Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Daniel »

Het is weer bijna voorbij, het bizarre jaar 2020. Een jaar waarin veel niet kon, maar toch ook nog genoeg wel. Qua hobby was het eigenlijk ook wel een keertje wat anders om niet het halve land af te reizen maar meer plekjes in de eigen omgeving op te zoeken. En zelfs in de maanden dat het wel kon werden ook de nodige "nieuwe" gebieden afgestreept.
Een verloren jaar was het daarmee ook weer niet, persoonlijk waren er ook wel een stel leuke succesjes, maar o wat ging het voor het gevoel met een rotvaart voorbij. Op naar 2021 dus, hopelijk een jaar wat gauw wat positiever wordt, maar eerst tijd voor het jaaroverzichtje van dit jaar. Veel kijkplezier!

Januari
Het jaar ging eigenlijk nog vrij zorgeloos van start, met wat gebruikelijke korte tripjes in het weekend om leuke dingen elders op te zoeken. Zo was ik in januari in Dordrecht waar wegwerkzaamheden eigenlijk weinig andere opties voor de bus over lieten dan spookrijden op de Burgemeester Jaslaan...
Afbeelding

Op de MerwedeLingeLijn verschenen begin dit jaar ook de eerste stellen in hun R-net outfit, zoals hier net na vertrek uit Dordrecht Stadspolders te zien is...
Afbeelding

Op de SUNIJ-lijn zou het ook de laatste winter van de SIG-sneltrams zijn...
Afbeelding

Februari
Begin februari kwam ik weer eens een keertje in Almere terecht, waar met wat zoeken toch nog best leuke plaatjes vallen te maken...
Afbeelding

Ook werd de Achterhoek nog even opgezocht waar Scania Omnilinks in de nieuwe Arriva-huisstijl op de dienst verschenen waren...
Afbeelding

Maart
Dan naar de maand waarin alles veranderde. Begin maart was er nog niet zo heel veel aan de hand en belandde ik weer eens in DMG waar opeens diesel-Rosero's gedurende één zaterdag op de Gorinchemse stadsdienst rondreden...
Afbeelding

Eenmaal in de intelligente lockdown veranderde ook de inzet in het OV. Veel midibusjes verdwenen van de weg en ook lijnen waar het allesbehalve nodig was reden opeens met grote bussen. Zoals bijvoorbeeld de weekendritten op lijn 19 tot het Amersfoortse Borneoplein...
Afbeelding

April
In april werd zo langzaam aan het weer wat mooier, waarmee een wat langer tochtje op de fiets om toch maar in beweging te blijven tijdens de weekenden aantrekkelijk werd. Op het U-link netwerk waren door de vertraagde instroom van het nieuwe materieel in Groningen nog allerlei verschillende gelede bussen actief, zo ook deze stadsgelede op lijn 73 in Soesterberg...
Afbeelding

Aan de andere kant van Amersfoort kon lijn 101 nog in Nijkerkerveen op de foto, een plaatje wat inmiddels niet meer mogelijk is...
Afbeelding

Mei
Vanaf mei begonnen de grote werkzaamheden aan de N224 in Renswoude, die de nodige omleidingen en pendeldiensten opleverden. In Scherpenzeel trof ik de Van Kooten 204 als pendeldienst op lijn 80 naar Woudenberg...
Afbeelding

Ook werd nog een rondje per fiets over de West-Veluwe gemaakt voor wat plaatjes van de laatste maanden in de oude concessie Veluwe. In Garderen trof ik lijn 107...
Afbeelding

Juni
De fietstochtjes werden in juni langzaam aan steeds langer. Zo kwam ik in Langbroek terecht waar nu nog Syntus op lijn 56 rijdt...
Afbeelding

Ook kwam ik nog in Barneveld terecht...
Afbeelding

Eind juni werd in IJsselstein nog even het tramvervangend vervoer opgezocht...
Afbeelding

Hoewel de trams eind juni alleen nog tussen Utrecht Centraal en P+R Westraven reden, werd nog wel de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal overgestoken t.b.v. de kering op de remise. Dat gaf daarmee ook de gelegenheid voor een plaatje op de brug...
Afbeelding

Juli
In juli mochten we dan eindelijk weer wat meer op pad en later in de maand was het ook tijd voor m'n zomervakantie waarin de nodige plekjes opgezocht werden waar ik niet eerder op pad geweest was. Rustige plekjes opzoeken heeft wat dat betreft ook zo zijn voordelen.
Allereerst een plaatje uit Amsterdam waar het metrovervangend vervoer werd opgezocht...
Afbeelding

Nog onwetend dat het lijnnummer komend jaar niet meer bestaat legde ik ook nog een keer m'n vaste woon-werk lijntje vast in Scherpenzeel. Dat ritje was dan juist weer een van de rituelen die voor mij in 2020 niet veranderde aangezien m'n werk nu eenmaal niet thuis uit te voeren is...
Afbeelding

En bij de volgende foto moet ik weer lachen als ik aan die weken terugdenk... Vanaf het werk richting huis reisde ik afgelopen jaar veel met de combinatie van lijn 298 en 280. De laatste rit van de dag op 298 die ik daarbij steeds had was de enige rit op die lijn die door een chauffeur van de stalling Mijdrecht gereden werd, wat onder normale omstandigheden soms al een uitdaging opleverde.
Helemaal leuk werd het echter midden juli toen er door het werk aan de N224 omgereden moest worden via Ederveen. Laten we het zo zeggen: soms was ik wat later thuis na drie keer straatje keren met de bus en het nipt weten te voorkomen van een tweede rondje door dat dorp. Op de dag dat ik deze foto maakte kwam de betreffende rit echter gelukkig op het geplande moment op de geplande plek langs...
Afbeelding

Tijdens de vakantie maakte ik ook een fototochtje door de omgeving van Groningen waar het toch een apart fenomeen blijft, die grote Q-link bussen door een klein dorpje met smalle straatjes als Middelbert...
Afbeelding

Een bekend plekje op de Lekdijk is toch wel de kerk van Tienhoven aan de Lek, waar de dijk een slinger omheen maakt. Een leuk motief voor een plaatje natuurlijk, nadat ik 'm eerder al eens met een midibus maakte nu maar eens met een grote bus...
Afbeelding

En IJsselmond was dan weer zo'n gebied waar ik niet eerder echt een fotorondje door gemaakt had, dus daar werd maar eens verandering in gebracht. In Heetveld werd lijn 71 vastgelegd...
Afbeelding

Augustus
In augustus ging de vakantie gewoon weer verder en trof ik in Aalst nog een corona-aanpassing in de vorm van elektrisch geleed op lijn 7...
Afbeelding

Ook het noordwesten van de Veluwe werd afgestreept als gebied waar ik niet eerder fotografeerde. Zodoende kon lijn 100 in Elburg op de foto...
Afbeelding

Rondom Hoorn waren ondertussen de elektrische baby-Citea's ingestroomd, een mooie gelegenheid de dorpjes in de omgeving eens op te zoeken voor wat plaatjes...
Afbeelding

Later in die week werd ook Alkmaar nog opgezocht voor wat plaatjes van de BYD's aldaar...
Afbeelding

En met de aanstaande invoering van U-Flex rond Maarssen en Zuilen werd ook nog even het aparte lijntje 920 opgezocht...
Afbeelding

September
Als vervanging van de buurtbussen die nog altijd niet konden rijden werd door Syntus een netwerk opgezet van alternatieve lijnen met grote bussen. Zodoende werd op een zonnige septemberdag een middagje vrijgenomen zodat ik even een fietstochtje door de omgeving van Amersfoort kon maken voor wat plaatjes van die lijnen. Zoals hier in Eembrugge...
Afbeelding

Op de terugweg naar huis kwam ik in Soest een stukje Twente tegen wat daar als Rosero-vervanging actief was...
Afbeelding

En in 't weekend werd ook nog maar even een van de andere tijdelijke XXL-buurtbussen opgezocht...
Afbeelding

Oktober
Gedurende oktober was ik opvallend vaak in Haarlem te vinden, allereerst voor wat plaatjes van de laatste MAN's en hun inmiddels actieve vervangers op stroom...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook in Haarlem waren de midibusjes vervangen. Eerst door CNG MAN's van Breng, maar met het afsluiten van de gasinstallatie in Haarlem werd vervanging op diesel noodzakelijk die vanuit Zeeland kwam...
Afbeelding

November
In november werden nog twee stadsdiensten in het huidige IJssel-Vecht-gebied opgezocht. In Zwolle kon de inmiddels vervallen lijn 11 nog op de foto...
Afbeelding

En in Deventer rijdt lijn 1 ook niet meer op deze plek...
Afbeelding

December
December stond zoals gebruikelijk in het teken van nieuwe dienstregelingen en de laatste maanden van de oude dienstregelingen. In het begin van de maand kon ik nog wat op pad en werd bijvoorbeeld de stadsdienst van Ede nog even opgezocht voor de ex-HTM MAN's...
Afbeelding

Op de laatste dag dat het open was werd station Sappemeer-Oost nog met een bezoekje vereerd. Met dank aan de bajonetligging kon de trein waarmee ik terug naar Groningen reisde nog op de foto langs het perron voor de andere richting...
Afbeelding

Ook de concessie IJssel-Vecht werd op de eerste dag nog bezocht, daar kon onder meer de Deventer lijn 2 nog op de foto...
Afbeelding

De laatste weken van het jaar bleef ik dan juist weer wat dichter bij huis, een mooie gelegenheid nog vast te leggen wat er in januari zoal gaat veranderen. Zo had ik dit plaatje van lijn X80 bijvoorbeeld niet eerder gemaakt, terwijl de Kersenbaan hier om de hoek ligt...
Afbeelding

Op de busbaan-door-een-weiland in Leusden-Zuid rijdt nu doordeweeks nog lijn 82...
Afbeelding

Na vele jaren verliest Kattenbroek komend jaar zijn directe lijn naar het USP...
Afbeelding

Maar het raarste dienstregelingjaar was het wellicht voor de Amersfoortse stadslijn 19. De routewijziging in combinatie met de ochtendspitsbediening van DHV zorgde ervoor dat deze lijn doordeweeks met grote bussen ging rijden, maar die bleken niet te kunnen keren op het eindpunt bij Begraafplaats Rusthof. Zodoende reed deze lijn zowat het hele dienstregelingjaar een omleiding over de Dodeweg naar Oud-Leusden en vervolgens over de Rondweg Zuid weer terug...
Afbeelding

En daarmee komt het overzicht van 2020 weer tot een einde. Een fijne jaarwisseling allemaal, dat 2021 maar een beter jaar mag worden!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door teun »

Veel erg mooie foto's!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Lijn 45 »

Leuke foto's! :)

Eenmaal in de intelligente lockdown veranderde ook de inzet in het OV. Veel midibusjes verdwenen van de weg en ook lijnen waar het allesbehalve nodig was reden opeens met grote bussen. Zoals bijvoorbeeld de weekendritten op lijn 19 tot het Amersfoortse Borneoplein.
Op die lijn reden voor de opvielen ook al regelmatig grote bussen in het weekend (en Rošero's doordeweeks). :p
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Milco »

Leuk overzicht! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door ZO6176 »

Mooi gevarieerd overzicht. Op naar de foto's van 2021.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Tom024 »

Mooi overzicht, vooral de tramfoto uit juni vind ik erg fraai. :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Meltrain »

Mooi overzicht. :D Die tramfoto boven het ARK is inderdaad zeer fraai. Foto voor in de Banner? ;)
En Sappemeer Oost. *O*
(Eigenlijk mist alleen de Amsterdamse tramlijn 25 nog in je overzicht....)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Daniel »

Tja, lijn 25 was de bedoeling geweest aan het begin van de kerstvakantie. Maar dat werd 'm dus niet gezien de lockdown ;) ]
Het Amsterdamse sneltramvervangend vervoer had ik nog wel ergens tussen de foto's vermoed ik, maar die is niet door de selectie gekomen... 500 foto's in dit overzicht werd wat teveel :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door nvdw »

Complimenten voor de beelden weer Daniël!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Gebruikersnaam »

Mooie beelden geschoten dit jaar :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door Vinny »

Je kunt op deze foto's goed zien dat een moderne 'hippe' look van het openbaar vervoer helemaal niet hoeft te betekenen dat de bussen of trams beter in het landschap passen :lol:

Maar de foto's zijn allemaal goed tot zeer goed gelukt!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door ArrivaBas »

Dat zijn mooie foto's!
Ik vind zelf foto's buiten de bebouwde kom het leukst. Maar inderdaad passen bepaalde kleuren minder op bussen als je ze in het landschap wilt laten passen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel's 2020 - Het OV-jaar in 42 foto's

Bericht door umbusko »

Leuke foto's! Een goed 2021 gewenst! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten