Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door Ardan »

Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.

In de vorige afleveringen brachten we al een bezoek aan Obdam Centraal en Hemmen-Dodewaard. In de aflevering van vandaag gaan we naar Enschede de Eschmarke!

Het was een fraaie herfstdag waarop ik wat later op het werk moest zijn en dus tijd had voor een klein ommetje. Ik reisde naar Enschede, waar ik overstapte op de lokale Omnibus-lijn 3 naar Glanerbrug. U weet wel, de grensplaats die bij Duitsers vooral bekend staat vanwege de verkrijgbaarheid van pretmiddeltjes, en bij Nederlanders vanwege het feit dat men daar al beschikt over kabeltelevisie. En zelfs over een heuse busbaan, waar Omnibus-lijn 3 in een razend tempo overheen zoeft!

Ik verliet de Omnibus bij de halte Esmarkeweg. Dat nog helemaal niet eens zo gek decentraal ligt.
Afbeelding

Vanaf de bushalte moest ik mezelf onderwerpen aan een barre wandeltocht van maar liefst ZESHONDERD meter om het station te bereiken. En dat niet alleen, ik had er slechts vijftien minuten de tijd voor, anders zou ik de trein missen en te laat komen op het werk.
Heel in de verte doemde mijn eindbestemming al op. Ik wist niet of ik het heelhuids zou halen, maar ik hield hoop. De aanblik van de glimmende trein in de verte bracht oerkrachten in me naar boven die ik niet van mezelf kende. Daar ging ik!
Afbeelding

Onderweg kwam ik nog levensgevaarlijke wilde schaapjes tegen, gelukkig lieten ze me met rust.
Afbeelding

Het heeft enkele minuten geduurd maar uiteindelijk kwam ik om 14:40 aan op het station. Let op de grote camera-installatie, de fraaie beschildering van de onderdoorgang staat in schril contrast met wat zich hier in het donker schijnt af te spelen.
Afbeelding

Maar liefst elf partijen werken hier samen aan een veilig stationsgebied.
Afbeelding

Station Enschede de Eschmarke is aangelegd in 2001 aan de toen gereactiveerde spoorlijn Enschede-Gronau, van oudsher bekend als Staatslijn D. Er zou hier een enorme vinex-wijk moeten ontstaan, maar daar is het nooit van gekomen. Het station heeft de dubieuze eer het rustigste station van Nederland te zijn, met slechts 48 reizigers per dag in 2018, volgens dit artikel van Tubantia (let op, premium).

Het station is wel rolstoeltoegankelijk. Gelukkig, voor de man die op de vorige foto in scootmobiel te zien is. Hij zou de trein richting Glanerbrug nemen, ik die richting Enschede. Samen met nog een andere knul. Er waren dus eventjes maar liefst DRIE reizigers tegelijk op dit station!
Afbeelding

Het perron gezien richting Enschede.
Afbeelding

En hier richting Glanerbrug. Opvallend is dat dit station midden op de vrije baan is, en officieel een halte is omdat er geen wissels zijn. Toch zijn er wel seinen. Zoals je ziet heeft dit sein een zwarte driehoek. Dat betekent dat het sein geen informatie geeft over de spoorbezetting achter het sein, hoewel een groen sein dan wel weer aangeeft dat de inrichting achter het sein veilig berijdbaar is.
De wit-rode balk lijkt mij aangebracht omdat Duitse seinen dat ook hebben. De spoorlijn ligt los van het Nederlandse spoornet.
Afbeelding

En terwijl we nog even genieten van het uitzicht...
Afbeelding

...hebben we nog één minuut de tijd om ons af te vragen welke schrijfwijze het juiste is. De beide borden zijn het niet met elkaar eens. De bovenste lijkt me het nieuwst omdat tegenwoordig een smallere spatiëring tussen de letters wordt gebruikt.
Afbeelding

En daar is de trein naar, volgens de omroep, 'Ensjeddêh'!
Afbeelding

Tot slot, wat zijn de faciliteiten op dit station?
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: nee, al denkt vast niet iedereen daar zo over
Zen geworden door serene rust: best wel
Overstap op overig OV: alleen via een lange, barre tocht. Ik raad het je af.
Overpad beveiligd: ongelijkvloerse onderdoorgang
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: niet zo veel
Schaapjes: ja
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: zou kunnen, maar misschien moet je wel de D.B. hebben

Wij danken U weer voor de aandacht en tot de volgende aflevering! Want op die emmer-lijst? Daar staat nog wel wat op :)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door Suus »

Geweldige aflevering weer. _O_

Ik kan niet wachten op de episode over Waddinxveen Triangel, zover ik weet het enige treinstation in Nederland met een muziekinstrument in de naam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door trolly »

Er zijn er minstens nog twee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door waldo79 »

Magistraal _O_
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door nvdw »

Ardan schreef: za 05 dec 2020, 22:11Vanaf de bushalte moest ik mezelf onderwerpen aan een barre wandeltocht van maar liefst ZESHONDERD meter om het station te bereiken.
Wat een ontberingen, en dat allemaal voor ons leesgenot!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door Daniel »

Geweldige aflevering weer :pos: Enne... het heeft 8 reizigers per dag teveel om het rustigste station van Nederland te zijn (dat is Hindeloopen met 41 reizigers per dag namelijk al)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door Meltrain »

Tof verslag weer. :D
Jouw verslag heeft toch wat meer humor dan mijn verslag van mijn bezoek aan Sappemeer Oost.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door Karl »

Geinig. Als een sein geen informatie geeft over de bezetting, is het dan bedoeld als dynamisch snelheidsbord? Of wat is dan de functie?
Het is een spectrum.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door umbusko »

Dank, Ardan, deze reeks bevalt me voorlopig zeer! :D
trolly schreef: za 05 dec 2020, 22:57 Er zijn er minstens nog twee.
Ik moest even nadenken, maar dit is er echt één van het soort: als je het eenmaal doorhebt, sla je jezelf voor het hoofd dat je daar niet eerder op gekomen bent. (Plus: je realiseert je dat je er al ontelbare keren eerder op gekomen was, en de gedachte toen weer had verdreven.) :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door trolly »

Goed gevonden, umbusko. Hier dezelfde gemengde gevoelens :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 3 [12f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten