Pagina 1 van 1

Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: do 14 jan 2021, 19:48
door Kevster
In het GD-gebied is, naast Zuidoost Drenthe, de stad Groningen een plek waar men ervoor gekozen heeft -mede door corona- het busvervoer meer efficiënt in te richten. Het gevolg is een heel andere lijnvoering, waarbij veel voor doorkoppelingen is gekozen, een beetje naar het Emmen-model (dus met bestemmingsteksten die zich al op de volgende lijn aanpassen), met bijvoorbeeld een gelede-omlopen 7-10 en standaard-omlopen 7-19-8-18-9-18-8-19-7.

Het resulteert in ieder geval in nieuwe leuke fotomogelijkheden en veel diversiteit, want je treft niet de hele dag meer dezelfde bussen op dezelfde lijnen. In deze reportage een kort overzicht van enkele van deze nieuwe situaties.

Afbeelding
Lijn 7 gaat in de korte omloop bij Winkelcentrum Paddepoel over in lijn 19. Zodoende slaan deze ritten nu vanaf de Pleiadenlaan rechtsaf de Zonnelaan op. In het verleden gebeurde dit alleen door nachtbussen en in de jaren 80 tijdens de Groene Weken van het GVB. Dit is de 7025.

Afbeelding
Vanaf de andere kant geeft de nieuwe lijn 19 een groot deel van de route al de bestemming Vinkhuizen aan (als lijn 7 komt ie daar straks dus). Nog één halte tot het eindpunt van lijn 19 hier voor de 7017.

Afbeelding
Stadsgeledes op het Overwinningsplein zijn nieuw. Overdag rijdt lijn 7 nu altijd (ieder kwartier) van het Hoofdstation via Corpus den Hoorn en Martini Ziekenhuis naar P+R Hoogkerk, in plaats van de ingekorte lijn 8. Daarmee komen er nu 2x per uur geledes en 2x per uur standaardbussen op lijn 7 hierlangs. Dit is de 7055.

Afbeelding
In het Hoornsemeer is het lusje door de wijk (nog uit de GVB-tijd) verdwenen. Dit spaart één omloop op 7/10 uit en is dus een bezuiniging. Aan de Palmelaan is een nieuwe halte gekomen. Het Hoornsemeer is nu afhankelijk van vier bushaltes, waaronder deze nieuwe (snel uit de grond gestampte) halte Eisenhowerstraat, waar de 7052 een dame meeneemt.

Afbeelding
De 7002 zien we hier op het Helperpark, zojuist vanaf Station Europapark vertrokken als de nieuwe lijn 19. Deze neemt de route van lijn 8 en lijn 9 door Groningen Zuid over. Daarna rijdt de bus dus via dezelfde route als lijn 9 vanuit Eelde naar Winkelcentrum Paddepoel.

Afbeelding
Vanaf de andere kant komt de 7016 aan als lijn 19, richting Hoofdstation. De bus komt daar niet opnieuw als lijn 19, maar dus als lijn 8. Zometeen rijdt de bus verder vanaf Station Europapark. Zodoende rijdt de bus eigenlijk een soort ringlijn door het zuiden van de stad. Dit is niet altijd zo, want sommige ritten van lijn 8 rijden door als de nieuwe lijn 11. Maar voor de meeste ritten is een overstap niet nodig en houdt Coendersborg dus via lijn 8 dezelfde verbinding, frequentie en route. Reizigers moeten nu alleen op de bestemmingsdisplay letten. Vanaf het Hoofdstation rijdt lijn 8 nu richting Coendersborg (bij Europapark door als lijn 19) of Euvelgunne (dan door als lijn 11). Op die ritten van en naar Euvelgunne wordt dus eigenlijk de oude lijn 12 grotendeels gereden (alleen niet door naar Kardinge na de Makro).

Afbeelding
Het andere deel van de oude 12, naar P+R Meerstad en P+R Kardinge, wordt nu gereden als lijn 16. Deze lijn wordt daarmee een belangrijke verbinding tussen het noorden van de provincie en de MBO-instellingen op het Europapark en andersom vanuit het zuiden en het oosten van de provincie Groningen met een overstap op Europapark een directe verbinding naar de middelbare scholen bij Lewenborg. Er wordt nu een directe, snellere route gereden via Bornholmstraat en Sint Petersburgweg, daardoor hoeven de scholieren niet meer over het industrieterrein mee te rijden.

Afbeelding
En standaard op lijn 7 zagen we dus niet vaak, zeker niet met Martini Ziekenhuis als bestemmingstekst. Hier de 7017 bij de Westerhaven op de busbaan richting Hoofdstation.

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: do 14 jan 2021, 20:01
door Daniel
Je foto's doen het helaas niet.

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: do 14 jan 2021, 20:05
door Kevster
Ik zie het inderdaad! Kijk ik morgen even naar ;) die komen er dus nog aan.

Edit: ze staan er nu wel als het goed is.

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: za 16 jan 2021, 16:54
door Etienne
Leuke serie.

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: za 16 jan 2021, 17:52
door Daniel
Leuk verslagje hoor :pos:

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: za 16 jan 2021, 17:55
door ZO6176
Mooi verslag

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: za 16 jan 2021, 18:14
door Meltrain
Leuke plaatjes. :)
Is lijn 10 dan ook zo druk dat die nu standaard met geleed materieel rijdt? En lijn 16 is dus niet gekoppeld aan een lijn naar het Hoofdstation?

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: za 16 jan 2021, 22:56
door Kevster
Volgens mij zit 10 nu volledig geleed omdat ie vastzit aan lijn 7. Overigens ligt het Martini Ziekenhuis aan beide lijnen, wat nu wel een vitale bestemming is uiteraard.

De 16 zit voor zover ik in de datasets kan zien op dit moment niet vast aan een andere lijn bij Europapark nee. 11 sowieso wel, aan lijn 8. Wellicht zit 19 op die momenten vast aan 16, maar dat heb ik niet kunnen achterhalen.

Re: Veranderingen in DRGL 2021 in Groningen Stad

Geplaatst: za 16 jan 2021, 23:09
door CamilleKreemers
kan ook qua omloop en materieelaantal een reden hebben. De rijtijd van de 10 is rond de 40 minuten geloof ik.