Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Tom024 »

Geïnspireerd door de reisverslagen van Ardan en geholpen door een overschot aan vrije dagen, besloot ik afgelopen weekeinde een korte citytrip te ondernemen. Aangezien het buitenland voorlopig geen optie is, was een goede tweede optie het Rotterdam aan de Eems, ofwel Delfzijl.

Allereerst een stukje geschiedenis: in de middeleeuwen was er in deze streken al bewoning, in de 14e eeuw werd de naam Delfzijl voor het eerst genoemd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de regio waarin Delfzijl ligt door de Nederlandse regering aangemerkt als gebied voor economische ontwikkeling. Door de ruimte beschikbaarheid van land, ligging aan zee en de aanwezigheid van grondstoffen kwam Delfzijl hiervoor in aanmerking. Dit zette een grote stadsuitbreiding in gang, de wijk Delfzijl-Noord verrees om alle nieuwe bewoners te kunnen huisvesten.

Toen de haven uiteindelijk in 1973 klaar was, zat ons land echter midden in de oliecrisis. De verwachte groei bleef uit, dit leidde tot grote leegstand, zowel als het gaat om bewoners als om leegstaande bedrijventerreinen. Lange tijd was Delfzijl echt een spookstad, met veel leegstand en armoede. Waar in de jaren vijftig nog uit werd gegaan van 80.000 inwoners, wonen er tegenwoordig ruim 20.000 mensen.
Men moest van ver komen, duidelijk is dat er sindsdien grote vooruitgang is gemaakt.

Qua OV is Delfzijl best goed bedeeld: twee stations, Delfzijl en Delfzijl West, waar elk halfuur ('s avonds laat en op zondag elk uur) een trein naar Groningen vertrekt, een bus naar Groningen via de dorpen (overdag elk halfuur, op zondag elk uur), een bus naar Winschoten (nog zo'n Groningse parel!), en nog diverse andere buslijnen.

Disclaimer
Hoewel ik me in dit stuk soms wat cynisch uitlaat over Noordoost-Groningen, bedoel ik dat geenszins negatief. Het is een prachtig landschap met veel ruimte, de gemeente Delfzijl probeert er echt wel wat van te maken, maar de inhaalslag die gemaakt moet worden is immens. Het heeft op een bepaalde manier wel zijn charme. Zelf ben ik opgegroeid in en om Roosendaal, om die reden voel ik ook wel verwantschap met bewoners van plaatsen die door de rest van Nederland belachelijk worden gemaakt.
Daar komt nog bij dat het grote probleem in deze regio door de regering jarenlang vakkundig is genegeerd: de aardbevingsproblematiek. Wat dat betreft heeft de rest van Nederland echt een schuld in te lossen bij deze bewoners. Nu wordt de gaswinning weliswaar afgebouwd, maar op mijn fietstocht kwam ik, vooral ten zuiden van Delfzijl, volop windmolens tegen. Na alle gedoe rondom de gaswinning krijgt men er nu dus ook gratis horizonvervuiling bij...

Alle foto's zijn gemaakt met mijn telefoon, en komen niet eens in de buurt van wat anderen hier zoal posten. Hopelijk geven ze je wel een goede indruk.

De heenreis ging onspectaculair in een zo goed als lege trein van Ravenstein, via Nijmegen en Zwolle, naar Assen. Van Assen naar Groningen verkeerde Schienenersatzverkehr.

Het Hoofdstation is nog steeds een grote bouwput, aan de spoorkant zie je niets van het gebouw. Maar ongetwijfeld zal het eindresultaat weer even mooi of mooier zijn dan het origineel. Na Groningen ging de reis verder naar Uithuizen.
Daarvandaan ging het te voet, dwars door het aardbevingsgebied, naar Loppersum. Vlak buiten Uithuizen stuitte ik op een kudde alpaca's (op welke lettergreep leggen jullie de klemtoon in dat woord?)
Afbeelding

Speciaal voor onderstaand plaatsnaambord ben ik een kleine omweg gelopen...
Afbeelding

Na een wandeling van ongeveer twee uur kwam ik aan in Loppersum. De vervangende bus naar Delfzijl reed uiteraard voor mijn neus weg, maar dat gaf me de gelegenheid Loppersum aan een nadere inspectie te onderwerpen. Zo zag ik onder andere dat men hier geen Greenwheels kent of een soortgelijk concept, maar een lokaal initiatief:
Afbeelding

Na al deze losbandigheid en offtopicheid zitten jullie uiteraard op het hoofdgerecht te wachten. Laten we beginnen met Delfzijl West. Een tweetal foto's is eigenlijk wel genoeg.

Afbeelding
Afbeelding

Delfzijl West ligt op een brug, ingeklemd tussen de provinciale weg naar Appingedam en de wijk Delfzijl-Noord. Het telt één enkel spoor. Het station is een voorbeeld van een modern station en kent alle faciliteiten die de moderne forens wenst: schuilgelegenheid, een kaartautomaat en vooral: voldoende uitgangen om hier zo snel mogelijk weer weg te zijn. Overigens: de kromming in het perron die op bovenstaande foto te zien is, is geen vertekening van mijn telefoon, deze is daadwerkelijk zo aanwezig.

Omdat tradities er nu eenmaal bijhoren:
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: jazeker, naar Groningse gewoonte voorzien van een extra plastic scherm, zodat de lokale jeugd het niet kapot maakt.
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: nee
Zen geworden door serene rust: nee
Overstap op overig OV: ja, bushalte in de buurt
Overpad beveiligd: welke overpad?
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: nee
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: twee keer de helft
Schaapjes: nee, wel flats
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: geen idee waar je wilt aanbellen

Na bekomen te zijn van al deze pracht en praal gaat het, via de wijk Delfzijl-Noord, naar het Hoofdstation (zouden de Delfzijlers dat ook zo noemen?). Delfzijl-Noord is een van de wijken die na de oorlog in hoog tempo uit de grond werden gestampt om alle mensen te kunnen huisvesten die deze metropool zou aantrekken. Zoals gezegd liep dat anders, hier is dan ook veel gesloopt en deels nieuw gebouwd. Maar om nou te stellen dat dat prachtige architectuur is?
Afbeelding
Het voordeel van dat er veel gesloopt is, is wel dat er heel veel groen is in de stad. In heel Delfzijl-Noord zijn veel parkjes, bomen en grasperken.

Na een korte wandeling (hemelsbreed liggen beide station misschien een kilometer bij elkaar vandaan) bereik ik station Delfzijl. Het valt me op dat het voorplein vrij recent moet zijn aangepakt, ik herinner me dat als een grote betonzee, nu ziet het er voor de argeloze bezoeker een stuk vriendelijker uit.

Afbeelding

Delfzijl telt twee perrons. Opmerkelijk: op de vertrekstaat is geen kolom met spooraanduiding aanwezig. Spoor 2 wordt dan ook planmatig niet gebruikt voor reizigerstreinen, maar wel als spoor om van en naar de uitgebreide stamlijn in de Delfzijlse haven te komen. Op spoor twee zijn dan ook, buiten verlichting, geen faciliteiten aanwezig.
Afbeelding
Afbeelding
(NB: de foto van spoor twee heb ik 's avonds moeten maken, de originele foto was mislukt)

Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: jazeker, ook hier weer met extra plastic kap
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: ja, weliswaar buiten gebruik
Zen geworden door serene rust: nee
Overstap op overig OV: ja, busstation naast het Bahnhof
Overpad beveiligd: nee, niet nodig
Overdekte wachtruimte: halfopen
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: ja
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: twee keer de helft
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: nee

Na de officiële plichtplegingen kan ik niet wachten om het centrum van deze stad te verkennen.

Afbeelding
Delfzijl, Centrum, zaterdagmiddag 14.30 uur
Zoals te zien is, wordt de anderhalvemeterregel hier strikt nageleefd.

Het winkelgebied is destijds duidelijk op de groei gebouwd, het is redelijk uitgestrekt en winkeliers die staan te springen om hier een zaak te openen kunnen zo terecht!
Afbeelding
Ook de sigarenboer heeft de pijp aan Maarten gegeven.

Afbeelding
In Delfzijl was, zoals overal, vroeger alles beter. Maar niet drukker. Verschillende leegstaande panden zijn bedekt met dit soort historische foto's.

Om me aan te passen aan de lokale eetcultuur eet ik die avond een frietje met een eierbal. Voor de niet-kenner: een ronde snack met een vulling van roux (zoals een kroket), en een hardgekookt ei. Je krijgt het vooral in Groningen, in Venlo zijn er schijnbaar ook enkele frituren die een soortgelijke snack hebben. Je moet er van houden... Maar is het wel een authentieke eierbal als deze niet in de stad Groningen wordt gegeten?
Overigens is er wat eten betreft in Delfzijl genoeg te kiezen: in het centrum zit een prima Surinamer, in het aan Delfzijl vastgegroeide Farmsum zit een kleine toko. Het ziet er buiten een beetje afgeleefd uit, maar het eten is heerlijk en de prijs-kwaliteitsverhouding is prima in orde.

's Avonds onderneem ik nog een korte fietstocht. Het is vrij snel mistig geworden, waardoor een hoop parels die Delfzijl te bieden heeft, wellicht voor mij verborgen blijven.
Aan de dijk staat het Eemshotel, wat op poten is de Eems staat. Volgens de recensies zou het een nogal oubollig hotel zijn, ik vond het vooral vrij prijzig.
Afbeelding

Even verderop staan een vijftal wolkenkrabbers, pal aan de zeedijk. De voorste is volgens mij vrij modern, de flats die daar achter staan stammen uit de jaren zestig. Ze ogen hier allemaal volkomen misplaatst.
Afbeelding
Afbeelding

De volgende dag besluit ik, per OV-fiets, een grote ronde te maken door Delfzijl en omgeving, deels over 'avontuurlijke' fietspaden en dito bruggetjes.
Afbeelding

Ook vandaag is het nog behoorlijk mistig, wat het geheel extra feeëriek maakt.
Afbeelding
Ook kom ik langs het Delfzicht Ziekenhuis. Tot enkele jaren terug had Delfzijl nog een eigen ziekenhuis, in de jaren zestig gebouwd met het oog op de stadsuitbreiding. In 2018 is in Scheemda, aan de A7, een nieuw ziekenhuis geopend. De oude locaties in WInschoten en Delfzijl zijn gesloten. Het gigantische pand staat sindsdien leeg en wordt volgend jaar gesloopt om plaats te maken voor woningbouw. Het pand staat achter hekken, zodat er geen vandalen naar binnen kunnen. Daardoor kan ik ook niet in de buurt komen om het op de foto te krijgen, maar het ziet er spookachtig uit.

Op mijn fietstocht kom ik ook door de haven van de stad. Voor de aanleg daarvan zijn destijds verschillende dorpen met de grond gelijk gemaakt. Treinfappertjes kennen vermoedelijk wel het kerkje van Heveskes, een van de dorpen die gesloopt zijn. Dat kerkje ligt nu pal aan de Delfzijlse stamlijn, middenin het industriegebied. Een van de andere dorpen die gesloopt zijn is Oterdum, daarvan rest nu alleen nog de begraafplaats.
Afbeelding

Het trieste is, dat op de plaats van het voormalige dorp Oterdum nu alleen maar braakliggende grond aanwezig is. Het dorp is feitelijk voor niets gesloopt.

Na een fietstocht van ongeveer 30 kilometer ga ik met de trein weer terug naar Brabant. Waarom zou je nog naar Barcelona, Milaan of Berlijn gaan als je dichtbij huis zoveel prachtigs kunt zien? Delfzijl heeft meer dan genoeg te bieden voor de echte meerwaardezoeker. :Y
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Lijn 45 »

Leuk! :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :D
Waar ben jij eigenlijk blijven slapen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Lijn 45 »

Ik gok dat hij in het Eemshotel heeft overnacht. (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Aking »

In dat oubollige, vrij prijzige ding op poten? :roll:

Een snelle zoektocht brengt me op een prijs van 83 euro per nacht :shock: JEUZES KIND! voor dat geld zit je met de trein in Polen/Hongarije/ergensandersmoois én heb je aldaar een overnachting :')
Laatst gewijzigd door Aking op do 17 dec 2020, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Daniel »

Leuk hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Tom024 »

Aking schreef: do 17 dec 2020, 19:36 In dat oubollige, vrij prijzige ding op poten? :roll:

Een snelle zoektocht brengt me op een prijs van 83 euro per nacht :shock: JEUZES KIND! voor dat geld zit je met de trein in Polen/Hongarije/ergensandersmoois én heb je aldaar een overnachting :')
Precies, om die reden heb ik daar dus ook niet overnacht. ;)

Voor minder geld zit je in Hotel Pension Doklanden. Moderne kamers, schoon en goed ontbijt inclusief.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Aking »

Ah gelukkig, is was al bijna in Schock geshockeerd enzo!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door waldo79 »

Genieten met een grote G.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Cookie »

Leest lekker weg zo, mooi verslag :) . Het mistige weer past prima bij de sfeerfoto's in elk geval.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door umbusko »

Leuk tochtje, dank voor het delen! :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door Ardan »

Leuk gedaan! Geinig om te zien dat mijn queeste naar onontdekte Pareltjes in ons land ook anderen inspireert. Dapper dat je er bent blijven slapen. Ik heb weer heel veel nieuws geleerd, ik zou er bijna zelf voor naar Delfzijl gaan!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Citytrip: Rotterdam aan de Eems

Bericht door ODRAIL »

Een mooie sfeervolle reportage ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten