Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Polaroyd7 »

Eerdere posts over Interrail in 2020 staan hier.

Tja, in het kader van 'we mogen nergens meer heen en om toch een beetje in de sfeer te blijven plaatsen we dan maar reisverslagen uit het verleden' wil ik ook wel wat steentjes bijdragen. Intussen is vaak Oostenrijk en Italië voorbij gekomen en nu zal ik daar iets heel anders aan toevoegen. In plaats van de Alpse bergen breng ik ulieden nu nóg meer bergen, maar dan veel noordelijker, namelijk Scandinavische! Wat volgt is een tweeluik met twee Scandinavische landen waar ik respectievelijk eind 2017 en begin 2018 geweest ben (zonder garantie op bergen overigens) en dit eerste deel gaat over mijn eerste bezoek ooit aan Noorwegen en zelfs Scandinavië in het algemeen. Er komt zowaar sneeuw in dit verslag voor, dus stook die verwarming op, de winter komt er immers weer aan, ondanks dat er waarschijnlijk wederom geen serieus te nemen sneeuw zal vallen in de lage landen (de Ardennen uitgezonderd waarschijnlijk, maar daar mogen wij Nederlanders toch niet meer komen). Dat ook nog eens in een tijd waarin nu al de kerstboom in de huiskamer staat en het huis is voorzien van allerlei verlichtingen en versieringen. Misschien moeten we dan toch die berg gaan bouwen in Flevoland... Hoe dan ook: net zoals bij een eerder reisverslag hebben veel foto's een watermerkje, omdat ik die in de tijd toen ik deze foto's uitzocht het mooi vond om die erop te zetten. Voel je vrij die te negeren.

Het begin

Ergens tegen het einde van oktober 2017 kwam ik nog maar net terug van een weekendje naar Alsace en Baden-Württemberg en een week later zou ik alweer ergens ver weg zitten, namelijk Noorwegen. Ik heb eigenlijk tot dan toe niet overwogen om er naartoe te gaan binnen afzienbare tijd, maar soms lopen dingen anders dan je zou verwachten. Een vriend, die Belgisch/Noors is, zou naar Noorwegen gaan voor een week en ik kreeg de vraag voorgelegd of ik mee zou willen. Hij vliegt altijd via Schiphol naar Oslo en dan zou hij me op kunnen pikken. Voor mij een leuke verrassing en zo stemde ik toe om mee te gaan.

Tegen de avond troffen we elkaar op de luchthaven van Amsterdam om met de Cityhopper richting Oslo Gardermoen te vliegen. Onderweg krijgt iedereen een paar broodjes, een maf klein bekertje water, een sapje en genoeg papier om er een uil mee uit te scheuren en zo komen we de bijna twee uur durende vlucht wel door terwijl het stilaan donker wordt.

1. Ditmaal eens geen prijsvechter voor de verandering.

Afbeelding

In het donker landen we en we gaan meteen per Flytoget richting Oslo Sentralstasjon (Oslo S). Flytoget, dat uitgesproken dient te worden als 'flüütoege' en niet 'fly to get' zoals je zou verwachten in het Engels, wat zo een beetje letterlijk de vlieg(tuig)trein betekent, is de traditioneel ietwat duurdere luchthavenexpresstrein tussen allerlei regionale treinen door, maar volgens mij scheelde het qua prijs niet zo heel veel, met het idee dat Noorwegen al een relatief bovengemiddeld duur land is. Het kostte toen 90 Noorse kronen onder studententarief. Tegenwoordig kost het 99 kronen.

2. Op de luchthaven is het niet moeilijk om te herleiden wanneer de volgende trein vertrekt richting Oslo.

Afbeelding

In die trein ontdek ik dat 'trykk' duwen betekent (voor ons Nederlandstaligen heel logisch) en dat daar men grote beeldschermen midden op het balkon zet om er reclame op af te spelen. Flytoget is onderdeel van Vy, wat in 2017 nog het ietwat twijfelachtige NSB heette en dat is traditioneel het staatsspoorbedrijf geweest van Noorwegen.

Even kort over Vy danwel NSB: het is het bedrijf dat vroeger het monopolie op het treinverkeer had in heel Noorwegen, wat de NMBS in België nog steeds veel te lang heeft als je die nieuwe Europese richtlijnen over 'open access' op de sporen moet geloven. NSB, oftewel Norske Statsbaner is zodoende hernoemd naar Vy omdat men - los van alle zweverige onzin over leven, visie en ambitie en zo - van opvatting was dat het bedrijf niet meer de staatsspoorwegen van Noorwegen is, omdat ze het spoor niet bezitten en beheren en omdat ze ook maar één van de bedrijven zijn die aan spoor- en busvervoer doen. Beetje raar, aangezien het bedrijf nog steeds volledig in staatshanden is en omdat NSB nooit zich heeft bekommerd met het onderhoud - dat deed BaneNOR altijd, wat hier ProRail heet. Daarbij valt een grappige voetnoot te plaatsen dat de treinen vroeger wel eerst allemaal in bezit waren van NSB, maar deze zijn allemaal geschoven naar een nieuw geschapen bedrijf met de naam 'Norske tog AS' (letterlijk 'Noorse trein') - dat wellicht niet geheel ontoevallig in staatshanden is - die de treinen verhuurt aan alle ondernemingen die in Noorwegen tegenwoordig de treindiensten runnen (daarover later meer), zodat Vy formeel daar niets mee mee van doen heeft. Hartstikke leuk, die Noren. Alleen is het voor Vy wat jammer dat ze ongeveer twee derde van het hele Noorse spoornetwerk kwijt zijn geraakt bij de openbare aanbestedingen, maar (wederom) daarover later meer.

Terug naar Flytoget (een onderneming die opgericht werd door NSB overigens). De rit verloopt vlot en zonder aanvullende activiteiten lopen we naar de verblijfplaats, een hostel, om de kosten toch wat beheersbaar te houden. Veel is betaalbaar, maar ja, betaalbaar is een betrekkelijk begrip, want ja, ook al kun je iets betalen, zou je dat ook willen en kun je je dat ook in alle redelijkheid veroorloven? Dat is een realistischer antwoord dan 'dit is onbetaalbaar'.

De dag erna spendeer ik in Oslo om de stad te gaan verkennen.

3. Het is pas tegen half tien of zo echt gunstig licht in de stad en tegen die tijd begeef ik me naar het dichtstbijzijnde T-bane station (Tunnelbane, de metro van Oslo) om een 24-uurskaart te kopen en om me richting het centraal station te begeven.

Afbeelding

4. Niet echt een goede eerste indruk van Oslo wat betreft de metro...

Afbeelding

5. Onderweg naar het centraal station lopen we een klein stukje. Het centraal station zit ergens in dit gebouw verstopt.

Afbeelding

6. Het plein voor het centraal station.

Afbeelding

7. Het blijft een raar idee dat 'Sentralstasjon' met een s geschreven wordt, maar ja, da's het Noors nu eenmaal.

Afbeelding

8. Een trein van het type 75, voor ons gewoon een Flirt, maar wel eentje die 200 kilometer per uur kan doorstampen, hoewel die dat volgens mij alleen kan doen tussen Oslo S en Eidsvoll.

Afbeelding

9. Een type 69, een klassieke pendeltrein, een heus aandoenlijk uitziend koekblik.

Afbeelding

10. Een trein van Flytoget van het type 71. Alleen Flytoget gebruikt treinen van het type 71.

Afbeelding

Mijn reisgezelschap heeft wat andere dingen te doen en zo trek ik zelf mijn plan. Eerst zal ik maar eens wat treintjes kieken om te zien wat hier zoal rijdt, maar erg lang blijf ik er niet, want er is nog een hele stad te verkennen.

11. Een tram van het type SL95, alomtegenwoordig in de hoofdstad.

Afbeelding

12. Twee trams: ook een van 't type SL79.

Afbeelding

Oslo (hoort eigenlijk uitgesproken te worden als 'oesloe') heette vroeger Christiania omdat een Deens-Noorse koning het nodig vond om de stad naar zichzelf te vernoemen, maar sinds 1925 heet de stad 'Oslo' en waarom de stad zo heet weet niemand echt zeker. Etymologische geschiedenis zit vol met 'we weten niet waarom we dit eigenlijk zo noemen', zal ik maar zeggen. Oslo heeft een vesting, een oud centrum, veel 'Scandinavische koubouw', volkshuisvestingstreurbouw en het heeft her en der een beetje een ghettosfeer, hoewel het toch een veilige stad betreft. Tussendoor eet ik wat pølser (broodje met een worst er in) op omdat die nu eenmaal in verhouding tot de rest van het eten daar het goedkoopst zijn en ook - evenzeer belangrijk - deel uitmaken van de ziel van de Noor, zoals worstenbroodjes dat zijn voor Brabanders en kroketten dat zijn voor de rest van Nederland, hoewel dat natuurlijk licht betwijfeld kan worden.

13. Het parlement van Noorwegen: het Storting.

Afbeelding

14. & 15. Het Akershus festning, een eigenlijk nooit ingenomen vesting door de aartsvijand Zweden; de plek waar diverse Noorse koningen in de koninklijk mausoleum in opgebaard liggen en een plek waar tijdens en vlak na de WOII diverse mensen (respectievelijk verzetslieden als oorlogsmisdadigers) geëxecuteerd werden. Het is een mooi, meer dan 800 jaar in stand gebleven bouwwerk in de directe nabijheid van de hoofdstad.

Afbeelding

Afbeelding

16. Het doet me ergens denken aan Duitsland.

Afbeelding

17. & 18. Gamle Oslo.

Afbeelding

Afbeelding

19. Oslo mag dan wel Christiania geheten hebben, maar soms doet Oslo me ook een klein beetje denken aan Kopenhagen's Christiania.

Afbeelding

20. Oslo's singel: Akerselva.

Afbeelding

Na het centrum gezien te hebben trek ik per T-Bane richting Holmenkollen, een oord aan de rand van Oslo, hoog in de heuvels, om er een skischans te bekijken.

21. Een metrotreinstel in Holmenkollen.

Afbeelding

22. Vanaf Holmenkollen is het uitzicht weids. De 'bergen' in de verte zijn wolken, mocht daar twijfel over bestaan.

Afbeelding

23. Deze skischans in kwestie is de oudste van zijn soort ter wereld en hier werden de Olympische Spelen gehouden in 1952.

Afbeelding

24. Het is wel markant om zo'n schans te zien al er geen sneeuw ligt.

Afbeelding

25. In de buurt, aan de metrohalte, een blik op de halte.

Afbeelding

26. Het stadhuis van Oslo, waar net een tram voorbij komt.

Afbeelding

27. Het wordt stilaan donker en ook hier nog even een blik op een veerboot waar je met een 24-uurskaart op kan.

Afbeelding

28. Vanuit de nieuwe wijk is het uitzicht op het Akershus mooi, samen met de klok.

Afbeelding

Het is intussen avond en ik begeef me naar een plek in Oslo aan een voetbalstadion om weer af te spreken met mijn reisgenoot en daarvoor neem ik vanaf station Nationaltheatret een trein van lijn L1 tot het centraal station om daarna wederom een metro te pakken.

29. De wandelgang naar station Nationaltheatret.

Afbeelding

30. Een moderne vertrekstaat met zoneaanduiding, een erg nuttige feature die onder meer Zwitserland heeft geperfectioneerd.

Afbeelding

31. Een trein van het type 72, gebouwd door Ansaldo Breda, die verrassend genoeg, na wat opstartproblemen die twee jaar aanhielden, toch geliefd lijken te zijn door de ouderhoudsploeg.

Afbeelding

32. De stationsklok van Oslo S, in het donker.

Afbeelding

Een paar pizza's verder is het tijd om te gaan slapen.

Oslo verlaten, op naar de fjorden

De volgende dag verlaten we Oslo en zullen we grotendeels onderweg zijn per trein, bus en veerboot. De bestemming is Molde, in de provincie Møre og Romsdal. Om daar te komen moeten we eerst per trein naar Åndalsnes, om daarna op een bus te stappen tot aan Molde. De rit per trein kostte 649 Noorse kronen, omgerekend zo'n 61 euro.

Deze barre tocht richting het midden van het land begint met een tramrit naar het Sentralstasjon op dezelfde 24-uursticket van gisteren, want de dag na aankoop is deze nog steeds geldig tot het tijdstip waarop deze is aangekocht en dat is prettig. Zo is 24 ook echt 24 uur (ik kijk jou aan Amsterdam). We moeten een 'Region'-trein (beschouw het maar gerust als een intercity) nemen met vertrektijd 8:04, dus dat past prima binnen de 24 uur in kwestie.

33. Tijd om de trein te nemen. Wij nemen de NSB Regiontog met bestemming Trondheim (met aansluiting op de trein naar Åndalsnes).

Afbeelding

In 2017 werden bijna alle treinen in Noorwegen uitgebaat door de NSB (tegenwoordig dus Vy geheten), maar sinds 2018 heeft de liberale regering besloten om het land op te delen in concessies ('trafikkpakker') waar bedrijven zich voor konden inschrijven. Dat heeft ertoe geleid dat het hele noorden van Noorwegen, inclusief de route Oslo - Trondheim, sinds dit jaar in handen is van een Noorse tak van de SJ, de Zweede staatsspoorwegen. Het zuiden was sinds 2019 al in handen gekomen van het Britse Go-Ahead (ook bekend van treinverkeer in Baden-Württemberg en hun bovengemiddeld lange inzet van n-wagens vanwege te laat geleverd en/of defectrijk materieel). Een beste kaalslag dus voor Vy, maar helemaal weg zijn ze niet, want het westen is wel aan Vy toegekend, net als - als ironisch hoogtepunt - de Zweedse nachttrein Stockholm - Luleå - Narvik (da's in Noorwegen!) die eerst door SJ werd uitgevoerd. In de toekomst worden nog twee concessies vergeven voor een aantal netwerken in en rondom Oslo, maar die zullen niet eerder dan 2022 dan wel in 2024 in werking treden.

Enfin, de NSB Regiontog wordt gereden met een vierbakstrein van het type 73, een trein die een vervolg is op het type 71 (dat door Flytoget wordt gebruikt), die op haar beurt weer gebaseerd is op de Zweede X2. Een verschil ten opzichte van type 71 is dat 73 een kantelbakconstructie heeft. De trein heeft wat moeilijkheden gehad bij zijn intrede, zoals assen die scheuren kregen, reizigers die ziek werden onderweg en ook werd dit type trein uit de dienst genomen op de lijn tussen Oslo en Bergen nadat deze te gevaarlijk werden bevonden bij zware sneeuwval omdat deze trein niet goed met de grote hoeveelheden sneeuw kon omgaan. Zo zou deze trein verwordt en tot een soort slee die over de sneeuw van de sporen los zou kunnen raken in tegenstelling tot een veel zwaardere locomotief die de sneeuw gewoonweg voor zich uit 'ploegt'. Mijn trein hoort bij de A-serie, die specifiek gebouwd is voor intercitydiensten. Er is ook een B-serie die voor pendelverkeer is en hoewel ze van hetzelfde type zijn kunnen ze gek genoeg niet samen rijden. Hoe dan ook: mij wacht een net geen 4 uur lange tocht vanuit Oslo tot aan Dombås, waar ik over moet stappen op een andere Regiontog met bestemming Åndalsnes, over de Rauma-lijn (Raumabanen).

34. Onze trein, van het type 73.

Afbeelding

De tocht voert langs kleine huisjes, heel veel bossen, heuvellandschap en meren en het is ergens toch wel een emotionele tocht geworden, want terwijl mijn reisgenoot diep in slaap was, kon ik op het uitstekende Wifi-netwerk aan boord een hele benefietconcert in HD terugkijken ter ere van de dan een paar maanden geleden overleden Chester Bennington, zanger in de band Linkin Park, waar ik graag naar luister(de). Ik weet niet per se waarom, maar om dat te zien deed me meer dan ik zou denken, terwijl de trein in stilte het tamelijk monotone maar niet bepaald saaie Noorse landschap doorkruiste. Iemand voor me was een Interrailfolder aan het lezen.

35. Impressie van de route in het begin.

Afbeelding

36. De trein maakt zijn eerste grote tussenstop in deze stad, bekend van zijn schaatstoernooien: Hamar.

Afbeelding

37. Ernstiger wordt het weer als we dichter bij Dombås komen.

Afbeelding

Des te noordelijker we raakten, hoe kouder het werd en zodra we op tijd aankwamen in Dombås begon het zowaar met sneeuwen. De overstap is formeel vijf minuten, maar we konden meteen na aankomst lopen naar de andere kant van het perron om op de 'Talent' (type 93) te stappen die al klaar stond. Het was een kort treintje die net aan alle overstappende reizigers aankon, maar heel veel meer had het niet moeten worden.

38. Onze trein te Dombås en het is een drukte van jewelste.

Afbeelding

39. De 'Talent' met bestemming Åndalsnes in Dombås.

Afbeelding

40. Het is maar dat we in de trein zitten intussen, maar zelfs dan was er nog een wachtruimte beschikbaar.

Afbeelding

41. Opeens, na geen sneeuw gezien te hebben, is er nu overal sneeuw.

Afbeelding

42. Eenmaal vertrokken begon het harder en harder sneeuwen en het leek zelfs wel alsof we in een sneeuwstorm terecht waren en zo zag je na een tijd geen reet meer.

Afbeelding

Dit weer hield drie kwartier aan, maar aan het einde van de dan nog resterende half uur werd het alweer kalmer en bij aankomst op het eindpunt Åndalsnes was het alweer droog.

43. Zodra het iets opklaarde werd de indrukwekkende route van de Raumalijn goed zichtbaar.

Afbeelding

44. En toen stonden we in Åndalsnes.

Afbeelding

45. Door sneeuw gehavend, in een donkergrijze lucht.

Afbeelding

46. Het station van Åndalsnes, in natte toestand.

Afbeelding

47. Een bijzonderheid aan het station van Åndalsnes is dat er een oude treinwagon langs het station staat die is ingericht als kapel.

Afbeelding

48. Åndalsnes is een havenplaats van waaruit cruiseschepen vertrekken naar weet ik waar, maar het hoogseizoen is tegen de tijd dat ik daar aankwam natuurlijk allang voorbij, dus zo ligt Åndalsnes er maar verlaten bij.

Afbeelding

Veel tijd brengen we hier niet door: we hebben 10 minuten overstap op de aansluitende bus van FRAM met lijn 420 die ons naar Molde zal brengen. Deze bus is een langeafstandsbus die ons dieper in het fjord sleurt en grappig genoeg geeft een Interrail-pass 50% korting op deze FRAM-buslijn (samen met de lijn 681 naar Ålesund).

49. Een FRAM Ekspress-bus van lijn 681 met bestemming Ålesund.

Afbeelding

50. Dezelfde bus, klaar om reizigers in te laden. Een identiek type bus voorziet onze route naar Molde.

Afbeelding

51. Dit is weer wat anders dan de spoorlijn. Tijd voor asfalt.

Afbeelding

52. Met de bus volgen we getrouw de loop van het water van diverse fjorden.

Afbeelding

53. Een vredig bestaan hebben degenen die zich nergens om te bekommeren hebben.

Afbeelding

54. Op een gegeven moment moet de bus bij Åfarnes een veerboot op om niet een eeuwigheid langer onderweg te zijn om om het water van Langfjorden te rijden.

Afbeelding

55. Op het water, langs de fjorden, inbegrepen in de busrit.

Afbeelding

56. Zoals gebruikelijk wordt iedereen op de veerboot uit de bus gestuurd, maar hier zou je evengoed ook kunnen blijven zitten.

Afbeelding

57. Tegen kwart over 3 zijn we dan in Molde aangekomen. Onze bus rijdt verder als lijn 421.

Afbeelding

Vanaf hier worden we opgehaald door familie van mijn reisgenoot waarbij ik kan verblijven voor een paar dagen. Het verblijf is gelegen op het eiland Gossa, wat betekent dat we nog een stukje te gaan hebben en nog een keer de veerboot op moeten vanaf Hollingsholmen. We worden nu per auto gebracht, maar het zou ook per bus gekund hebben aangezien er reguliere lijndiensten op het eiland rijden en zelfs van en naar naar Molde toe. Veel informatie is niet te vinden aan de bushaltes in kwestie (letterlijk staan daar alleen maar palen met een blauw bord eraan met een witte bus erop), maar online wel.

58. Wachten bij de haven van Hollingsholmen.

Afbeelding

Gossa (Aukra) en Molde

Gossa is een apart eiland: het is een vlak eiland, net wat groter dan Schiermonnikoog, dat omringd is door bergen met ijstoppen van de fjorden waar het eiland tussen geklemd zit. Een aanzienlijk deel van het eiland wordt in beslag genomen door een gasfabriek (gas, de industrie waar de economie van Noorwegen zo een beetje op draait) die zorgt voor de overgrote meerderheid van de werkgelegenheid op dit eiland. Veel toerisme is hier niet te bespeuren, want er gebeurt hier eigenlijk ook niks. Er heerst stilte, rust, als je tenminste ver genoeg van de gasfabriek bent. De tijd spendeer ik wandelend en ik heb ook geprobeerd te fietsen op een al jaren niet meer gebruikte mountainbike die ergens in een schuur verstopt stond, maar de fiets kreeg onderweg een klapband en zo kon ik 2 kilometer terugwandelen. Blij dat het op een eiland is en dat het eiland niet zo groot is.

59. Op het eiland, met veel meer kleinere eilandjes, in de Noorse zee.

Afbeelding

60. Ondanks dat het toeristische gehalte nogal laag is, is er wel een boek ergens te vinden waar iedere voorbijganger wat in kan zetten.

Afbeelding

61. Er is hier letterlijk niets anders dan een vlak landschap.

Afbeelding

62. Op dit eiland is een klein vliegveld, ooit gebouwd door de nazi's, want ja, Noorwegen was in tegenstelling tot eerder vermeld niet hartstikke fout in de oorlog, maar eerder bezet geweest op een vergelijkbare manier als Nederland, want Noorwegen lag simpelweg daar strategisch te belangrijk voor 'om dat maar, ondanks de neutraliteit van Noorwegen, zo te laten liggen'.

Afbeelding

63. Dit eilandje lag wel gunstig voor het bewaken van de zeeën en zo was het een goed idee om dit eiland ook te beplempen met een bunker.

Afbeelding

64. Het had eigenlijk ook een strafkampeiland kunnen zijn, maar dat was het gelukkig niet.

Afbeelding

65. In tegenstelling tot Denemarken kan ik niet zeggen dat Noren hier zo goed Engels kunnen. Dit bord rechtsboven alleen al: "Walk your bike" klinkt voor ons Nederlanders niet helemaal jofel, hoewel Amerikanen daar schijnbaar anders over denken.

Afbeelding

Na een dagje op Gossa maakten ik en mijn reisgenoot de dag erna een uitstapje naar Molde, om het stadje zelf te verkennen.

66. Onderweg naar de veerhaven van Gossa, te Aukra, is deze kerk te vinden van de Noorse Staatskerk.

Afbeelding

67. Aan de haven is het niet druk.

Afbeelding

68. De veerboot!

Afbeelding

69. Molde heeft als kenmerkend beeld dit gebouw dat lijkt op een zeil van een zeilboot.

Afbeelding

70. Heel oud oogt Molde niet, maar hier heeft het stadje een aardige blik.

Afbeelding

Molde ligt in een provincie, dan wel uithoek, waar men als enige in Noorwegen veelal Nynorsk gebruikt in plaats van het alom gebruikelijkere Bokmål. Nynorsk is ooit ontwikkeld als tegenhanger van het meer op het Deens gebaseerde Bokmål maar veel aanhang heeft het an sich niet gevonden, ondanks dat het wel gekenmerkt is als standaardtaal in Noorwegen. In deze provincie rijden bussen op displays soms 'tweetalig' rond, zodat 'ikke i rute' ook als 'ikkje i rute' getoond wordt, wat het ook waard mag zijn.

71. Het mooist wordt alles vanop de heuvel, met blik op Molde in Varden.

Afbeelding

72. Een monument, waarvan het me ontschoten is waar het voor was.

Afbeelding

73. Blik op de Tresfjordbrua.

Afbeelding

Weer naar huis

Dan breekt het moment weer aan om naar huis te keren. We vliegen terug naar Amsterdam vanuit de luchthaven va Ålesund-Vigra en daarvoor worden we gebracht naar Ålesund per auto. Om daar te komen moeten we twee keer een veerboot op: eerst naar Hollingsholmen en daarna vanaf Molde naar Vestnes. Nadien wordt het een lange tocht naar Ålesund.

74. Aan de veerhaven komen veel lijnbussen voorbij gereden. Hier is de bus van lijn 420 te zien, die we in de tegenovergestelde richting genomen hebben, vanuit Åndalsnes.

Afbeelding

75. Hier een streekbus, met blauwe voorkant.

Afbeelding

76. Deze expressbus (Mørelinjen) maakt praktisch een enorme omweg ergens door via Molde naar Kristiansand te rijden.

Afbeelding

77. Eenmaal op de veerboot is dat 'zeil' weer te zien en het voetbalstadion van de plaatselijke FK.

Afbeelding

78. Nog een veerboot, zo een die ook naar Gossa vaart. De grap van de naam Fjord1 is dat het fonetisch 'fjorden' is, wat 'het fjord' betekent.

Afbeelding

79. Eenmaal in Vesnes volgt de tocht over de snelweg naar Ålesund. Treinen zul je hier niet vinden.

Afbeelding

80. Aangekomen aan het Trafikkterminal van Molde. Hier staan een aantal streekbussen geparkeerd.

Afbeelding

81. Volvo is hier het huismerk.

Afbeelding

82. Daar hebben we ruim de tijd om de stad te verkennen. Ook hier zoeken we de hoogte weer op om van het uitzicht te genieten.

Afbeelding

83. Het is een schilderachtig oord met veel gekleurde huizen zoals je ze eigenlijk stiekem zou verwachten van Noorwegen, gelegen aan een fjord, met een haven.

Afbeelding

84. Een veerboot die net de haven van Ålesund binnen komt varen.

Afbeelding

85., 86., 87. Wandelen door Ålesund.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de halte Rådhus nemen we een bus naar het schiereiland Vigra, waar de luchthaven ligt die sinds 2013 een directe verbinding heeft met Schiphol. Het wordt alweer gauw donker en zo stijgen we in het donker op richting Nederland. Daarmee komt deze reis ten einde. Een mooie ervaring, op losse kaartjes. De tocht smaakt naar meer, maar sindsdien ben ik eigenlijk niet meer in Noorwegen gekomen. Wel ben ik daarna nog in Scandinavië gekomen en dat komt in het volgende deel aan bod. Ik hoop dat dit verslag zich liet smaken, dank voor het lezen, en tot de volgende!

Een volgende post over een tocht naar Jutland in Denemarken staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 04 feb 2022, 17:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door AppleMoose »

Fraai verslag :pos: Noorwegen blijft een mooi land. Ben benieuwd naar het volgende deel.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door asd »

Zeer fraai verslag, een interessant land met mooie natuur zo te zien.

Een kleine opmerking:
65. In tegenstelling tot Denemarken kan ik niet zeggen dat Noren hier zo goed Engels kunnen. Dit bord rechtsboven alleen al: "Walk your bike"...
Wat is hier mis mee? “Walk your bike” is perfect Engels (kan ik je zeggen als Amerikaan). In het Nederlands zou je inderdaad “fietsers afstappen” o.i.d. verwachten, dus ik geef toe dat “loop je fiets” inderdaad wat gek klinkt :)
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door diederickx »

Klopt, maar Britten zeggen meer "push your bike" of eventueel "wheel your bike" en vinden "walk your bike" onlogisch: Een fiets heeft geen poten.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door waldo79 »

Interessant verslag.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Karl »

Leuk om te lezen, zo in een tijd dat reizen iets uit vroeger tijden is.

Bij je eerdere verslagen vond ik het altijd leuk om wat lokale wetenswaardigheden over de citadels te lezen, maar blijkbaar heeft Noorwegen nou eenmaal wat minder vestigingen dan Frankrijk.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Cookie »

Boeiend verslag, ook leuk geschreven! :pos:
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door asd »

diederickx schreef: za 28 nov 2020, 13:53 Klopt, maar Britten zeggen meer "push your bike" of eventueel "wheel your bike" en vinden "walk your bike" onlogisch: Een fiets heeft geen poten.
Prima, maar dat betekend dus niet dat “walk your bike” slecht Engels zou zijn. Zoals bij Vlaams en Nederlands zijn er subtiele verschillen tussen Amerikaans Engels en Brits Engels.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door waldo79 »

Karl schreef: za 28 nov 2020, 16:26 Bij je eerdere verslagen vond ik het altijd leuk om wat lokale wetenswaardigheden over de citadels te lezen, maar blijkbaar heeft Noorwegen nou eenmaal wat minder vestigingen dan Frankrijk.
In een vestiging wonen geen ridders :X
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag met mooie foto's. :pos:
Ik vind alleen wel dat je soms nodeloos lange zinnen gebruikt en dat is enigszins storend.

En heb je bewijzen dat Noorwegen "fout" was in WOII? Volgens mij is het namelijk, net als bijvoorbeeld Nederland, "gewoon" ingenomen door de Duitsers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Polaroyd7 »

Karl schreef: za 28 nov 2020, 16:26 Leuk om te lezen, zo in een tijd dat reizen iets uit vroeger tijden is.

Bij je eerdere verslagen vond ik het altijd leuk om wat lokale wetenswaardigheden over de citadels te lezen, maar blijkbaar heeft Noorwegen nou eenmaal wat minder vestigingen dan Frankrijk.
Daar zit wat in. Er zijn er wel een aantal, grotendeels aan de grens met Zweden, maar ook binnenlands zijn er een paar te vinden die door Duitsers zijn gebouwd. Er is er zelfs eentje die 'Adolfkanonen' genoemd wordt... Ik heb een klein beetje tekst meer toegevoegd bij de foto van Akershus festning.
Polaroyd7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Polaroyd7 »

Meltrain schreef: zo 29 nov 2020, 11:46 Leuk verslag met mooie foto's. :pos:
Ik vind alleen wel dat je soms nodeloos lange zinnen gebruikt en dat is enigszins storend.

En heb je bewijzen dat Noorwegen "fout" was in WOII? Volgens mij is het namelijk, net als bijvoorbeeld Nederland, "gewoon" ingenomen door de Duitsers.
Nu je het zegt, ik heb over dat foutheidsgehalte eens wat opgezocht en warempel hebben ze een vergelijkbaar verhaal als wij. Ik was op het moment van schrijven in de veronderstelling dat Noorwegen zoals geschreven fout was en dat de machthebbers alles toe hebben gelaten, maar diverse bronnen weerspreken dat. Ik heb een correctie doorgevoerd die dat benadrukt. Dat met die lange zinnen... dat is dan maar zo vrees ik.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Timon91 »

Je hebt een mooi en interessant reisje gemaakt, bedankt voor het delen! Inderdaad leuk om in deze tijden wat reisverslagen uit de afgelopen jaren te zien, dat geeft toch nog iets van reisgevoel ;)
Mijn Flickr account.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. rijden er nog treinen met getrokken materieel of is alles met stelletjes?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door AppleMoose »

Ik weet niet hoe het op de lijnen is waar Polaroyd heeft gereisd, maar Noorwegen kent nog zeker lijnen waar met getrokken materieel wordt gereden. In ieder geval de Bergensbanen, de Flåmsbana (al is dat trek-duw met aan beide zijden een locomotief) en op de lijn naar Bodø. Maar ik vermoed dat er nog wel meer lijnen zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door umbusko »

Prachtige foto's! Leuk om te lezen! Dank! :D
Polaroyd7 schreef: za 28 nov 2020, 00:26 In die trein ontdek ik dat 'trykk' duwen betekent (voor ons Nederlandstaligen heel logisch)
Spreek de y uit als een u en eigenlijk is het heel simpel: 'trykk' is niet "trek", maar "druk". ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Suus »

Noorwegen is echt het mooiste land van Europa. Ik ga er graag nog eens terug, maar het is even sparen (A)

Een paar kleine correcties: De NSB was ooit wel een geïntegreerd spoorwegbedrijf, de infrastructuur is net zoals elders in Europa in de jaren '90 afgesplitst. Voor de privatisering is later nogmaals gereorganiseerd en sinds 2017 doet Bane NOR het beheer van het spoorwegnet. Flytoget is ooit opgericht als een dochter van NSB, maar al sinds 2003 is dat niet meer het geval en is het direct eigendom van de staat. En voor de aanbesteding van het treinverkeer in Noorwegen is niet alleen al het spoorwegmaterieel van NSB in een overheidsbedrijf ondergebracht, maar ook de verkoop van vervoersbewijzen is genationaliseerd.
ZO6176 schreef: zo 29 nov 2020, 16:19 Leuk verslag. rijden er nog treinen met getrokken materieel of is alles met stelletjes?
Een El.18 met getrokken rijtuigen type B5 of B7 is voor langeafstandstreinen in Noorwegen een vrij gebruikelijke inzet. De door hun achthoekige bakconstructie vrij bijzondere WLAB-rijtuigen worden voor de nachttreinen ingezet, ondertussen door drie verschillende vervoerders. Op de Nordlandsbanen worden voor getrokken treinen Di.4 locs ingezet, die eigenlijk een keer vervangen zouden moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door AppleMoose »

Di4 had al jaren geleden vervangen moeten worden door de Di6, maar de opvolger bleek geen succes. Een geschikte nieuwe opvolger is blijkbaar nog niet gevonden. Wellicht dat de SJ er nu vaart achter zet, nu zij de concessie van de Nordlandsbanen hebben?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een weekje Noorwegen (Oslo, Møre og Romsdal) in 2017

Bericht door Suus »

Het materieel is van Norske Tog. Die hebben een aanbesteding gedaan voor een vervanging van de Di.4 maar die is mislukt. De markt voor lijndiesellocs in Europa is zo goed als opgedroogd en de inzet in Noorwegen vereist ook nog extra’s vanwege het koude klimaat. De spoorwegindustrie die tegenwoordig in hoge mate gestandaardiseerde producten levert zal weinig trek hebben in zo’n kleine specifieke opdracht.

(De Euro 4000 van voorheen Vossloh, nu Stadler, rijdt nu bij Vy-dochter CargoNet al op de Nordlandsbanen dus ik had eigenlijk verwacht dat dat de opvolger zou worden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten