Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [82]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [82]

Bericht door Cookie »

Midden september 2016 ben ik er een weekje op uitgetrokken naar Zwitserland en Italië. Het eerste deel van het verslag gaat over het Zwitserlanddeel van de reis, deel twee zal over Italië gaan.

Aangezien in 2016 de CityNightLine voor het laatst vanuit Nederland rijdt en ik nog nooit de CNL naar Zürich had genomen, stond deze nog als 'to do' op mijn lijstje. Verder wilde ik graag eens het traject van de Bernina Express afleggen, dus zodoende kom ik uiteindelijk ook in Italië terecht.

Mijn treinkaartjes heb ik online bij de DB gekocht. Aangezien ik met mijn reisjes een Probe Bahncard 25 (variant van de Bahncard die 3 maanden geldig is) eruit zou hebben, schaf ik deze ook aan. Deze heb ik overigens gelijk weer opgezegd, want anders loopt het abonnement stilzwijgend door. Extra voordeel is dat bij de Bahncard ook een Railplus-kaart inzit.

Uiteindelijk koop ik voor in totaal € 80,60 (met verzendkosten) een Sparpreis Europa van Apeldoorn Osseveld naar Tirano, inclusief slaapwagenreservering Arnhem-Zürich. Geen slechte deal.

Op mijn vertrekdag reis ik eerst naar Arnhem, waar ik na een tussenstop bij de Mac op de CNL stap.

Afbeelding
Aankondiging op de TBP

Ik heb geluk: hoewel ik een slaapwagencoupé met maximaal drie personen heb geboekt, heb ik de coupé de hele reis helemaal voor mezelf. Bij binnenkomst van de coupé is het bed helaas wel al uitgeklapt. Aangezien ik nog even wil zitten, vraag ik aan de conducteur of hij het bed kan inklappen. Jammer genoeg wil hij dit niet doen, als ik wil zitten dan moet ik volgens hem even een plek in het zitrijtuig zoeken. Lekker klantvriendelijk...

Voordeel van een slaapwagencoupé ten opzichte van een couchette is dat je een 'echt bed' hebt, met een matras en een dekbed. Daarnaast is er een wastafel aanwezig in de coupé. Aan het einde van het rijtuig bevindt zich ook een douche. Deze heb ik tijdens de reis ook uitgeprobeerd, de kwaliteit hiervan is prima.

Afbeelding
Mijn coupé

Afbeelding
Wastafel in mijn coupé

De volgende ochtend word ik wakker als we bijna in Basel zijn, dit wordt in meerdere talen aangekondigd over de omroep. Voor het ontbijt word ik naar een andere coupé geroepen, waar het ontbijt genuttigd kan worden. Iets na 8 uur komt de trein aan in Zürich. Daar loop ik even snel de imposante stationshal in, voordat ik overstap op de trein naar Chur.

Afbeelding
Mobielfoto van het ontbijt

Afbeelding
Koersbord CNL 40419

Afbeelding
De CNL na aankomst in Zürich HB

Afbeelding
Stationshal Zürich HB

De trein naar Chur wordt gereden door een ICE-stel. De reis gaat langs de Zürichsee en Walensee, het uitzicht onderweg is prachtig.

In Chur heb ik een aantal uur ingepland om de stad te bekijken, voordat ik verder reis naar Pontresina. Ik kan namelijk pas 's middags inchecken in mijn hostel, bovendien wil ik deze stad wel eens bekijken. Chur is de hoofdstad van het kanton Graubünden en is de oudste stad van Zwitserland.

Afbeelding
Het moderne busstation voor de Postbussen bevindt zich boven de treinsporen

Afbeelding
Vanaf de voorzijde van het station vertrekt de trein naar Arosa

Afbeelding
St. Martinskirche

Afbeelding
Uitzicht op Chur I

Afbeelding
Uitzicht op Chur II

Afbeelding
Het hoofdkantoor van de Rhätische Bahn

Afbeelding
Door Chur stroomt het riviertje de Plessur

Afbeelding
De Arosabahn rijdt in Chur over straat

Afbeelding
Steegje

Afbeelding
Arcas Platz

Chur is leuk om even bekeken te hebben, maar een paar uur vind ik meer dan voldoende. Uiteindelijk reis ik een uur eerder dan gepland verder naar Pontresina.

Afbeelding
Stationsgebouw Chur vanuit de winkelstraat

Afbeelding
Stationsgebouw Chur II

Afbeelding
Stadler KISS van de SBB op het station van Chur

Afbeelding
Trein naar Rhazüns

Afbeelding
Busstation Chur

De reis naar Pontresina maak ik met de Rhätische Bahn (RhB), die een behoorlijk smalspoornetwerk hebben. Deze spoorwegmaatschappij is overigens in 1888 opgericht door een Nederlander, Willem Jan Holsboer. Tijdens mijn reis zal ik het traject van de beroemde Bernina Express volgen. Onderweg stijgt de trein van 584m (Chur) naar 2253m (Ospizio Bernina), om uiteindelijk op 429m (Tirano) aan te komen.

Tot aan station Donat/Ems heeft een van de sporen twee verschillende spoorbreedtes, zodat er ook normaalspoor-goederentreinen kunnen rijden.

Afbeelding
De trein staat gereed voor vertrek

Afbeelding
Dit is de breedste CTA die ik ooit op een perron heb gezien

Ik neem plaats in een rijtuig waarvan de ramen open kunnen, erg fijn bij zonnig weer in een prachtige omgeving.

Afbeelding
De tafeltjes in de trein zijn bedrukt met het lijnennet van de RhB met hoogteindicatie

Afbeelding
Interieur rijtuig

Afbeelding
Station Domat/Ems

Afbeelding
Station Reichenau-Tamins, hier takt de spoorlijn naar Disentis/Mustér af

De trein stijgt steeds verder en het uitzicht wordt mooier en mooier.

Afbeelding
Uitzicht op de Hinterrhein

Na Thusis rijdt de trein over de zogeheten Albulabahn. Deze dankt zijn naam aan het riviertje de Albula, die voor een groot deel wordt gevolgd. In 2008 werd deze spoorlijn, samen met de Bernina-Bahn, door de UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Naar mijn mening volledig terecht, de combinatie van een geweldige omgeving en vele kunstwerken maken deze lijn behoorlijk uniek.

Afbeelding
Overzichtkaart van de Albulabahn. Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Albulabah ... _Karte.png CC-BY-SA

Afbeelding
Solisviaduct

Afbeelding
Uitzicht bij de Salons-Tunnel

Afbeelding
Uitzicht vlak voor station Tiefencastel

Afbeelding
Station Tiefencastel

Afbeelding
Uitzicht op Surava

Afbeelding
Uitzicht op Surava II

Een van de bekendste bouwwerken van de Albulabahn is het Landwasserviaduct. Dit viaduct is 65 meter hoog en 136 meter lang.

Afbeelding
Vlak voor het Landwasserviaduct

Afbeelding
Op het Landwasserviaduct

Na Bergün rijdt de trein door een aantal keertunnels, om zo snel hoogte te kunnen winnen.

Afbeelding
Uitzicht op Bergün

Afbeelding
Uitzicht op Latsch, kort na Bergün

Afbeelding
Uitzicht tussen Bergün en Preda

Afbeelding
Station Preda. Hier wordt een nieuwe Albulatunnel geboord, aangezien de huidige aan vervanging toe is en de kosten van een nieuwe tunnel beperkt waren t.o.v. renovatie

In Samedan heb ik een korte overstap op de trein naar Pontresina. Na de overstap is het nog ongeveer 10 minuten reizen tot de eindbestemming van vandaag.

Afbeelding
Station Punt Muragl

Afbeelding
Kort voor Pontresina

Afbeelding
Uitzicht op Pontresina

Afbeelding
Uitzicht op Pontresina II

Afbeelding
Trein na aankomst in Pontresina

Afbeelding
Zijaanzicht

Pontresina ligt in de Oberengadin, een hoog en breed dal. Mijn hostel bevindt zich tegenover het station en is daarmee een ideale uitvalsbasis, ook stopt de bus voor de deur. Daarnaast is bij het hostel een gratis ticket voor het regionale OV (zowel bus als RhB) en kabelbanen inbegrepen, dat is toch wel erg fijn in een duur land als Zwitserland.

Helaas voel ik me niet helemaal fit na aankomst, dus ik lig al vrij vroeg in bed. De volgende dag voel ik me gelukkig weer prima. Daar ben ik blij mee, zeker omdat er een zonnige dag in het verschiet ligt.

Vanuit mijn kamer heb ik uitzicht op het station, zelfs de omroep is te horen op de kamer.

Afbeelding
Uitzicht op het station vanuit mijn kamer

Eerst neem ik de kabelbaan naar Alp Languard (2330 m), vanuit daar wandel ik weer naar het dal.

Afbeelding
Bergstation Alp Languard

Het landschap onderweg is prachtig:

Afbeelding
Uitzicht op de Morteratschgletsjer, rechtsonder is in de verte een trein te zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Spaniolaturm

Afbeelding
Kirche Sta. Maria

Afbeelding
Stationsgebouw Pontresina

Later op de dag ga ik nog de Muottas Muragl op, hier kan je met de Standseilbahn Muottas Muragl-Bahn komen. Deze overbrugt een hoogteverschil van 709 meter over een lengte van 2199 meter.

Afbeelding
Station Punt Muragl

Afbeelding
Dalstation van de Muottas Muragl-Bahn

Afbeelding
Cabine

Boven aangekomen (2456 m) is het ook weer genieten. Tijdens het wandelen zijn er fluitende murmeltieren te horen en te zien, prachtige beesten zijn het.

Afbeelding
Muottas Muragl I

Afbeelding
Murmeltier

Afbeelding
Muottas Muragl II

In de avond keer ik nog een keer terug naar de Muottas Muragl om het panorama te bewonderen als het donker is. Hoewel je 's avonds natuurlijk minder ziet dan overdag, is het zeker sfeervol met alle lichtjes in het dal.

De volgende dag vertrek ik weer uit Pontresina. Het weer is helaas een stuk minder dan gisteren, het regent en het zicht is slecht. Aangezien ik vandaag over de Berninabahn ga reizen, is het wel jammer dat je daardoor nauwelijks uitzicht hebt.

Op het station van Pontresina (maar ook op andere stations van de RhB) is er genoeg activiteit, als treinliefhebber is het geen straf om hier even te moeten wachten.

Afbeelding
Motorrijtuig RhB ABe 4/4 III

Afbeelding
Goederentrein met best wel een stoere locomotief (RhB Ge 6/6 II)

Afbeelding
Houten wachthuisje op het perron

De Berninabahn is vernoemd naar het Berninamassief. Onderstaand een kaartje van het traject:
Afbeelding
Bron: Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Berninaba ... nabahn.png) CC-BY-SA

De trein wordt gereden door een Allegra-treinstel, waar nog wat rijtuigen achter hangen. Jammer genoeg kan ik nergens meer een plek bij het raam bemachtigen. Wel is er nog plek in het bagagerijtuig, dus ik neem daar maar plaats.

Een voordeel van de Allegra-treinstellen is dat een locomotiefwissel in Pontresina overbodig is geworden. Het net van de RhB is namelijk met twee verschillende spanningen geëlektrificeerd: 11kV wisselspanning en 1000V gelijkspanning. In Pontresina bevindt zich de overgang van deze twee stroomsystemen, de Allegra-treinstellen ondersteunen beiden.

De trein klimt tijdens het eerste gedeelte van de reis van 1774m naar 2253m en komt hiermee boven de boomgrens uit.

Afbeelding
Vlak voor Ospizio Bernina

Afbeelding
Uitzicht bij station Ospizio Bernina, hier is het hoogste punt bereikt

Afbeelding
De trein zit duidelijk boven de boomgrens

Afbeelding
Uitzicht in de buurt van Alp Grüm

Bij de daling rijdt de trein ook een taalgrens over, waardoor we in Italiaanssprekend gebied terecht komen. Dit is alvast een mooi voorproefje op Italië.

Afbeelding
Station Cavaglia

Afbeelding
Uitzicht bij station Cavaglia

Intussen is het een stuk rustiger geworden in de trein, dus ik verruil het bagagerijtuig voor een fatsoenlijke zitplek bij het raam. Dat is toch wel een stuk beter.

Afbeelding
Bagagerijtuig

Afbeelding
Zitrijtuig

Afbeelding
In Le Prese rijdt de trein over straat

Afbeelding
Uitzicht bij station Miralago op het Lago di Poschiavo

Een van de bekendste bouwwerken van de Berninabahn is de keerlus in de open lucht bij Brusio (Kreisviadukt von Brusio), waardoor snel hoogte kan worden verloren.

Afbeelding
Kreisviadukt von Brusio

Enige minuten later wordt in Tirano de Italiaanse grens gepasseerd. Met de aankomst in Tirano eindigt ook dit verslag, in het volgende deel reis ik verder Italië in.

Afbeelding
Trein na aankomst in Tirano

Achteraf was ik graag wat langer in Pontresina gebleven. Oorspronkelijk was het meer bedoeld als een tussenstop op weg naar Italië, maar het is een vakantiebestemming op zich.

De Berninabahn hoop ik ooit nog een keer te kunnen bereizen met wat helderder weer, volgens mij is het dan nog een stuk mooier dan wat ik er nu van heb gezien. Desondanks heb ik genoten van de treinreis en kan ik het traject van de Bernina Express aan iedereen aanraden.

Afbeelding
Gebruikte treinkaartjes
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door waldo79 »

Prachtig ;)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door trolly »

:Y

Blijft leuk, jammer van de regen daar boven bij de Bernina. Deze vond ik wel aardig:
Uitzicht bij station Miralago op het Lago di Poschiavo
Laat Miralago nou net "(uit)zicht op het meer" betekenen :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi en herkenbaar verslag :pos: ;) .

Met de Bernina Express ben ik zo'n 25 jaar geleden ook mee geweest vanuit Davos.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door Chrysa »

Leuk verslag van een deel van de wereld wat ik erg goed ken. :D
Jammer van het weer dat je had op de Berninapas, de uitzichten aan de zuidzijde zijn geweldig.

Als je nog een keer teruggaat, het lijntje vanaf Landquart via Davos naar Thusis is ook erg leuk.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door en-es »

Je bedoelt het lijntje vanaf Landquart via Davos naar Filisur?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door ZO6176 »

Erg leuk verslag
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag en bekende plaatjes! *O* Nu snap ik ook eindelijk waarom die treinen met een Allegro-treinstel rijden in plaats van met een locomotief. :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door trolly »

Nog maar eens effe mierenneuken dan: allegro betekent "opgewekt" in het Italiaans. De treinstellen heten daarentegen Allegra naar een Rhätoromaanse groet. En behalve dat het tweesysteemapparaten zijn, zijn ze ook buitengewoon gespierd, en daarmee dus een prima vervanging voor een locomotief.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door umbusko »

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik was waarschijnlijk zo allegro door dit verslag dat ik niet meteen doorhad dat het fout in dit verslag stond. (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door trolly »

Begrijpelijk. Ik had er in eerste instantie ook overheen gelezen, maar toen jij ook begon werd het me allemaal opeens teveel (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties! :)
Chrysa schreef: ma 02 nov 2020, 03:20 Als je nog een keer teruggaat, het lijntje vanaf Landquart via Davos naar Thusis is ook erg leuk.
Het gedeelte Landquart-Davos heb in in 2018 gedaan, vond ik ook een mooi stuk maar niet zo mooi als het traject van de Bernina Express.
trolly schreef: ma 02 nov 2020, 23:42 Nog maar eens effe mierenneuken dan: allegro betekent "opgewekt" in het Italiaans. De treinstellen heten daarentegen Allegra naar een Rhätoromaanse groet.
Scherp gezien, aangepast!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door Chrysa »

Nee klopt, maar als je toch in de regio bent is het een leuk lijntje.
en-es schreef: ma 02 nov 2020, 09:23 Je bedoelt het lijntje vanaf Landquart via Davos naar Filisur?
:Y
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door erka »

Mooi verslag, deze heb ik ook gedaan een aantal jaren terug. Schitterende ervaring vooral langs de gletscher en de afdaling aan de Italiaanse kant. Toen ook de lijn van Landquart naar Davos-Filisur gedaan en ook de lijn naar Scuol-Tarasp. Naar Davos kreeg ik hoogteziekte (terwijl het niet eens heel hoog ligt) dus helaas direct weer naar beneden naar Filisur en toen was het ook weer over. Vreemde gewaarwording was dat.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2016 #1 - Met de Rhätische Bahn naar Italië [83]

Bericht door Etienne »

_O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten