Ardan on Tour #46: Half uur avontuur in de Betuwe [8f]
Geplaatst: di 10 nov 2020, 17:06
Er zijn buiten Obdam nog zoveel prachtige spoorplekjes in ons land waarvan je je afvraagt wat een mens daar in godsnaam te zoeken heeft. In deze nieuwe aflevering in wat misschien wel een reeks wordt ga ik die vraag beantwoorden in Hemmen-Dodewaard. Het stond niet eens echt op mijn 'emmer-lijst', maar terwijl ik die richting op reed herinnerde ik me een reportage in een oude RailHobby, waar zonnige zomerse foto's van een hoogst schattig stationnetje waren afgedrukt, tussen de appelboomgaarden in een serene rust. Dus ik dacht: DAAR MOET IK HEENNNN!!!1!!!
Zoals we in Elst zien zijn de Buffels van weleer alweer een tijd ingeruild voor Arriva-GTW's. En het drie keer per dag gebruikte spoor 1a heet tegenwoordig spoor 3. Sinds wanneer is dat?
In Hemmen-Dodewaard was ik niet eens de enige uitstappert, maar het was niet zo druk dat we geen anderhalve meter afstand konden houden. Tien lukte ook nog wel. Honderd ook.
Nabij de spoorwegovergang staat een voormalige wachterswoning, mét opschrift, die momenteel wordt opgeknapt. Hier dus geen sloopwoede!
Draaien we ons om, dan valt direct op dat de omgeving niet bepaald dichtbevolkt is. Het station is vernoemd naar de plaatsen Hemmen en Dodewaard (je verwacht het niet), maar zowel Hemmen (165 zielen) als Dodewaard (4435) liggen net zo dicht bij andere stations, respectievelijk Zetten-Andelst en Opheusden. Van serene rust is echter beslist geen sprake, de Betuweroute en de drukke A15 liggen op gehoorafstand erg dichtbij.
Het fraaie stationsgebouw uit 1898 is een rijksmonument en heeft een authentiek naamopschrift. Zo'n klein stationnetje heeft voor de bordjesschieters dus maar liefst drie verschillende bordjes!
Het gebouw is van het standaardtype Hemmen, dat dus naar dit station is vernoemd. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar de stations Cuijk, Boxmeer en Meerlo-Tienray zijn van hetzelfde type. Ook de stations Woudenberg-Scherpenzeel en Avenhorn zijn varianten op dit type.
De perrons liggen in bajonetligging ná de overweg.
Tijd voor een wandeling, langs uitgebloeide appelboomgaarden.
De 'hoofdingang' van het station ligt aan de zuidzijde, met een fietsenstalling en een parkeerplaats, maar ook aan de noordzijde is het station te bereiken via deze oprijlaan.
Dit verslag schrijven (25 minuten) duurde langer dan hem meemaken (18 minuten). Resteert ons nog het faciliteitenlijstje!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: ja (echt!)
Zen geworden door serene rust: nee
Overstap op overig OV: nee
Overpad beveiligd: ja
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Extra spitstreinen: ja
Perronlengte in Vicki Feet: ligt eraan hoe je telt
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: nee
Wat heeft een mens hier in godsnaam te zoeken? Appels plukken, en verder is er echt helemaal NIKS hier. Weet u dat ook weer, graag gedaan
Wij danken U weer voor de aandacht
Zoals we in Elst zien zijn de Buffels van weleer alweer een tijd ingeruild voor Arriva-GTW's. En het drie keer per dag gebruikte spoor 1a heet tegenwoordig spoor 3. Sinds wanneer is dat?
In Hemmen-Dodewaard was ik niet eens de enige uitstappert, maar het was niet zo druk dat we geen anderhalve meter afstand konden houden. Tien lukte ook nog wel. Honderd ook.
Nabij de spoorwegovergang staat een voormalige wachterswoning, mét opschrift, die momenteel wordt opgeknapt. Hier dus geen sloopwoede!
Draaien we ons om, dan valt direct op dat de omgeving niet bepaald dichtbevolkt is. Het station is vernoemd naar de plaatsen Hemmen en Dodewaard (je verwacht het niet), maar zowel Hemmen (165 zielen) als Dodewaard (4435) liggen net zo dicht bij andere stations, respectievelijk Zetten-Andelst en Opheusden. Van serene rust is echter beslist geen sprake, de Betuweroute en de drukke A15 liggen op gehoorafstand erg dichtbij.
Het fraaie stationsgebouw uit 1898 is een rijksmonument en heeft een authentiek naamopschrift. Zo'n klein stationnetje heeft voor de bordjesschieters dus maar liefst drie verschillende bordjes!
Het gebouw is van het standaardtype Hemmen, dat dus naar dit station is vernoemd. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar de stations Cuijk, Boxmeer en Meerlo-Tienray zijn van hetzelfde type. Ook de stations Woudenberg-Scherpenzeel en Avenhorn zijn varianten op dit type.
De perrons liggen in bajonetligging ná de overweg.
Tijd voor een wandeling, langs uitgebloeide appelboomgaarden.
De 'hoofdingang' van het station ligt aan de zuidzijde, met een fietsenstalling en een parkeerplaats, maar ook aan de noordzijde is het station te bereiken via deze oprijlaan.
Dit verslag schrijven (25 minuten) duurde langer dan hem meemaken (18 minuten). Resteert ons nog het faciliteitenlijstje!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: ja (echt!)
Zen geworden door serene rust: nee
Overstap op overig OV: nee
Overpad beveiligd: ja
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Extra spitstreinen: ja
Perronlengte in Vicki Feet: ligt eraan hoe je telt
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: nee
Wat heeft een mens hier in godsnaam te zoeken? Appels plukken, en verder is er echt helemaal NIKS hier. Weet u dat ook weer, graag gedaan
Wij danken U weer voor de aandacht