Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door regenmaker »

Gisteren stond reis naar Hagen op het programma omdat het lijnennet van de HST vanaf 15 december 2019 opnieuw werd vormgegeven. Reizigers in de regio worden attent gemaakt op de grootschalige wijzigingen door middel van de campagne Mehr für Hagen.

Vanaf Uden ging het naar Venlo en vervolgens met de RE13 naar Hagen Hbf. Eenmaal daar aangekomen kon onder andere lijn 515 op de foto die de opgeheven campuslinie 540 afloste.

Afbeelding

De reis werd vervolgt naar Loxbaum een belangrijk knooppunt in het noorden van Hagen waar deze Solaris Urbino op lijn 534 gefotografeerd kon worden.

Afbeelding

Vervolgens ging de reis via een omweg via het stadsdeel Boele door naar stad Wetter niet ver van Hagen. In Wetter worden de meeste lijnen gereden door onderaannemers van DB Rheinlandbus, zoals Hoffmann Reisen uit Wetter die enkele ex-Veolia Limburg Ambassadors in zijn bezit heeft. Ook het grotere Groeger Reisen uit Hattingen die zijn diensten voornamelijk met VDL Citea's of MAN Lion's City's uitvoert is actief in Wetter. Geen enkele bus uit het wagenpark van Groeger is ouder dan 6 jaar en dat is vrij uniek voor een Duitse onderaannemer. Een MAN-bus van Groeger in Wetter kon op de foto worden gezet.

Afbeelding

De reis ging verder met een nieuwe Solaris Urbino van de VER op lijn 553 (echt aan te bevelen lijntje!). De reis ging over enkele steile wegen in Wetter-Volmarstein naar Hagen Westerbauer alwaar nog een Mercedes-Benz Citaro van de HST vast kon worden gelegd. Overigens kwam ik als tegenliggende 553 een citaro van Killer City Bus uit Witten tegen (prachtige naam :)).

Afbeelding

Uiteindelijk werd de reis afgerond in Hohenlimburg na een volledige west-oost doorkruising van Hagen. De onderstaande bussen konden daar onder andere nog op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Hohenlimburg ging het nog een rondje met lijn 539 naar Wiblingwerde in de Märkische Kreis. Deze lijn rijdt slechts éénmaal per twee uur op op dit traject. Voor 15 december 2019 werden alleen nog enkele ritten per dag aangeboden. Vanaf Hohenlimburg werd weer teruggekeerd naar Venlo en dus naar huis. Hopelijk hebben jullie meer uit Hagen ervaart in dit korte verslag. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door diederickx »

Is Baukloh een soort Dixie?
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:Hopelijk hebben jullie meer uit Hagen ervaart in dit korte verslag. ;)
Eerlijk gezegd niet echt. Ik hoop dan ook dat je meer diepgang en context zult geven in je volgende verslagen. Ik zou zelfs willen voorstellen dat je binnenkort weer eens naar Hagen gaat om een uitgebreidere fotoreportage van de wijzigingen te maken. Een paar aandachtspunten:
  • Wat is er zoal gewijzigd bij de nieuwe vormgeving van het lijnennet? Een link naar de wijzigingen geeft natuurlijk mogelijkheden tot uitzoekwerk maar dat betekent ook wennen aan een nieuwe website en manier van informatie verwerken, ook nog eens in een taal die niet iedereen hier beheerst. Stapsgewijs vertellen wat de belangrijkste wijzigingen zijn (met referenties naar de oude situatie), gecombineerd met een foto ter illustratie, maakt een verslag al gauw veel levendiger en plezieriger om te lezen en - misschien tegen je verwachtingen in - ook meer inspirerend om jezelf verder te verdiepen in de regio die wordt beschreven.
  • Zijn er typische elementen in de opbouw van het lijnennet van Hagen? Lijnnummers, lijnsoorten, lijnbundels, noem maar op. Is daar ook iets in gewijzigd bij de nieuwe vormgeving van het lijnennet?
  • Wat is er voor jou zo speciaal aan het lijnennet van Hagen (of Duitse buslijnen in het algemeen)? Ik zag bijvoorbeeld dat je diverse foto's bij de Kleefse lijn 51 geplaatst had zodat alle materieelsoorten op die lijn nu een foto hebben. Weliswaar gaat het hier om een ander gebied, maar het zou leuk zijn als je dat soort zaken ook met ons deelt in je fotoverslag.
  • Volgens mij heb je de rest van de dag genoeg foto's gemaakt om je verslag verder uit te breiden. Zelfs als je voor het hoofdonderwerp van je verslag relatief weinig foto's hebt, kun je de rest van jouw dag ook met ons delen. Ik vind het bijvoorbeeld best leuk om te weten dat alle materieelsoorten op de Kleefse lijn 51 nu een foto hebben. :wink:
Zoals bij vrijwel ieder verslag is ook deze feedback opbouwend bedoeld, dus ik hoop dat je er je voordeel mee doet. :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door ZO6176 »

Leuke foto's. Toch uit een deel van het ruhrgebiet waar je niet zoveel van ziet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door Milco »

Leuke foto's!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door regenmaker »

Bedankt voor de reacties. :)
TLP schreef:Eerlijk gezegd niet echt. Ik hoop dan ook dat je meer diepgang en context zult geven in je volgende verslagen. [...]
Je wilt dus meer dingen hebben zoals deze lijn verving deze lijn etc? Ik kan de volgende keer wel een kort overzicht geven van de belangrijkste wijzigingen. Overigens was Kleve weer een andere dag dan Hagen.
diederickx schreef:Is Baukloh een soort Dixie?
Nee, gewoon een wijk in Hagen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:Je wilt dus meer dingen hebben zoals deze lijn verving deze lijn etc? Ik kan de volgende keer wel een kort overzicht geven van de belangrijkste wijzigingen.
Ja, en daarnaast ook een uitgebreider overzicht van het gebied waar je bent. Een snelle check op de wiki leerde mij dat er in de Kreisfreie Stadt Hagen toch zo'n 30 daglijnen rondrijden, lijkt mij genoeg aanbod om daar verschillende delen van de omgeving mee aan te doen. Overigens zullen de meeste mensen hier niet echt bekend zijn met de gebieden waar jij komt, daarom zou ik het ook leuk vinden als je bussen/lijnen behandelt die niet gewijzigd zijn maar wel interessant zijn volgens jou.
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door Durashift »

^^^ kan jij zelf niet naar Hagen gaan om jouw eigen voorstellen uit te voeren?

'Meer uit Hagen' heb ik vooral als kwinkslag gelezen in verband met de slogan die de gemeente ervoor gekozen heeft.
cassie127
Berichten: 6582
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Regenmaker #3: Meer voor Hagen in 2020

Bericht door cassie127 »

Haha toevallig was ik op 28 december ook in hagen... Alleen wat langer dan gepland zou een overstap hebben van 8 minuten op de RE 17 van 11:17 (Zo uit mijn hoofd) maar die rit was uitgevallen.

Maar leuk verslag
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten