Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Ardan »

Na een zomer hard werken zonder vakantie was er de stille hoop in het najaar er nog op uit te kunnen. Helaas wordt het reizen toch weer meer en meer afgeraden. Nou heb ik in een emmer thuis een lijst liggen met dingen die ik nog zielsgraag wil doen. Ondanks dat ik al heel wat van de wereld heb gezien, stond op deze 'emmer-lijst', zoals ik het maar even noem, nog één ding wat me daarop nog verantwoord leek af te strepen. Dus na onder andere Canada en Brazilië werd het hoog tijd voor een bezoek aan het mondaine Obdam.

Obdam is de grootste plaats van Koggenland, hoewel de lokale regering zetelt in De Goorn. Obdam is in slechts 75 minuten rechtstreeks te bereiken vanuit Amsterdam. In 1456 kreeg Obdam gezamenlijke stadsrechten met het nabijgelegen Hensbroek. Tegenwoordig telt Obdam meer dan 5.900,000 inwoners.

Na een lange reis was het dan eindelijk zo ver en kwam ik aan op station Obdam Centraal. Hier zijn handige cross-platform overstappen van de trein uit Heerhugowaard op de trein naar Heerhugowaard.
Afbeelding

Het emplacement van Obdam Centraal bestaat uit maar liefst twee wissels. Op onderstaande photo kijken we richting Heerhugowaard. Achter de bosjes staat nog een voormalige baanwachterswoning, met nog half leesbaar de stationsnaam erop geschreven.
Afbeelding

Om het volledige stationsterrein op de photo te krijgen is het raadzaam een groothoeklens mee te nemen.
Afbeelding

Natuurlijk beschikt Obdam over een busnetwerk. De bussen bufferen naast het lokale voetbalstadion van de vereniging Victoria-O.
Afbeelding

Op het perron zijn diverse comfortabele voorzieningen om de meer dan 500.000 reizigers die hier per jaar komen beschutting te bieden, met uitzicht op de Sint Victor-kathedraal, die trots boven de wijde omgeving uitsteekt.
Afbeelding

Het fraaie stationsgebouw met authentiek naamopschrift dateert uit 1898 en is voorzien van een onnavolgbare pizzeria die soms open is.
Afbeelding

Het busstation is fraai gelegen in het groen.
Afbeelding

Het is tijd om Obdam te gaan verkennen. Na ongeveer drie minuten wandelen bereik je de eerder genoemde Sint Victor-kathedraal. Het is de grootste kathedraal in de omgeving van deze kathedraal.
Afbeelding

Je kunt in Obdam veel leuke dingen doen, zoals over dit bruggetje lopen.
Afbeelding

Wanneer het je lukt om de rand van Obdam te bereiken heb je een weids uitzicht over de omgeving.
Afbeelding

Temidden van moderne architectuur ligt een fraaie plas, met talloze mogelijkheden om te recreëren, zoals je hond uitlaten.
Afbeelding

Ook voor een uitstapje met de kinderen is Obdam een mooi reisdoel. Dit pretpark biedt uren vermaak voor jong en oud.
Afbeelding

De Dorpsstraat is dé aorta van Obdam, waar in de spits niet alleen fietsen, maar ook auto's rijden. Rechts op deze boulevard beginnen volgens mij werkzaamheden aan de metro, die deze plaats zal verlossen van de talloze verkeersopstoppingen. Soms moet je meer dan vijf seconden wachten om te kunnen oversteken!
Afbeelding

Is er voor de echte shopaholic ook nog wat te doen dan? Ja natuurlijk, wat dacht je dan? Deze shopping mall biedt minutenlang winkelplezier!
Afbeelding

Gek geworden van al deze indrukken was het tijd om weer naar het Centraal Station te gaan, waar dit moderne treintoestel me rechtstreeks naar Hoorn bracht.
Afbeelding

Ik heb de dag van mijn leven gehad en kan jullie allemaal van harte afraden om hier eens heen te gaan!
Wij danken U weer voor de aandacht :D
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Aking »

:trein:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Mikos »

Mag ik nog speciale aandacht vragen voor het half gefotografeerde overpad op foto 6, een van de zeer zeldzame exemplaren in Nederland die niet zijn voorzien van overwegbomen? Leek me voor de gemiddelde hobbyist toch wel het hoogtepunt van dit machtige verslag! En nu weer flink sparen voor je volgende reis!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Ardan »

Er was ook zo veel te vertellen, anders werd het verslag veel te lang! Maar dit overpad is voorzien van mysterieuze prisma's waar je omheen moet lopen, zodat je altijd naar links én rechts kijkt en de trein dus niet kunt ontwijken. Briljant!

Dit verslag werd mede mogelijk gemaakt door een DalVrij-abonnement van NS.

NS, daar kom je misschien verder mee. NS!
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door umbusko »

Herkenbare plaatjes, de eerste paar althans, want ik heb Obdam Centraal alleen even vereerd met een "bezoekje" door mijn hoofd uit het raampje van een SGM te steken. :mrgreen: Heb je nog taxfree geshopt bij de Kiosk in Hoorn tijdens je overstap van 30 minuten? :trein: (Of sluit dat ding inmiddels ergens op aan?)
Mikos schreef: vr 23 okt 2020, 00:19 Mag ik nog speciale aandacht vragen voor het half gefotografeerde overpad op foto 6, een van de zeer zeldzame exemplaren in Nederland die niet zijn voorzien van overwegbomen? Leek me voor de gemiddelde hobbyist toch wel het hoogtepunt van dit machtige verslag! En nu weer flink sparen voor je volgende reis!
Welke zijn er nog (voor reizigers)? Ik weet zo alleen Boxmeer spoor 3 en Cuijk spoor 3. Ook dient zich bij mij de vraag aan of er nog meer tweesporige stations in Nederland zijn waar standaard links gereden wordt? Behalve Eijsden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Ardan »

In Hoorn (spr. uit: Hoo-rrûnn) is er nog altijd een robuuste aansluiting van 30 minuten. De taxfree winkel was helaas niet te vinden.

Over links rijden: Aalten, Terborg, Raalte, Lochem en Delden komen zogauw in me op, in mijn lokale regio. Er wordt wel eens gezegd dat dat iets te maken heeft met de veiligheid op de overweg, of het snel weer kunnen vrijgeven, maar dat is op de door mij genoemde voorbeelden nogal willekeurig denk ik. De trein stopt vóór of na de overweg.
Op Obdam Centraal in ieder geval ervóór, zodat de machinist er zo langzaam mogelijk overheen rijdt met het beste overzicht.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Mikos »

Heeft te maken met het overpad; neem Raalte richting Nijverdal. Als de trein daar rechts binnen zou komen, sluit het overpad voordat de trein vertrekt, je krijgt een ophoping van reizigers die het perron af willen, maar ook gestreste reizigers die het perron op willen om de trein te halen. En afhankelijk van de seininrichting ter plaatse kan het ook nog eens zo wezen dat het overpad al sluit voordat de trein langs het perron tot stilstand is gekomen.

Obdam is daarin nog eens zeldzaam, want naast dat het overpad niet beveiligd is, rijden de treinen richting Hoorn ook na vertrek over dat overpad, wat nog wel eens voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Heeft een voorbeeld van op Dumpert gestaan, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden (EDIT: Wat specifieker zoeken, toch gevonden). In Obdam kan het niet anders in verband met de lokale seininrichting daar.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Z2N »

Wat een reis, wat exotisch! Wist je trouwens dat in dat deel van de wereld nog stoomtreinen voorkomen in het wild? :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Wubbo »

Toen ik net begonnen was in mijn werkzame leven heb ik geleerd dat Obdam "de cashcow van Noord-Holland" is. Met deze reportage wordt dat weer bevestigd!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Timon91 »

Jeetje, nou ik weet wel wat mijn volgende vakantiebestemming gaat worden! :shock:

Prachtig geschreven, chapeau! :mrgreen:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Daniel »

Ardan schreef: vr 23 okt 2020, 01:24 Over links rijden: Aalten, Terborg, Raalte, Lochem en Delden komen zogauw in me op, in mijn lokale regio.
Op Boven-Hardinxveld, Gorinchem en Leerdam gebeurt het ook. Bijna allemaal stations op enkelsporige lijntjes met een overpad betreft het dus (alleen Gorinchem heeft dat niet).

Geinig verslagje trouwens :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Tom024 »

Ardan schreef: do 22 okt 2020, 23:32 Nou heb ik in een emmer thuis een lijst liggen met dingen die ik nog zielsgraag wil doen.
Wat een rare plek. :|
Ik heb de dag van mijn leven gehad en kan jullie allemaal van harte afraden om hier eens heen te gaan!
Wij danken U weer voor de aandacht :D
Ik was het toch al niet van plan, maar dank voor de moeite!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Milco »

Erg geinig verslag inderdaad :-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :lol:
Maar de belangrijkste vraag: heeft Obdam Centraal ook een vuilniszak die zachtjes dankzij de wind beweegt? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Cookie »

Haha, leuk verslagje! :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef: vr 23 okt 2020, 13:11 Leuk verslag. :lol:
Maar de belangrijkste vraag: heeft Obdam Centraal ook een vuilniszak die zachtjes dankzij de wind beweegt? :mrgreen:
Ik ben helemaal vergeten een faciliteitenlijstje te maken inderdaad!


Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Overstap op overig OV: ja, maar niet barrièrevrij
Overpad beveiligd: nee
Overdekte wachtruimte: half
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: een heleboel
Ik doe ook maar wat
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dit gaat vanzelfsprekend ook op mijn lijstje dat in een emmertje thuis ligt! Dank voor deze geweldige inspiratie :trein:
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door waldo79 »

:D
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door ZO6176 »

Ik heb smakelijk moeten lachen om het verslag. Erg leuk gedaan.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Durashift »

Leuke insteek voor het verslag. :P
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Ardan on Tour #45: Toch nog de reis van mijn leven! [15f]

Bericht door Jay20 »

Ik denk dat alleen Comrat in Moldavie nog leuker is dan Obdam :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten