Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [82]
Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [82]
Midden september 2016 ben ik er een weekje op uitgetrokken naar Zwitserland en Italië. Het eerste deel van het verslag gaat over het Zwitserlanddeel van de reis, deel twee zal over Italië gaan.
Aangezien in 2016 de CityNightLine voor het laatst vanuit Nederland rijdt en ik nog nooit de CNL naar Zürich had genomen, stond deze nog als 'to do' op mijn lijstje. Verder wilde ik graag eens het traject van de Bernina Express afleggen, dus zodoende kom ik uiteindelijk ook in Italië terecht.
Mijn treinkaartjes heb ik online bij de DB gekocht. Aangezien ik met mijn reisjes een Probe Bahncard 25 (variant van de Bahncard die 3 maanden geldig is) eruit zou hebben, schaf ik deze ook aan. Deze heb ik overigens gelijk weer opgezegd, want anders loopt het abonnement stilzwijgend door. Extra voordeel is dat bij de Bahncard ook een Railplus-kaart inzit.
Uiteindelijk koop ik voor in totaal € 80,60 (met verzendkosten) een Sparpreis Europa van Apeldoorn Osseveld naar Tirano, inclusief slaapwagenreservering Arnhem-Zürich. Geen slechte deal.
Op mijn vertrekdag reis ik eerst naar Arnhem, waar ik na een tussenstop bij de Mac op de CNL stap.
Aankondiging op de TBP
Ik heb geluk: hoewel ik een slaapwagencoupé met maximaal drie personen heb geboekt, heb ik de coupé de hele reis helemaal voor mezelf. Bij binnenkomst van de coupé is het bed helaas wel al uitgeklapt. Aangezien ik nog even wil zitten, vraag ik aan de conducteur of hij het bed kan inklappen. Jammer genoeg wil hij dit niet doen, als ik wil zitten dan moet ik volgens hem even een plek in het zitrijtuig zoeken. Lekker klantvriendelijk...
Voordeel van een slaapwagencoupé ten opzichte van een couchette is dat je een 'echt bed' hebt, met een matras en een dekbed. Daarnaast is er een wastafel aanwezig in de coupé. Aan het einde van het rijtuig bevindt zich ook een douche. Deze heb ik tijdens de reis ook uitgeprobeerd, de kwaliteit hiervan is prima.
Mijn coupé
Wastafel in mijn coupé
De volgende ochtend word ik wakker als we bijna in Basel zijn, dit wordt in meerdere talen aangekondigd over de omroep. Voor het ontbijt word ik naar een andere coupé geroepen, waar het ontbijt genuttigd kan worden. Iets na 8 uur komt de trein aan in Zürich. Daar loop ik even snel de imposante stationshal in, voordat ik overstap op de trein naar Chur.
Mobielfoto van het ontbijt
Koersbord CNL 40419
De CNL na aankomst in Zürich HB
Stationshal Zürich HB
De trein naar Chur wordt gereden door een ICE-stel. De reis gaat langs de Zürichsee en Walensee, het uitzicht onderweg is prachtig.
In Chur heb ik een aantal uur ingepland om de stad te bekijken, voordat ik verder reis naar Pontresina. Ik kan namelijk pas 's middags inchecken in mijn hostel, bovendien wil ik deze stad wel eens bekijken. Chur is de hoofdstad van het kanton Graubünden en is de oudste stad van Zwitserland.
Het moderne busstation voor de Postbussen bevindt zich boven de treinsporen
Vanaf de voorzijde van het station vertrekt de trein naar Arosa
St. Martinskirche
Uitzicht op Chur I
Uitzicht op Chur II
Het hoofdkantoor van de Rhätische Bahn
Door Chur stroomt het riviertje de Plessur
De Arosabahn rijdt in Chur over straat
Steegje
Arcas Platz
Chur is leuk om even bekeken te hebben, maar een paar uur vind ik meer dan voldoende. Uiteindelijk reis ik een uur eerder dan gepland verder naar Pontresina.
Stationsgebouw Chur vanuit de winkelstraat
Stationsgebouw Chur II
Stadler KISS van de SBB op het station van Chur
Trein naar Rhazüns
Busstation Chur
De reis naar Pontresina maak ik met de Rhätische Bahn (RhB), die een behoorlijk smalspoornetwerk hebben. Deze spoorwegmaatschappij is overigens in 1888 opgericht door een Nederlander, Willem Jan Holsboer. Tijdens mijn reis zal ik het traject van de beroemde Bernina Express volgen. Onderweg stijgt de trein van 584m (Chur) naar 2253m (Ospizio Bernina), om uiteindelijk op 429m (Tirano) aan te komen.
Tot aan station Donat/Ems heeft een van de sporen twee verschillende spoorbreedtes, zodat er ook normaalspoor-goederentreinen kunnen rijden.
De trein staat gereed voor vertrek
Dit is de breedste CTA die ik ooit op een perron heb gezien
Ik neem plaats in een rijtuig waarvan de ramen open kunnen, erg fijn bij zonnig weer in een prachtige omgeving.
De tafeltjes in de trein zijn bedrukt met het lijnennet van de RhB met hoogteindicatie
Interieur rijtuig
Station Domat/Ems
Station Reichenau-Tamins, hier takt de spoorlijn naar Disentis/Mustér af
De trein stijgt steeds verder en het uitzicht wordt mooier en mooier.
Uitzicht op de Hinterrhein
Na Thusis rijdt de trein over de zogeheten Albulabahn. Deze dankt zijn naam aan het riviertje de Albula, die voor een groot deel wordt gevolgd. In 2008 werd deze spoorlijn, samen met de Bernina-Bahn, door de UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Naar mijn mening volledig terecht, de combinatie van een geweldige omgeving en vele kunstwerken maken deze lijn behoorlijk uniek.
Overzichtkaart van de Albulabahn. Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Albulabah ... _Karte.png CC-BY-SA
Solisviaduct
Uitzicht bij de Salons-Tunnel
Uitzicht vlak voor station Tiefencastel
Station Tiefencastel
Uitzicht op Surava
Uitzicht op Surava II
Een van de bekendste bouwwerken van de Albulabahn is het Landwasserviaduct. Dit viaduct is 65 meter hoog en 136 meter lang.
Vlak voor het Landwasserviaduct
Op het Landwasserviaduct
Na Bergün rijdt de trein door een aantal keertunnels, om zo snel hoogte te kunnen winnen.
Uitzicht op Bergün
Uitzicht op Latsch, kort na Bergün
Uitzicht tussen Bergün en Preda
Station Preda. Hier wordt een nieuwe Albulatunnel geboord, aangezien de huidige aan vervanging toe is en de kosten van een nieuwe tunnel beperkt waren t.o.v. renovatie
In Samedan heb ik een korte overstap op de trein naar Pontresina. Na de overstap is het nog ongeveer 10 minuten reizen tot de eindbestemming van vandaag.
Station Punt Muragl
Kort voor Pontresina
Uitzicht op Pontresina
Uitzicht op Pontresina II
Trein na aankomst in Pontresina
Zijaanzicht
Pontresina ligt in de Oberengadin, een hoog en breed dal. Mijn hostel bevindt zich tegenover het station en is daarmee een ideale uitvalsbasis, ook stopt de bus voor de deur. Daarnaast is bij het hostel een gratis ticket voor het regionale OV (zowel bus als RhB) en kabelbanen inbegrepen, dat is toch wel erg fijn in een duur land als Zwitserland.
Helaas voel ik me niet helemaal fit na aankomst, dus ik lig al vrij vroeg in bed. De volgende dag voel ik me gelukkig weer prima. Daar ben ik blij mee, zeker omdat er een zonnige dag in het verschiet ligt.
Vanuit mijn kamer heb ik uitzicht op het station, zelfs de omroep is te horen op de kamer.
Uitzicht op het station vanuit mijn kamer
Eerst neem ik de kabelbaan naar Alp Languard (2330 m), vanuit daar wandel ik weer naar het dal.
Bergstation Alp Languard
Het landschap onderweg is prachtig:
Uitzicht op de Morteratschgletsjer, rechtsonder is in de verte een trein te zien
Spaniolaturm
Kirche Sta. Maria
Stationsgebouw Pontresina
Later op de dag ga ik nog de Muottas Muragl op, hier kan je met de Standseilbahn Muottas Muragl-Bahn komen. Deze overbrugt een hoogteverschil van 709 meter over een lengte van 2199 meter.
Station Punt Muragl
Dalstation van de Muottas Muragl-Bahn
Cabine
Boven aangekomen (2456 m) is het ook weer genieten. Tijdens het wandelen zijn er fluitende murmeltieren te horen en te zien, prachtige beesten zijn het.
Muottas Muragl I
Murmeltier
Muottas Muragl II
In de avond keer ik nog een keer terug naar de Muottas Muragl om het panorama te bewonderen als het donker is. Hoewel je 's avonds natuurlijk minder ziet dan overdag, is het zeker sfeervol met alle lichtjes in het dal.
De volgende dag vertrek ik weer uit Pontresina. Het weer is helaas een stuk minder dan gisteren, het regent en het zicht is slecht. Aangezien ik vandaag over de Berninabahn ga reizen, is het wel jammer dat je daardoor nauwelijks uitzicht hebt.
Op het station van Pontresina (maar ook op andere stations van de RhB) is er genoeg activiteit, als treinliefhebber is het geen straf om hier even te moeten wachten.
Motorrijtuig RhB ABe 4/4 III
Goederentrein met best wel een stoere locomotief (RhB Ge 6/6 II)
Houten wachthuisje op het perron
De Berninabahn is vernoemd naar het Berninamassief. Onderstaand een kaartje van het traject:
Bron: Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Berninaba ... nabahn.png) CC-BY-SA
De trein wordt gereden door een Allegra-treinstel, waar nog wat rijtuigen achter hangen. Jammer genoeg kan ik nergens meer een plek bij het raam bemachtigen. Wel is er nog plek in het bagagerijtuig, dus ik neem daar maar plaats.
Een voordeel van de Allegra-treinstellen is dat een locomotiefwissel in Pontresina overbodig is geworden. Het net van de RhB is namelijk met twee verschillende spanningen geëlektrificeerd: 11kV wisselspanning en 1000V gelijkspanning. In Pontresina bevindt zich de overgang van deze twee stroomsystemen, de Allegra-treinstellen ondersteunen beiden.
De trein klimt tijdens het eerste gedeelte van de reis van 1774m naar 2253m en komt hiermee boven de boomgrens uit.
Vlak voor Ospizio Bernina
Uitzicht bij station Ospizio Bernina, hier is het hoogste punt bereikt
De trein zit duidelijk boven de boomgrens
Uitzicht in de buurt van Alp Grüm
Bij de daling rijdt de trein ook een taalgrens over, waardoor we in Italiaanssprekend gebied terecht komen. Dit is alvast een mooi voorproefje op Italië.
Station Cavaglia
Uitzicht bij station Cavaglia
Intussen is het een stuk rustiger geworden in de trein, dus ik verruil het bagagerijtuig voor een fatsoenlijke zitplek bij het raam. Dat is toch wel een stuk beter.
Bagagerijtuig
Zitrijtuig
In Le Prese rijdt de trein over straat
Uitzicht bij station Miralago op het Lago di Poschiavo
Een van de bekendste bouwwerken van de Berninabahn is de keerlus in de open lucht bij Brusio (Kreisviadukt von Brusio), waardoor snel hoogte kan worden verloren.
Kreisviadukt von Brusio
Enige minuten later wordt in Tirano de Italiaanse grens gepasseerd. Met de aankomst in Tirano eindigt ook dit verslag, in het volgende deel reis ik verder Italië in.
Trein na aankomst in Tirano
Achteraf was ik graag wat langer in Pontresina gebleven. Oorspronkelijk was het meer bedoeld als een tussenstop op weg naar Italië, maar het is een vakantiebestemming op zich.
De Berninabahn hoop ik ooit nog een keer te kunnen bereizen met wat helderder weer, volgens mij is het dan nog een stuk mooier dan wat ik er nu van heb gezien. Desondanks heb ik genoten van de treinreis en kan ik het traject van de Bernina Express aan iedereen aanraden.
Gebruikte treinkaartjes
Aangezien in 2016 de CityNightLine voor het laatst vanuit Nederland rijdt en ik nog nooit de CNL naar Zürich had genomen, stond deze nog als 'to do' op mijn lijstje. Verder wilde ik graag eens het traject van de Bernina Express afleggen, dus zodoende kom ik uiteindelijk ook in Italië terecht.
Mijn treinkaartjes heb ik online bij de DB gekocht. Aangezien ik met mijn reisjes een Probe Bahncard 25 (variant van de Bahncard die 3 maanden geldig is) eruit zou hebben, schaf ik deze ook aan. Deze heb ik overigens gelijk weer opgezegd, want anders loopt het abonnement stilzwijgend door. Extra voordeel is dat bij de Bahncard ook een Railplus-kaart inzit.
Uiteindelijk koop ik voor in totaal € 80,60 (met verzendkosten) een Sparpreis Europa van Apeldoorn Osseveld naar Tirano, inclusief slaapwagenreservering Arnhem-Zürich. Geen slechte deal.
Op mijn vertrekdag reis ik eerst naar Arnhem, waar ik na een tussenstop bij de Mac op de CNL stap.
Aankondiging op de TBP
Ik heb geluk: hoewel ik een slaapwagencoupé met maximaal drie personen heb geboekt, heb ik de coupé de hele reis helemaal voor mezelf. Bij binnenkomst van de coupé is het bed helaas wel al uitgeklapt. Aangezien ik nog even wil zitten, vraag ik aan de conducteur of hij het bed kan inklappen. Jammer genoeg wil hij dit niet doen, als ik wil zitten dan moet ik volgens hem even een plek in het zitrijtuig zoeken. Lekker klantvriendelijk...
Voordeel van een slaapwagencoupé ten opzichte van een couchette is dat je een 'echt bed' hebt, met een matras en een dekbed. Daarnaast is er een wastafel aanwezig in de coupé. Aan het einde van het rijtuig bevindt zich ook een douche. Deze heb ik tijdens de reis ook uitgeprobeerd, de kwaliteit hiervan is prima.
Mijn coupé
Wastafel in mijn coupé
De volgende ochtend word ik wakker als we bijna in Basel zijn, dit wordt in meerdere talen aangekondigd over de omroep. Voor het ontbijt word ik naar een andere coupé geroepen, waar het ontbijt genuttigd kan worden. Iets na 8 uur komt de trein aan in Zürich. Daar loop ik even snel de imposante stationshal in, voordat ik overstap op de trein naar Chur.
Mobielfoto van het ontbijt
Koersbord CNL 40419
De CNL na aankomst in Zürich HB
Stationshal Zürich HB
De trein naar Chur wordt gereden door een ICE-stel. De reis gaat langs de Zürichsee en Walensee, het uitzicht onderweg is prachtig.
In Chur heb ik een aantal uur ingepland om de stad te bekijken, voordat ik verder reis naar Pontresina. Ik kan namelijk pas 's middags inchecken in mijn hostel, bovendien wil ik deze stad wel eens bekijken. Chur is de hoofdstad van het kanton Graubünden en is de oudste stad van Zwitserland.
Het moderne busstation voor de Postbussen bevindt zich boven de treinsporen
Vanaf de voorzijde van het station vertrekt de trein naar Arosa
St. Martinskirche
Uitzicht op Chur I
Uitzicht op Chur II
Het hoofdkantoor van de Rhätische Bahn
Door Chur stroomt het riviertje de Plessur
De Arosabahn rijdt in Chur over straat
Steegje
Arcas Platz
Chur is leuk om even bekeken te hebben, maar een paar uur vind ik meer dan voldoende. Uiteindelijk reis ik een uur eerder dan gepland verder naar Pontresina.
Stationsgebouw Chur vanuit de winkelstraat
Stationsgebouw Chur II
Stadler KISS van de SBB op het station van Chur
Trein naar Rhazüns
Busstation Chur
De reis naar Pontresina maak ik met de Rhätische Bahn (RhB), die een behoorlijk smalspoornetwerk hebben. Deze spoorwegmaatschappij is overigens in 1888 opgericht door een Nederlander, Willem Jan Holsboer. Tijdens mijn reis zal ik het traject van de beroemde Bernina Express volgen. Onderweg stijgt de trein van 584m (Chur) naar 2253m (Ospizio Bernina), om uiteindelijk op 429m (Tirano) aan te komen.
Tot aan station Donat/Ems heeft een van de sporen twee verschillende spoorbreedtes, zodat er ook normaalspoor-goederentreinen kunnen rijden.
De trein staat gereed voor vertrek
Dit is de breedste CTA die ik ooit op een perron heb gezien
Ik neem plaats in een rijtuig waarvan de ramen open kunnen, erg fijn bij zonnig weer in een prachtige omgeving.
De tafeltjes in de trein zijn bedrukt met het lijnennet van de RhB met hoogteindicatie
Interieur rijtuig
Station Domat/Ems
Station Reichenau-Tamins, hier takt de spoorlijn naar Disentis/Mustér af
De trein stijgt steeds verder en het uitzicht wordt mooier en mooier.
Uitzicht op de Hinterrhein
Na Thusis rijdt de trein over de zogeheten Albulabahn. Deze dankt zijn naam aan het riviertje de Albula, die voor een groot deel wordt gevolgd. In 2008 werd deze spoorlijn, samen met de Bernina-Bahn, door de UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Naar mijn mening volledig terecht, de combinatie van een geweldige omgeving en vele kunstwerken maken deze lijn behoorlijk uniek.
Overzichtkaart van de Albulabahn. Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Albulabah ... _Karte.png CC-BY-SA
Solisviaduct
Uitzicht bij de Salons-Tunnel
Uitzicht vlak voor station Tiefencastel
Station Tiefencastel
Uitzicht op Surava
Uitzicht op Surava II
Een van de bekendste bouwwerken van de Albulabahn is het Landwasserviaduct. Dit viaduct is 65 meter hoog en 136 meter lang.
Vlak voor het Landwasserviaduct
Op het Landwasserviaduct
Na Bergün rijdt de trein door een aantal keertunnels, om zo snel hoogte te kunnen winnen.
Uitzicht op Bergün
Uitzicht op Latsch, kort na Bergün
Uitzicht tussen Bergün en Preda
Station Preda. Hier wordt een nieuwe Albulatunnel geboord, aangezien de huidige aan vervanging toe is en de kosten van een nieuwe tunnel beperkt waren t.o.v. renovatie
In Samedan heb ik een korte overstap op de trein naar Pontresina. Na de overstap is het nog ongeveer 10 minuten reizen tot de eindbestemming van vandaag.
Station Punt Muragl
Kort voor Pontresina
Uitzicht op Pontresina
Uitzicht op Pontresina II
Trein na aankomst in Pontresina
Zijaanzicht
Pontresina ligt in de Oberengadin, een hoog en breed dal. Mijn hostel bevindt zich tegenover het station en is daarmee een ideale uitvalsbasis, ook stopt de bus voor de deur. Daarnaast is bij het hostel een gratis ticket voor het regionale OV (zowel bus als RhB) en kabelbanen inbegrepen, dat is toch wel erg fijn in een duur land als Zwitserland.
Helaas voel ik me niet helemaal fit na aankomst, dus ik lig al vrij vroeg in bed. De volgende dag voel ik me gelukkig weer prima. Daar ben ik blij mee, zeker omdat er een zonnige dag in het verschiet ligt.
Vanuit mijn kamer heb ik uitzicht op het station, zelfs de omroep is te horen op de kamer.
Uitzicht op het station vanuit mijn kamer
Eerst neem ik de kabelbaan naar Alp Languard (2330 m), vanuit daar wandel ik weer naar het dal.
Bergstation Alp Languard
Het landschap onderweg is prachtig:
Uitzicht op de Morteratschgletsjer, rechtsonder is in de verte een trein te zien
Spaniolaturm
Kirche Sta. Maria
Stationsgebouw Pontresina
Later op de dag ga ik nog de Muottas Muragl op, hier kan je met de Standseilbahn Muottas Muragl-Bahn komen. Deze overbrugt een hoogteverschil van 709 meter over een lengte van 2199 meter.
Station Punt Muragl
Dalstation van de Muottas Muragl-Bahn
Cabine
Boven aangekomen (2456 m) is het ook weer genieten. Tijdens het wandelen zijn er fluitende murmeltieren te horen en te zien, prachtige beesten zijn het.
Muottas Muragl I
Murmeltier
Muottas Muragl II
In de avond keer ik nog een keer terug naar de Muottas Muragl om het panorama te bewonderen als het donker is. Hoewel je 's avonds natuurlijk minder ziet dan overdag, is het zeker sfeervol met alle lichtjes in het dal.
De volgende dag vertrek ik weer uit Pontresina. Het weer is helaas een stuk minder dan gisteren, het regent en het zicht is slecht. Aangezien ik vandaag over de Berninabahn ga reizen, is het wel jammer dat je daardoor nauwelijks uitzicht hebt.
Op het station van Pontresina (maar ook op andere stations van de RhB) is er genoeg activiteit, als treinliefhebber is het geen straf om hier even te moeten wachten.
Motorrijtuig RhB ABe 4/4 III
Goederentrein met best wel een stoere locomotief (RhB Ge 6/6 II)
Houten wachthuisje op het perron
De Berninabahn is vernoemd naar het Berninamassief. Onderstaand een kaartje van het traject:
Bron: Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Berninaba ... nabahn.png) CC-BY-SA
De trein wordt gereden door een Allegra-treinstel, waar nog wat rijtuigen achter hangen. Jammer genoeg kan ik nergens meer een plek bij het raam bemachtigen. Wel is er nog plek in het bagagerijtuig, dus ik neem daar maar plaats.
Een voordeel van de Allegra-treinstellen is dat een locomotiefwissel in Pontresina overbodig is geworden. Het net van de RhB is namelijk met twee verschillende spanningen geëlektrificeerd: 11kV wisselspanning en 1000V gelijkspanning. In Pontresina bevindt zich de overgang van deze twee stroomsystemen, de Allegra-treinstellen ondersteunen beiden.
De trein klimt tijdens het eerste gedeelte van de reis van 1774m naar 2253m en komt hiermee boven de boomgrens uit.
Vlak voor Ospizio Bernina
Uitzicht bij station Ospizio Bernina, hier is het hoogste punt bereikt
De trein zit duidelijk boven de boomgrens
Uitzicht in de buurt van Alp Grüm
Bij de daling rijdt de trein ook een taalgrens over, waardoor we in Italiaanssprekend gebied terecht komen. Dit is alvast een mooi voorproefje op Italië.
Station Cavaglia
Uitzicht bij station Cavaglia
Intussen is het een stuk rustiger geworden in de trein, dus ik verruil het bagagerijtuig voor een fatsoenlijke zitplek bij het raam. Dat is toch wel een stuk beter.
Bagagerijtuig
Zitrijtuig
In Le Prese rijdt de trein over straat
Uitzicht bij station Miralago op het Lago di Poschiavo
Een van de bekendste bouwwerken van de Berninabahn is de keerlus in de open lucht bij Brusio (Kreisviadukt von Brusio), waardoor snel hoogte kan worden verloren.
Kreisviadukt von Brusio
Enige minuten later wordt in Tirano de Italiaanse grens gepasseerd. Met de aankomst in Tirano eindigt ook dit verslag, in het volgende deel reis ik verder Italië in.
Trein na aankomst in Tirano
Achteraf was ik graag wat langer in Pontresina gebleven. Oorspronkelijk was het meer bedoeld als een tussenstop op weg naar Italië, maar het is een vakantiebestemming op zich.
De Berninabahn hoop ik ooit nog een keer te kunnen bereizen met wat helderder weer, volgens mij is het dan nog een stuk mooier dan wat ik er nu van heb gezien. Desondanks heb ik genoten van de treinreis en kan ik het traject van de Bernina Express aan iedereen aanraden.
Gebruikte treinkaartjes
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Blijft leuk, jammer van de regen daar boven bij de Bernina. Deze vond ik wel aardig:
Laat Miralago nou net "(uit)zicht op het meer" betekenenUitzicht bij station Miralago op het Lago di Poschiavo
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Een mooi en herkenbaar verslag .
Met de Bernina Express ben ik zo'n 25 jaar geleden ook mee geweest vanuit Davos.
Met de Bernina Express ben ik zo'n 25 jaar geleden ook mee geweest vanuit Davos.
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Leuk verslag van een deel van de wereld wat ik erg goed ken.
Jammer van het weer dat je had op de Berninapas, de uitzichten aan de zuidzijde zijn geweldig.
Als je nog een keer teruggaat, het lijntje vanaf Landquart via Davos naar Thusis is ook erg leuk.
Jammer van het weer dat je had op de Berninapas, de uitzichten aan de zuidzijde zijn geweldig.
Als je nog een keer teruggaat, het lijntje vanaf Landquart via Davos naar Thusis is ook erg leuk.
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Je bedoelt het lijntje vanaf Landquart via Davos naar Filisur?
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Erg leuk verslag
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Leuk verslag en bekende plaatjes! Nu snap ik ook eindelijk waarom die treinen met een Allegro-treinstel rijden in plaats van met een locomotief.
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Nog maar eens effe mierenneuken dan: allegro betekent "opgewekt" in het Italiaans. De treinstellen heten daarentegen Allegra naar een Rhätoromaanse groet. En behalve dat het tweesysteemapparaten zijn, zijn ze ook buitengewoon gespierd, en daarmee dus een prima vervanging voor een locomotief.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik was waarschijnlijk zo allegro door dit verslag dat ik niet meteen doorhad dat het fout in dit verslag stond.
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Begrijpelijk. Ik had er in eerste instantie ook overheen gelezen, maar toen jij ook begon werd het me allemaal opeens teveel
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Bedankt voor de reacties!
Het gedeelte Landquart-Davos heb in in 2018 gedaan, vond ik ook een mooi stuk maar niet zo mooi als het traject van de Bernina Express.
Scherp gezien, aangepast!
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Mooi verslag, deze heb ik ook gedaan een aantal jaren terug. Schitterende ervaring vooral langs de gletscher en de afdaling aan de Italiaanse kant. Toen ook de lijn van Landquart naar Davos-Filisur gedaan en ook de lijn naar Scuol-Tarasp. Naar Davos kreeg ik hoogteziekte (terwijl het niet eens heel hoog ligt) dus helaas direct weer naar beneden naar Filisur en toen was het ook weer over. Vreemde gewaarwording was dat.
Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten