Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Cookie »

Op een warme zomerdag in juli 2018 trek ik er een dagje op uit met de OV-fiets. Het doel van de dag is Duitsland, Bocholt en Wesel om precies te zijn. Voordat ik ga fietsen, reis ik een stukje met de trein van Apeldoorn de Maten via Winterswijk naar Aalten.

Afbeelding
De trein naar Aalten op station Winterswijk

In Aalten haal ik een OV-fiets op en fiets ik door een landelijke omgeving in ongeveer driekwartier naar Bocholt. Daar maak ik een wandeling door de stad, Bocholt heeft wel een leuk en levendig centrum. Daarnaast is er een behoorlijk groot overdekt winkelcentrum in de binnenstad.

Afbeelding
Historisches Rathaus Bocholt

Ook op het station neem ik even een kijkje, maar met slechts één trein per uur naar Wesel ("Der Bocholter") is hier weinig activiteit. Op dit moment rijdt Abellio er nog met dieseltreinen, in de nabije toekomst wordt dit traject geëlektrificeerd en gemoderniseerd. De treinen gaan dan vanaf Wesel gecombineerd met de RE19 doorrijden naar Düsseldorf.

Afbeelding
Stationsgebouw Bocholt. Hoewel het warm is, is de 35 graden op het display gelukkig wel een overschatting.

Na het bezoek aan Bocholt vervolg ik mijn fietstocht. Onderweg zet ik tijdens een korte pauze in Hamminkeln de trein naar Wesel op de foto, dit station heeft net zoals Bocholt nog klassieke beveiliging.

Afbeelding
Trein naar Wesel bij Hamminkeln

Vanuit Hamminkeln ben ik binnen een half uurtje in Wesel. Vanaf de oever van de Rijn heb je uitzicht op de restanten van de oude spoorbrug uit 1874. In 1945 is de brug door de Duitsers opgeblazen om de opmars van de geallieerden te stoppen. Deze spoorbrug is hierna niet meer herbouwd.

Afbeelding
Historische Eisenbahnbrücke Wesel

Afbeelding
Rijnoever bij Wesel

Aan de Rijn bevindt zich ook een biergarten. Intussen is het etenstijd geworden en van het fietsen heb ik wel trek gekregen, dus ik besluit om mezelf daar te belonen met een heerlijk koude Weizen en currywurst.

Afbeelding
Avondeten

De terugreis naar Bocholt ga ik comfortabel met de trein afleggen, daarom fiets ik na het avondeten naar het station van Wesel. Ik koop een kaartje voor mij en mijn fiets en begeef me daarna naar het perron.

Afbeelding
Trein naar Bocholt op station Wesel

Na een treinreis van ruim 20 minuten ben ik weer terug in Bocholt. Omdat er sinds de jaren '30 geen treinen meer rijden naar Winterswijk, ontkom ik niet aan nog een stukje fietsen om in Nederland te komen.

Afbeelding
"Der Bocholter" op station Bocholt

Vanuit Bocholt fiets ik dus naar station Aalten, waar ik ruim voor vertrektijd van de trein naar Winterswijk aankom. Hier lever ik mijn OV-fiets ook weer in. De treinen van Arriva brengen mij vervolgens terug naar het beginstation van de dag.

Afbeelding
Station Aalten

Het was een lekker dagje, en de vrij simpele OV-fietsen zijn nog best wel redelijk geschikt voor de wat langere afstanden :) .

Afbeelding
De gebruikte Duitse treinkaartjes
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag :pos: ;) .
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door waldo79 »

Petje af om zulke afstanden af te leggen op een OV-fiets. Mijn rug doet al pijn als ik eraan denk.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag.
Fiets dat een beetje met zo'n ov-fiets?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Cookie »

Ik vind OV-fietsen voor de iets langere afstand (tot ca. 40 kilometer) nog best wel ok fietsen. Het scheelt dat je de hoogte in kan stellen, maar het zadel ga je wel voelen als je wat meer kilometers rijdt. Verder moet de route vlak zijn, van een andere fietstocht weet ik dat heuvels oprijden met een OV-fiets echt geen aanrader is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Daniel »

Ligt er een beetje wat voor heuvels, maar Zuid-Limburg is in diverse gevallen inderdaad wel minder geschikt :p En inderdaad, een wat langer rondje is op zich best te doen met een OV-fiets. Zelf ook vaak genoeg gedaan.

Leuk verslagje weer trouwens :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door umbusko »

Leuk tochtje! :) Maar foto 3: help me even. Wat doet "Stingpolice Cove" in vredesnaam op dat bord? Het enige wat ik kan bedenken is dat er ergens in de buurt een cover van een nummer van Sting en The Police werd afgespeeld? :?:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Ardan »

Leuk verslag, leuke foto's!

Van Aalten naar Bocholt is dan wel korter, maar van Winterswijk naar Bocholt kun je nog nagenoeg volledig over de oude spoorbaan fietsen, alleen bij de grens moet je er een klein stukje af. Zijn 18 fraaie kilometers voor een volgende keer!
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Aking »

umbusko schreef: za 28 nov 2020, 00:04 Leuk tochtje! :) Maar foto 3: help me even. Wat doet "Stingpolice Cove" in vredesnaam op dat bord? Het enige wat ik kan bedenken is dat er ergens in de buurt een cover van een nummer van Sting en The Police werd afgespeeld? :?:
Ome Koekel is uw vriend, mijn vriend!

https://www.bbv-net.de/Lokales/Bocholt/ ... 58559.html
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Henk »

De ruïne van de Rijnbrug is inderdaad indrukwekkend.
Vroeger deel van zowel de Boxteler als de Venloer Bahn, van beide zijn nog de nodige restanten te vinden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :D
(Je andere verslagen moet ik nog steeds lezen.... :oops:)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door umbusko »

Aking schreef: za 28 nov 2020, 01:51
umbusko schreef: za 28 nov 2020, 00:04 Leuk tochtje! :) Maar foto 3: help me even. Wat doet "Stingpolice Cove" in vredesnaam op dat bord? Het enige wat ik kan bedenken is dat er ergens in de buurt een cover van een nummer van Sting en The Police werd afgespeeld? :?:
Ome Koekel is uw vriend, mijn vriend!

https://www.bbv-net.de/Lokales/Bocholt/ ... 58559.html
Aha, reclame dus. Ik had wel gegoogled, maar niet goed genoeg. Misschien had ik er Bocholt bij moeten typen. :@
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Met de OV-fiets een dagje naar Bocholt en Wesel [11]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties!
Ardan schreef: za 28 nov 2020, 01:45Van Aalten naar Bocholt is dan wel korter, maar van Winterswijk naar Bocholt kun je nog nagenoeg volledig over de oude spoorbaan fietsen, alleen bij de grens moet je er een klein stukje af. Zijn 18 fraaie kilometers voor een volgende keer!
Klinkt leuk, zal het in mijn achterhoofd houden als ik nog eens die kant opga :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten