Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door julsteren »

Julsteren op interrail 2020
Met mondkapjes door Europa!

Het leek er door de coronacrisis die heel Europa vanaf begin maart in een lockdown had gelegd er niet op dat het überhaupt deze zomer mogelijk zou zijn, vakantie in het buitenland. Toch begon er vanaf juni mondjesmaat landen weer open te gaan en werden reisadviezen bijgesteld naar geel, het zou toch goed komen! Echter had ik nog werk tot 26 juli... en in de weken tot die datum (al wel geboekt, enz.) gingen er ook al weer regio's naar een oranje reisadvies (Antwerpen, Kroatië), mijn reis had ik gevestigd op Zwitserland en Duitsland, Zwitserland omdat ik nog nooit verder ben gekomen dan Basel, en Duitsland omdat ik de taal snap, de coronamaatregelen en omgang begrijp, en het dus daarmee een stuk toegankelijker is voor mij dan een Polen, Tsjechië of Frankrijk.

Nou, interrail besteld, hotels geboekt, het leek er toch op dat het kon gaan gebeuren, in totaal ben ik 5 nachten weg geweest, heb het geprobeerd kort te houden i.v.m. de mogelijke uitbraak van een 2e corona-golf, het zekere maar voor het onzekere, geen behoefte aan stranden in het verre buitenland.

Zodoende stond ik op maandag 27 juli 2020 rond 6:50 op het station in Borne, met de rugzak van een heel goede vriendin van me (de dag ervoor zou ik bij haar drinken, maar ik had een bier-ongeluk in de supermarkt, mijn eigen schoudertas kon dus samen met het glas en de guiniess west indies porter de prullenbak bij de uitgang in) en het Jemako-koffertje van mijn tante op het station met een ingevulde interrail-reisdag te wachten op de 7:08 Blauwnet Sprinter naar Enschede.

Afbeelding

De reis met Blauwnet naar Enschede verliep soepel en op tijd.

Afbeelding
In Enschede stapte ik over op de DB-talent naar Münster Hbf, ik had een interrail 1e klas, deze trein alleen 2e klas, maar voor 1u20 op zulke planken als 2e klas zitten vind ik het niveau alsnog ondermaats.

Een rughernia later stond ik tegen kwart voor negen op Münster Hbf.

Afbeelding
Daar stond deze flixtrain klaar voor de rit naar Hamburg, goed om te zien dat deze ook weer rijdt!

Afbeelding
Mijn trein was echter deze EC9 getrokken door een BR101 van de DB met rijtuigen van de SBB CFF FFS, ik had gereserveerd in rijtuig 264.

Afbeelding
Rijtuig 264 ontbrak echter in de samenstelling, dus heb een vrij plekje opgezocht in het panoramarijtuig, wat ik sowieso al van plan was als er plek vrij was... :p

Afbeelding
Vanuit het panoramarijtuig kun je mooie foto's klikken ;)

Afbeelding
De rheinstrecke dan, zeer fraai, als je aan de juiste kant zit, vandaar dat alles aan die kant gereserveerd was... Niks aan te doen dan maar :p

Afbeelding
Om alvast in Zwitserse sferen te komen :O

Afbeelding
In Basel werd de rijrichting gewisseld, kregen we een Zwitserse loc mee, en liep de vertraging in van +20 naar +2, en stonden we om 17:01 met +1 langs het perron in Zürich!

Snel ingecheckt bij het hotel, wat tegenover het HB lag aan de andere kant van het water (wel 8 tramsporen oversteken!), daarna tijd om de stad te verkennen.

Afbeelding
Mijn eerste indruk van Zürich viel niet tegen, de 30 graden die het was buiten voelde aangenaam aan, de sfeer was relaxt, coronamaatregelen op wat spatschermen na in winkels niet te vinden, heerlijk.

Afbeelding
Zoals ik al vertelde over mijn tocht van het station naar het hotel rijden er in Zürich enorm veel trammetjes rond, dit model vond ik wat weg hebben van de blokkendozen die tot nog vrij recent in Amsterdam rondreden.

Afbeelding
De binnenstad zelf was ook zeker fraai, heb uiteindelijk maar vis gehaald bij de nordsee op het HB, want zo'n terrasje kan mooi zijn, maar betalen wil ik het niet :p Er zijn veel vooroordelen over prijzen in Zwitserland, en die zijn helaas allemaal waar, voor mijn vis was ik omgerekend 23 euro kwijt, hetzelfde bij een Duits nordsee-filiaal hooguit 12.

Na een vrij zwoele plaknacht stond ik de volgende ochtend tegen 8 uur op, dinsdag 28 juli schrijven we, om de GoldenPassLine te gaan doen.

Afbeelding
Tegen kwart voor 9 stond ik fris en wel buiten, hier het Zürichse hoofdstation, in de steigers.

Afbeelding
Het zal in normale tijden wel wat drukker zijn, voor het einde van de ochtendspits vond ik het hier in elk geval enorm rustig.

Afbeelding
Met een interregio van de SBB CFF FFS ging het naar Luzern, het zit minder comfortabel dan dat het eruit ziet.

Afbeelding
De oude voorgevel van station Luzern, nu als een soort 'toegangspoort' voor de stad, de glazen bende op de achtergrond is het huidige station, met geheel volgens Zwitsers gebruik alle winkels in de kelder.

Afbeelding
Luzern is geen verkeerde stad om even een uurtje rond te hangen, maar ik denk dat je je hier ook wel een aantal dagen kan vermaken, de stad maakte een gezellige indruk op me, zal mede door komen dat er markt was.

Afbeelding
De eerste etappe van de GoldenPassLine begint in Luzern, en is de IR naar Interlaken Ost, gereden met deze 10 bakken sterke tandrad-GTW, met bistrorijtuig! Normaal zit het gedeelte met de bistro in een 7-delig stel, maar 3 rijtuigen daarvan ontbraken en werden aangevuld met een los 3tje.

Afbeelding
Wel panoramaraampjes bovenin!

Afbeelding
Langs de oevers van de Sarnersee.

Afbeelding
Daarna klommen we al snel de Alpen in, het echte interrail-gevoel zeg ik dan maar... :)

Afbeelding
Mooi uitzicht over de Lungenersee als we klimmen richting de Brünigpass.

Het hoogste punt is station Brünig-Hasliberg bovenop de Brünigpass, daarna maakt de trein kop in Meiringen.

Afbeelding
Tussen Meiringen en Interlaken volgt de trein de Brienzersee.

Afbeelding
Tegen 1 uur werd station Interlaken Ost bereikt, veel te dure lunch gehaald bij de Coop, en op naar etappe 2 van de GoldenPassLine!

Afbeelding
Voor etappe 2 werd ik getrakteerd op deze oude rijtuigen van de BLS :D

Afbeelding
Comfortabel is het zeker!

Afbeelding
Tussen de bomen door heb je soms uitzicht op de Thunersee.

Afbeelding
Na Spiez slaat de trein linksaf de Simmenthalbahn op, en kom je weer wat meer in de bergen terecht.

Afbeelding
Op dat zijlijntje liepen we 30 minuten vertraging op door een wisselstoring, de conducteur van de BLS kwam persoonlijk zijn excuses aanbieden en trakteerde op een tegoedbon van 6 frank in te wisselen bij een aantal stationswinkels of een restauratierijtuig aan boord van de meeste Zwitserse treinen, dat is pas GTBV :D

Afbeelding
Met +30 aangekomen in Zweisimmen.

Afbeelding
Zweisimmen heeft een prachtig stationsgebouwtje!

Afbeelding
Mijn volgende trein werd de MOB-regio richting Gstaad, Montbovon en Montreux, gereden met deze loc en een reeks panoramarijtuigen.

Afbeelding
Interieur van het 1e klasse rijtuig, prima!

Afbeelding
Al snel na vertrek klommen we omhoog en via een keertunneltje kwam het Simmenthal en Zweisimmen weer in beeld.

Afbeelding
In de buurt van Gstaad, we stonden hier trouwens stil op een overweg, omdat de trein te lang was voor dit station...

Afbeelding
Station Saanen.

Afbeelding
Na Montbovon word het landschap wat ruiger en zijn er minder vergezichten, ook wat meer tunnels.

Afbeelding
Niet veel later stapte ik midden in een onweersbui uit in een typisch Zwitsers Alpendorpje, Les Avants, op de achtergrond zijn de contouren van de Franse Alpen aan de overkant van het meer van Genéve te zien.

Afbeelding
Hier kwam ik de trein die ik eigenlijk had willen hebben in Zweisimmen tegen, de GoldenPass Panoramic, maar de trein die ik uiteindelijk mee had was ook meer dan prima!

Afbeelding
Les Avants, prachtig dorpje!

Afbeelding
Er moest nog verder afgereisd worden naar Montreux, wat 3 kilometer verdop ligt, hemelsbreed. Maar wel 500 meter lager aan de oevers van het meer van Genéve, de rit van Les Avants naar Montreux duurt daarmee ook 30 minuten, een gemiddelde van 6 kilometer per uur! Voorgereden kwam de GoldenPass Belle Epoque.

Afbeelding
Dit specifieke 1e klas rijtuig stamt uit 1914, samen in dezelfde stam lopen wat replica's uit 1963 mee, en zijn in 2007 geheel gemoderniseerd met stopcontacten, automatische deuren en airco... Een oude trein met moderne voorzieningen!

Afbeelding
Uitzicht over Vevey en het meer van Genéve, prachtig reizen dit!

Afbeelding
Aangekomen in Montreux, ik krijg een beetje Pullman-vibes van deze rijtuigen, heerlijk!

Afbeelding
Vanuit Montreux ging het via Lausanne terug naar Zürich, waarbij ik in het restauratierijtuig van de IC5 mijn avondmaal nuttigde, natuurlijk dat tegoedbonnetje ingeleverd.

Na wederom een plaknacht in mijn peperdure budget-hotel stond ik na een verfrissende douche op station Zürich HB.

Afbeelding
De trein die ik zal nemen staat er al tussen, de 8:40 EC naar Sargans, Innsbrück Hbf, Zell am See en Graz Hbf, ik zal Zwitserland dus verlaten via de Liechtensteinse grens.

Afbeelding
Ik had de keuze uit NS ICR (maar dan met overal ÖBB-logo's), of het SBB CFF FFS-panoramarijtuig, dat laatste dus.

Afbeelding
Zelfs met wolken blijft Zwitserland een machtig mooi land!

Afbeelding
In Buchs ging de SBB CFF FFS-RE 420 eraf en kregen we 2 ÖBB-1116's mee! Bruut!

Afbeelding
Liechtenstein. Dat zo'n land als dit bestaat :')

Afbeelding
10 minuten na vertrek uit Buchs stonden we in Feldkirch, in Oostenrijk, 2 landsgrenzen verder, hier stapte ik over op de S1 naar Lindau Hbf, in Duitsland, ook maar een uurtje verderop :')

Afbeelding
De 2e talent van deze reis, met comfortabele stoelen, DB Regio... Plaats dit is in die hokken van de RB64, misschien ga ik het dan wel een fijne trein vinden.

In Lindau mieterde ik mijn koffer een kluisje in, daarna heb ik een goddelijke döner gegeten bij de dönerkraam in de stationshal. Welcome back to bloody Germany.

Afbeelding
Bij Duitsland denk je al snel aan een DB BR218, die hier een Oostenrijkse Intercity overnam, wat een heerlijk geluid komt er van deze machines af zeg.

Afbeelding
Daarna Lindau maar eens doorstruinen, dit is de haven.

Afbeelding
De binnenstad van Lindau mag er zeker zijn.

Afbeelding
Waar ook een bus door de smalle straatjes rijdt.

Afbeelding
Nou, koffertje weer uit de kluis, en deze BR612 in voor het korte ritje naar Hergatz.

Afbeelding
Vanwege elektrificatiewerkzaamheden keert de Alex uit München namelijk in Hergatz, hier komt het spul aangereden.

Afbeelding
Dit is pas reizen. Coupeetjes en ramen die open kunnen, super!

Afbeelding
Eerste klas, 2e klas waren dezelfde stoelen maar dan zit je met 6 personen in een hokje.

Afbeelding
En toen werd het wel heel bruut B)

Afbeelding
Prachtig uitzicht, en met een heerlijk rustig tempo (tussen de 90 en 110) reden we richting Kempten Hbf.

Na Kempten Hbf ging de snelheid er flink in, ik weet niet hoe hard de loc kan, maar de rijtuigen mogen 200, dus snelheid werd gemaakt. Met circa +5 werd München Hbf bereikt.

Afbeelding
Eerst maar eens van die zware klotekoffer af, nog steeds dezelfde oude meuk op de U-bahn, met handmatige deuren, lekker.

Afbeelding
Nadat ik de koffer in mijn kamer met airco van de Ibis heb gedonderd, kon het verkennen van München beginnen, dit is het metrostation bij het hotel, het heeft echt een leuk sfeertje.

Afbeelding
De roltrappen van Marienplatz.

Afbeelding
De Marienplatz zelf, toeristenclusterfuck, maar wel mooi!

Afbeelding
De Bayerische Staatsoper, hier op dit plein maar wat gegeten.

Afbeelding
Een collectie worst, zuurkool en aardappelpuree, smaakte erg goed.

Afbeelding
En als nagerecht Kaiserschmarn, erg machtig, kreeg het niet op.

Als kers op de taart ook nog een wesp in mijn bier. De wesp was gratis, het hele eten zelf koste vier tientjes...

Lang heb ik mijzelf niet in München gegund, de volgende ochtend vertrok ik iets na half 10 vanuit de Ibis (geen ontbijt genomen daar, veel te duur), richting het Hbf.

Afbeelding
Oude metro, blijft prachtig spul, met een soortgelijk barrel ging het naar het Hbf.

Afbeelding
München Hbf is echt een joekel van een kopstation, eerst ontbijt, en daarna naar spoor 24 voor de eerste trein van de dag.

Afbeelding
Die eerste trein werd de RE naar Nürnberg Hbf van 11:05.

Afbeelding
Gereden met een BR101 van DB Fernverkehr en omgestickerde Intercity-rijtuigen.

Afbeelding
De München-Nürnberg-Express dus, maximaal 200km/u!

Afbeelding
De eerste klas was met 2 6-persoons coupeetjes om te janken, dus werd plaats genomen in de 2e klas, die uit ongemoderniseerde rijtuigen bestond.

Afbeelding
Onderweg kwamen we langs Pfaffenhofen(Ilm)

Afbeelding
En na Ingolstadt Hbf ging het de HSL richting Nürnberg op.

Afbeelding
Want langs deze HSL liggen 2 stationnetjes die bediend worden door deze trein, dit is Kinding.

Afbeelding
En de andere was Allersberg.

Afbeelding
En keurig op tijd werd Nürnberg Hbf bereikt, sorry voor de 3 verticale foto's op rij, het is soms even niet anders :p

Afbeelding
Hierna maar de ICE richting Berlin ingestapt.

Afbeelding
Frikadellen, Kartoffelsalat en een Erdinger, lekker Duits weer :p

Afbeelding
Station Erfurt Hbf.

Afbeelding
Tussen Erfurt en Halle stond wat in de fik, windmolen ofzo.

Afbeelding
Op tijd werd Berlin Hbf bereikt.

Afbeelding
Niks te klagen over dit ouwe beestje, de ICE1, perfecte rit gehad met snelheden tot 280km/u!

Afbeelding
Daarna ging het met de S-bahn naar bahnhof Zoo, om maar eens bij het hotel in te checken, die met enige fantasie ook in New York had kunnen staan. Wel even die VDL Citea wegdenken dan.

Afbeelding
Hotelkamer mocht er wezen, was prijzig, heel prijzig, maar 5 sterren :)

Afbeelding
Geld voor een 48-uurs kaartje kon er dan ook wel van af :p

Afbeelding
Avondeten bij de Burgermeister, blijft mijn favoriete burgertent in Berlin.

Afbeelding
Alvast wat pretrondjes gemaakt met de U-bahn, U2 rijdt door werkzaamheden Pankow-Gleisdreieck, U1 Uhlandstrasse-Wittenbergplatz, een U12 doet Ruhleben-Kottbuser Tor en Kottbuser Tor-Warschauer Strasse is SEV.

Afbeelding
En deze dag sluit ik dan af van de Alexanderplatz.

De volgende dag, vrijdag 31 juli, ben ik een hele dag in Berlin geweest, daarom ook het 48-uurs ticket, een mini-abonnement zal ik maar zeggen.

Afbeelding
Door de coronacrisis was er geen lopend buffet bij het hotel, maar kreeg je een persoonlijk-mini buffet, en kon je warme gerechten bestellen, ook prima.

Afbeelding
Ook kreeg ik van het hotel een protection-kit met daarin een mondkapje en handgel, lief hoor!

Afbeelding
Met je goeie gedrag op metrostation Kürfurstendamm, Berlin maar eens verkennen!

Afbeelding
Metrostation Wittenbergplatz, blijft mijn favoriet.

Afbeelding
Met de U12 en U2 ging het naar Klosterstrasse.

Afbeelding
Hier staan ook treinen óp het perron.

Afbeelding
En zijn tekeningen te vinden van materieel wat hier vroeger reed.

Afbeelding
Daarna naar de Braunschweiger(?) (ik ben geen toerist) Brandenburger Tor, 6e keer dat ik in Berlin kom, nog nooit geweest, toeristenval wel.

Afbeelding
Ah, de S-bahn, dat trekt me wat meer :p

Afbeelding
Berlin-Wannsee.

Afbeelding
Lekker even afkoelen aan het water.

Afbeelding
Natuurlijk kon een slag Pfaueninsel met de planmatig ingezette museumbus ook niet ontbreken!

Afbeelding
IJsje!

Afbeelding
Met de RE1 ging het naar Ostbahnhof, hier kwam een trein naar Deventer, volgens de omroep naar Divontee, denken ze dat dat in Frankrijk ligt ofzo?

Afbeelding
Bij S-bahn station Köpenick een curryworstje gehaald, het blijft Duitsland.

Afbeelding
Stadsdeel Köpenick is een van de weinige stadsdelen van Berlin die op het einde van de 2e wereldoorlog niet zijn platgebombardeerd, heerst ook wel een lekker sfeertje hier. VDL Citea's ontkom je hier ook niet aan.

Afbeelding
Köpenick ligt net als Wannsee aan het water.

Afbeelding
Treinen trekken mij meer dan water, dus hier de S47 met antiek materiaal op eindhalte Spindlersfeld.

Afbeelding
Via Treptower Park en Hermannstrasse kwam ik bij Kottbuser Tor uit, midden in hippe-linkse-ghetto Kreuzberg.

Afbeelding
Hier maar weer eens de Burgermeister blij gemaakt met wat omzet :p

Afbeelding
De hippe ghetto Kreuzberg.

Afbeelding
De avond werd gevuld met wat pretrondjes met voornamelijk de U-bahn, blijft leuk. Hier Mohrenstrasse.

Afbeelding
En de laatste foto van deze dag is van de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, met de nieuwbouw er naast.

Zaterdag 1 augustus was het alweer tijd om naar huis te gaan, weken lang met een mondkapje op is niet mijn favoriete bezigheid en met het oog op de verdere ontwikkelingen (avondklok in Antwerpen) was het beter om thuiswaards te keren.

Afbeelding
Eerst een stevig ontbijt!

Afbeelding
In Berlin Hbf vond ik een miniatuur van.... Berlin Hbf!

Afbeelding
Vloeken en tieren. Mijn EuroCity uit Praag stond met +50 op Dresden-Neustadt, gelukkig was ik nog op tijd voor een eerdere ICE naar Hamburg.

Afbeelding
Gereden met een ICE4.

Afbeelding
Erg onder de indruk ben ik ook niet van het interieur, ik wil het best de Duitse SNG noemen, integenstelling tot de stugge NS geeft DB hier wel hun fout toe en plaatsen ze nieuwe betere stoelen in de trein. KudtNS.

Afbeelding
Typisch Noord-Duits landschap, velden en windmolens.

Afbeelding
Norddeutsche Funkloch.

Afbeelding
Tempo zit er dan wel weer aardig in.

Afbeelding
Laatste vakantiedagje, dus worst en bier :p

Afbeelding
Met -10 aangekomen in Hamburg.

Afbeelding
Deense en Tsjechische treinen op Hamburg Hbf.

Afbeelding
De volgende trein was de ICE naar Nürnberg, die volgens Duitse traditie een omweg maakt via het Ruhrgebied, deze nam ik tot Osnabrück.

Afbeelding
Overstappen in Osnabrück op de IC naar Divontee.

Afbeelding
Met ongeveer +4 komt deze binnengestormd op spoor 12.

Afbeelding
Dineren bij de Deutsche Bahn.

Afbeelding
In Bad Bentheim kregen we de NSi 1752 mee, vertrek was hier met +16.

Afbeelding
En met +19 werd Hengelo bereikt.

Afbeelding
Er volgde nog een slag Enschede om daar een Guiniess van de tap te nuttigen B)

Afbeelding
Citea Galore, alsof ik er nog niet genoeg in Berlin van had gezien.

Afbeelding
De laatste trein van deze interrail-reis de sprinter naar Raalte. Kwam precies mooi uit zo, precies het laatste reisregeltje.

Afbeelding
En met +3 werd Borne bereikt, einde van deze reis.

Dat was dus mijn interrail-reis van 2020, gelukkig nog net kunnen doen voor de uitbraak van een eventuele 2e coronagolf, en met het oog daarop het wat kort gehouden, heb mij in alle landen aan de daar geldende regels gehouden (in Duitsland moet je zowat OVERAL een mondkapje op), maar desondanks toch een zeer mooie reis met toch een beetje afwisseling gemaakt, in Zwitserland met de prachtige GoldenPassLine en het bruisende Berlin wat na 6 keer nog niet gaat vervelen, ik hoop jullie lezers ook een beetje geïnspireerd te hebben om wat te gaan doen uit dit verslag, want werkelijk alles was de moeite waard!

Schroom niet om een reactie achter te laten met op of aanmerkingen, of een compliment als je het leuk vond.

Tot de volgende,
Julsteren.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door en-es »

Mooi verslag en foto's!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door Wubbo »

Zwitserland :Y _O_
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door waldo79 »

Leest lekker weg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door umbusko »

Leuke reis, mooie foto's, interessante balans van voedselfoto's en andere foto's en stiekem vind ik het wel prachtig dat in Enschede lijn 5 - 4 - 3 - 2 netjes op volgorde staan. :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door SLToilet »

Mooi verslagje, en lekker erop uit geweest zo te zien! Doet me eraan denken dat ik Zwitserland ook maar vrij beperkt heb gezien (en Oostenrijk helemaal niet :oops: ), maar wat ik van Zwitserland heb gezien (zowel in het echt als deze foto's) smaakt naar meer van de Alpen in het zomerseizoen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door ODRAIL »

Een lang, herkenbaar en mooi verslag :pos: :wink: .

Het stuk tussen Interlaken en Luzern heb ik in ver verleden (zo'n 25 tot 20 jaar geleden) meerdere malen bereist (zowel met de trein als met de auto).
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Gaaf rondje gemaakt.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door Timon91 »

Mooi man, ik heb het met plezier gelezen! Het reisverloop was geen verrassing meer, ik had de filmpjes al deels gezien :mrgreen:
Mijn Flickr account.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door Jay20 »

Leuk verslag maar heel lang in Zwitserland zou ik zelf niet blijven. Het is heel mooi maar ook verschikkelijk duur.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuk reisverslag; deels bekende foto's.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door erka »

Mooi verslag!

Ik ben zelf aantal keer in Zwitserland geweest en heb veel mooie lijnen al gedaan. Vorig jaar oa west-oost van Bern via Brig en Andermatt naar Chur, eindigend in Zürich in waarschijnlijk hetzelfde bloedhete budgethotel tegenover station bij de tramsporen :D En ook Luzern-Meiringen gedaan, daar de waterval van Sherlock Holmes opgezocht 8-)

Het is echt enorm duur. Toch is het voor mij wel te rechtvaardigen. Ik zie 5 dagen in Zwitserland als 10 dagen in Duitsland of Oostenrijk voor hetzelfde geld. Waarbij Zwitserland zo klein is dat je in 5 dagen nog een heleboel kunt sporen en je veel meer en betere verbindingen hebt dan in die andere landen. Nog enkele tips: kleinere plaatsen hebben hotels die vaak niet zo duur zijn, vooral niet als ze langs vroegere pasroutes liggen (zoals in Brig) waar tegenwoordig iedereen in de tunnel voorbij raast. In Zwitserland kun je prima in zo'n kleinere plaats zitten want ook die hebben meestal geweldig goed OV. Verder is uit eten in die plaatsen (en vooral in het hotel zelf) soms goedkoper dan eten uit de supermarkt halen. Zwitsers eten zelf ook heel vaak buiten de deur ontbijt en lunch en dat doen ze meestal ook vanwege de prijs. En als je geen interrail hebt (wat ik wel altijd heb) kun je het beste een Halbtax aanschaffen, die heb je er met een retourtje Bern-Zürich en een Postauto over een bergpas al weer uit.

Zwitserland is echt een fantastisch OV land, dat is wel bekend. In de meeste treinen goede Wifi en overal stopcontacten, gewoon op zithoogte en niet op die onmogelijke plekken zoals in de meeste andere landen. Overal goede aansluitingen en vrijwel nooit vertraging. Postauto komt in elk dorp. Ik was eens een dag in Zürich e.o. met OV rondreizen en de enige trein die ik die hele dag met vertraging heb gezien was een ICE uit Duitsland.

Kortom: het kost een paar centen maar dan heb je ook echt wat. Laat je er niet door weerhouden.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door erka »

Ja, ik bedoelde eigenlijk meer, ergens iets kopen/afhalen in plaats van in de supermarkt. Alhoewel eten in bepaalde hotels zelf best te doen is als je goed zoekt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door Ardan »

Er zijn wat berichten verwijderd. Feedback geven op een verslag mag absoluut, maar iemand hier beschuldigen om wat diegene op zijn Youtubekanaal plaatst is niet onze zaak op OVinNederland, en mag aldaar worden besproken. Zowel op Youtube als op ons forum wordt het wel gewaardeerd als je ook tegen je feedback kunt en niet alles wat je niet zint direct de grond in trapt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
BCh
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 nov 2018, 15:56

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door BCh »

Leuk verslag. Is die klassieke trein ergens in de reisplanner te vinden? Ben wel benieuwd naar dat ding.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]

Bericht door henrivanderweijden »

www.goldenpassline.ch staat alles op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten