Zomervakantie 2018 #2 - Graubünden revisited [67]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zomervakantie 2018 #2 - Graubünden revisited [67]

Bericht door Cookie »

Nadat ik deel een Lörrach heb bezocht, reis ik in dit deel verder naar Zwitserland. Omdat mijn verblijf in Graubünden in 2016 goed beviel, keer ik nu terug naar dit kanton. De keuze is gevallen op Davos, waar ik een week blijf. Ik hoop echter wel op beter weer in de Alpen dan vorig jaar, want toen viel mijn verblijf in het Oostenrijkse Stubaital voor een groot deel in het water.

Davos is met name bekend als kuuroord voor longpatiënten. Verder is het stadje bekend van het jaarlijkse World Economic Forum. Vanwege de bergen en de vele wandelpaden is het ook een geliefde winter- en zomerbestemming.

Ik reis van Lörrach naar Davos met een Super Sparpreis EU, dankzij een Nutella-kortingscode betaal ik slechts 20 euro. Er geldt in Zwitserland bij de Duitse Sparpreise tegenwoordig ook treinbinding voor de intercity's, dit was in 2016 nog niet zo. De flexibiliteit is daardoor iets minder geworden, maar door vooraf goed te plannen vallen de gevolgen mee. Voor dit kaartje moest overigens wel een 'truc' worden uitgehaald, het is namelijk bij de Duitse Sparpreistarieven verplicht om in Duitsland een gedeelte met Fernverkehr af te leggen. Ik heb daarom het treinkaartje laten beginnen in Engen met als via-station Lörrach Museum/Burghof, waarbij het stuk tussen Engen en Singen op papier met de intercity wordt afgelegd.

Met de Wiesentalbahn reis ik eerst naar Basel SBB. Daar stap ik over op de intercity naar Landquart, deze wordt gereden door een IC2000-dubbeldekker van de SBB. In deze trein is ook een restaurant aanwezig, helaas hanteert deze wel Zwitserse prijzen: voor een bakje koffie betaal ik 4,60 Zwitserse Frank.

Met name het stuk tussen Zürich en Sargans is prachtig. De trein rijdt hier langs de Zürichsee en de Walensee, de bergen op de achtergrond maken het helemaal af.

Afbeelding
Uitzicht op de Zürichsee

Afbeelding
Uitzicht op de Walensee

In Landquart stap ik over op de Rhätische Bahn, via smalspoor reis ik verder over de Davoserlinie naar Davos. Deze spoorlijn werd door de Nederlander Willem Jan Holsboer aangelegd. Omdat de reis naar het kuuroord Davos met zijn zieke vrouw per koets hem te lang duurde, bedacht hij het plan om een spoorlijn hierheen aan te leggen. In 1889 werd de spoorlijn van Landquart tot Klosters geopend, een jaar later volgde het resterende stuk naar Davos. Hierna werkte hij ook aan plannen voor andere smalspoorlijnen in het kanton Graubünden, hieruit is de Rhätische Bahn ontstaan.

Mijn trein wordt gereden met rijtuigen waarvan de ramen open kunnen. Onderweg wordt er meer dan 1000 meter geklommen. Het laagste punt ligt bij Landquart op 523 meter, het hoogste punt van de lijn bevindt zich op 1625 meter.

Afbeelding
Station Küblis

Afbeelding
Uitzicht richting Saas

Afbeelding
Stationsgebouw Klosters Dorf

Afbeelding
Perrons Klosters Dorf

Na Klosters rijdt de trein door keertunnels om hoogte te winnen. Daardoor kan je op een bepaald moment dezelfde spoorlijn weer in het dal zien liggen. Bij station Davos Wolfgang wordt het hoogste punt van de lijn bereikt. Kort voor het bereiken van mijn eindstation voor vandaag, Davos Dorf, rijdt de trein langs de Davosersee.

Afbeelding
Uitzicht op Klosters kort voor station Cavadürli, onderin is in de verte een trein te zien

Afbeelding
Kort voor station Cavadürli

Na aankomst ga ik gelijk door naar het hostel. De weg die naar het hostel loopt is behoorlijk steil, ik ben blij als ik met mijn bagage daar ben aangekomen. Het hostel is een voormalig sanatorium uit 1913 dat is omgebouwd. Bij het inchecken krijg ik een kaart waarmee gratis het OV en de kabelbanen in de omgeving kunnen worden gebruikt, dit bespaart aardig wat geld (zeker in Zwitserland) en geeft bovendien veel vrijheid. Daarnaast heb ik op mijn kamer toegang tot een balkon met ligstoelen.

Afbeelding
Uitzicht vanaf het balkon in het hostel

Typerend voor Davos zijn de vele platte daken, het zogeheten Davoser Flachdach is namelijk al vele jaren verplicht bij nieuwbouw in het centrum. Deze zijn veiliger dan de traditionele schuine daken omdat er hierop geen daklawines kunnen ontstaan.

De volgende dag bewandel ik de Panoramaweg van Davos Dorf naar Laret. De tocht begint met een klim naar 2322 meter. Daarbij loop ik ook langs de Parsennbahn, deze kabelspoorbaan verbindt Davos Dorf met de Weissfluhjoch waarbij een hoogteverschil van 1105 meter wordt overbrugd. Halverwege overstappen is wel noodzakelijk omdat de spoorbreedte van de eerste sectie anders is dan van de tweede sectie.

Het klimmen wordt beloond, want er volgt een geweldig uitzicht over de omgeving en de Davosersee. Na een pittige afdaling eindigt de wandeling bij station Davos Laret. Jammer genoeg is er geen frequente dienstregeling, dus dat betekent een behoorlijke tijd wachten op een afgelegen stationnetje.

Afbeelding
Parsennbahn

Afbeelding
Uitzicht op weg naar de Panoramaweg

Afbeelding
Uitzicht Panoramaweg I

Afbeelding
Uitzicht Panoramaweg II (Parsennhütte)

Afbeelding
Uitzicht tussen de Parsennhütte en de Schwarzseealp I

Afbeelding
Uitzicht tussen de Parsennhütte en de Schwarzseealp II (Davosersee, met onderin een trein)

Afbeelding
Stationsgebouwtje Davos Laret

De dag erop ga ik naar de Weissfluhjoch. Deze keer maak ik het mezelf gemakkelijk en leg het gedeelte omhoog met de Parsennbahn af. Het plan is om vanuit het bergstation (2662 m) op de Weissfluhjoch af te dalen naar Schatzalp. Na al een aardig een stuk naar beneden gelopen te hebben, kom ik erachter dat je van maandag tot en met donderdag niet verder mag vanwege werkzaamheden. Helaas is het donderdag, dus ik heb pech. Het gevolg is dat ik een heel stuk terug omhoog moet lopen en zo uiteindelijk toch nog moet klimmen. Vrij zuur, maar wel goed voor de conditie zullen we maar zeggen... Teruggekomen op het startpunt ga ik met de Parsennbahn weer naar het dal.

Afbeelding
Uitzicht vanuit de Parsennbahn I

Afbeelding
Uitzicht vanuit de Parsennbahn II

Tijdens mijn verblijf in Davos bewandel ik ook de Thomas-Mann-Weg. Onderweg zijn diverse citaten te vinden uit zijn werk 'Der Zauberberg'. De route leidt naar de plek van het sanatorium op de Schatzalp waarover hij in dit boek schrijft. Zijn vrouw werd daar langdurig behandeld, bij zijn bezoeken aan haar deed hij inspiratie op voor deze roman. Het boek schijnt gezien te worden als een van de hoogtepunten van de moderne literatuur, maar met ruim 900 pagina's laat ik het boek (voorlopig) even aan me voorbij gaan. Aangekomen op de Schatzalp springt direct het voormalige sanatorium in het oog, tegenwoordig is het in gebruik als hotel. Met de Schatzalpbahn ga ik weer naar beneden, deze kabelspoorbaan doet vier minuten over het ritje naar het dalstation in het centrum van Davos Platz.

Afbeelding
Voormalig sanatorium Schatzalp

Een dag later ga ik met de Jakobshornbahn de Jakobshorn (2590 m) op. Bij het uitstappen is het uitzicht gelijk spectaculair. Via de Jatzhorn, Tällifurgga en het dorpje Sertig wandel ik naar Davos Platz.

Afbeelding
Jakobshorn

Afbeelding
Uitzicht op Davos en de Davosersee vanaf de Jatzhorn

Afbeelding
Jatzhorn

Afbeelding
Uitzicht tussen de Jatzhorn en Tällifurgga

Afbeelding
Uitzicht op Davos

De volgende dag waag ik een herkansing voor de afdaling van de Weissfluhjoch, nu kan ik wel zonder problemen via de Strelapass doorlopen naar de Schatzalp. Ik ga hierna, net zoals eergisteren, weer met de Schatzalpbahn naar beneden.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Weissfluhjoch

Afbeelding
Uitzicht tussen de Weissfluhjoch en de Strelapass I

Afbeelding
Uitzicht tussen de Weissfluhjoch en de Strelapass II

Vervolgens reis ik met de Rhätische Bahn van Davos Platz naar Davos Glaris. Vanuit daar wandel ik naar de Zügenschlucht, een kloof die lang geleden is uitgesneden door het riviertje de Landwasser. Sinds 1974 is de Zügenschlucht begaanbaar via een wandel- en fietspad, voor die tijd was dit nog een Kantonsstrasse voor wegverkeer. Onderweg begint het te rommelen, maar gelukkig bereikt het onweer mij niet. De wandeling eindigt op station Davos Wiesen, waar ik overstap op de Nostalgiezug naar Davos Platz. Dit is een historische trein die met normale treinkaartjes gebruikt mag worden, mijn Gästekarte is er ook geldig. Een oude Krokodil-locomotief verzorgt de tractie.

Afbeelding
Trein naar Klosters Platz op station Davos Platz

Afbeelding
Stationsgebouw Davos Glaris

Afbeelding
Zügenschlucht

Afbeelding
Stationsgebouw Davos Wiesen

Afbeelding
Uitzicht tussen Davos Monstein en Davos Glaris, kort na de Rotschtobeltunnel

Afbeelding
Station Davos Frauenkirch

Afbeelding
(Een helaas wat onscherp plaatje van de) Krokodil na aankomst op station Davos Platz

Afbeelding
Trein na aankomst op station Davos Platz, de loc is al afgekoppeld

Na aankomst op Davos Platz stap ik over op de trein naar Davos Dorf. In deze trein rijdt een panoramarijtuig van de Glacier Express mee, dat uiteraard uitgeprobeerd moet worden.

Afbeelding
Panoramawagen

Op mijn laatste volle dag in Zwitserland ga ik vanuit Klosters met de Madrisabahn naar de Saaser Alp (1887 m). Ik wandel daarvandaan omhoog naar de Schlappiner Joch op 2202 meter, daarbij moet met enige moeite een beekje worden gepasseerd. Ter hoogte van de Schlappiner Joch loopt de grens met Oostenrijk, daardoor kan ik nu zeggen dat ik in mijn vakantie ook eventjes in Oostenrijk ben geweest.

Afbeelding
Trein naar Klosters Platz op station Davos Dorf

Afbeelding
Uitzicht in de buurt van de Zügenhüttli

Afbeelding
Oud bordje dat de grens markeert op de Schlappiner Joch

Afbeelding
Uitzicht op Oostenrijk vanaf de Schlappiner Joch

Hierna daal ik af naar Klosters Dorf, dit is door steile en vervelende stukken lastiger dan het stijgen. Bij Schlappin staan er wat koeien op het wandelpad, de Alpen blijven avontuurlijk :) . Teruggekomen in het dal pak ik eerst de bus naar station Klosters Platz, waarbij er onderweg nog een controle plaatsvindt. Met de trein ga ik vervolgens terug naar Davos.

Afbeelding
Waterval onderweg

Afbeelding
Schlappintal

Afbeelding
Alpenkoeien bij Schlappin

Afbeelding
Trein op station Klosters Platz

Een dag later zit mijn verblijf in Davos er alweer op. Voor de terugreis heb ik een creatieve route uitgezocht, ik wil namelijk weer eens via de Allgäu reizen. Vanaf München gaat de reis dan met de nachttrein verder naar Düsseldorf.

Vanuit Davos Dorf reis ik eerst naar Landquart met de Rhätische Bahn, waar ik overstap op de SBB-trein naar Sankt Margrethen. Daarvandaan reis ik naar mijn eerste tussenstop Bregenz. Hier haal ik bij het loket mijn online bestelde treinkaartjes voor de nachttrein op. Het plan was daarnaast om in Bregenz in de Bodensee te zwemmen, maar helaas is het behoorlijk bewolkt. Desondanks zet ik mijn plan door en neem ik een verfrissende duik in de Bodensee. Fris en fruitig pak ik daarna vanaf Bregenz de trein naar Lindau Hbf.

Afbeelding
Trein naar Landquart op station Davos Dorf

Afbeelding
Uitzicht op de Bodensee tussen Bregenz en Lindau I

Afbeelding
Uitzicht op de Bodensee tussen Bregenz en Lindau II

In Lindau stap ik over op de ALEX met bestemming München Hbf. De treinrit naar de Beierse hoofdstad is pure Eisenbahnromantik door de Abteilwagen waarvan de ramen open kunnen, de diesellocomotief en het mooie Allgäuer landschap. Op station Immenstadt wordt de trein gecombineerd met de ALEX uit Oberstdorf. Dat is met rijtuigen makkelijker gezegd dan gedaan, om beide delen samen te voegen zijn er wat rangeerbewegingen nodig.

Overigens heb ik ook voor de treinreis van Davos naar München weer creatief moeten zijn om een Sparpreis (van slechts 20 euro) te kunnen kopen, omdat het Duitse reisgedeelte geen Fernverkehr bevat. Ik heb daarom maar een stukje met de IC tussen München Hbf en München Ost toegevoegd aan het treinkaartje.

Afbeelding
ALEX naar München Hbf op station Lindau Hbf

Afbeelding
DB-trein op station Lindau Hbf

Afbeelding
Uitzicht op de Bodenseedamm bij Lindau, deze verbindt sinds de 19e eeuw het Insel Lindau met het vasteland

Afbeelding
Uitzicht tussen Röthenbach (Allgäu) en Oberstaufen I

Afbeelding
Uitzicht tussen Röthenbach (Allgäu) en Oberstaufen II

Afbeelding
Großer Alpsee bij Immenstadt, op de achtergrond is de Grünten te zien

Afbeelding
Kort voor station Immenstadt

Na ruim 2,5 uur kom ik aan op München Hbf. Daar drop ik mijn bagage in een bagagekluis en verbaas me over de vervallen staat van de Schalterhalle van het Starnberger Flügelbahnhof. Dit is het gedeelte van het Hauptbahnhof met de sporen 27-36. Aan de hand van de foto's mag het duidelijk zijn dat dit gedeelte van het station veel drukkere tijden heeft gekend.

Afbeelding
Schalterhalle Starnberger Flügelbahnhof I

Afbeelding
Schalterhalle Starnberger Flügelbahnhof II

Afbeelding
Ingang Schalterhalle Starnberger Flügelbahnhof

In München heb ik een overstap van een aantal uur, deze tijd gebruik ik voor een rondje door de stad en om iets te eten.

Afbeelding
Voorzijde München Hbf bij avond

Voor de nachttrein heb ik voor 69 euro een losse plaats in de slaapwagen geboekt, toch net even wat luxer dan de ligwagen. En ik heb geluk: hoewel er maximaal drie personen in de coupé zouden kunnen zitten, heb ik de coupé helemaal voor mezelf. Net zoals vorig jaar kan ik ook nu weer mijn voorkeuren voor het ontbijt aangeven. De volgende ochtend wordt mijn bestelling netjes in de coupé gebracht.

Afbeelding
Treinaanwijzer met de nachttrein naar Düsseldorf

Afbeelding
Slaapwagencoupé

Afbeelding
Ontbijt 's morgens

Bij aankomst in Düsseldorf is het zonnig, dus ik besluit om er nog een vakantiedag van te maken en nog niet direct door te reizen naar Nederland. Ik wandel vanuit Düsseldorf een stuk langs de Rijn naar Neuss.

Afbeelding
Hammer Eisenbahnbrücke met DB-trein

Afbeelding
Hammer Eisenbahnbrücke met Talent van de Regiobahn

Tijdens de wandeling passeer ik een replica van een oude Romeinse limestoren. Dit is een oude grenstoren (limes is Latijns voor grens), een groot deel van de Rijn vormde vroeger de grens van het Romeinse Rijk. Dit exemplaar behoorde toe aan Novaesium, in de huidige tijd bekend staand als Neuss.

Afbeelding
Limestoren

Afbeelding
Erftmündung in Neuss, hier stroomt de Erft in de Rijn

Afbeelding
Quirinus-Münster in Neuss

Afbeelding
Winkelstraat Neuss

Na Neuss verkend te hebben, is helaas echt tijd geworden om naar Nederland te gaan. Vanuit Neuss Hbf pak ik de trein terug naar Düsseldorf Hbf, vervolgens stap ik over op de Abelliotrein naar Arnhem. Vanaf daar reis ik verder naar huis met de bus.

Het was een heerlijke week in Davos en ik kijk terug op een zeer geslaagde vakantie. Het leven in Zwitserland is wel duidelijk duurder dan in Nederland. Toch zijn er ook plekken waar het meevalt: in het hostel kon ik bijvoorbeeld elke dag voor CHF 17,50 goed eten. Davos zelf vond ik niet echt spannend, het stadje voelde een beetje sfeerloos aan. Gelukkig ben ik vooral voor de omgeving gekomen en die is prachtig! Ik ben blij dat ik er een week had geboekt, er zijn genoeg bergen in Davos en omgeving te ontdekken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2018 #2 - Graubünden revisited [67]

Bericht door waldo79 »

Leuke beelden om een grijze winterdag mee op te fleuren :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2018 #2 - Graubünden revisited [67]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje met mooie platen weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2018 #2 - Graubünden revisited [67]

Bericht door Gebruikersnaam »

Mooie beelden en leuk verslag! :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zomervakantie 2018 #2 - Graubünden revisited [67]

Bericht door umbusko »

Wat een prachtig gebied! Mooie foto's en een leuk verslag! Dank! *O*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Zomervakantie 2018 #2 - Graubünden revisited [67]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi en herkenbaar verslag :pos: ;) . Zo'n 20 jaar geleden ben ik op vakantie in Davos geweest. Dus is het nog een beetje herkenbaar voor mij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten