Bjorn's jaaroverzicht 2020 (39 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Bjorn's jaaroverzicht 2020 (39 foto's)

Bericht door bjorn keith »

Dag allemaal!

Volgens mij heb ik hier nog nooit een jaaroverzicht gemaakt, maar geïnspireerd door Milco wil ik daar verandering in brengen. 2020 was natuurlijk in allerlei opzichten een raar jaar voor iedereen. Tegelijkertijd was het ook een jaar waarin ik het, ondanks alles, behoorlijk druk had. Naast een fulltime studie ben ik in januari begonnen met een onwijs leuke baan in Muiden waarvan mijn contract (ondanks grote moeilijkheden door corona) met een jaar verlengd is. *O* Reizen was veel beperkter mogelijk, maar ondanks dat heb ik nog wel wat OV-foto's gemaakt dit jaar. In dit jaaroverzicht daarvan een selectie. Ik moet er wel meteen bij zeggen dat de selectie soms meer door praktische overwegingen tot stand is gekomen dan esthetische, bijvoorbeeld door foto's te selecteren die ik al bewerkt had zodat het wat sneller gaat.

Februari
In februari heb ik een aantal foto's gemaakt in Utrecht. Qbuzz was toen net begonnen met grote veranderingen in het wagenpark waardoor er relatief veel variatie was.

Afbeelding
Zo kwamen er een aantal Citaro bussen uit Groningen-Drenthe naar Utrecht die een poos in de rood-grijze kleurstelling door Utrecht hebben gereden. Hier Qbuzz Citaro G 3522 als lijn 77 naar Nieuwegein bij de halte Wittevrouwen in Utrecht.

Afbeelding
Qbuzz kocht ook nieuwe Setra bussen voor de U-Link lijnen. Hier Qbuzz Setra S 418 LE 4712 vlakbij de halte Janskerkhof in Utrecht als lijn 50. De bus is hier nog niet in de definitieve U-Link kleurstelling gebracht.

Afbeelding
Ook een andere vervoerder rijdt langs de halte Janskerkhof in Utrecht, namelijk Syntus. Hier de Syntus Utrecht 1608 als lijn 50 naar Wageningen

Maart
In maart veranderde de situatie in Nederland snel en mijn agenda ook; veel tekst maakte plaats voor gekras. Dichtbij huis was er nog wel iets leuks te fotograferen. In IJsselmond reden namelijk tijdelijk een aantal driedeurs Citaro bussen die vroeger het Schiphol Sternet reden.
Afbeelding
Hier zien we Connexxion Citaro 4001 als lijn 142 door Zeewolde rijden.

Afbeelding
Op een ander fietsrondje kon ik OV Regio IJsselmond Crossway 5524 als lijn 159 bij de halte Bolwerk in Zeewolde vastleggen.

Na maart valt er een gat in mijn foto's, dus we maken meteen een sprongetje naar juni.

Juni
Afbeelding
We blijven nog even in de concessie IJsselmond; hier de OV Regio IJsselmond Volvo 5738 op busstation Harderwijk als lijn 159.

In juni reisde ik ook nog een aantal keer naar Utrecht Zuilen waar ik destijds een project had. Op Utrecht Centraal stapte ik dan op lijn 12 of lijn 120.
Afbeelding
Tijdens het wachten op station Utrecht Centraal komt er genoeg busmaterieel voorbij. Hier bijvoorbeeld de Qbuzz Citaro G 3447 in de nieuwe U-Link kleuren.

Afbeelding
Syntus Utrecht Setra S 415 LE 1059 als lijn 120 naar Amsterdam Bijlmer ArenA passeert hier het het dorpje Oud-Zuilen.

Juli
In juli ben ik nog kort op vakantie geweest in ons buurland Duitsland. In het rustige, aan de Rijn gelegen, plaatsje Boppard was het heerlijk vertoeven en waren er mooie wandelingen mogelijk. Het gebied blijft bij mij altijd tot de verbeelding spreken en verveeld nooit. Ook op het gebied van OV is het interessant. Aan beide kanten van de Rijn loopt er een spoorlijn langs de oever waardoor dit prachtige stukjes zijn om eens met de trein te rijden. Bovendien zijn het ook drukke spoorwegen met veel goederenverkeer.

Afbeelding
DB Regio Stadler Flirt 3 SUWEX vertrekt van station Boppard Hbf als RE 7 naar Koblenz Hbf.

Afbeelding
Op de heenweg heb ik nog een tussenstap gemaakt in Wuppertal om daar de beroemde Schwebebahn te bezoeken. Op Wuppertal Hbf kon deze BR 111 met Dosto's op de foto. Het einde voor de BR 111 locomotieven in NRW is inmiddels in zicht geloof ik.

Augustus
Afbeelding
De Smit Reizen 723 is de ex-Connexxion 9219 R-Net Citaro G. De bus staat hier op busstation Harderwijk als lijn 247 naar Walibi, beter bekend als de Walibi Express.

Oktober
In oktober besloot ik een fietstochtje hier in de buurt te maken om een bus vast te leggen met de mooie herfstkleuren.

Afbeelding
OV Regio IJsselmond Crossway 5514 op lijn 142 in Zeewolde. De bus is onderweg richting Nijkerk.

Als ik naar mijn werk in Muiden ga, reis ik vaak via Almere en Weesp. Op 13 oktober heb ik toen een tweetal foto's gemaakt.

Afbeelding
Keolis Mercedes-Benz Sprinter (buurtbus) 6403 op het busstation van Almere Centrum. Wegens de coronamaatregelen is deze bus niet meer te vinden op de lijndienst.

Afbeelding
Hoewel het merendeel van de Ambassadors in Gooi- en Vechtstreek van Connexxion ex-Veolia bussen zijn, reden er ook een aantal uit de provincie Utrecht nog hun rondjes. Hier bijvoorbeeld Connexxion Ambassador 4183 als lijn 110 op station Weesp.

November
In november moest ik op het Amsterdamse Spui zijn en heb ik daar meteen wat GVB trams vastgelegd.

Afbeelding
GVB Combino 13G 2111 rijdt langs het Spui in Amsterdam als lijn 2 naar Amsterdam Centraal Station.

Afbeelding
GVB Combino 13G 2079 rijdt over de Singel in Amsterdam en nadert het Spui. De tram is onderweg als lijn 12 naar Amsterdam Centraal.

Op 16 november maakte ik wat foto's bij Muiden P+R en busstation 't Oor in Almere.

Afbeelding
Connexxion VDL Ambassador 5837 (ex-Veolia) vertrekt van busstation Muiden P+R als lijn 110 naar Weesp. In 2021 zullen deze bus verdwijnen.

Afbeelding
Connexxion VDL Citea XLE 137 5765 (R-Net) arriveert op busstation Muiden P+R als lijn 320 naar Amsterdam Amstelstation.

Afbeelding
Op busstation 't Oor in Almere is buslijn 160 waarschijnlijk het opvallendst. De lijn hoort eigenlijk bij de concessie IJsselmond, maar wordt al jaren door andere partijen uitgevoerd. Momenteel rijdt TCR de lijn naar De Eemhof en Zeewolde. Hier zien we Connexxion VDL Citea 5892 als lijn 160 naar Almere Stad. De bus draagt bij TCR nummer 554 en is een ex-Veolia bus.

Afbeelding
Keolis MAN Lion's City 6118 (R-Net) arriveert bijna bij busstation 't Oor in Almere. De bus is onderweg als lijn 322 naar Muiden P+R en Amsterdam Amstel.

Afbeelding
Keolis MAN Lion's City 6035 (AllGo) arriveert bij busstation 't Oor in Almere als lijn M1 naar Almere Haven.

In november maakte ik nog een rondje over de Veluwe om wat foto's te maken van de diverse diesel- en CNG-bussen die inmiddels zijn verdwenen. Eerst moest ik nog even in Utrecht zijn en daar kon ik een HESS dubbelgelede vastleggen. Met de kennis van nu weet ik dat dat een mooie toevalstreffer was, want inmiddels rijden de HESS bussen al niet meer.

Afbeelding
Qbuzz HESS LighTram 4220 bij de halte Janskerkhof in Utrecht als lijn 28 naar Utrecht Centraal Station en Vleuterweide.

Vanuit Utrecht ging ik naar Ede-Wageningen, vervolgens met de 108 naar Apeldoorn en vanuit daar met de Veluwelijnen naar Zwolle. Tussendoor soms uitgestapt voor wat plaatjes.

Afbeelding
Syntus MAN Lion's City 5409 (ex-HTM) arriveert op station Ede-Wageningen.

Afbeelding
Syntus VDL Ambassador 5147 rijdt door het plaatsje Hoenderloo op de Veluwe als lijn 108 naar Ede-Wageningen.

Afbeelding
Syntus VDL Ambassador 5144 in het plaatsje Hoenderloo op de Veluwe als lijn 108 naar Apeldoorn.

Afbeelding
Een kleurrijke line-up van Syntus bussen op station Apeldoorn. V.l.n.r. eerst drie VDL Ambassador bussen in drie verschillende kleurstellingen. Rechts staat de Mercedes-Benz Citaro CNG 5204.

Afbeelding
Syntus MAN Lion's City G CNG 5298 rijdt langs de bushalte Emst Handelsebrug als lijn 202 (Veluwelijn) naar Apeldoorn.

Afbeelding
Syntus VDL Ambassador 4142 rijdt door het plaatsje Wenum als lijn 202 naar Apeldoorn.

Afbeelding
Mooie toevalstreffer op station Zwolle; Mercedes-Benz Citaro G 4301 & 4302 (ex-Connexxion) op station Zwolle. Links de 4301 die gebruikt wordt als pauzebus.

Afbeelding
Syntus VDL Ambassador 4011 arriveert bij station Zwolle als lijn 11 met een dreigende lucht op de achtergrond.

Afbeelding
Syntus Mercedes-Benz Capacity 4201 op station Zwolle. Één van de weinige Capacity's die nog niet wit was.

December
In december niet zoveel met het OV gereisd. Ik moest nog wel een keer in Amersfoort zijn en daar kwam ik een Mercedes Citaro G C2 tegen.
Afbeelding
Syntus Mercedes-Benz Citaro G 1204 zonder dienst op station Amersfoort.

Ook was ik nog eens op station Ede-Wageningen om wat Syntus bussen vast te leggen. Hier een selectie.

Afbeelding
Syntus Mercedes-Benz Citaro G CNG 5279 (Valleilijn / Veluwelijn) arriveert bij station Ede-Wageningen als lijn 88 uit Wageningen.

Afbeelding
Syntus MAN Lion's City CNG G 5299 is zojuist vertrokken van station Ede-Wageningen als lijn 88 naar Wageningen en rijdt op deze foto over de Klinkenbergerweg in Ede.

Afbeelding
Syntus MAN Lion's City CNG 5402 (ex-HTM) arriveert bij station Ede-Wageningen als lijn 1 met een vriendelijke chauffeur.

Afbeelding
Syntus MAN Lion's City G CNG 5245 (Veluwelijn & Valleilijn) arriveert bij station Ede-Wageningen als lijn 84 uit Wageningen.

Afbeelding
Syntus VDL Ambassador 5014 arriveert bij station Ede-Wageningen als lijn 108 uit Apeldoorn.

Afbeelding
Keolis Mercedes-Benz Citaro G CNG 5259 arriveert bij station Ede-Wageningen. De bus draagt al de nieuwe comfortRRReis-kleurstelling. Uiterst rechts is nog de voorkant te zien van een bus van hetzelfde type nog in de oude Veluwelijn/Valleilijn kleurstelling.

Afbeelding
Keolis BYD K9UB 2127 (RRReis) vlakbij station Ede-Wageningen bij een instructierit een paar dagen voordat de nieuwe noodconcessie IJssel-Vecht in zou gaan waar deze bus voor bedoeld is.

Een jaaroverzicht dat nogal wat gaten bevat in bijvoorbeeld de maanden, nogal van de hak op de tak springt en weinig variatie wat betreft gebied heeft, maar desalniettemin hoop ik dat het voor enig vermaak heeft gezorgd. :mrgreen: Voor nu wens ik jullie allen een hele fijne jaarwisseling toe! :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bjorn's jaaroverzicht 2020 (39 foto's)

Bericht door Milco »

Erg leuk gedaan en plaats een wat vaker foto's! Mooi gedaan! Voor jou ook een goede jaarwisseling gewenst!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bjorn's jaaroverzicht 2020 (39 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi overzicht. :D
Jij ook een fijne jaarwisseling toegewenst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bjorn's jaaroverzicht 2020 (39 foto's)

Bericht door Anne »

Mooi gevarieerd overzicht en een heel stel mooie foto's erbij.
Het beste voor het volgend jaar.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bjorn's jaaroverzicht 2020 (39 foto's)

Bericht door Gebruikersnaam »

Ik heb niks met bussen, maar vind het wel leuk om de plaatjes uit mijn eigen omgeving te zien. Leuk gedaan zo :pos: Oh, en de BR 111 is in NRW ondertussen verdwenen inderdaad (op 3/4 reserves na. Eentje hiervan zal teruggebracht worden in de S-Bahn kleuren). In de omgeving van München zijn ze nog wel aan te treffen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten