Ardan on Tour #44: kleine niet-zo-winterse belevenissen [14]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #44: kleine niet-zo-winterse belevenissen [14]

Bericht door Ardan »

Hoi, volgens de kalender was het winter. Door het korte daglicht en de lage temperaturen plan en beleef ik in dit jaargetijde niet van die grote avonturen, en een dagje lekker warm thuis is dan ook fijn. Toch moet er natuurlijk wel af en toe een klein pretrondje gemaakt worden. Kleine tochtjes, klein overzichtje *trein*

Sinds half december pendel ik vijf keer per week naar Lochem voor mijn werk. Terwijl ik op een regenachtige 3 januari in Deventer op de IC naar Zutphen wacht, gaat deze ICM uit Amsterdam net even op pauze naar het rangeerterrein.
Afbeelding

In Lochem is het vanuit de trein welgeteld 58 seconden lopen naar mijn werk. En als je er elke dag komt gaan je op een gegeven moment ook de kleinere dingetjes opvallen :)
Afbeelding

Op een stralend zonnige 21 januari ging ik een dagje er op uit naar Wuppertal. De beroemde Schwebebahn is u allen wel bekend. Van de oude treinen uit de jaren 1970 is vorig jaar afscheid genomen, nu rijden er alleen nog de hemelsblauwe treinen met panorama-venster achterop.
Afbeelding

Ik kwam naar Wuppertal om een wandeling te maken over de stilgelegde Nordtrasse. De doorgaande hoofdspoorlijn van Düsseldorf naar Hagen loopt dwars door Wuppertal door het dal, maar iets noordelijker lag vroeger deze alternatieve route, waarvan alleen nog de tak van de S28 naar Mettmann Stadtwald nog in gebruik is. De hoofdlijn heeft tussen Erkrath en Hochdahl een grote Steilstrecke, naar men zegt zelfs het steilste spoortraject van Duitsland (al schijnt dat niet helemaal waar te zijn). Stap maar eens uit in Erkrath en kijk oostwaarts, de lijn gaat flink omhoog! Vroeger lag er zelfs een kabel om de treinen omhoog te trekken, waarbij de neergaande trein als contragewicht werd gebruikt.
De Nordtrasse steeg wat geleidelijker vanuit het Rijndal de heuvels in, en was daarom vooral voor goederenverkeer een populaire route. Ook was er personenverkeer, dat in de jaren 1950 zelfs een opleving kende door de inzet van nieuwe railbussen en wat nieuwe stations.
Toch is ook deze lijn gesloten en rijdt nu al het treinverkeer in Wuppertal via de hoofdspoorlijn. De Nordtrasse is echter opgeknapt en geasfalteerd, waardoor de oude spoorlijn nu een populaire fietsroute door Wuppertal is, want het is lekker vlak tussen al die heuvels in de stad. Er zijn wat indrukwekkende kunstwerken zoals tunnels en viaducten.

Ik stapte op station Loher Brücke uit de Schwebebahn en liep een stukje noordwaarts om bij het voormalige station Wuppertal Loh op de Nordtrasse te belanden. Het oude station ligt er nog helemaal, inclusief een drie kilometer lang spoor waarover je op bepaalde dagen kunt railfietsen.
Afbeelding

De Nordtrasse loopt door de hele stad en is goed onderhouden en best druk. Geen shabby achterafpaadje dus!
Afbeelding

Zo hier en daar is er een tunnel, sommige zelfs enkele honderden meters lang!
Afbeelding

Naast diepe tunnels zijn er ook hoge viaducten, waar vanaf je een fraai uitzicht op de stad hebt. Je hebt onderweg ook de nodige informatieborden die wat vertellen over de spoorlijn en de omgeving :)
Afbeelding

Na het voormalige station Wuppertal Wichlinghausen kun je doorlopen over de Nordtrasse of rechtsaf de Schwarzbachtrasse volgen naar station Wuppertal Langerfeld, waarbij je ook weer over een mooi viaduct loopt. Ter hoogte van de Gildenstraße was het tracé echter afgesloten, het is nog nieuw en de er achter liggende lange tunnel was nog niet vrijgesteld. Op het bouwhek stond echter een opening van 'einde januari', dus misschien is het intussen wel te bewandelen.
Ik liep naar station Wuppertal Oberbarmen, na een ommetje via Köln en Düsseldorf legde ik nog een mistig Voerde vast waar ik op de RE19 naar Arnhem stapte.
Afbeelding

5 februari was ik eventjes in Amsjedam :pos:
Afbeelding

...waar de Cuyperstrap inmiddels in de afbouwfase is beland. Hoezee en zulks *trein*
Afbeelding

12 februari, weer een pretrondje NRW met een hoop tremmetjes. Deze actiefoto van een Schwebebahn en een ICE vond ik nog wel leuk :)
Afbeelding

Over details gesproken:
Afbeelding

17 februari, donkere wolken pakken zich samen in Klarenbeek. Een paar minuten later komt het met bakken uit de hemel, maar het duurt niet lang.
Afbeelding

En als afsluiter: kennen jullie Sunny al? Deze gezellige rooie lieverd is de enige echte stationskat van Deventer. Ze woont een paar huizen verderop en de eigenaar wordt regelmatig gebeld door mensen die het nummer op haar bandje draaien omdat ze zich zorgen maken, maar ze vindt het gewoon erg gezellig op het station en komt altijd wel weer thuis. Soms zit ze op het perron tevreden om zich heen te kijken naar al die mensen, soms ligt ze midden in de lokethal te tukken, soms scharrelt ze gewoon wat rond en laat ze zich graag aaien door wie dat maar wil. Het personeel heeft achter het loket zelfs een eigen mandje voor haar gemaakt. Ik kijk elke dag even om me heen of ik haar zie!
Afbeelding

Ik heb zin in het voorjaar en mooie avonturen *O* Wij danken U voor de aandacht!
Ik doe ook maar wat
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #44: kleine niet-zo-winterse belevenissen [14]

Bericht door ZO6176 »

Leuke foto's.
Wel gaaf dar het fietspad door tunnels loopt.
Schwebebahn is ook altijd leuk. Alhoewel ik de nieuwe stellen nog niet heb uitgeprobeerd. In 2001 heb ik tijdens de open dag een stationsbord van adlerbrücke gescoord.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Ardan on Tour #44: kleine niet-zo-winterse belevenissen [14]

Bericht door erka »

Leuk om te weten is dat het eerste stuk van de Nordtrasse naar Mettman Stadtwald, waar de S-Bahn rijdt, door het Neandertal loopt. Inderdaad, die ja. Het Neandertal is ondertussen enorm veranderd maar er is een station Neandertal vlakbij het museum.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #44: kleine niet-zo-winterse belevenissen [14]

Bericht door umbusko »

Mooi gevarieerd verslagje zo! :D Ik moet toch maar eens een keer de Schwebebahn met een bezoekje vereren. :@ Voor fietsen door tunnels hoef je niet zo ver weg te gaan, de tunnel onder station Nijmegen ziet er echt precies hetzelfde uit, al is hij wel een stukje korter. :lol:
Voor Sunny hebben we trouwens dit topic nog. *O*
waldo79
Berichten: 7641
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #44: kleine niet-zo-winterse belevenissen [14]

Bericht door waldo79 »

Leuk verslag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten