Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]
Geplaatst: ma 20 jan 2020, 22:42
Ken je die grap van dat je 's avonds in je private internet time zit, en dan een idee krijgt waar je 30 minuten lang voor doorklikt? En dan daarna zegt: 'dat zou leuk zijn, maar ik ga het natuurlijk niet écht doen'? Nou, de grap is dat ik het wel gedaan heb. Op het moment dat ik deze woorden schrijf kan ik nog 36 uur lopen, daarna gaan er herstelwerkzaamheden plaatsvinden aan mijn enkel waardoor ik voor langere tijd uit de running ben. Dat soort zaken vooruit kunnen plannen heeft grote voordelen: alles wat je nodig zou kunnen hebben is geregeld, en afspraken zijn ruim van tevoren verzet. En dus was de agenda voor vandaag, Blue Monday 20 januari, al praktisch vrij. Met alle middelen in bezit en geen enkele reden om niet te gaan boekte ik dan ook zaterdagavond laat een retourtje Brussel, naar de blauwste trein die je op deze Blauwe Maandag kon vinden. Oh, en de grenspassages zijn dan ook nog in de meest luxe vorm, want als je het dan doet, doe het dan ook goed. En zoveel duurder was het niet, we danken de algoritmes van NSI. *O*
We beginnen de dag dan ook vanmiddag, de agenda voor vandaag was niet helemaal vrij. Maar om 13:39 kan ik keurig volgens planning mee met Klaas de R-net Flirt naar Gouda.
Via Gouda reis ik naar Rotterdam, de Thalys naar Marne la Vallée van 14:58 staat op mijn E-ticket aangegeven. In de tussentijd slurp ik onder het genot van seizoen twee van Sex Education twee koppen Cappuccino weg in de NSI-lounge. Het is prima vertoeven. :pos:
Ietsjes later dan gepland rolt de Thalys Rotterdam binnen. Mijn geplande stoel is bezet door een man die diep slaapt, en dus wordt ik door de Prenium-steward naar een stoel naar keuze verwezen. Stoel 61 is vrij, het is niet druk vanmiddag.
Om onduidelijke redenen verkocht NSI mij twee dagen van tevoren een enkeltje naar Brussel in Thalys Prenium voor 37 euro. Niet klagen maar kopen, en dus wordt nog voor Rotterdam Zuid mijn middagsnack geserveerd. Erg smakelijk! :D
We rijden op tijd door Antwerpen...
... en na wat bufferen door de Noord/Zuidverbinding bereiken we 1u10 na vertrek uit Rotterdam Brussel-Zuid. Hallo Belgjes! *O*
Aan de overkant valt goed te zien hoe goed Brussel Zuid verbonden is: de TGV naar Montpellier en de ICE naar Frankfurt staan met de neuzen tegenover elkaar. :)
Nou duurde het nog even voor de Blauwste trein aan zou komen, en dus trok ik naar het slapste excuus voor een centrumstation in Europa: Brussel Kapellekerk/Bruxelles Chapelle. Over de straat welteverstaan, met 1x per uur een trein was dat gewoonweg sneller. Brussel was gewoon Brussel, met taalstrijdidioterie, druk verkeer en belachelijk Comic Sans-gebruik.
Met gevaar voor eigen leven rond ik de reis af naar station Kapellekerk. Lime-scooters slaan nergens op, ik hoop dat ze nooit toegelaten worden in Nederland. Maar voor de kreupele tourist was het wel een once in a lifetime-ervaring. :X
Station Kapellekerk. Voor de gewone sterverling op loopafstand van Brussel Zuid én Brussel Centraal, met 1x per uur een S-trein. De toegangscontrole gebeurt door de aanwezige stoners op de trap. :')
Er rijden hier letterlijk elke 30 seconden treinen door het station, ook de Beneluxtrein komt hier langs.
Maar wat hier nauwelijks tot niet zijn: reizigers. De trein van 16:53 telde 13 instappers en twee uitstappers. Het nut van het station ontging me al, maar na een bezoek in de spitsuren ontgaat het mij nog meer. :')
De S1 is te laat, en brengt mij weer terug naar het Zuidstation. Het is even na vijven.
Op spoor zes staan de TGV"s naar Rennes en Nantes, kapot te wezen. Uiteindelijk vertrekken de beide stellen pas na half zes, ik mompel maar iets over stakingen en SNCF-inaptitude... (A)
Maar voor die tijd is de attractie van de dag er al: de Nightjet naar Wenen en Innsbruck. What a beaute! :D
NMBS 1833 + ÖBB Nightjet, Brussel Zuid by Z2N, on Flickr
Op het vertrekperron. De trein is speciaal voor vandaag extra bestickerd, om het groene imago van de nachttrein extra te onderstrepen.
Meneer Smith is op zoek naar stoel 61...
... en de NMBS geeft een interview aan de RTBF.
Maar qua reizigers is het nog rustig tegen 17:35, al zal de informatie op de borden niet meehelpen. (A)
Ik vlieg echter snel naar het Noordstation, om de Nightjet daar te aanschouwen. Temidden van het spitsverkeer lukt dat ook nog. :o
En op tijd rijdt de eerste commerciële Nightjet Brussel uit. Behouden vaart, blauwe vriend!
En toen was het 18:25, de trein terug zou de Eurostar van 20:22 zijn: tijd om de stad in te duiken voor eten! Culinaire tip van Z2N: De beste burgertent van Brussel is Manhattn's, echt zaligheid! *O*
Na het eten trek ik nog snel de stad in voor de "kijk in ben in Brussel geweest"-foto's...
... daarna ga ik nog naar Hallepoort voor de boodschappen bij de lokale Kruising-supermarkt...
... en om 20:00 ben ik op tijd terug op het zuidstation, voor de Eurostar naar Nederland. Die blijkt even na het maken van deze foto vertraging opgelopen te hebben.
Om 20:25 komt de trein binnen uit Londen.
De verklaring voor de vertraging blijkt aan boord: de trein is stuk. Er is een reset nodig, vertrek uit Brussel is dan ook met +20.
De catering in Leisure Premier is echter wel verbeterd sinds begin dit jaar, na Brussel krijgen reizigers richting Nederland nu een snackbox in plaats van alleen nootjes, en ook het bieraanbod is uitgebreid. De Lowlander is erg aan te bevelen! De vijf euro aan upgrade van Standard is het in ieder geval enorm waard.
De rit naar Rotterdam verloopt redelijk, de vertraging wordt er niet uitgereden en om 21:55 komen we Rotterdam Centraal binnen, precies als de sprinter naar Gouda weg rijdt. Dan maar 30 minuten vertraging...
Als ik deze woorden schrijf is het 22:36, en mijn blauwe maandag is bijna ten einde. In een halfuurtje ben ik terug in Alphen, daarna resteren alleen nog het kappersbezoek en de laatste maaltijd, voordat ik dinsdagavond nuchter moet worden voor mijn operatie. Het worden een paar doelloze maanden die gaan volgen, maar ik kan ten minste zeggen dat ik het meeste uit Blue Monday gehaald heb dit jaar. Ik hoop dat het een beetje redelijk verslag was, ik heb het geheel geschreven op de terugweg dus er kan her en der nog wel een foutje inzitten. Op- en aanmerkingen worden, zoals altijd, gewaardeerd!
We beginnen de dag dan ook vanmiddag, de agenda voor vandaag was niet helemaal vrij. Maar om 13:39 kan ik keurig volgens planning mee met Klaas de R-net Flirt naar Gouda.
Via Gouda reis ik naar Rotterdam, de Thalys naar Marne la Vallée van 14:58 staat op mijn E-ticket aangegeven. In de tussentijd slurp ik onder het genot van seizoen twee van Sex Education twee koppen Cappuccino weg in de NSI-lounge. Het is prima vertoeven. :pos:
Ietsjes later dan gepland rolt de Thalys Rotterdam binnen. Mijn geplande stoel is bezet door een man die diep slaapt, en dus wordt ik door de Prenium-steward naar een stoel naar keuze verwezen. Stoel 61 is vrij, het is niet druk vanmiddag.
Om onduidelijke redenen verkocht NSI mij twee dagen van tevoren een enkeltje naar Brussel in Thalys Prenium voor 37 euro. Niet klagen maar kopen, en dus wordt nog voor Rotterdam Zuid mijn middagsnack geserveerd. Erg smakelijk! :D
We rijden op tijd door Antwerpen...
... en na wat bufferen door de Noord/Zuidverbinding bereiken we 1u10 na vertrek uit Rotterdam Brussel-Zuid. Hallo Belgjes! *O*
Aan de overkant valt goed te zien hoe goed Brussel Zuid verbonden is: de TGV naar Montpellier en de ICE naar Frankfurt staan met de neuzen tegenover elkaar. :)
Nou duurde het nog even voor de Blauwste trein aan zou komen, en dus trok ik naar het slapste excuus voor een centrumstation in Europa: Brussel Kapellekerk/Bruxelles Chapelle. Over de straat welteverstaan, met 1x per uur een trein was dat gewoonweg sneller. Brussel was gewoon Brussel, met taalstrijdidioterie, druk verkeer en belachelijk Comic Sans-gebruik.
Met gevaar voor eigen leven rond ik de reis af naar station Kapellekerk. Lime-scooters slaan nergens op, ik hoop dat ze nooit toegelaten worden in Nederland. Maar voor de kreupele tourist was het wel een once in a lifetime-ervaring. :X
Station Kapellekerk. Voor de gewone sterverling op loopafstand van Brussel Zuid én Brussel Centraal, met 1x per uur een S-trein. De toegangscontrole gebeurt door de aanwezige stoners op de trap. :')
Er rijden hier letterlijk elke 30 seconden treinen door het station, ook de Beneluxtrein komt hier langs.
Maar wat hier nauwelijks tot niet zijn: reizigers. De trein van 16:53 telde 13 instappers en twee uitstappers. Het nut van het station ontging me al, maar na een bezoek in de spitsuren ontgaat het mij nog meer. :')
De S1 is te laat, en brengt mij weer terug naar het Zuidstation. Het is even na vijven.
Op spoor zes staan de TGV"s naar Rennes en Nantes, kapot te wezen. Uiteindelijk vertrekken de beide stellen pas na half zes, ik mompel maar iets over stakingen en SNCF-inaptitude... (A)
Maar voor die tijd is de attractie van de dag er al: de Nightjet naar Wenen en Innsbruck. What a beaute! :D
NMBS 1833 + ÖBB Nightjet, Brussel Zuid by Z2N, on Flickr
Op het vertrekperron. De trein is speciaal voor vandaag extra bestickerd, om het groene imago van de nachttrein extra te onderstrepen.
Meneer Smith is op zoek naar stoel 61...
... en de NMBS geeft een interview aan de RTBF.
Maar qua reizigers is het nog rustig tegen 17:35, al zal de informatie op de borden niet meehelpen. (A)
Ik vlieg echter snel naar het Noordstation, om de Nightjet daar te aanschouwen. Temidden van het spitsverkeer lukt dat ook nog. :o
En op tijd rijdt de eerste commerciële Nightjet Brussel uit. Behouden vaart, blauwe vriend!
En toen was het 18:25, de trein terug zou de Eurostar van 20:22 zijn: tijd om de stad in te duiken voor eten! Culinaire tip van Z2N: De beste burgertent van Brussel is Manhattn's, echt zaligheid! *O*
Na het eten trek ik nog snel de stad in voor de "kijk in ben in Brussel geweest"-foto's...
... daarna ga ik nog naar Hallepoort voor de boodschappen bij de lokale Kruising-supermarkt...
... en om 20:00 ben ik op tijd terug op het zuidstation, voor de Eurostar naar Nederland. Die blijkt even na het maken van deze foto vertraging opgelopen te hebben.
Om 20:25 komt de trein binnen uit Londen.
De verklaring voor de vertraging blijkt aan boord: de trein is stuk. Er is een reset nodig, vertrek uit Brussel is dan ook met +20.
De catering in Leisure Premier is echter wel verbeterd sinds begin dit jaar, na Brussel krijgen reizigers richting Nederland nu een snackbox in plaats van alleen nootjes, en ook het bieraanbod is uitgebreid. De Lowlander is erg aan te bevelen! De vijf euro aan upgrade van Standard is het in ieder geval enorm waard.
De rit naar Rotterdam verloopt redelijk, de vertraging wordt er niet uitgereden en om 21:55 komen we Rotterdam Centraal binnen, precies als de sprinter naar Gouda weg rijdt. Dan maar 30 minuten vertraging...
Als ik deze woorden schrijf is het 22:36, en mijn blauwe maandag is bijna ten einde. In een halfuurtje ben ik terug in Alphen, daarna resteren alleen nog het kappersbezoek en de laatste maaltijd, voordat ik dinsdagavond nuchter moet worden voor mijn operatie. Het worden een paar doelloze maanden die gaan volgen, maar ik kan ten minste zeggen dat ik het meeste uit Blue Monday gehaald heb dit jaar. Ik hoop dat het een beetje redelijk verslag was, ik heb het geheel geschreven op de terugweg dus er kan her en der nog wel een foutje inzitten. Op- en aanmerkingen worden, zoals altijd, gewaardeerd!