Spm, mijn verste reis in 2020
Spm, mijn verste reis in 2020
Aan het eind van het jaar, wilde ik nog één keer een “verre” reis maken en daarvoor koos ik een bestemming die vanaf 13 december niet meer makkelijk per trein bereikbaar is:
De reis vond plaats op zaterdag 21 november en ik had via de Spoordeelwinkel een retourtje naar Groningen gekocht. T.o.v. de OV-Chipkaart had ik hiermee bijna 50% korting.
Ik reisde dus eerst naar Groningen en daar zag ik een GTW staan die reeds de nieuwe kleurstelling heeft:
Met een GTW in de oude kleurstelling reisde ik naar Sappemeer Oost, waar de trein waar ik net uitstapte op de foto mocht langs het perron:
Niet veel later kwam de trein richting Groningen eraan:
Hierna werd het tijd om het station eens te verkennen.
Het station ligt aan een dubbelsporige lijn en heeft twee perrons, die in bajonetligging voorbij de overweg liggen.
Het perron richting Zuidbroek heeft een abri en een TBP:
De kaartautomaat en het T7-scherm bevinden zich bij het perron richting Groningen, wat qua instappers vermoedelijk de drukkere van de twee is:
Hetzelfde perron, maar dan vanaf het andere uiteinde:
Ook vanaf dat perron kun je treinen fotograferen:
Het lijstje van Sappemeer Oost (met dank aan Ardan voor de inspiratie ):
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: ja
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: nee
Zen geworden door serene rust: matig
Overstap op overig OV: nee
Bewaakte overgang: ja
Onbewaakte overgang: ja
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Wat Sappemeer Oost daarnaast óók heeft, is een watergang “door het station”, die je moet kruisen als je het perron richting Zuidbroek wilt betreden of verlaten:
De overweg mét sloot én trein:
Dezelfde watergang, maar dan vanaf de andere kant:
Nadat ik een ruim half uurtje op station Sappemeer Oost had doorgebracht, vond ik het wel weer mooi geweest en ging ik terug naar Groningen.
Nu ik daar toch was, wilde ik ook maar gelijk een ritje maken met een gelede Heuliez.
Een foto van dat bustype was door het matige weer niet goed gelukt, maar bij de stalling van buzz kon nog wel een Ebuszo 2.1 op de foto, die daar aan het opladen was:
Hierna ging ik in Groningen nog mijn “gratis” koffie en appeltaart (van de Spoordeelwinkel) halen en daarna ging ik weer terug naar huis. Zo eindigde de reis die mijn eerste en laatste bezoek aan Sappemeer Oost behelsde.
Bedankt voor het lezen van dit verslag. Ik hoop dat jullie leuk vonden en opmerkingen en tips zijn altijd welkom.
De reis vond plaats op zaterdag 21 november en ik had via de Spoordeelwinkel een retourtje naar Groningen gekocht. T.o.v. de OV-Chipkaart had ik hiermee bijna 50% korting.
Ik reisde dus eerst naar Groningen en daar zag ik een GTW staan die reeds de nieuwe kleurstelling heeft:
Met een GTW in de oude kleurstelling reisde ik naar Sappemeer Oost, waar de trein waar ik net uitstapte op de foto mocht langs het perron:
Niet veel later kwam de trein richting Groningen eraan:
Hierna werd het tijd om het station eens te verkennen.
Het station ligt aan een dubbelsporige lijn en heeft twee perrons, die in bajonetligging voorbij de overweg liggen.
Het perron richting Zuidbroek heeft een abri en een TBP:
De kaartautomaat en het T7-scherm bevinden zich bij het perron richting Groningen, wat qua instappers vermoedelijk de drukkere van de twee is:
Hetzelfde perron, maar dan vanaf het andere uiteinde:
Ook vanaf dat perron kun je treinen fotograferen:
Het lijstje van Sappemeer Oost (met dank aan Ardan voor de inspiratie ):
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: ja
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: nee
Zen geworden door serene rust: matig
Overstap op overig OV: nee
Bewaakte overgang: ja
Onbewaakte overgang: ja
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Wat Sappemeer Oost daarnaast óók heeft, is een watergang “door het station”, die je moet kruisen als je het perron richting Zuidbroek wilt betreden of verlaten:
De overweg mét sloot én trein:
Dezelfde watergang, maar dan vanaf de andere kant:
Nadat ik een ruim half uurtje op station Sappemeer Oost had doorgebracht, vond ik het wel weer mooi geweest en ging ik terug naar Groningen.
Nu ik daar toch was, wilde ik ook maar gelijk een ritje maken met een gelede Heuliez.
Een foto van dat bustype was door het matige weer niet goed gelukt, maar bij de stalling van buzz kon nog wel een Ebuszo 2.1 op de foto, die daar aan het opladen was:
Hierna ging ik in Groningen nog mijn “gratis” koffie en appeltaart (van de Spoordeelwinkel) halen en daarna ging ik weer terug naar huis. Zo eindigde de reis die mijn eerste en laatste bezoek aan Sappemeer Oost behelsde.
Bedankt voor het lezen van dit verslag. Ik hoop dat jullie leuk vonden en opmerkingen en tips zijn altijd welkom.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 04 dec 2020, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Filmen de treinen naar Duitsland geen Weener als eindbestemming? Leer als bestemming is wat bedrieglijk voor onbepaalde tijd.
Grappige reportage
Grappige reportage
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Leuk Ik ben een liefde aan het kweken voor dit soort kleine flupstationnetjes. Maar het gaat Geerdijk achterna? Waarom? Of heb ik zelf het antwoord al gegeven?
Ik doe ook maar wat
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Ik ga volgende week mijn verste treinreis van dit jaar doen, maar ik doe naast Sappemeer Oost ook nog helemaal Veendam aan.
Ik zal voldoende eten, drinken en een warme jas meenemen :-).
Ik zal voldoende eten, drinken en een warme jas meenemen :-).
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Leuk verslagje! Zelf zit ik ook al lange tijd te denken om die kant uit te gaan, maar omdat ik de lijnen naar zowel Eemshaven als Delfzijl als Veendam als Weener nog moet (en daarmee dan het hele Nederlandse spoor compleet zou hebben, op een paar infrequente boogjes na), komt het er nooit van. Alle lijnen kost veel tijd, en minder lijnen voelt als "zonde om het niet meteen allemaal te doen".
De titel heb je mooi gevonden, ik dacht toch eerst een paar seconden dat het spam was.
De titel heb je mooi gevonden, ik dacht toch eerst een paar seconden dat het spam was.
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Het station wordt gesloten, zodat de reistijd tussen Groningen en Winschoten/Veendam verkort kan worden. Er gaat tijdens de spitsuren zelfs een sneltrein rijden tussen Groningen en Winschoten rijden.
In zekere zin is de reden voor sluiting dus dezelfde als bij Geerdijk.
Vanuit Rotterdam is het me eind 2018 gelukt om op één zaterdag al die lijnen "af te strepen". Ik ging van Groningen naar Eemshaven en terug naar Sauwerd. Daarna per trein naar Delfzijl en vervolgens met buslijn 119 naar Scheemda. Hierna per trein naar Weener en terug naar Zuidbroek om vervolgens via Veendam naar Groningen te gaan.umbusko schreef: ↑vr 04 dec 2020, 23:27 Leuk verslagje! Zelf zit ik ook al lange tijd te denken om die kant uit te gaan, maar omdat ik de lijnen naar zowel Eemshaven als Delfzijl als Veendam als Weener nog moet (en daarmee dan het hele Nederlandse spoor compleet zou hebben, op een paar infrequente boogjes na), komt het er nooit van. Alle lijnen kost veel tijd, en minder lijnen voelt als "zonde om het niet meteen allemaal te doen".
Vanuit Nijmegen lijkt me dit ook haalbaar, maar vanuit Maastricht wordt het wellicht wat lastiger.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Mocht iemand nog per trein op Sappemeer Oost willen aankomen: je hebt alleen (vandaag,) morgen en overmorgen nog!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Een mooi verslag .
En ... snik ... nooit meer met de trein op bezoek bij familie die op nog geen 500 meter van het station woont .
En ... snik ... nooit meer met de trein op bezoek bij familie die op nog geen 500 meter van het station woont .
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Nooit meer, hoe kom je daarbij?
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Na het opheffen van dit station komt er een hele zware aardbeving en verdwijnt heel die regio in een diepe put welke alle bebouwing en infrastructuur zal verzwelgen.
Maar dat hebben jullie niet van mij.
Maar dat hebben jullie niet van mij.
🍉
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
maar @ODRAIL: ooit aan de mogelijkheid gedacht dat je ook bij een ander station kunt uitstappen en dan om van daaruit bij je familie te bezoeken?
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
@Waldo79: Daar heb ik zeker aan gedacht en in de toekomst ga ik dit ook wel een keer doen. Maar ik moest hier even mijn verdriet kwijt.
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Bedankt voor je verslag. Gelukkig kan ik niet meer in de verleiding komen dit verlaten oord te bezoeken.
Die watergang door het station trok even mijn belangstelling. Wat jij oneerbiedig sloot noemt heet volgens Hunze en Aa het Borgercompagniesterdiep
Die watergang door het station trok even mijn belangstelling. Wat jij oneerbiedig sloot noemt heet volgens Hunze en Aa het Borgercompagniesterdiep
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Nog even geduld. Die brug gaat er wel komen hoor.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/217596/F ... est-Europa
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1003 ... everd-2024
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Mjah mijn verste reis van dit jaar was toch net iets verder
Maar poah wat een avonturen allemaal!
Maar poah wat een avonturen allemaal!
Re: Spm, mijn verste reis in 2020
Duitsers en bruggen slopen, zit in de aard van het beestje zullen we maar zeggen.
- Spoiler: show
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten