Ardans Emmer-lijst, deel 4 [13f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardans Emmer-lijst, deel 4 [13f]

Bericht door Ardan »

Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite*, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.

In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
Obdam Centraal
Hemmen-Dodewaard
Enschede de Eschmarke
In de aflevering van vandaag gaan we naar Houthem-St. Gerlach!


Houthem St. Gerlach is een lieflijk stationnetje aan de spoorlijn van Maastricht naar Heerlen. Twee zijperronnetjes, fraai landschap, dit moderne treintoestel van Arriva laat mij hier voor een half uurtje achter. Langer zou in dit jaargetijde niet meer gaan, het wordt al weer snel donker.
Afbeelding

We staan hier op de spoorlijn van Maastricht via Valkenburg en Schin op Geul naar Aachen, al geopend in 1853! Station Houthem-St. Gerlach is onder de naam Sint Gerlach geopend in 1888, het dorpsdeel Houthem had toen nog een eigen station. Het stationsgebouw is van iets latere datum (1903), en het enige houten stationsgebouw van Nederland. Ik herinnerde me dat het wit was, maar in 2012 blijkt het gerenoveerd te zijn.
Afbeelding

Overzicht van het stationnetje dat in een fraaie curve ligt.
Afbeelding

Het is tijd voor een wandeling van het type 'vier-keer-linksaf'. Langs een wijngaard! Het station ligt hier direct achter.
Afbeelding

Ook zien we hier één van de lokale toeristische attracties: een beeldentuin dat hoort bij het Chateau Gerlach. Het staat er in dit jaargetijde alleen wat droevig bij.
Afbeelding

Een heel pittoresk straatbeeld, vind je niet? Ik was aangenaam verrast.
Afbeelding

Mijn vier-keer-linksaf-wandeling leidde al snel onder het spoor door en wat omhoog.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb vriendjes gemaakt met de lokale squad. Of hoe dat ook heet. Ik ben een boomer.
Afbeelding

Ten noorden van het station, letterlijk 'bovenlangs', kun je het Geuldal een beetje inkijken en ligt er een fraai verlicht kasteel, op de foto niet zo goed te zien.
Afbeelding

Terug bij het station blijkt het enige houten stationsgebouw van Nederland een vakantiewoning te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Het treintoestel naar Maastricht, enkele minuten vóór mijn treintoestel naar Heerlen kwam. Opvallend is dat het 'huisperron' spoor 2 is, zoals wel meer stations aan deze lijn dat blijken te hebben. Langs deze lijn wordt gewoon consequent van zuid naar noord geteld, ongeacht aan welk spoor het gebouw staat.
Afbeelding

Een iets minder sarcastisch verslag dan de vorigen in deze reeks, gewoon omdat ik toch positief verrast was door hoe dit hele kleine frummelstukje van het dorp er al uit zag. Toch niet echt 'middle of nowhere', maar een station van waar uit je nog best eens leuk een eind kan gaan wandelen. Op een fraaie zomerdag, dan!

Tot slot, wat zijn de faciliteiten op dit station?
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja, maar de omliggende heuvels zijn wel pittig voor een handaangedreven rolstoel
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: nee
Zen geworden door serene rust: ja, hoewel je de snelweg heel zachtjes hoort
Overstap op overig OV: ja, ergens om de hoek
Overpad beveiligd: ja
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: ja, maar alleen van de fietsroutes
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: als je de bochten meetelt zijn het er meer
Schaapjes: ja!
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: vast wel, maar is lastig door het hek

Wij danken U weer voor de aandacht en tot de volgende aflevering!

*disclaimer: Mochten maatregelen vanuit de overheid plezierreizen verbieden, dan wordt er uiteraard niet gereisd. Veel afleveringen zijn 'van te voren opgenomen', dus niet per se op de dag van posten. Tijdens de reizen wordt voortdurend een mondkapje gedragen en afstand gehouden, drukke treinen en tijden worden vermeden.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 4 [13f]

Bericht door Daniel »

Geniaal weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 4 [13f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag weer. :D Dat straatbeeld ziet er inderdaad pittoresk uit en de schaapjes zijn schattig. :)
Wat je niet hebt benoemd: het ene spoor heeft houten bielzen en het andere spoor heeft betonnen bielzen. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 4 [13f]

Bericht door umbusko »

Goed vervolg weer, al is het maar omdat je naar het Heuvelland getogen bent. :D
Ardan schreef: zo 13 dec 2020, 01:52 Overstap op overig OV: ja, ergens om de hoek
...maar nu al 10 maanden niet omdat de buurtbus niet rijdt. :X
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 4 [13f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten