Ongebruikelijk materieel in en om Eindhoven - een platententoonstelling van teun
Geplaatst: wo 27 mei 2020, 02:06
De vervoerder Hermes heeft de afgelopen weken een aangepaste dienstregeling gereden in Zuidoost Brabant i.v.m. de sterk afgenomen vraag naar openbaar vervoer. Zowel omwille van de veiligheid als een besparing in operationele kosten is er daarom behoorlijk wat ongebruikelijk busmaterieel te zien; De gelede elektrische Bravodirect-Citeas die nu niet nodig zijn voor de gebruikelijke HOV-stadslijnen zijn op de reguliere stadsdienst te vinden op de lijnen 2, 3, 4, 7, 8, en 17, en in Son en Breugel rijden nu op de lijnen 21 en 22 12-meter MAN stadsbussen.
Nu wil het toeval dat ik heden ook wat meer vrijheid in de besteding van mijn tijd heb, en ik sinds een vakantie op Sicilië afgelopen zomer ook een hobby van fotografie ben gaan maken. Na eerst vooral wat opeenhopingen oude Griekse stenen, watervogels, en weilanden met eenzame knotwilgen als onderwerp te hebben genomen leek dit me een perfect moment om mijn plezier in openbaar vervoer en de platenschieterij samen te brengen. Dus heb ik een oude semi-racefiets van mijn moeder eens uit de klimop in de hoek van onze carport gevist en goed afgestoft, en heb ik twee vrije middagen besteed aan de lange toch naar Eindhoven en terug...
Mijn route op de eerste dag gaat in Helmond over de Vossenbeemd, door het Groot Goor, en vervolgens helemaal tot aan het havenhoofd in Eindhoven langs het Eindhovens kanaal. Onderweg langs het kanaal weet ik de volgende VIRMm naar Heerlen vast te leggen:
Vervolgens kwam ik in Eindhoven terecht op de splinternieuwe Kanaalstraat en iets verderop de Vestdijk, die het afgelopen jaar heringericht is om het Eindhovense centrum eindelijk eens wat autoluwer te maken; Hier trof ik een tweetal bussen op de lijnen 5 en 320, die beiden wel gewoon met het reguliere materieel reden:
Na dit mooie nieuwe stukje Eindhoven vervolgde ik mijn route via het donkere fietsdoolhof onder de Fellenoord en de Kruisstraat op weg naar Woensel, waar nu verreweg de meeste buitengewone elektrische bussen rijden. Na een korte controle van OVZoeker leek het er op dat lijn 3, die momenteel slechts eenmaal in het uur rijdt, eerder aan mij voorbij zou komen dan een bus op de route van lijn 2. Spoedig zat ik weer op de fiets richting de winkelgalerij in de Generalenbuurt om de volgende scene vast te leggen:
Daarna ging de rit weer terug richting het westen om tevens een bus op lijn 2 vast te kunnen leggen op de Doctor Cuyperslaan:
...Waarna ik snel verder ging via de Churchilllaan naar de Andromedaplaats om van lijn vier ook nog een plaat te schieten, helaas dit keer met weinig succes; Mogen het mijn haast of domme pech zijn, de foto was erg bewogen. Tijd om te rouwen was er echter niet, want lijn 8 stond op het punt te beginnen aan zijn rondje door Acht, en ook die lijn wilde ik die dag nog graag vastleggen. Bij de Grote Beek had ik meer succes, een mooi dynamisch beeld van de bus die de halte nadert om twee passagiers mee te nemen:
Na deze bus op de foto te hebben gezet ben ik nog naar het centrum van Eindhoven teruggekeerd om bij het bruggetje over de Dommel nog lijn 7 en 17 te fotograferen, maar het mocht niet meer baten. Na die laatste poging besloot ik terug te fietsen naar Helmond via dezelfde route als ik heengekomen was.
*****************************************
Op de tweede dag ging de route op de heenweg anders, ik wilde graag als eerste namelijk Son en Breugel aandoen, waardoor het logischer was om via Stiphout, Gerwen, en Nederwetten te fietsen. Toevallig rijdt de lijn 25 voor een deel ook langs die route, dus kon ik daar op de Aarle-Rixtelseweg ook nog een mooie foto van maken door tactisch het voetgangerslicht te activeren, wat leidde tot dit schone plaatje (met in de achtergrond nog dezelfde lijn in tegenovergestelde richting):
Eenmaal in Breugel aangekomen zag ik dat lijn 21 spoedig al voorbij zou komen, dus zocht ik iets voorbij het Pieter Breughelplein de plek op waarvandaan de volgende foto genomen is:
Diezelfde bus ging vervolgens verder naar de Meubelboulevard om daar om te keren en de 22 naar Son te worden, die bus zou er echter nog eventjes over doen om terug te keren, waardoor ik tijd had om in het centrum van Son ook een paar bussen van Arriva op de rol te krijgen:
Lijn 22 wilde ik daarna als eerste een keer op de Europalaan en vervolgens in de Amerikalaan op de foto zetten, die tweede foto lukte ondanks dat ik stevig doorfietste om de bus op de foto te krijgen niet erg goed, dus met de eerste zult u het voor dit verslag moeten doen.
Tijdens mijn rit naar Aalst om daar lijn 7 vast te leggen kwam ik nog lijn 4 aan het begin van zijn rondje door de Heesterakker en Vaartbroek tegen, en besloot ik bij het winkelcentrum eventjes te pauzeren om dit dynamische plaatje van een gelede bus in een bocht vast te leggen:
Eenmaal in Aalst dacht ik dat deze locatie op de Prins Mauritsweg zich formidabel zou ontlenen aan het vastleggen van dit type bussen op "ongebruikelijke" plekken, alleen de route van de bus door de straat was niet zo fantastisch doordacht (waardoor enkel de voorkant zichtbaar is) en de foto is helaas enigszins bewogen, zin om de bus nog proberen in te halen of een uur te wachten was bij mij inmiddels ver te zoeken, dus ging ik verder met lijn 17.
Lijn 17 is de enige lijn in Eindhoven die voor mij echt nostalgisch is, in een grijs (toen ook nog de huiskleur van Hermes) verleden toen deze bus nog doorreed tot aan Aalst maakte ik er vaak samen met mijn zusje gebruik van om op bezoek te gaan of te logeren bij een kennis in de Voldijn als ons moeder ons met de auto niet kon brengen. Tegenwoordig biedt bus 317 de beste aansluiting op de sprinter vanuit Helmond, en zijn we op een ietsje langere wandeling vanaf Hotel Eindhoven aangewezen. De bus heb ik gefotografeerd op het enige lusje van de 17 dat het nu nog als enige lijn bedient, bij de heerlijk aandoenlijke winkelstraat in Roosten:
Tot zover mijn eerste fotoreeksje op dit forum, ik ben benieuwd wat u de mede-forummer er van vindt, of dat de schrijfstijl en de foto's wat zijn of dat er nog dingen zijn die wat leuker of beter kunnen, en of er interesse is naar meer "platententoonstellingen" in de toekomst.
Ajuus,
teun
Nu wil het toeval dat ik heden ook wat meer vrijheid in de besteding van mijn tijd heb, en ik sinds een vakantie op Sicilië afgelopen zomer ook een hobby van fotografie ben gaan maken. Na eerst vooral wat opeenhopingen oude Griekse stenen, watervogels, en weilanden met eenzame knotwilgen als onderwerp te hebben genomen leek dit me een perfect moment om mijn plezier in openbaar vervoer en de platenschieterij samen te brengen. Dus heb ik een oude semi-racefiets van mijn moeder eens uit de klimop in de hoek van onze carport gevist en goed afgestoft, en heb ik twee vrije middagen besteed aan de lange toch naar Eindhoven en terug...
Mijn route op de eerste dag gaat in Helmond over de Vossenbeemd, door het Groot Goor, en vervolgens helemaal tot aan het havenhoofd in Eindhoven langs het Eindhovens kanaal. Onderweg langs het kanaal weet ik de volgende VIRMm naar Heerlen vast te leggen:
Vervolgens kwam ik in Eindhoven terecht op de splinternieuwe Kanaalstraat en iets verderop de Vestdijk, die het afgelopen jaar heringericht is om het Eindhovense centrum eindelijk eens wat autoluwer te maken; Hier trof ik een tweetal bussen op de lijnen 5 en 320, die beiden wel gewoon met het reguliere materieel reden:
Na dit mooie nieuwe stukje Eindhoven vervolgde ik mijn route via het donkere fietsdoolhof onder de Fellenoord en de Kruisstraat op weg naar Woensel, waar nu verreweg de meeste buitengewone elektrische bussen rijden. Na een korte controle van OVZoeker leek het er op dat lijn 3, die momenteel slechts eenmaal in het uur rijdt, eerder aan mij voorbij zou komen dan een bus op de route van lijn 2. Spoedig zat ik weer op de fiets richting de winkelgalerij in de Generalenbuurt om de volgende scene vast te leggen:
Daarna ging de rit weer terug richting het westen om tevens een bus op lijn 2 vast te kunnen leggen op de Doctor Cuyperslaan:
...Waarna ik snel verder ging via de Churchilllaan naar de Andromedaplaats om van lijn vier ook nog een plaat te schieten, helaas dit keer met weinig succes; Mogen het mijn haast of domme pech zijn, de foto was erg bewogen. Tijd om te rouwen was er echter niet, want lijn 8 stond op het punt te beginnen aan zijn rondje door Acht, en ook die lijn wilde ik die dag nog graag vastleggen. Bij de Grote Beek had ik meer succes, een mooi dynamisch beeld van de bus die de halte nadert om twee passagiers mee te nemen:
Na deze bus op de foto te hebben gezet ben ik nog naar het centrum van Eindhoven teruggekeerd om bij het bruggetje over de Dommel nog lijn 7 en 17 te fotograferen, maar het mocht niet meer baten. Na die laatste poging besloot ik terug te fietsen naar Helmond via dezelfde route als ik heengekomen was.
*****************************************
Op de tweede dag ging de route op de heenweg anders, ik wilde graag als eerste namelijk Son en Breugel aandoen, waardoor het logischer was om via Stiphout, Gerwen, en Nederwetten te fietsen. Toevallig rijdt de lijn 25 voor een deel ook langs die route, dus kon ik daar op de Aarle-Rixtelseweg ook nog een mooie foto van maken door tactisch het voetgangerslicht te activeren, wat leidde tot dit schone plaatje (met in de achtergrond nog dezelfde lijn in tegenovergestelde richting):
Eenmaal in Breugel aangekomen zag ik dat lijn 21 spoedig al voorbij zou komen, dus zocht ik iets voorbij het Pieter Breughelplein de plek op waarvandaan de volgende foto genomen is:
Diezelfde bus ging vervolgens verder naar de Meubelboulevard om daar om te keren en de 22 naar Son te worden, die bus zou er echter nog eventjes over doen om terug te keren, waardoor ik tijd had om in het centrum van Son ook een paar bussen van Arriva op de rol te krijgen:
Lijn 22 wilde ik daarna als eerste een keer op de Europalaan en vervolgens in de Amerikalaan op de foto zetten, die tweede foto lukte ondanks dat ik stevig doorfietste om de bus op de foto te krijgen niet erg goed, dus met de eerste zult u het voor dit verslag moeten doen.
Tijdens mijn rit naar Aalst om daar lijn 7 vast te leggen kwam ik nog lijn 4 aan het begin van zijn rondje door de Heesterakker en Vaartbroek tegen, en besloot ik bij het winkelcentrum eventjes te pauzeren om dit dynamische plaatje van een gelede bus in een bocht vast te leggen:
Eenmaal in Aalst dacht ik dat deze locatie op de Prins Mauritsweg zich formidabel zou ontlenen aan het vastleggen van dit type bussen op "ongebruikelijke" plekken, alleen de route van de bus door de straat was niet zo fantastisch doordacht (waardoor enkel de voorkant zichtbaar is) en de foto is helaas enigszins bewogen, zin om de bus nog proberen in te halen of een uur te wachten was bij mij inmiddels ver te zoeken, dus ging ik verder met lijn 17.
Lijn 17 is de enige lijn in Eindhoven die voor mij echt nostalgisch is, in een grijs (toen ook nog de huiskleur van Hermes) verleden toen deze bus nog doorreed tot aan Aalst maakte ik er vaak samen met mijn zusje gebruik van om op bezoek te gaan of te logeren bij een kennis in de Voldijn als ons moeder ons met de auto niet kon brengen. Tegenwoordig biedt bus 317 de beste aansluiting op de sprinter vanuit Helmond, en zijn we op een ietsje langere wandeling vanaf Hotel Eindhoven aangewezen. De bus heb ik gefotografeerd op het enige lusje van de 17 dat het nu nog als enige lijn bedient, bij de heerlijk aandoenlijke winkelstraat in Roosten:
Tot zover mijn eerste fotoreeksje op dit forum, ik ben benieuwd wat u de mede-forummer er van vindt, of dat de schrijfstijl en de foto's wat zijn of dat er nog dingen zijn die wat leuker of beter kunnen, en of er interesse is naar meer "platententoonstellingen" in de toekomst.
Ajuus,
teun