Het laatste rondje Zuidoost-Brabant van 2020: Afscheid van lijn 22

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Het laatste rondje Zuidoost-Brabant van 2020: Afscheid van lijn 22

Bericht door teun »

Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst sinds 11 september weer de renfiets van stal gehaald om op een van de laatste mooie dagen van het jaar nog één keer een klein fotorondje in de regio te doen met de eindbestemming Son. Een mooie route langs het Wilhelminakanaal vanuit Helmond; en in Son en Breugel gaat weer eens wat veranderen!

De bediening van Son en Breugel is reeds sinds mensenheugenis een knutselwerkje waar Hermes zich eens in de zoveel jaar over buigt om het toch net weer anders aan te pakken. Of het nu met één of twee lijnen moet, of -en dan ook waar- er een lus mag zijn, en waar het eindpunt het beste past zijn allen vragen waarop het antwoord erg veranderlijk blijkt.

Sinds dienstregelingsjaar 2020 hebben Son en Breugel geen directe verbinding met het station meer maar rijdt er een losse bus afwisselend op en neer tussen de Gentiaan in Son, of Breugel en Ekkersrijt, waar aansluiting op de 406 geboden wordt. In januari gaat dat echter alweer veranderen, de lijn met nummer 22 naar de Gentiaan in Son komt te vervallen, en lijn 21 naar Breugel gaat in de plaats daarvoor voortaan elk halfuur rijden. Voor Breugel betekend het opwaardering tot een volwaardige busdienst, de bewoners van de Gentiaan zullen voortaan moeten uitwijken naar de Arriva-bussen langs de doorgaande weg voor hun verbinding met Eindhoven.

Genoeg context; nu de foto's:

Afbeelding

De eerste foto maak ik nog in Helmond, aan de Melis Stokelaan vlak voor de halte Nieuwveld van de eerste middagspitsverdichtingsrit op lijn 26. De eerste twee van die ritten rijden vanaf de stalling in Helmond naar de halte Nieuwveld en hebben eigenlijk als enige functie om leerlingen van de ROC's in Helmond Noord naar het station te vervoeren, de klandizie zal de laatste paar dagen voor de kerstvakantie wel tegengevallen zijn.

Afbeelding

Ik vervolg mijn tocht via het Piet van Bokhovenpad en langs de Kanaaldijk tot aan de brug bij Beek om daar lijn 25 richting Gemert op te wachten, de bus is hier nog net in Aarle-Rixtel, ik sta met mijn camera al in Beek en Donk.

Afbeelding

Van dezelfde Aalscholver die linksboven in de vorige foto zichtbaar is had ik tijdens het wachten ook nog een plaatje geschoten.

Afbeelding

Na Aarle-Rixtel vervolg ik mijn reis nu langs het Wilhelminakanaal, bij Achterbosch word ik begroet door twee dames die van de zon genieten door op de plaatselijke manege wat rondjes te paard te maken, en bij de Hooidonkse brug steek ik over naar Breugel. Eenmaal aangekomen bij het winkelgalerijtje op de hoek van de Asteroïdelaan en de Van Gentlaan leg ik in het weinige daglicht dat er nog overblijft lijn 21 vast.

Afbeelding

Na de foto in Breugel ga ik eventjes op een bankje voor de plaatselijke pizzeria zitten en nuttig ik de mueslireep en de druifjes die ik voor onderweg had meegenomen, daarna vervolg ik mijn tocht naar de Aziëlaan in Son alwaar bij aankomst tot me doordringt hoe weinig van het zonlicht er nog boven de huizen uitkomt. Eén klein strookje zon kan ik nog vinden bij de kruising met de Meierijlaan, de aarzelende fietser rechts heeft er uiteindelijk aan bijgedragen dat de buschauffeur precies in dat stukje zon tot stilstand kwam waardoor ik een net mooi belichte voorkant voor op de foto kreeg.

De chauffeur herkende me overigens nog uit Breugel en merkte op dat ik "wel van het fotograferen hield" waar ik een beetje onhandig met een wat kortaf "ja" op antwoordde.

Afbeelding

Na de laatste foto werd het snel te donker om nog wat goede plaatjes te kunnen maken en ging mijn route via Nuenen en de Papenvoortsedijk naar de "Automotive Campus" in Helmond om eens te gaan kijken of er wat van de zelfrijdende busjes naar station Brandevoort te bespeuren was. Het enige wat ik daar trof waren zeeën aan waarschuwingsborden en een provisorische middenbermscheiding. De foto die ik daar van lijn 150 probeerde te nemen getuigt wel van het feit dat het inmiddels te donker was om met mijn cameraatje nog onbewogen foto's van rijdende bussen te maken.

Na de Automotive Campus vervolgde ik mijn weg via de Mierloseweg langs de "railcam Mierlo-Hout" via het snelfietspad terug naar huis.

Ik hoop dat het geheel plezierig lezen en kijken en was, 2020 was voor mij het begin van de busfotografiehobby en het is me in combinatie met het fietsen erg goed bevallen. Ik kijk uit naar een mooi 2021 voor het OV-hobbyisme! *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten