Trams en meer in Sofia/София

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
drentheicm
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:41

Trams en meer in Sofia/София

Bericht door drentheicm »

Enkele weken geleden vond ik een retourtje Sofia voor 35 euro.Zo ging ik op de bewuste vrijdagmiddag richting Eindhoven Airport om met onze vrienden van Wizzair naar Bulgarije te vliegen.

Bulgarije behoorde niet tot de Sovjet-Unie, maar was tot 1989 wel een communistische republiek.

Foto 1
Afbeelding
We beginnen het verslag met een standbeeld waarop staat 'Bulgarije, voor jou'. Het straatbeeld is grauw en vaak slecht onderhouden. Er zijn veel zwervers.

Foto 2
Afbeelding
Er is een aanzienlijk deel (zo'n 10 procent) van de inwoners islamiet. In het centrum is dan ook een aantal moskeeën te vinden. Men vindt het in Sofia heerlijk om oude gebouwen en opgravingen te mengen met nieuwere bouwwerken. Op de voorgrond is dan ook een uitgraving te vinden van de oude Romeinse stad 'Serdika', maar de uitgraving dient ook als ingang tot een metrohalte en er zijn winkeltjes te vinden.

Foto 3
Afbeelding
Aan de andere kant van de straat is een zeer oude kerk (uit de vierde eeuw) te vinden, de kerk is echter volledig ommuurd door een groot, nieuwer hotel en valt daarom redelijk in het niet.

Foto 4
Afbeelding
Het paradepaardje van Sofia: de kerk van St. George. In de avond prachtig verlicht.

Foto 5
Afbeelding
Het tramnetwerk in Sofia is op basis van meterspoor. Toch? Een kwart eeuw na de opening van het tramnetwerk, in 1927, bleken de meeste sporen zo ver uitgesleten dat besloten werd door te gaan met een spoorbreedte van 1009 mm en het netwerk ook daarmee uit te breiden. Net naast de moskee van foto 3 komt een motorwagen aangereden op weg van het station richting het centrum.

Foto 6
Afbeelding
Op het eindpunt van lijn 18 maakt een stelletje een korte stop alvorens terugkeer naar de stad.

Foto 7
Afbeelding
Zoals gezegd, de gebouwen zijn vaak grauw en de gele motorwagens en gele taxi's geven dan ook wat kleur aan het straatbeeld.

Foto 8
Afbeelding
Er is echter iets interessants gaande rond het tramnetwerk. In de jaren '80 openden drie tramlijnen, deze werden echter op normaalspoor (1435 mm) gebouwd. Om deze reden zijn er trams met verschillende spoorbreedten te vinden in de stad. Op de foto wurmt zich een normaalsporige Tatra een weg door het verkeer op lijn 20.

Foto 9
Afbeelding
Er is veel variatie op het spoor: op het normaalspoor zijn ook rode Tatra's te vinden welke vroeger in Praag hebben rondgereden.

Foto 10
Afbeelding
Een aantal trams is door de wagenwerkplaats in Sofia zelf gebouwd, zoals deze 511 op de keerlus in een arme wijk aan de rand van de stad. De rit met de tram naar het centrum duurt vanaf hier zeker drie kwartier.

Foto 11
Afbeelding
Tussen de Soviet-flats baant stelletje 511 zich een weg.

Foto 12
Afbeelding
Befaamde oostblok-flats.

Sofia ligt in een breed dal, waardoor de weg naar de bergen gauw gevonden is. Het leek me leuk om ook wat van de omgeving te zien en daarom toog in de middag naar het station voor een rit over de spoorlijn richting Mezdra, een stad zo'n 90km ten noorden van Sofia.

Foto 13
Afbeelding
Ik stapte uit op het station van Zverino voor een wandeling in de omgeving.

Foto 14
Afbeelding
Het dal is hier soms vrij stijl uitgesleten, de rivier Iskar stroomt soms wild: er kan geraft worden.

Foto 15
Afbeelding
Het straatbeeld is rustig: op een loslopende hond na lijkt iedereen zich verscholen te hebben in hun huis.

Foto 16
Afbeelding
Ik reisde een stukje verder met de trein, alwaar ik uitstapte op een 'station'. Ik bleek per ongeluk een halte te vroeg uitgestapt te zijn, deze halte is dan ook onvindbaar op google maps. De enige manier om het strookje asfalt te verlaten was door het spoor over te steken en een stuk de berg op te wandelen. De plaatselijke honden waren duidelijk geen bezoekers gewend: een sprint later waande ik me weer in de bewoonde wereld, vond ik het 'echte' station en kon weer op weg terug naar Sofia.

Foto 17
Afbeelding
Ook rijdt er een aantal groene trams rond, overgenomen uit het Zwitserse Basel. De kleur geeft ze een totaal andere uitstraling dan alle tatra'tjes.

Foto 18
Afbeelding
Bijzonder aan Sofia is dat er geen echt grote rivier door de stad stroomt, zoals in de meeste steden. De Vladaya-rivier is een klein stroompje (wellicht ten tijden van smeltwater wat breder?).

Foto 19
Afbeelding
Om een vrij abrupt hoogteverschil te kunnen overwinnen maakt het spoor een aantal gekke bochten (zie spoiler voor een kaartje). Een trammetje op lijn 10 slingert door dit park.
Spoiler: show
Kaartje:
Afbeelding
Hierna keerde ik terug naar het vliegveld voor een ruwe terugvlucht naar Айндховен (/Eindhoven). Het was een leuk, kort inkijkje in een onbekend land! Ik hoop dat het ook om te bekijken een afwisselend beeld opgeleverd heeft.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door JordiBrabant »

Mooie plaatjes van voor mij onbekend gebied! Ik zou er zo heen willen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door isadora »

Erg fraai. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door Jeroen78 »

Mooie foto's van een grauwe stad. Gelukkig gaven de trammetjes kleur aan de stad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door Ardan »

Erg leuk! Ik ben er eind 2018 een middag geweest tijdens een overstap, toen viel me de bonte verzameling trams ook al op, maar nu weet ik dus dat dat komt omdat ze overal en nergens vandaan gehaald zijn :pos: Ben jij nou in één dag op en neer geweest of heb je nog ergens overnacht?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13182
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door Z2N »

Leuk verslag! Toch wel een deel van Europa waar ik graag wat meer van zou willen zien.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door ZO6176 »

Wat een leuk verslag. Het verhaal van 1000 naar 1009 mm wist ik niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door umbusko »

Kort maar krachtig! Leuk verslagje! :)
drentheicm
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:41

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door drentheicm »

Dank allen!
Ardan schreef: Ben jij nou in één dag op en neer geweest of heb je nog ergens overnacht?
Twee overnachtingen zelfs: vrijdagavond heen (aankomst rond 20u) en zondagmiddag terug (vertrek rond 15u).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trams en meer in Sofia/София

Bericht door Meltrain »

Leuk en interessant verslag met mooie foto's. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten