslag met niet alledaagse plaatjes. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Zugführer »

Leuk, die beide Belgische grenslijntjes staan ook nog hoog op mijn verlanglijst.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door en-es »

Ik heb ze lang geleden al afgestreept in het pre-thalys tijdperk. Zou echter ze nog een keer willen doen. Vereist wel zorgvuldige planning?
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Polaroyd7 »

Suus schreef:Net zoals het vorige verslag vond ik het interessant om te lezen, Polaroyd7.

Maar ik heb toch een vraag: Wat is je achtergrond? Je teksten zijn doorspekt van belgicismen, die een andere herkomst dan Zandvoort aan Zee doet vermoeden.
Ik ben Hollands. Mijn voorouders komen uit het zuiden, maar voor de rest... misschien als je maar genoeg contact hebt met Vlamingen (zowel in geschreven vorm als vocale) en maar vaak genoeg naar België toe gaat, dan neem je af en toe wel eens wat dingen over. Die neiging heb ik best wel.
en-es schreef:Ik heb ze lang geleden al afgestreept in het pre-thalys tijdperk. Zou echter ze nog een keer willen doen. Vereist wel zorgvuldige planning?
Je kunt ze op één dag allebei doen. Van Charleroi naar Maubeuge, naar Aulnoye en dan naar Mons. Je moet er een lange overstap in Aulnoye bij nemen, maar het kan wel. Je moet echt wel weten wat je doen wilt. Een eerder uitgewerkt plan was toen als volgt:

Code: Selecteer alles

07:50	9	Charleroi-Sud			IC	Maubeuge	6,60
08:20	?	Maubeuge				  -

  lopen

10:42	?	Maubeuge				  TER	Paris		2,00
10:51	?	Aulnoye-Aymeries		22 min

11:13	?	Aulnoye-Aymeries		TER	Lille
11:17	?	Berlaimont				-

  lopen

12:20	?	Aulnoye-Aymeries		IC	Mons		5,40
12:50	2	Mons	 		  	   24 min
Berlaimont zat er alleen in omdat ik met een wandeling van daaruit de tijd wilde doden daar. Het ligt op loopafstand van Aulnoye. Het vereist wel een overnachting in Charleroi (tenminste, in mijn geval). Ook moet je maar niet in een staking terecht komen, zoals bij mij wel eens het geval is geweest.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :) Dan heb je mij in Zandvoort ook gezien, want ik was een van de eersten die uit de DDM-1 stapte. :P
Maar afgezien van een kaartje, zou het ook handig zijn om aan te geven wanneer iets plaatsvindt, want het lijkt nu alsof de reizen naar Peruwelz, Walcourt, Chaudfontaine en Han alle op dezelfde dag plaatsvonden. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Na Interrail gaat het reizen door (1): Noord-Frankrijk, België (en een kleine verrassing aan 't einde)

Bericht door Vinny »

Leuk verslag :)

Als ik de spoorlijnen op de kaart eens bekijk dan denk ik dat het openbaar vervoer toch wel een stuk beter kan wanneer de aansluitingen beter worden en de treinen niet op de 'grens' ophouden. Ik zou zelf denken aan meer multi-courant materieel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten