Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Julsteren op interrail 2020
Met mondkapjes door Europa!
Het leek er door de coronacrisis die heel Europa vanaf begin maart in een lockdown had gelegd er niet op dat het überhaupt deze zomer mogelijk zou zijn, vakantie in het buitenland. Toch begon er vanaf juni mondjesmaat landen weer open te gaan en werden reisadviezen bijgesteld naar geel, het zou toch goed komen! Echter had ik nog werk tot 26 juli... en in de weken tot die datum (al wel geboekt, enz.) gingen er ook al weer regio's naar een oranje reisadvies (Antwerpen, Kroatië), mijn reis had ik gevestigd op Zwitserland en Duitsland, Zwitserland omdat ik nog nooit verder ben gekomen dan Basel, en Duitsland omdat ik de taal snap, de coronamaatregelen en omgang begrijp, en het dus daarmee een stuk toegankelijker is voor mij dan een Polen, Tsjechië of Frankrijk.
Nou, interrail besteld, hotels geboekt, het leek er toch op dat het kon gaan gebeuren, in totaal ben ik 5 nachten weg geweest, heb het geprobeerd kort te houden i.v.m. de mogelijke uitbraak van een 2e corona-golf, het zekere maar voor het onzekere, geen behoefte aan stranden in het verre buitenland.
Zodoende stond ik op maandag 27 juli 2020 rond 6:50 op het station in Borne, met de rugzak van een heel goede vriendin van me (de dag ervoor zou ik bij haar drinken, maar ik had een bier-ongeluk in de supermarkt, mijn eigen schoudertas kon dus samen met het glas en de guiniess west indies porter de prullenbak bij de uitgang in) en het Jemako-koffertje van mijn tante op het station met een ingevulde interrail-reisdag te wachten op de 7:08 Blauwnet Sprinter naar Enschede.
De reis met Blauwnet naar Enschede verliep soepel en op tijd.
In Enschede stapte ik over op de DB-talent naar Münster Hbf, ik had een interrail 1e klas, deze trein alleen 2e klas, maar voor 1u20 op zulke planken als 2e klas zitten vind ik het niveau alsnog ondermaats.
Een rughernia later stond ik tegen kwart voor negen op Münster Hbf.
Daar stond deze flixtrain klaar voor de rit naar Hamburg, goed om te zien dat deze ook weer rijdt!
Mijn trein was echter deze EC9 getrokken door een BR101 van de DB met rijtuigen van de SBB CFF FFS, ik had gereserveerd in rijtuig 264.
Rijtuig 264 ontbrak echter in de samenstelling, dus heb een vrij plekje opgezocht in het panoramarijtuig, wat ik sowieso al van plan was als er plek vrij was...
Vanuit het panoramarijtuig kun je mooie foto's klikken ;)
De rheinstrecke dan, zeer fraai, als je aan de juiste kant zit, vandaar dat alles aan die kant gereserveerd was... Niks aan te doen dan maar
Om alvast in Zwitserse sferen te komen :O
In Basel werd de rijrichting gewisseld, kregen we een Zwitserse loc mee, en liep de vertraging in van +20 naar +2, en stonden we om 17:01 met +1 langs het perron in Zürich!
Snel ingecheckt bij het hotel, wat tegenover het HB lag aan de andere kant van het water (wel 8 tramsporen oversteken!), daarna tijd om de stad te verkennen.
Mijn eerste indruk van Zürich viel niet tegen, de 30 graden die het was buiten voelde aangenaam aan, de sfeer was relaxt, coronamaatregelen op wat spatschermen na in winkels niet te vinden, heerlijk.
Zoals ik al vertelde over mijn tocht van het station naar het hotel rijden er in Zürich enorm veel trammetjes rond, dit model vond ik wat weg hebben van de blokkendozen die tot nog vrij recent in Amsterdam rondreden.
De binnenstad zelf was ook zeker fraai, heb uiteindelijk maar vis gehaald bij de nordsee op het HB, want zo'n terrasje kan mooi zijn, maar betalen wil ik het niet Er zijn veel vooroordelen over prijzen in Zwitserland, en die zijn helaas allemaal waar, voor mijn vis was ik omgerekend 23 euro kwijt, hetzelfde bij een Duits nordsee-filiaal hooguit 12.
Na een vrij zwoele plaknacht stond ik de volgende ochtend tegen 8 uur op, dinsdag 28 juli schrijven we, om de GoldenPassLine te gaan doen.
Tegen kwart voor 9 stond ik fris en wel buiten, hier het Zürichse hoofdstation, in de steigers.
Het zal in normale tijden wel wat drukker zijn, voor het einde van de ochtendspits vond ik het hier in elk geval enorm rustig.
Met een interregio van de SBB CFF FFS ging het naar Luzern, het zit minder comfortabel dan dat het eruit ziet.
De oude voorgevel van station Luzern, nu als een soort 'toegangspoort' voor de stad, de glazen bende op de achtergrond is het huidige station, met geheel volgens Zwitsers gebruik alle winkels in de kelder.
Luzern is geen verkeerde stad om even een uurtje rond te hangen, maar ik denk dat je je hier ook wel een aantal dagen kan vermaken, de stad maakte een gezellige indruk op me, zal mede door komen dat er markt was.
De eerste etappe van de GoldenPassLine begint in Luzern, en is de IR naar Interlaken Ost, gereden met deze 10 bakken sterke tandrad-GTW, met bistrorijtuig! Normaal zit het gedeelte met de bistro in een 7-delig stel, maar 3 rijtuigen daarvan ontbraken en werden aangevuld met een los 3tje.
Wel panoramaraampjes bovenin!
Langs de oevers van de Sarnersee.
Daarna klommen we al snel de Alpen in, het echte interrail-gevoel zeg ik dan maar... :)
Mooi uitzicht over de Lungenersee als we klimmen richting de Brünigpass.
Het hoogste punt is station Brünig-Hasliberg bovenop de Brünigpass, daarna maakt de trein kop in Meiringen.
Tussen Meiringen en Interlaken volgt de trein de Brienzersee.
Tegen 1 uur werd station Interlaken Ost bereikt, veel te dure lunch gehaald bij de Coop, en op naar etappe 2 van de GoldenPassLine!
Voor etappe 2 werd ik getrakteerd op deze oude rijtuigen van de BLS :D
Comfortabel is het zeker!
Tussen de bomen door heb je soms uitzicht op de Thunersee.
Na Spiez slaat de trein linksaf de Simmenthalbahn op, en kom je weer wat meer in de bergen terecht.
Op dat zijlijntje liepen we 30 minuten vertraging op door een wisselstoring, de conducteur van de BLS kwam persoonlijk zijn excuses aanbieden en trakteerde op een tegoedbon van 6 frank in te wisselen bij een aantal stationswinkels of een restauratierijtuig aan boord van de meeste Zwitserse treinen, dat is pas GTBV :D
Met +30 aangekomen in Zweisimmen.
Zweisimmen heeft een prachtig stationsgebouwtje!
Mijn volgende trein werd de MOB-regio richting Gstaad, Montbovon en Montreux, gereden met deze loc en een reeks panoramarijtuigen.
Interieur van het 1e klasse rijtuig, prima!
Al snel na vertrek klommen we omhoog en via een keertunneltje kwam het Simmenthal en Zweisimmen weer in beeld.
In de buurt van Gstaad, we stonden hier trouwens stil op een overweg, omdat de trein te lang was voor dit station...
Station Saanen.
Na Montbovon word het landschap wat ruiger en zijn er minder vergezichten, ook wat meer tunnels.
Niet veel later stapte ik midden in een onweersbui uit in een typisch Zwitsers Alpendorpje, Les Avants, op de achtergrond zijn de contouren van de Franse Alpen aan de overkant van het meer van Genéve te zien.
Hier kwam ik de trein die ik eigenlijk had willen hebben in Zweisimmen tegen, de GoldenPass Panoramic, maar de trein die ik uiteindelijk mee had was ook meer dan prima!
Les Avants, prachtig dorpje!
Er moest nog verder afgereisd worden naar Montreux, wat 3 kilometer verdop ligt, hemelsbreed. Maar wel 500 meter lager aan de oevers van het meer van Genéve, de rit van Les Avants naar Montreux duurt daarmee ook 30 minuten, een gemiddelde van 6 kilometer per uur! Voorgereden kwam de GoldenPass Belle Epoque.
Dit specifieke 1e klas rijtuig stamt uit 1914, samen in dezelfde stam lopen wat replica's uit 1963 mee, en zijn in 2007 geheel gemoderniseerd met stopcontacten, automatische deuren en airco... Een oude trein met moderne voorzieningen!
Uitzicht over Vevey en het meer van Genéve, prachtig reizen dit!
Aangekomen in Montreux, ik krijg een beetje Pullman-vibes van deze rijtuigen, heerlijk!
Vanuit Montreux ging het via Lausanne terug naar Zürich, waarbij ik in het restauratierijtuig van de IC5 mijn avondmaal nuttigde, natuurlijk dat tegoedbonnetje ingeleverd.
Na wederom een plaknacht in mijn peperdure budget-hotel stond ik na een verfrissende douche op station Zürich HB.
De trein die ik zal nemen staat er al tussen, de 8:40 EC naar Sargans, Innsbrück Hbf, Zell am See en Graz Hbf, ik zal Zwitserland dus verlaten via de Liechtensteinse grens.
Ik had de keuze uit NS ICR (maar dan met overal ÖBB-logo's), of het SBB CFF FFS-panoramarijtuig, dat laatste dus.
Zelfs met wolken blijft Zwitserland een machtig mooi land!
In Buchs ging de SBB CFF FFS-RE 420 eraf en kregen we 2 ÖBB-1116's mee! Bruut!
Liechtenstein. Dat zo'n land als dit bestaat :')
10 minuten na vertrek uit Buchs stonden we in Feldkirch, in Oostenrijk, 2 landsgrenzen verder, hier stapte ik over op de S1 naar Lindau Hbf, in Duitsland, ook maar een uurtje verderop :')
De 2e talent van deze reis, met comfortabele stoelen, DB Regio... Plaats dit is in die hokken van de RB64, misschien ga ik het dan wel een fijne trein vinden.
In Lindau mieterde ik mijn koffer een kluisje in, daarna heb ik een goddelijke döner gegeten bij de dönerkraam in de stationshal. Welcome back to bloody Germany.
Bij Duitsland denk je al snel aan een DB BR218, die hier een Oostenrijkse Intercity overnam, wat een heerlijk geluid komt er van deze machines af zeg.
Daarna Lindau maar eens doorstruinen, dit is de haven.
De binnenstad van Lindau mag er zeker zijn.
Waar ook een bus door de smalle straatjes rijdt.
Nou, koffertje weer uit de kluis, en deze BR612 in voor het korte ritje naar Hergatz.
Vanwege elektrificatiewerkzaamheden keert de Alex uit München namelijk in Hergatz, hier komt het spul aangereden.
Dit is pas reizen. Coupeetjes en ramen die open kunnen, super!
Eerste klas, 2e klas waren dezelfde stoelen maar dan zit je met 6 personen in een hokje.
En toen werd het wel heel bruut B)
Prachtig uitzicht, en met een heerlijk rustig tempo (tussen de 90 en 110) reden we richting Kempten Hbf.
Na Kempten Hbf ging de snelheid er flink in, ik weet niet hoe hard de loc kan, maar de rijtuigen mogen 200, dus snelheid werd gemaakt. Met circa +5 werd München Hbf bereikt.
Eerst maar eens van die zware klotekoffer af, nog steeds dezelfde oude meuk op de U-bahn, met handmatige deuren, lekker.
Nadat ik de koffer in mijn kamer met airco van de Ibis heb gedonderd, kon het verkennen van München beginnen, dit is het metrostation bij het hotel, het heeft echt een leuk sfeertje.
De roltrappen van Marienplatz.
De Marienplatz zelf, toeristenclusterfuck, maar wel mooi!
De Bayerische Staatsoper, hier op dit plein maar wat gegeten.
Een collectie worst, zuurkool en aardappelpuree, smaakte erg goed.
En als nagerecht Kaiserschmarn, erg machtig, kreeg het niet op.
Als kers op de taart ook nog een wesp in mijn bier. De wesp was gratis, het hele eten zelf koste vier tientjes...
Lang heb ik mijzelf niet in München gegund, de volgende ochtend vertrok ik iets na half 10 vanuit de Ibis (geen ontbijt genomen daar, veel te duur), richting het Hbf.
Oude metro, blijft prachtig spul, met een soortgelijk barrel ging het naar het Hbf.
München Hbf is echt een joekel van een kopstation, eerst ontbijt, en daarna naar spoor 24 voor de eerste trein van de dag.
Die eerste trein werd de RE naar Nürnberg Hbf van 11:05.
Gereden met een BR101 van DB Fernverkehr en omgestickerde Intercity-rijtuigen.
De München-Nürnberg-Express dus, maximaal 200km/u!
De eerste klas was met 2 6-persoons coupeetjes om te janken, dus werd plaats genomen in de 2e klas, die uit ongemoderniseerde rijtuigen bestond.
Onderweg kwamen we langs Pfaffenhofen(Ilm)
En na Ingolstadt Hbf ging het de HSL richting Nürnberg op.
Want langs deze HSL liggen 2 stationnetjes die bediend worden door deze trein, dit is Kinding.
En de andere was Allersberg.
En keurig op tijd werd Nürnberg Hbf bereikt, sorry voor de 3 verticale foto's op rij, het is soms even niet anders
Hierna maar de ICE richting Berlin ingestapt.
Frikadellen, Kartoffelsalat en een Erdinger, lekker Duits weer
Station Erfurt Hbf.
Tussen Erfurt en Halle stond wat in de fik, windmolen ofzo.
Op tijd werd Berlin Hbf bereikt.
Niks te klagen over dit ouwe beestje, de ICE1, perfecte rit gehad met snelheden tot 280km/u!
Daarna ging het met de S-bahn naar bahnhof Zoo, om maar eens bij het hotel in te checken, die met enige fantasie ook in New York had kunnen staan. Wel even die VDL Citea wegdenken dan.
Hotelkamer mocht er wezen, was prijzig, heel prijzig, maar 5 sterren :)
Geld voor een 48-uurs kaartje kon er dan ook wel van af
Avondeten bij de Burgermeister, blijft mijn favoriete burgertent in Berlin.
Alvast wat pretrondjes gemaakt met de U-bahn, U2 rijdt door werkzaamheden Pankow-Gleisdreieck, U1 Uhlandstrasse-Wittenbergplatz, een U12 doet Ruhleben-Kottbuser Tor en Kottbuser Tor-Warschauer Strasse is SEV.
En deze dag sluit ik dan af van de Alexanderplatz.
De volgende dag, vrijdag 31 juli, ben ik een hele dag in Berlin geweest, daarom ook het 48-uurs ticket, een mini-abonnement zal ik maar zeggen.
Door de coronacrisis was er geen lopend buffet bij het hotel, maar kreeg je een persoonlijk-mini buffet, en kon je warme gerechten bestellen, ook prima.
Ook kreeg ik van het hotel een protection-kit met daarin een mondkapje en handgel, lief hoor!
Met je goeie gedrag op metrostation Kürfurstendamm, Berlin maar eens verkennen!
Metrostation Wittenbergplatz, blijft mijn favoriet.
Met de U12 en U2 ging het naar Klosterstrasse.
Hier staan ook treinen óp het perron.
En zijn tekeningen te vinden van materieel wat hier vroeger reed.
Daarna naar de Braunschweiger(?) (ik ben geen toerist) Brandenburger Tor, 6e keer dat ik in Berlin kom, nog nooit geweest, toeristenval wel.
Ah, de S-bahn, dat trekt me wat meer
Berlin-Wannsee.
Lekker even afkoelen aan het water.
Natuurlijk kon een slag Pfaueninsel met de planmatig ingezette museumbus ook niet ontbreken!
IJsje!
Met de RE1 ging het naar Ostbahnhof, hier kwam een trein naar Deventer, volgens de omroep naar Divontee, denken ze dat dat in Frankrijk ligt ofzo?
Bij S-bahn station Köpenick een curryworstje gehaald, het blijft Duitsland.
Stadsdeel Köpenick is een van de weinige stadsdelen van Berlin die op het einde van de 2e wereldoorlog niet zijn platgebombardeerd, heerst ook wel een lekker sfeertje hier. VDL Citea's ontkom je hier ook niet aan.
Köpenick ligt net als Wannsee aan het water.
Treinen trekken mij meer dan water, dus hier de S47 met antiek materiaal op eindhalte Spindlersfeld.
Via Treptower Park en Hermannstrasse kwam ik bij Kottbuser Tor uit, midden in hippe-linkse-ghetto Kreuzberg.
Hier maar weer eens de Burgermeister blij gemaakt met wat omzet
De hippe ghetto Kreuzberg.
De avond werd gevuld met wat pretrondjes met voornamelijk de U-bahn, blijft leuk. Hier Mohrenstrasse.
En de laatste foto van deze dag is van de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, met de nieuwbouw er naast.
Zaterdag 1 augustus was het alweer tijd om naar huis te gaan, weken lang met een mondkapje op is niet mijn favoriete bezigheid en met het oog op de verdere ontwikkelingen (avondklok in Antwerpen) was het beter om thuiswaards te keren.
Eerst een stevig ontbijt!
In Berlin Hbf vond ik een miniatuur van.... Berlin Hbf!
Vloeken en tieren. Mijn EuroCity uit Praag stond met +50 op Dresden-Neustadt, gelukkig was ik nog op tijd voor een eerdere ICE naar Hamburg.
Gereden met een ICE4.
Erg onder de indruk ben ik ook niet van het interieur, ik wil het best de Duitse SNG noemen, integenstelling tot de stugge NS geeft DB hier wel hun fout toe en plaatsen ze nieuwe betere stoelen in de trein. KudtNS.
Typisch Noord-Duits landschap, velden en windmolens.
Norddeutsche Funkloch.
Tempo zit er dan wel weer aardig in.
Laatste vakantiedagje, dus worst en bier
Met -10 aangekomen in Hamburg.
Deense en Tsjechische treinen op Hamburg Hbf.
De volgende trein was de ICE naar Nürnberg, die volgens Duitse traditie een omweg maakt via het Ruhrgebied, deze nam ik tot Osnabrück.
Overstappen in Osnabrück op de IC naar Divontee.
Met ongeveer +4 komt deze binnengestormd op spoor 12.
Dineren bij de Deutsche Bahn.
In Bad Bentheim kregen we de NSi 1752 mee, vertrek was hier met +16.
En met +19 werd Hengelo bereikt.
Er volgde nog een slag Enschede om daar een Guiniess van de tap te nuttigen B)
Citea Galore, alsof ik er nog niet genoeg in Berlin van had gezien.
De laatste trein van deze interrail-reis de sprinter naar Raalte. Kwam precies mooi uit zo, precies het laatste reisregeltje.
En met +3 werd Borne bereikt, einde van deze reis.
Dat was dus mijn interrail-reis van 2020, gelukkig nog net kunnen doen voor de uitbraak van een eventuele 2e coronagolf, en met het oog daarop het wat kort gehouden, heb mij in alle landen aan de daar geldende regels gehouden (in Duitsland moet je zowat OVERAL een mondkapje op), maar desondanks toch een zeer mooie reis met toch een beetje afwisseling gemaakt, in Zwitserland met de prachtige GoldenPassLine en het bruisende Berlin wat na 6 keer nog niet gaat vervelen, ik hoop jullie lezers ook een beetje geïnspireerd te hebben om wat te gaan doen uit dit verslag, want werkelijk alles was de moeite waard!
Schroom niet om een reactie achter te laten met op of aanmerkingen, of een compliment als je het leuk vond.
Tot de volgende,
Julsteren.
Met mondkapjes door Europa!
Het leek er door de coronacrisis die heel Europa vanaf begin maart in een lockdown had gelegd er niet op dat het überhaupt deze zomer mogelijk zou zijn, vakantie in het buitenland. Toch begon er vanaf juni mondjesmaat landen weer open te gaan en werden reisadviezen bijgesteld naar geel, het zou toch goed komen! Echter had ik nog werk tot 26 juli... en in de weken tot die datum (al wel geboekt, enz.) gingen er ook al weer regio's naar een oranje reisadvies (Antwerpen, Kroatië), mijn reis had ik gevestigd op Zwitserland en Duitsland, Zwitserland omdat ik nog nooit verder ben gekomen dan Basel, en Duitsland omdat ik de taal snap, de coronamaatregelen en omgang begrijp, en het dus daarmee een stuk toegankelijker is voor mij dan een Polen, Tsjechië of Frankrijk.
Nou, interrail besteld, hotels geboekt, het leek er toch op dat het kon gaan gebeuren, in totaal ben ik 5 nachten weg geweest, heb het geprobeerd kort te houden i.v.m. de mogelijke uitbraak van een 2e corona-golf, het zekere maar voor het onzekere, geen behoefte aan stranden in het verre buitenland.
Zodoende stond ik op maandag 27 juli 2020 rond 6:50 op het station in Borne, met de rugzak van een heel goede vriendin van me (de dag ervoor zou ik bij haar drinken, maar ik had een bier-ongeluk in de supermarkt, mijn eigen schoudertas kon dus samen met het glas en de guiniess west indies porter de prullenbak bij de uitgang in) en het Jemako-koffertje van mijn tante op het station met een ingevulde interrail-reisdag te wachten op de 7:08 Blauwnet Sprinter naar Enschede.
De reis met Blauwnet naar Enschede verliep soepel en op tijd.
In Enschede stapte ik over op de DB-talent naar Münster Hbf, ik had een interrail 1e klas, deze trein alleen 2e klas, maar voor 1u20 op zulke planken als 2e klas zitten vind ik het niveau alsnog ondermaats.
Een rughernia later stond ik tegen kwart voor negen op Münster Hbf.
Daar stond deze flixtrain klaar voor de rit naar Hamburg, goed om te zien dat deze ook weer rijdt!
Mijn trein was echter deze EC9 getrokken door een BR101 van de DB met rijtuigen van de SBB CFF FFS, ik had gereserveerd in rijtuig 264.
Rijtuig 264 ontbrak echter in de samenstelling, dus heb een vrij plekje opgezocht in het panoramarijtuig, wat ik sowieso al van plan was als er plek vrij was...
Vanuit het panoramarijtuig kun je mooie foto's klikken ;)
De rheinstrecke dan, zeer fraai, als je aan de juiste kant zit, vandaar dat alles aan die kant gereserveerd was... Niks aan te doen dan maar
Om alvast in Zwitserse sferen te komen :O
In Basel werd de rijrichting gewisseld, kregen we een Zwitserse loc mee, en liep de vertraging in van +20 naar +2, en stonden we om 17:01 met +1 langs het perron in Zürich!
Snel ingecheckt bij het hotel, wat tegenover het HB lag aan de andere kant van het water (wel 8 tramsporen oversteken!), daarna tijd om de stad te verkennen.
Mijn eerste indruk van Zürich viel niet tegen, de 30 graden die het was buiten voelde aangenaam aan, de sfeer was relaxt, coronamaatregelen op wat spatschermen na in winkels niet te vinden, heerlijk.
Zoals ik al vertelde over mijn tocht van het station naar het hotel rijden er in Zürich enorm veel trammetjes rond, dit model vond ik wat weg hebben van de blokkendozen die tot nog vrij recent in Amsterdam rondreden.
De binnenstad zelf was ook zeker fraai, heb uiteindelijk maar vis gehaald bij de nordsee op het HB, want zo'n terrasje kan mooi zijn, maar betalen wil ik het niet Er zijn veel vooroordelen over prijzen in Zwitserland, en die zijn helaas allemaal waar, voor mijn vis was ik omgerekend 23 euro kwijt, hetzelfde bij een Duits nordsee-filiaal hooguit 12.
Na een vrij zwoele plaknacht stond ik de volgende ochtend tegen 8 uur op, dinsdag 28 juli schrijven we, om de GoldenPassLine te gaan doen.
Tegen kwart voor 9 stond ik fris en wel buiten, hier het Zürichse hoofdstation, in de steigers.
Het zal in normale tijden wel wat drukker zijn, voor het einde van de ochtendspits vond ik het hier in elk geval enorm rustig.
Met een interregio van de SBB CFF FFS ging het naar Luzern, het zit minder comfortabel dan dat het eruit ziet.
De oude voorgevel van station Luzern, nu als een soort 'toegangspoort' voor de stad, de glazen bende op de achtergrond is het huidige station, met geheel volgens Zwitsers gebruik alle winkels in de kelder.
Luzern is geen verkeerde stad om even een uurtje rond te hangen, maar ik denk dat je je hier ook wel een aantal dagen kan vermaken, de stad maakte een gezellige indruk op me, zal mede door komen dat er markt was.
De eerste etappe van de GoldenPassLine begint in Luzern, en is de IR naar Interlaken Ost, gereden met deze 10 bakken sterke tandrad-GTW, met bistrorijtuig! Normaal zit het gedeelte met de bistro in een 7-delig stel, maar 3 rijtuigen daarvan ontbraken en werden aangevuld met een los 3tje.
Wel panoramaraampjes bovenin!
Langs de oevers van de Sarnersee.
Daarna klommen we al snel de Alpen in, het echte interrail-gevoel zeg ik dan maar... :)
Mooi uitzicht over de Lungenersee als we klimmen richting de Brünigpass.
Het hoogste punt is station Brünig-Hasliberg bovenop de Brünigpass, daarna maakt de trein kop in Meiringen.
Tussen Meiringen en Interlaken volgt de trein de Brienzersee.
Tegen 1 uur werd station Interlaken Ost bereikt, veel te dure lunch gehaald bij de Coop, en op naar etappe 2 van de GoldenPassLine!
Voor etappe 2 werd ik getrakteerd op deze oude rijtuigen van de BLS :D
Comfortabel is het zeker!
Tussen de bomen door heb je soms uitzicht op de Thunersee.
Na Spiez slaat de trein linksaf de Simmenthalbahn op, en kom je weer wat meer in de bergen terecht.
Op dat zijlijntje liepen we 30 minuten vertraging op door een wisselstoring, de conducteur van de BLS kwam persoonlijk zijn excuses aanbieden en trakteerde op een tegoedbon van 6 frank in te wisselen bij een aantal stationswinkels of een restauratierijtuig aan boord van de meeste Zwitserse treinen, dat is pas GTBV :D
Met +30 aangekomen in Zweisimmen.
Zweisimmen heeft een prachtig stationsgebouwtje!
Mijn volgende trein werd de MOB-regio richting Gstaad, Montbovon en Montreux, gereden met deze loc en een reeks panoramarijtuigen.
Interieur van het 1e klasse rijtuig, prima!
Al snel na vertrek klommen we omhoog en via een keertunneltje kwam het Simmenthal en Zweisimmen weer in beeld.
In de buurt van Gstaad, we stonden hier trouwens stil op een overweg, omdat de trein te lang was voor dit station...
Station Saanen.
Na Montbovon word het landschap wat ruiger en zijn er minder vergezichten, ook wat meer tunnels.
Niet veel later stapte ik midden in een onweersbui uit in een typisch Zwitsers Alpendorpje, Les Avants, op de achtergrond zijn de contouren van de Franse Alpen aan de overkant van het meer van Genéve te zien.
Hier kwam ik de trein die ik eigenlijk had willen hebben in Zweisimmen tegen, de GoldenPass Panoramic, maar de trein die ik uiteindelijk mee had was ook meer dan prima!
Les Avants, prachtig dorpje!
Er moest nog verder afgereisd worden naar Montreux, wat 3 kilometer verdop ligt, hemelsbreed. Maar wel 500 meter lager aan de oevers van het meer van Genéve, de rit van Les Avants naar Montreux duurt daarmee ook 30 minuten, een gemiddelde van 6 kilometer per uur! Voorgereden kwam de GoldenPass Belle Epoque.
Dit specifieke 1e klas rijtuig stamt uit 1914, samen in dezelfde stam lopen wat replica's uit 1963 mee, en zijn in 2007 geheel gemoderniseerd met stopcontacten, automatische deuren en airco... Een oude trein met moderne voorzieningen!
Uitzicht over Vevey en het meer van Genéve, prachtig reizen dit!
Aangekomen in Montreux, ik krijg een beetje Pullman-vibes van deze rijtuigen, heerlijk!
Vanuit Montreux ging het via Lausanne terug naar Zürich, waarbij ik in het restauratierijtuig van de IC5 mijn avondmaal nuttigde, natuurlijk dat tegoedbonnetje ingeleverd.
Na wederom een plaknacht in mijn peperdure budget-hotel stond ik na een verfrissende douche op station Zürich HB.
De trein die ik zal nemen staat er al tussen, de 8:40 EC naar Sargans, Innsbrück Hbf, Zell am See en Graz Hbf, ik zal Zwitserland dus verlaten via de Liechtensteinse grens.
Ik had de keuze uit NS ICR (maar dan met overal ÖBB-logo's), of het SBB CFF FFS-panoramarijtuig, dat laatste dus.
Zelfs met wolken blijft Zwitserland een machtig mooi land!
In Buchs ging de SBB CFF FFS-RE 420 eraf en kregen we 2 ÖBB-1116's mee! Bruut!
Liechtenstein. Dat zo'n land als dit bestaat :')
10 minuten na vertrek uit Buchs stonden we in Feldkirch, in Oostenrijk, 2 landsgrenzen verder, hier stapte ik over op de S1 naar Lindau Hbf, in Duitsland, ook maar een uurtje verderop :')
De 2e talent van deze reis, met comfortabele stoelen, DB Regio... Plaats dit is in die hokken van de RB64, misschien ga ik het dan wel een fijne trein vinden.
In Lindau mieterde ik mijn koffer een kluisje in, daarna heb ik een goddelijke döner gegeten bij de dönerkraam in de stationshal. Welcome back to bloody Germany.
Bij Duitsland denk je al snel aan een DB BR218, die hier een Oostenrijkse Intercity overnam, wat een heerlijk geluid komt er van deze machines af zeg.
Daarna Lindau maar eens doorstruinen, dit is de haven.
De binnenstad van Lindau mag er zeker zijn.
Waar ook een bus door de smalle straatjes rijdt.
Nou, koffertje weer uit de kluis, en deze BR612 in voor het korte ritje naar Hergatz.
Vanwege elektrificatiewerkzaamheden keert de Alex uit München namelijk in Hergatz, hier komt het spul aangereden.
Dit is pas reizen. Coupeetjes en ramen die open kunnen, super!
Eerste klas, 2e klas waren dezelfde stoelen maar dan zit je met 6 personen in een hokje.
En toen werd het wel heel bruut B)
Prachtig uitzicht, en met een heerlijk rustig tempo (tussen de 90 en 110) reden we richting Kempten Hbf.
Na Kempten Hbf ging de snelheid er flink in, ik weet niet hoe hard de loc kan, maar de rijtuigen mogen 200, dus snelheid werd gemaakt. Met circa +5 werd München Hbf bereikt.
Eerst maar eens van die zware klotekoffer af, nog steeds dezelfde oude meuk op de U-bahn, met handmatige deuren, lekker.
Nadat ik de koffer in mijn kamer met airco van de Ibis heb gedonderd, kon het verkennen van München beginnen, dit is het metrostation bij het hotel, het heeft echt een leuk sfeertje.
De roltrappen van Marienplatz.
De Marienplatz zelf, toeristenclusterfuck, maar wel mooi!
De Bayerische Staatsoper, hier op dit plein maar wat gegeten.
Een collectie worst, zuurkool en aardappelpuree, smaakte erg goed.
En als nagerecht Kaiserschmarn, erg machtig, kreeg het niet op.
Als kers op de taart ook nog een wesp in mijn bier. De wesp was gratis, het hele eten zelf koste vier tientjes...
Lang heb ik mijzelf niet in München gegund, de volgende ochtend vertrok ik iets na half 10 vanuit de Ibis (geen ontbijt genomen daar, veel te duur), richting het Hbf.
Oude metro, blijft prachtig spul, met een soortgelijk barrel ging het naar het Hbf.
München Hbf is echt een joekel van een kopstation, eerst ontbijt, en daarna naar spoor 24 voor de eerste trein van de dag.
Die eerste trein werd de RE naar Nürnberg Hbf van 11:05.
Gereden met een BR101 van DB Fernverkehr en omgestickerde Intercity-rijtuigen.
De München-Nürnberg-Express dus, maximaal 200km/u!
De eerste klas was met 2 6-persoons coupeetjes om te janken, dus werd plaats genomen in de 2e klas, die uit ongemoderniseerde rijtuigen bestond.
Onderweg kwamen we langs Pfaffenhofen(Ilm)
En na Ingolstadt Hbf ging het de HSL richting Nürnberg op.
Want langs deze HSL liggen 2 stationnetjes die bediend worden door deze trein, dit is Kinding.
En de andere was Allersberg.
En keurig op tijd werd Nürnberg Hbf bereikt, sorry voor de 3 verticale foto's op rij, het is soms even niet anders
Hierna maar de ICE richting Berlin ingestapt.
Frikadellen, Kartoffelsalat en een Erdinger, lekker Duits weer
Station Erfurt Hbf.
Tussen Erfurt en Halle stond wat in de fik, windmolen ofzo.
Op tijd werd Berlin Hbf bereikt.
Niks te klagen over dit ouwe beestje, de ICE1, perfecte rit gehad met snelheden tot 280km/u!
Daarna ging het met de S-bahn naar bahnhof Zoo, om maar eens bij het hotel in te checken, die met enige fantasie ook in New York had kunnen staan. Wel even die VDL Citea wegdenken dan.
Hotelkamer mocht er wezen, was prijzig, heel prijzig, maar 5 sterren :)
Geld voor een 48-uurs kaartje kon er dan ook wel van af
Avondeten bij de Burgermeister, blijft mijn favoriete burgertent in Berlin.
Alvast wat pretrondjes gemaakt met de U-bahn, U2 rijdt door werkzaamheden Pankow-Gleisdreieck, U1 Uhlandstrasse-Wittenbergplatz, een U12 doet Ruhleben-Kottbuser Tor en Kottbuser Tor-Warschauer Strasse is SEV.
En deze dag sluit ik dan af van de Alexanderplatz.
De volgende dag, vrijdag 31 juli, ben ik een hele dag in Berlin geweest, daarom ook het 48-uurs ticket, een mini-abonnement zal ik maar zeggen.
Door de coronacrisis was er geen lopend buffet bij het hotel, maar kreeg je een persoonlijk-mini buffet, en kon je warme gerechten bestellen, ook prima.
Ook kreeg ik van het hotel een protection-kit met daarin een mondkapje en handgel, lief hoor!
Met je goeie gedrag op metrostation Kürfurstendamm, Berlin maar eens verkennen!
Metrostation Wittenbergplatz, blijft mijn favoriet.
Met de U12 en U2 ging het naar Klosterstrasse.
Hier staan ook treinen óp het perron.
En zijn tekeningen te vinden van materieel wat hier vroeger reed.
Daarna naar de Braunschweiger(?) (ik ben geen toerist) Brandenburger Tor, 6e keer dat ik in Berlin kom, nog nooit geweest, toeristenval wel.
Ah, de S-bahn, dat trekt me wat meer
Berlin-Wannsee.
Lekker even afkoelen aan het water.
Natuurlijk kon een slag Pfaueninsel met de planmatig ingezette museumbus ook niet ontbreken!
IJsje!
Met de RE1 ging het naar Ostbahnhof, hier kwam een trein naar Deventer, volgens de omroep naar Divontee, denken ze dat dat in Frankrijk ligt ofzo?
Bij S-bahn station Köpenick een curryworstje gehaald, het blijft Duitsland.
Stadsdeel Köpenick is een van de weinige stadsdelen van Berlin die op het einde van de 2e wereldoorlog niet zijn platgebombardeerd, heerst ook wel een lekker sfeertje hier. VDL Citea's ontkom je hier ook niet aan.
Köpenick ligt net als Wannsee aan het water.
Treinen trekken mij meer dan water, dus hier de S47 met antiek materiaal op eindhalte Spindlersfeld.
Via Treptower Park en Hermannstrasse kwam ik bij Kottbuser Tor uit, midden in hippe-linkse-ghetto Kreuzberg.
Hier maar weer eens de Burgermeister blij gemaakt met wat omzet
De hippe ghetto Kreuzberg.
De avond werd gevuld met wat pretrondjes met voornamelijk de U-bahn, blijft leuk. Hier Mohrenstrasse.
En de laatste foto van deze dag is van de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, met de nieuwbouw er naast.
Zaterdag 1 augustus was het alweer tijd om naar huis te gaan, weken lang met een mondkapje op is niet mijn favoriete bezigheid en met het oog op de verdere ontwikkelingen (avondklok in Antwerpen) was het beter om thuiswaards te keren.
Eerst een stevig ontbijt!
In Berlin Hbf vond ik een miniatuur van.... Berlin Hbf!
Vloeken en tieren. Mijn EuroCity uit Praag stond met +50 op Dresden-Neustadt, gelukkig was ik nog op tijd voor een eerdere ICE naar Hamburg.
Gereden met een ICE4.
Erg onder de indruk ben ik ook niet van het interieur, ik wil het best de Duitse SNG noemen, integenstelling tot de stugge NS geeft DB hier wel hun fout toe en plaatsen ze nieuwe betere stoelen in de trein. KudtNS.
Typisch Noord-Duits landschap, velden en windmolens.
Norddeutsche Funkloch.
Tempo zit er dan wel weer aardig in.
Laatste vakantiedagje, dus worst en bier
Met -10 aangekomen in Hamburg.
Deense en Tsjechische treinen op Hamburg Hbf.
De volgende trein was de ICE naar Nürnberg, die volgens Duitse traditie een omweg maakt via het Ruhrgebied, deze nam ik tot Osnabrück.
Overstappen in Osnabrück op de IC naar Divontee.
Met ongeveer +4 komt deze binnengestormd op spoor 12.
Dineren bij de Deutsche Bahn.
In Bad Bentheim kregen we de NSi 1752 mee, vertrek was hier met +16.
En met +19 werd Hengelo bereikt.
Er volgde nog een slag Enschede om daar een Guiniess van de tap te nuttigen B)
Citea Galore, alsof ik er nog niet genoeg in Berlin van had gezien.
De laatste trein van deze interrail-reis de sprinter naar Raalte. Kwam precies mooi uit zo, precies het laatste reisregeltje.
En met +3 werd Borne bereikt, einde van deze reis.
Dat was dus mijn interrail-reis van 2020, gelukkig nog net kunnen doen voor de uitbraak van een eventuele 2e coronagolf, en met het oog daarop het wat kort gehouden, heb mij in alle landen aan de daar geldende regels gehouden (in Duitsland moet je zowat OVERAL een mondkapje op), maar desondanks toch een zeer mooie reis met toch een beetje afwisseling gemaakt, in Zwitserland met de prachtige GoldenPassLine en het bruisende Berlin wat na 6 keer nog niet gaat vervelen, ik hoop jullie lezers ook een beetje geïnspireerd te hebben om wat te gaan doen uit dit verslag, want werkelijk alles was de moeite waard!
Schroom niet om een reactie achter te laten met op of aanmerkingen, of een compliment als je het leuk vond.
Tot de volgende,
Julsteren.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Mooi verslag en foto's!
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Zwitserland :Y _O_
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Leest lekker weg.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Leuke reis, mooie foto's, interessante balans van voedselfoto's en andere foto's en stiekem vind ik het wel prachtig dat in Enschede lijn 5 - 4 - 3 - 2 netjes op volgorde staan. :D
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Fraai verslagje hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Mooi verslagje, en lekker erop uit geweest zo te zien! Doet me eraan denken dat ik Zwitserland ook maar vrij beperkt heb gezien (en Oostenrijk helemaal niet ), maar wat ik van Zwitserland heb gezien (zowel in het echt als deze foto's) smaakt naar meer van de Alpen in het zomerseizoen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Een lang, herkenbaar en mooi verslag :pos: .
Het stuk tussen Interlaken en Luzern heb ik in ver verleden (zo'n 25 tot 20 jaar geleden) meerdere malen bereist (zowel met de trein als met de auto).
Het stuk tussen Interlaken en Luzern heb ik in ver verleden (zo'n 25 tot 20 jaar geleden) meerdere malen bereist (zowel met de trein als met de auto).
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Gaaf rondje gemaakt.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Mooi man, ik heb het met plezier gelezen! Het reisverloop was geen verrassing meer, ik had de filmpjes al deels gezien
Mijn Flickr account.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Leuk verslag maar heel lang in Zwitserland zou ik zelf niet blijven. Het is heel mooi maar ook verschikkelijk duur.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Leuk reisverslag; deels bekende foto's.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Mooi verslag!
Ik ben zelf aantal keer in Zwitserland geweest en heb veel mooie lijnen al gedaan. Vorig jaar oa west-oost van Bern via Brig en Andermatt naar Chur, eindigend in Zürich in waarschijnlijk hetzelfde bloedhete budgethotel tegenover station bij de tramsporen :D En ook Luzern-Meiringen gedaan, daar de waterval van Sherlock Holmes opgezocht
Het is echt enorm duur. Toch is het voor mij wel te rechtvaardigen. Ik zie 5 dagen in Zwitserland als 10 dagen in Duitsland of Oostenrijk voor hetzelfde geld. Waarbij Zwitserland zo klein is dat je in 5 dagen nog een heleboel kunt sporen en je veel meer en betere verbindingen hebt dan in die andere landen. Nog enkele tips: kleinere plaatsen hebben hotels die vaak niet zo duur zijn, vooral niet als ze langs vroegere pasroutes liggen (zoals in Brig) waar tegenwoordig iedereen in de tunnel voorbij raast. In Zwitserland kun je prima in zo'n kleinere plaats zitten want ook die hebben meestal geweldig goed OV. Verder is uit eten in die plaatsen (en vooral in het hotel zelf) soms goedkoper dan eten uit de supermarkt halen. Zwitsers eten zelf ook heel vaak buiten de deur ontbijt en lunch en dat doen ze meestal ook vanwege de prijs. En als je geen interrail hebt (wat ik wel altijd heb) kun je het beste een Halbtax aanschaffen, die heb je er met een retourtje Bern-Zürich en een Postauto over een bergpas al weer uit.
Zwitserland is echt een fantastisch OV land, dat is wel bekend. In de meeste treinen goede Wifi en overal stopcontacten, gewoon op zithoogte en niet op die onmogelijke plekken zoals in de meeste andere landen. Overal goede aansluitingen en vrijwel nooit vertraging. Postauto komt in elk dorp. Ik was eens een dag in Zürich e.o. met OV rondreizen en de enige trein die ik die hele dag met vertraging heb gezien was een ICE uit Duitsland.
Kortom: het kost een paar centen maar dan heb je ook echt wat. Laat je er niet door weerhouden.
Ik ben zelf aantal keer in Zwitserland geweest en heb veel mooie lijnen al gedaan. Vorig jaar oa west-oost van Bern via Brig en Andermatt naar Chur, eindigend in Zürich in waarschijnlijk hetzelfde bloedhete budgethotel tegenover station bij de tramsporen :D En ook Luzern-Meiringen gedaan, daar de waterval van Sherlock Holmes opgezocht
Het is echt enorm duur. Toch is het voor mij wel te rechtvaardigen. Ik zie 5 dagen in Zwitserland als 10 dagen in Duitsland of Oostenrijk voor hetzelfde geld. Waarbij Zwitserland zo klein is dat je in 5 dagen nog een heleboel kunt sporen en je veel meer en betere verbindingen hebt dan in die andere landen. Nog enkele tips: kleinere plaatsen hebben hotels die vaak niet zo duur zijn, vooral niet als ze langs vroegere pasroutes liggen (zoals in Brig) waar tegenwoordig iedereen in de tunnel voorbij raast. In Zwitserland kun je prima in zo'n kleinere plaats zitten want ook die hebben meestal geweldig goed OV. Verder is uit eten in die plaatsen (en vooral in het hotel zelf) soms goedkoper dan eten uit de supermarkt halen. Zwitsers eten zelf ook heel vaak buiten de deur ontbijt en lunch en dat doen ze meestal ook vanwege de prijs. En als je geen interrail hebt (wat ik wel altijd heb) kun je het beste een Halbtax aanschaffen, die heb je er met een retourtje Bern-Zürich en een Postauto over een bergpas al weer uit.
Zwitserland is echt een fantastisch OV land, dat is wel bekend. In de meeste treinen goede Wifi en overal stopcontacten, gewoon op zithoogte en niet op die onmogelijke plekken zoals in de meeste andere landen. Overal goede aansluitingen en vrijwel nooit vertraging. Postauto komt in elk dorp. Ik was eens een dag in Zürich e.o. met OV rondreizen en de enige trein die ik die hele dag met vertraging heb gezien was een ICE uit Duitsland.
Kortom: het kost een paar centen maar dan heb je ook echt wat. Laat je er niet door weerhouden.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Ja, ik bedoelde eigenlijk meer, ergens iets kopen/afhalen in plaats van in de supermarkt. Alhoewel eten in bepaalde hotels zelf best te doen is als je goed zoekt.
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Er zijn wat berichten verwijderd. Feedback geven op een verslag mag absoluut, maar iemand hier beschuldigen om wat diegene op zijn Youtubekanaal plaatst is niet onze zaak op OVinNederland, en mag aldaar worden besproken. Zowel op Youtube als op ons forum wordt het wel gewaardeerd als je ook tegen je feedback kunt en niet alles wat je niet zint direct de grond in trapt.
Ik doe ook maar wat
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
Leuk verslag. Is die klassieke trein ergens in de reisplanner te vinden? Ben wel benieuwd naar dat ding.
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Julsteren's Interrail 2020 [136 foto's]
www.goldenpassline.ch staat alles op.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten