Spm, mijn verste reis in 2020

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Meltrain »

Aan het eind van het jaar, wilde ik nog één keer een “verre” reis maken en daarvoor koos ik een bestemming die vanaf 13 december niet meer makkelijk per trein bereikbaar is:
Afbeelding

De reis vond plaats op zaterdag 21 november en ik had via de Spoordeelwinkel een retourtje naar Groningen gekocht. T.o.v. de OV-Chipkaart had ik hiermee bijna 50% korting. :o
Ik reisde dus eerst naar Groningen en daar zag ik een GTW staan die reeds de nieuwe kleurstelling heeft:
Afbeelding

Met een GTW in de oude kleurstelling reisde ik naar Sappemeer Oost, waar de trein waar ik net uitstapte op de foto mocht langs het perron:
Afbeelding

Niet veel later kwam de trein richting Groningen eraan:
Afbeelding

Hierna werd het tijd om het station eens te verkennen.
Het station ligt aan een dubbelsporige lijn en heeft twee perrons, die in bajonetligging voorbij de overweg liggen.
Het perron richting Zuidbroek heeft een abri en een TBP:
Afbeelding

De kaartautomaat en het T7-scherm bevinden zich bij het perron richting Groningen, wat qua instappers vermoedelijk de drukkere van de twee is:
Afbeelding

Hetzelfde perron, maar dan vanaf het andere uiteinde:
Afbeelding

Ook vanaf dat perron kun je treinen fotograferen:
Afbeelding

Het lijstje van Sappemeer Oost (met dank aan Ardan voor de inspiratie :mrgreen: ):
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: ja
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: nee
Zen geworden door serene rust: matig
Overstap op overig OV: nee
Bewaakte overgang: ja
Onbewaakte overgang: ja
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja

Wat Sappemeer Oost daarnaast óók heeft, is een watergang “door het station”, die je moet kruisen als je het perron richting Zuidbroek wilt betreden of verlaten:
Afbeelding

De overweg mét sloot én trein:
Afbeelding

Dezelfde watergang, maar dan vanaf de andere kant:
Afbeelding

Nadat ik een ruim half uurtje op station Sappemeer Oost had doorgebracht, vond ik het wel weer mooi geweest en ging ik terug naar Groningen.
Nu ik daar toch was, wilde ik ook maar gelijk een ritje maken met een gelede Heuliez.
Een foto van dat bustype was door het matige weer niet goed gelukt, maar bij de stalling van buzz kon nog wel een Ebuszo 2.1 op de foto, die daar aan het opladen was:
Afbeelding

Hierna ging ik in Groningen nog mijn “gratis” koffie en appeltaart (van de Spoordeelwinkel) halen en daarna ging ik weer terug naar huis. Zo eindigde de reis die mijn eerste en laatste bezoek aan Sappemeer Oost behelsde.

Bedankt voor het lezen van dit verslag. Ik hoop dat jullie leuk vonden en opmerkingen en tips zijn altijd welkom.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 04 dec 2020, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door waldo79 »

Filmen de treinen naar Duitsland geen Weener als eindbestemming? Leer als bestemming is wat bedrieglijk voor onbepaalde tijd.

Grappige reportage :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Ardan »

Leuk :trein: Ik ben een liefde aan het kweken voor dit soort kleine flupstationnetjes. Maar het gaat Geerdijk achterna? Waarom? Of heb ik zelf het antwoord al gegeven?
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Wubbo »

Ik ga volgende week mijn verste treinreis van dit jaar doen, maar ik doe naast Sappemeer Oost ook nog helemaal Veendam aan.

Ik zal voldoende eten, drinken en een warme jas meenemen :-).
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje! :trein: Zelf zit ik ook al lange tijd te denken om die kant uit te gaan, maar omdat ik de lijnen naar zowel Eemshaven als Delfzijl als Veendam als Weener nog moet (en daarmee dan het hele Nederlandse spoor compleet zou hebben, op een paar infrequente boogjes na), komt het er nooit van. Alle lijnen kost veel tijd, en minder lijnen voelt als "zonde om het niet meteen allemaal te doen".

De titel heb je mooi gevonden, ik dacht toch eerst een paar seconden dat het spam was. :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: vr 04 dec 2020, 22:22 Maar het gaat Geerdijk achterna? Waarom? Of heb ik zelf het antwoord al gegeven?
Het station wordt gesloten, zodat de reistijd tussen Groningen en Winschoten/Veendam verkort kan worden. Er gaat tijdens de spitsuren zelfs een sneltrein rijden tussen Groningen en Winschoten rijden. :o
In zekere zin is de reden voor sluiting dus dezelfde als bij Geerdijk.
umbusko schreef: vr 04 dec 2020, 23:27 Leuk verslagje! :trein: Zelf zit ik ook al lange tijd te denken om die kant uit te gaan, maar omdat ik de lijnen naar zowel Eemshaven als Delfzijl als Veendam als Weener nog moet (en daarmee dan het hele Nederlandse spoor compleet zou hebben, op een paar infrequente boogjes na), komt het er nooit van. Alle lijnen kost veel tijd, en minder lijnen voelt als "zonde om het niet meteen allemaal te doen".
Vanuit Rotterdam is het me eind 2018 gelukt om op één zaterdag al die lijnen "af te strepen". Ik ging van Groningen naar Eemshaven en terug naar Sauwerd. Daarna per trein naar Delfzijl en vervolgens met buslijn 119 naar Scheemda. Hierna per trein naar Weener en terug naar Zuidbroek om vervolgens via Veendam naar Groningen te gaan.

Vanuit Nijmegen lijkt me dit ook haalbaar, maar vanuit Maastricht wordt het wellicht wat lastiger.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Meltrain »

Mocht iemand nog per trein op Sappemeer Oost willen aankomen: je hebt alleen (vandaag,) morgen en overmorgen nog!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag ;) .

En ... snik ... nooit meer met de trein op bezoek bij familie die op nog geen 500 meter van het station woont :( .
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door waldo79 »

Nooit meer, hoe kom je daarbij?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Hainje »

Na het opheffen van dit station komt er een hele zware aardbeving en verdwijnt heel die regio in een diepe put welke alle bebouwing en infrastructuur zal verzwelgen.

Maar dat hebben jullie niet van mij. :X
🍉
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door waldo79 »

:mrgreen: maar @ODRAIL: ooit aan de mogelijkheid gedacht dat je ook bij een ander station kunt uitstappen en dan om van daaruit bij je familie te bezoeken?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door ODRAIL »

@Waldo79: Daar heb ik zeker aan gedacht en in de toekomst ga ik dit ook wel een keer doen. Maar ik moest hier even mijn verdriet kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Hainje »

ODRAIL schreef: ma 28 dec 2020, 18:52 Maar ik moest hier even mijn verdriet kwijt.
Dat mag natuurlijk altijd.
🍉
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Anne »

Bedankt voor je verslag. Gelukkig kan ik niet meer in de verleiding komen dit verlaten oord te bezoeken. :mrgreen:

Die watergang door het station trok even mijn belangstelling. Wat jij oneerbiedig sloot noemt heet volgens Hunze en Aa het Borgercompagniesterdiep ;)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Anne »

Hainje schreef: ma 28 dec 2020, 16:54 Na het opheffen van dit station komt er een hele zware aardbeving en verdwijnt heel die regio in een diepe put welke alle bebouwing en infrastructuur zal verzwelgen.
Hoeven de Duitsers die brug ook niet meer te vervangen. :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Hainje »

Feit!
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door ODRAIL »

Anne schreef: di 29 dec 2020, 00:33Hoeven de Duitsers die brug ook niet meer te vervangen. :X
Nog even geduld. Die brug gaat er wel komen hoor.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/217596/F ... est-Europa

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1003 ... everd-2024
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Aking »

Mjah mijn verste reis van dit jaar was toch net iets verder _O-

Maar poah wat een avonturen allemaal! *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spm, mijn verste reis in 2020

Bericht door Hainje »

Duitsers en bruggen slopen, zit in de aard van het beestje zullen we maar zeggen. :Y
Spoiler: show
Oh nein, das hab ich nicht gemacht. :o
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten